PDA

View Full Version : fender telecaster uit 1975 wat is die waard??



geertjan
17 november 2010, 09:21
Hallo.

Ik heb een fender telecaster uit 1975 ( serialnr: 633785) die ik kocht in 1991, dus al bijna 20 jaar in mijn bezit.
Ik ben erover aan het denken om hem weg te doen, omdat hij hier al een paar jaar werkeloos in een hoek staat (ik speel vooral acoustisch de laatste jaren).

De gitaar is jaren intensief gebruikt en dat is er wel aan te zien... aan de randen is er veel lak weg en ook de hals heeft wat beschadigingen. Onder de zwarte lak is een bruine laag te zien. Sommige 'experts' zeggen: refin andere zeggen dat het waarschijnlijk gewoon een grondlaag is en weer anderen noemen het een custom colour.. Ik weet het zelf niet, behalve dat hij zwart was toen ik hem in 1991 kocht (tweedehands) De toonregelaarknop is verdwenen en het zwarte kapje op de schakelaar is ook zoek. De gitaar is op zich in orde en speelt heel lekker (lage aktie).

Wat is een redelijke prijs voor deze gitaar?


G

http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/voor.jpg
http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/back6.jpg
http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/wearntear.jpg

mesaman
17 november 2010, 09:57
gewoon houden!

tenzij je zelf al lang werkloos in de hoek zit en je kinderen niet meer te eten kan geven!

wat voor reden heb je nog meer?dus gewoon houden

Harry
17 november 2010, 10:02
mee eens. Er komt een dag dat je weer op deze gitaar wilt spelen en dan is ie foetsie....

geertjan
17 november 2010, 10:08
De reden: ik speel de laatste jaren op een acoustische archtop (jazz)gitaar en ik zoek een gitaar die beter aansluit bij deze stijl gitaren, maar dan electrisch zodat ik eindelijk eens te horen ben tijdens de repetities;).
Ik denk aan een gibson es 125. met de eventuele opbrengst van de telecaster hoop ik iets te kunnen aanschaffen.

Chocola
17 november 2010, 10:41
De reden: ik speel de laatste jaren op een acoustische archtop (jazz)gitaar en ik zoek een gitaar die beter aansluit bij deze stijl gitaren, maar dan electrisch zodat ik eindelijk eens te horen ben tijdens de repetities;).
Ik denk aan een gibson es 125. met de eventuele opbrengst van de telecaster hoop ik iets te kunnen aanschaffen.

Hij zal nog aardig wat opleveren vermoed ik, maar waarom zou je?

Ik denk dat ik ooit spijt ga krijgen als ik zoiets zou verkopen... Dan wil je toch weer een keer elektrisch tele spelen... En dan... Dan heb je je tele uit 1975 verpatst voor een andere gitaar...

Mocht je het geld echt hard nodig hebben: verkopen. Mocht je het geld niet nodig hebben: lekker houden, beetje onderhouden af en toe, in een koffer laten zitten, aan de muur hangen etc... Doe er iets leuks mee. Bovendien levert hij over een tijd nog een stuk meer op. Geld dat je niet nodig hebt kost alleen maar geld terwijl de waarde van deze gitaar als het goed is alleen maar stijgt.

zoon van Piet
17 november 2010, 11:04
Natuurlijk hebben bovenstaande figuren allemaal gelijk. Verkopen is zonde en geeft gegarandeerd spijt. Ik denk nog altijd meewarig terug aan de gitaren die ik nooit had moeten verkopen..

Maar stommiteiten moeten nu eenmaal uitgehaald worden, verkoop dat ding als je dat nodig vindt. ;) ( en ik mag er niks van zeggen, heb ooit een geweldige tele verpatst voor veel te weinig..)
Geen idee wat de marktwaarde is van een mooi gebruikte zwarte tele uit 1975.. maar hij zal zeker genoeg opbrengen om een mooie ES 125 te kopen, die je natuurlijk ook elektrisch kan gebruiken...

mikeyaxeman
17 november 2010, 11:10
Idd wat iedereen hier zegt, ik zou dit beestje wat waarschijnlijk alleen maar in waarde gaat stijgen ook niet verpatsen.

macwilliams
17 november 2010, 11:16
Staat er op MP niks vergelijkbaars? Ik zag er pas een stel staan voor ommenabij de €3000,- maar ook voor €750,-

Het is tegenwoordig niet de vraag wat iets waard is maar wat men bereid is er voor te betalen.

Mijn '70 LP custom is mij gegund voor relatief weinig geld en ze is gezien de leeftijd in goede staat. Na taxatie is mij duidelijk geworden dat ik dit gitaartje voor heeel weing heb kunnen bemachtigen. Zou ik deze op MP zetten dan zal ik een lange tijd moeten wachtten totdat iemand met een bod komt die redelijkerwijs in de buurt komt van de waarde. Dan zou het veel sneller gaan wanneer er iemand bij me inbreekt, dat ding van me ontvreemd en de verzekering gaat uitkeren.

Het is een mooie gebruikte telcaster, ik zou hem fijn in een koffer leggen en straks cadeau doen aan m'n dochter. Net als al m'n gitaren trouwens.

taylor
17 november 2010, 11:27
deze is niet meer origineel hij is van driepunts hals naar 4 gegaan dat zal de prijs aardig doen zakken.

normaal zou die in zeer goede staat en 100% origineel wel 3500+ kunnen opleveren als die niet meer origineel is zakt de prijs ong na de helft of nog minder.. dat ligt er aan wat er allemaal niet meer origineel aan is.

marc_o
17 november 2010, 11:45
Nounou, 3500 voor een tele uit 1975? Dat zie ik echt niet gebeuren hoor.
In deze staat zou je blij mogen zijn met 1500 euro.

Mensen rekenen zichzelf graag rijk, maar uiteindelijk is het wat de gek ervoor geeft. Dit is nou niet bepaald het beste tijdperk van Fender.

Hendriks
17 november 2010, 11:46
deze is niet meer origineel hij is van driepunts hals naar 4 gegaan dat zal de prijs aardig doen zakken.

normaal zou die in zeer goede staat en 100% origineel wel 3500+ kunnen opleveren als die niet meer origineel is zakt de prijs ong na de helft of nog minder.. dat ligt er aan wat er allemaal niet meer origineel aan is.
Precies , bij dit soort gitaren bepaalt de mate van originaliteit de waarde.
Mischien iets van €1500 .

geertjan
17 november 2010, 12:02
Bedankt voor de reacties.
Wat bedoelen jullie met 3 of 4 punts hals? Dat de nek is vastgezet met 3 of 4 schroeven? Als het dat is, ik vind op het net alleen maar telecasters uit die tijd met 4 schroeven???

€3500 lijkt me ook wel heel veel eerlijk gezegd.

Hendriks
17 november 2010, 12:15
Bedankt voor de reacties.
Wat bedoelen jullie met 3 of 4 punts hals? Dat de nek is vastgezet met 3 of 4 schroeven? Als het dat is, ik vind op het net alleen maar telecasters uit die tijd met 4 schroeven???

€3500 lijkt me ook wel heel veel eerlijk gezegd.

Fenders uit die periode hebben een 3 schroefs hals bevestiging, deze heeft een 4 schroefs, is dus niet origineel. Ik zou de hals er even afhalen en dan zie je dat wel.

geert1976
17 november 2010, 12:33
Fenders uit die periode hebben een 3 schroefs hals bevestiging, deze heeft een 4 schroefs, is dus niet origineel. Ik zou de hals er even afhalen en dan zie je dat wel.

Had ik het toch goed, ik zat al naar die halsbevestiging te kijken en dact al dat het niet klopte.

ben eigenlijk ook wel benieuwd of de necktilt systeem ook weg is...

Pepe
17 november 2010, 12:39
Ben ik de eerste die dit een rare post vind?

Meneer heeft al 20 jaar een tele uit 75 maar weet niet dat ie een tilt moet hebben, dat het een refinish is, want dat is het, en aangemeld om achter de waarde te komen?

Curieus

macwilliams
17 november 2010, 12:50
Ach je hebt ze erbij, kochtten ooit een leuk gitaartje voor weinig en zijn langzamerhand wijzer geworden.

geert1976
17 november 2010, 12:51
Ben ik de eerste die dit een rare post vind?

Meneer heeft al 20 jaar een tele uit 75 maar weet niet dat ie een tilt moet hebben, dat het een refinish is, want dat is het, en aangemeld om achter de waarde te komen?

Curieus

Jij denkt dus aan verkapte spam, het hoeft niet natuurlijk.:)

Ik denk dat er vele zijn die een oude gitaar hebben, er jaren op spelen en werkelijk geen idee hebben wat ze hebben, of wat het is:)

Pepe
17 november 2010, 12:56
Nou, dan ben ik wel benieuwd wat ie er voor betaald heeft.

Een conversion komt wel eens voor maar 9 van de 10 zijn gedaan om een replacement neck/body te accommoderen.
Serienummer staat bij een 75 op de neckplate maar het staat eind 75 op de neck en maakt de neck origineel.
Of de body origineel is kan je zien aan de stempels, als die er nog in zitten, en de typische seventies routing.
Ik zou daar eerst maar eens achter komen voor je aan waarde gaat denken.

In 1990 was een originele 76 tele al best een bedrag waarvan je zegt, dat gaat verder dan een "leuk" gitaartje erbij.

edit: Ik denk niet aan spam, dat zei ik toch niet?
Ik zei dat ik het een rare post vond.

geertjan
17 november 2010, 13:01
Ho ho geen spam hoor dit zijn oprechte vragen.
Sorry dat ik niet precies weet hoe de nekbevestiging van een orginele tele uit 1974 eruit ziet...ik ben geen gitaarkenner, probeer gewoon een gitaarbespeler te zijn.

Anyho, ik heb de boel dus even losgeschroefd en ik weet nog steeds niet wat ik zou moeten zien hoor... Ik zie 4 gaten waar de schroeven doorgingen en een schuin gat dat niet door heel de body heen gaat (ik denk een bevestigingsgat om de body te spuiten, maar ja wat weet ik..)

Dus alstublieft verklaar u nader..

ps: ik weet ook niet wat een 'tilt' is...stom hè

Ghttp://www.tdpri.com/telephoto/data/500/medium/tele_0041.jpg
http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/tele_0031.jpg
http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/tele_0011.jpg

marc_o
17 november 2010, 13:06
Verrek, dat had ik niet verwacht eigenlijk!
Ik had een driepunts verwacht met een wat nieuwere 4 puntsbevestiging.

Een microtilt is een extra (klein) schroefgaatje in de plate waardoor je de hals een ietsje kon bijstellen.

Mr.Fingers
17 november 2010, 13:06
Alleen de "deluxe" fenders hadden een driepunts bevestiging met microtilt (jazz bass, telecaster thinline, custom en deluxe, en stratocaster), al de rest (precision bass, gewone telecaster, jaguar, jazzmaster, mustang, duosonic,...) hebben een gewone vierpuntsbevestiging...

Waarde: wat de gek ervoor geeft. Reken op iets van een 1500€, iedere euro erboven is mooi meegenomen.

edit: De starcaster heeft ook een driepunts

Hendriks
17 november 2010, 13:09
Ik weet het nu even niet meer na het zien van de foto's.
Ik zou de foto's op www.tdpri.com posten , dat is dus een telecasterforum , mischien dat je daar meer duidelijkheid kunt krijgen.

geert1976
17 november 2010, 13:09
Nou, dan ben ik wel benieuwd wat ie er voor betaald heeft.

Een conversion komt wel eens voor maar 9 van de 10 zijn gedaan om een replacement neck/body te accommoderen.
Serienummer staat bij een 75 op de neckplate maar het staat eind 75 op de neck en maakt de neck origineel.
Of de body origineel is kan je zien aan de stempels, als die er nog in zitten, en de typische seventies routing.
Ik zou daar eerst maar eens achter komen voor je aan waarde gaat denken.

In 1990 was een originele 76 tele al best een bedrag waarvan je zegt, dat gaat verder dan een "leuk" gitaartje erbij.

edit: Ik denk niet aan spam, dat zei ik toch niet?
Ik zei dat ik het een rare post vond.

Rustig Pepe:lovelove:

Ik bedoelde mijn post niet verkeerd, ik dacht dat jij dit misschien dacht.

Aan TS, de hals lijkt mij niet origineel, geen sporen aanwezig van de necktilt, maar ook geen sporen van de oude boorgaten, daarnaast dacht ik dat de 75 Fenders een bullit trusrodd hadden.

Daarnaast zie ik in de neckpockt ook geen restanten van de necktilt en oude boorgaten van de driepunts bevestiging, ik begin een beetje te twijfelen of het wel een echte 75er is.....

EDIT: ik zie dat Mr. Fingers al meer duidelijkheid heeft gegeven

Pepe
17 november 2010, 13:11
Nou, zijn we daar uit.
Die stempels zeggen eigenlijk al genoeg. Ik zou beter moeten weten want mijn eigen 73 tele heeft ook een vierpunts.

Als ie origineel is en niet zwaar dan zou ik zeggen een refinsh 75 rond de 1400 a 1500 max.
Daar heb je nog geen 125 voor maar het scheelt niet veel.
Van die refinish ben ik ook niet zeker, dan zou je de gitaar echt in handen voor moeten hebben.
Met originele lak rond de 17/1800 in Nederland. In Duitsland een paar honderd euro meer.

geertjan
17 november 2010, 13:24
Bedankt heren voor de uitleg (heb weer iets geleerd vandaag!)

Ik heb nog een laatste foto van de hals. Is dit die trusrodd die je bedoelt?
Misschien dat de nummers op de hals jullie nog meer kunnen vertellen over de gitaar.

Jullie hebben me in ieder geval verder geholpen waarvoor dank.http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/tele_0021.jpg

Mr.Fingers
17 november 2010, 13:30
13: telecaster-code
03: 1 piece maple neck, fretted, met skunkstripe
29: week 29
6: 1976
4: vierde dag (woensdag dus, Amerikanen rekenen vanaf zondag)

Pepe
17 november 2010, 13:53
Wat zouden we moeten beginnen zonder Mr Fender euh... Fingers!

Orpheo
17 november 2010, 14:00
Wat zouden we moeten beginnen zonder Mr Fender euh... Fingers!

+1, absoluut respect voor mr. fingers.

zoon van Piet
17 november 2010, 15:34
wel apart, om niet te zeggen bedenkelijk, dat we hier een pagina lang die gitaar de grond in kletsen, vanwege vermeende veranderingen, waarbij zomaar wat geponeerd wordt zonder daar effe google op na te slaan. want dat de gewone tele altijd vierpunts is gebleven was makkelijk zat op te zoeken.
De finish/refinish is moeilijk te bepalen adhv de foto's, maar ik zie de sporen van de lazy suzy techniek, zoals ik die vaker zag bij fender. ik denk ( denk ik dat ik dat denk) dat de finish origineel is.
Mooie gitaar, niks mis mee. Er is wat lak af, maar dat mag op deze leeftijd en scheelt weer een hoop amateuristisch gerelic. Kan een mooi bedrag opbrengen, al durf ik de hoogte daarvan net in te schatten. Ik blijf erbij dat het genoeg opbrengt om een leuke ES125 te kopen.

B-stone
17 november 2010, 15:58
ik zou hem gewoon eens op marktplaats zetten, misschien is er iemand al lang naar op zoek en is hij bereid er € 2000,- voor neer te leggen. vallen de biedingen tegen, dan houd je hem toch lekker. mocht je er echt niet/(nooit)meer op spelen dan probeer je het toch over een half jaar weer.

of je verkoopt hem direct aan mij;) ik denk alleen dat je er meer voor kan krijgen.

succes,

groetjes Bram

Hendriks
17 november 2010, 16:06
Diepe buiging voor Mr.Fingers.

geertjan
17 november 2010, 16:23
@zoon van Piet: wat bedoel je met 'lazy suzy' techniek??
Ik heb ergens gelezen dat ze bij Fender in die tijd er geen graten in zagen om gitaren gewoon een tweede laag lak te geven als ze een andere kleur nodig hadden. Is dat wat je bedoeld?

en een knieval mijnerzijds voor mr Fingers

Mufftin
17 november 2010, 16:30
10 euro en ik haal hem morgen op ;) :seriousf:

Mr.Fingers
17 november 2010, 16:34
"lazy susan" is een soort van "draaitafel", waar ze de body op legden om de spuiten, en dat werd inderdaad gebruikt tot het einde van 1962 (die gitaren hebben ook spijkergaten onder de slagplaat en brug, waar de body op steunde bij het spuiten van de rug, en bij het drogen (men spoot eerst de voorkant, dan draaide men de body om, en spoot men rug & zijkanten, en legde ze zo te drogen), daarna werd een "paint-stick" gebruikt die in de neckpocket geschroefd werd, om de body te spuiten, en daaraan werd die dan ook te drogen gehangen (die gitaren hebben dus een neckpocket die gedeeltelijk (http://www.curtisnovak.com/vintage/Jaguar65/13.jpg)niet meegespoten is).

En van dat overspuiten, dat is vooral iets uit de tijd van de "custom-colors" van in de jaren '60. Toen kon je kiezen voor een standaard model, dat wit of sunburst gespoten was, en voor een toeslag van 5% op de prijs van de standaard modellen had je toegang tot allerlei leuke kleurtjes (blauw, rood, zwart,...). Als ze toen een body nodig hadden voor een custom-kleur, en het moest wat vooruit gaan, namen ze gewoon een reeds voorgespoten body (http://www.provide.net/~woodrails/oldpics/strat63b.jpg), en overspoten die met de gewenste kleur (bij voorkeur waren dat de bodies waarbij de burst niet goed gelukt was), dat was een aanzienlijke tijdswinst, aangezien het voorbereidende werk (sealer, grainfiller,...) al op voorhand gebeurd was. In de jaren '70 waren er amper nog custom colors (de trend toen was alles natural), en ook geen vraag meer naar, dus daar zijn die overspuit-toestanden dan weer erg onwaarschijnlijk...



Maar da's natuurlijk allemaal zeer harde nerd-talk.

TDZH
17 november 2010, 16:52
Hallo.

Ik heb een fender telecaster uit 1975 ( serialnr: 633785) die ik kocht in 1991, dus al bijna 20 jaar in mijn bezit.
Ik ben erover aan het denken om hem weg te doen, omdat hij hier al een paar jaar werkeloos in een hoek staat (ik speel vooral acoustisch de laatste jaren).

De gitaar is jaren intensief gebruikt en dat is er wel aan te zien... aan de randen is er veel lak weg en ook de hals heeft wat beschadigingen. Onder de zwarte lak is een bruine laag te zien. Sommige 'experts' zeggen: refin andere zeggen dat het waarschijnlijk gewoon een grondlaag is en weer anderen noemen het een custom colour.. Ik weet het zelf niet, behalve dat hij zwart was toen ik hem in 1991 kocht (tweedehands) De toonregelaarknop is verdwenen en het zwarte kapje op de schakelaar is ook zoek. De gitaar is op zich in orde en speelt heel lekker (lage aktie).

Wat is een redelijke prijs voor deze gitaar?



G

http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/voor.jpg
http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/back6.jpg
http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/wearntear.jpg

Voor een tientje neem ik hem van je over.

barno
17 november 2010, 16:52
"lazy susan" is een soort van "draaitafel", waar ze de body op legden om de spuiten, en dat werd inderdaad gebruikt tot het einde van 1962 (die gitaren hebben ook spijkergaten onder de slagplaat en brug, waar de body op steunde bij het spuiten van de rug, en bij het drogen (men spoot eerst de voorkant, dan draaide men de body om, en spoot men rug & zijkanten, en legde ze zo te drogen), daarna werd een "paint-stick" gebruikt die in de neckpocket geschroefd werd, om de body te spuiten, en daaraan werd die dan ook te drogen gehangen (die gitaren hebben dus een neckpocket die gedeeltelijk (http://www.curtisnovak.com/vintage/Jaguar65/13.jpg)niet meegespoten is).

En van dat overspuiten, dat is vooral iets uit de tijd van de "custom-colors" van in de jaren '60. Toen kon je kiezen voor een standaard model, dat wit of sunburst gespoten was, en voor een toeslag van 5% op de prijs van de standaard modellen had je toegang tot allerlei leuke kleurtjes (blauw, rood, zwart,...). Als ze toen een body nodig hadden voor een custom-kleur, en het moest wat vooruit gaan, namen ze gewoon een reeds voorgespoten body (http://www.provide.net/~woodrails/oldpics/strat63b.jpg), en overspoten die met de gewenste kleur (bij voorkeur waren dat de bodies waarbij de burst niet goed gelukt was), dat was een aanzienlijke tijdswinst, aangezien het voorbereidende werk (sealer, grainfiller,...) al op voorhand gebeurd was. In de jaren '70 waren er amper nog custom colors (de trend toen was alles natural), en ook geen vraag meer naar, dus daar zijn die overspuit-toestanden dan weer erg onwaarschijnlijk...



Maar da's natuurlijk allemaal zeer harde nerd-talk.

fingers, hou u niet in,
we're all nerds here anyway
interessante stuff

Mr.Fingers
17 november 2010, 16:55
Wat ik zou zeggen is dat het een refinish is, aan grondlaag deden ze in de jaren '70 niet, dat was gewoon een gigantisch dikke pel polyesterlak dat ze erover spoten... Die bruine "onderlaag" die je nu hebt is de originele kleur, namelijk "walnut" of "mocha"

http://www.guitaremporium.com.au/newimages/77%20mocha%20tele.JPG
Dit was ze origineel

macwilliams
17 november 2010, 17:17
"walnut" of "mocha"


http://www.guitaremporium.com.au/newimages/77%20mocha%20tele.JPG
Dit was ze origineel

. . . . . . Mooi...

geertjan
17 november 2010, 19:10
Inderdaad mooi.. Lijkt me inderdaad dezelfde kleur.
Refinish door een vorige eigenaar of in de fabriek zelf wie zal het zeggen.
Het is in ieder geval goed gedaan door wie dan ook want ze is in de 20 jaar dat ik de gitaar gebruik (misbruik) mooi gebleven.


Maar da's natuurlijk allemaal zeer harde nerd-talk

Ik noem dat liever kennis van zaken, thanks.


Voor een tientje neem ik hem van je over.

spaar nog maar een beetje verder vriend..

Mr.Fingers
17 november 2010, 19:19
Als het een refinish door Fender zelf is, zou:

a) er "FR" onder de slagplaat gestempeld moeten staan
b) de neckpocket een painstickafdruk moeten hebben
c) het een jaren '60 instrument moeten zijn (in de CBS/'70 jaren deden ze niet aan factory-refinishing, laat staan aan andere "customizing")

http://www.pinrepair.com/vgi/colors/stamp.jpg
voorbeeldje van een "code" wat staat voor een "factory repair" of refinish

benwave
18 november 2010, 02:54
Zijn de regels veranderd Almarvk ?

Mufftin
18 november 2010, 09:34
Voor een tientje neem ik hem van je over.

beetje jammer dat je mijn "grap" jat.

apekop
18 november 2010, 11:03
Staat er op MP niks vergelijkbaars? Ik zag er pas een stel staan voor ommenabij de €3000,- maar ook voor €750,-


3000 lijkt me erg veel en 750 extreem weinig. Ik zou eerder denken rond de 1500-2000 euro.

Ik heb trouwens het idee dat de 2ehands (instrumenten/effecten/versterkers) markt een beetje op zijn gat ligt. Ik krijg bijna niets meer verkocht terwijl de prijzen die ik vraag zeker niet te veel zijn en de te verkopen gitaren en effecten toch vrij gewild zijn. Een jaar geleden was ik alles zo kwijt. Geen idee waar dat aan ligt.....

Hendriks
18 november 2010, 11:12
3000 lijkt me erg veel en 750 extreem weinig. Ik zou eerder denken rond de 1500-2000 euro.

Ik heb trouwens het idee dat de 2ehands (instrumenten/effecten/versterkers) markt een beetje op zijn gat ligt. Ik krijg bijna niets meer verkocht terwijl de prijzen die ik vraag zeker niet te veel zijn en de te verkopen gitaren en effecten toch vrij gewild zijn. Een jaar geleden was ik alles zo kwijt. Geen idee waar dat aan ligt.....

Zo werkt het momenteel , veel aanbod,weinig vraag , de consument heeft even minder te besteden , een kopersmarkt heet dat.

guitarnijboer
18 november 2010, 11:18
Wat ik zou zeggen is dat het een refinish is, aan grondlaag deden ze in de jaren '70 niet, dat was gewoon een gigantisch dikke pel polyesterlak dat ze erover spoten... Die bruine "onderlaag" die je nu hebt is de originele kleur, namelijk "walnut" of "mocha"

Dit was ze origineel

Sorry hoor maar, de body's van 70's strats zijn niet polyester gespoten hoor, maar met nitro lak. Alleen de hals is met een dikke polyester lak afgewerkt behalve de kop (voorkant van de kop) deze is ook weer met nitro gespoten omdat het logo de polyester lakken niet kon verdragen.

Daarnaast heb ik zelf een mocha strat waar bij enkele slijtplekken heel duidelijk te zien is dat de afwerking bestaat uit verschillende lagen nitro lak die samen de transparante mocha kleur vormen.

Edit: De dikke poly lak was bedoeld als verbetering t.o.v. de snel slijtende nitro lak. Ook ik de auto industrie werd hierop overgestapt. Het was dus ook niet bedoeld als sneller klaar methode, maar verbetering. Het was ook niet sneller want twee verschillende lakken op de hasl gebruiken is ook niet echt sneller. Dat dit nu als inferieur wordt beschouwd konden ze toen natuurlijk ook niet vermoeden Geloof je het niet, bekijk dan maar eens een paar 70's strats: de kop verkleurd terwijl de rest van de gitaarhals gewoon licht van kleur blijft.

Pepe
18 november 2010, 11:24
Seventy Fender bodies nitro? Dan hebben al mijn boeken het verkeerd, net zoals de Fender Custom shop die zijn 70's Fender met poly lakt?

Mr.Fingers
18 november 2010, 11:28
Vanaf '68 werd er voor alles behalve de voorkant van de kop op polyester overgeschakeld (ik heb hier een '78 fretloze P staan, met een vergeelde kop), in de catalogus van 1970 wordt het geadverteerd met "thick skin" finish, en je kunt die veilig afwassen met aceton.

Trouwens, in de jaren '60 was de onderlaag gewoon fullerplast, ook een polymeer, alleen de kleurlaag en transparante toplaag was nitro.

http://www.vintageguitars.org.uk/fender70p7.php

guitarnijboer
18 november 2010, 11:34
Seventy Fender bodies nitro? Dan hebben al mijn boeken het verkeerd, net zoals de Fender Custom shop die zijn 70's Fender met poly lakt?

Ik kan het niet helpen Pepe. Ik heb hier een strat uit 1978 die op deze manier gespoten is. De gitaarbouwer waar ik hem onlangs liet refretten keek hier ook van op. Toch heb ik veel verschillende originele 70's strats in mijn handen gehad die op de zelfde manier waren gespoten. De body nitro, de hals polyester op de kop na. Uitzondering die ik ken is bijvoorbeeld de 25th anniversary met porche lak, maar die heeft ook geen bullet of 3 punts bevestiging.

Pepe
18 november 2010, 11:58
Er was een reden dat Fender het nitro liet vallen, het is harder en verkleurt minder UV. Omdat het hard is slijt het of het breekt gelijk helemaal itt tot nitro dat afbrokkelt.
Als ik dat brokkelen zie op een seventy Fender dat is het meestal overgespoten, dan is het nitro of slecht hechtende PU.

Bij de logge Fabriek die Fender was kan je niet zomaar een productieproces veranderen door even een nitro serie door de poly heen te gooien. Maar ik sluit niks uit bij Fender, ik kijk ook wel eens gek op van die firma.

guitarnijboer
18 november 2010, 13:02
Ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto kan maken van de lak en slijtplekken.