PDA

View Full Version : Mesa Thiele Cab. of Gewone Cab.



groovieguitarguus
16 november 2010, 23:16
Eigenlijk hoort dit onderwerp in het versterker onderdeel van het forum.
Maar schat hier de kennis wat hoger.
Naast mijn 19" set (Mesa Triaxis + 20/20 met Bogner 212 OS) Heb ik een Mesa MKIII Combo. Ik ben nu bezig met een pedalen plank, maar wil er eigenlijk nog een losse box bij (of 2).
Nu zijn er van Mesa de befaamde Thiele Cabinets en de standaard met 1x een 12".
Wat is jullie mening???
Ook heb ik nog gedacht aan een 2x12 inch Kool en Elferink, die ik:
A: op zijn kant onder de MKIII kan plaatsen
B: als alternatief voor de Bogner (die mij prima bevalt overigens).

Ik lees het graag.

Jimi Hendrix
16 november 2010, 23:40
Eigenlijk hoort dit onderwerp in het versterker onderdeel van het forum.
Maar schat hier de kennis wat hoger.
Naast mijn 19" set (Mesa Triaxis + 20/20 met Bogner 212 OS) Heb ik een Mesa MKIII Combo. Ik ben nu bezig met een pedalen plank, maar wil er eigenlijk nog een losse box bij (of 2).
Nu zijn er van Mesa de befaamde Thiele Cabinets en de standaard met 1x een 12".
Wat is jullie mening???
Ook heb ik nog gedacht aan een 2x12 inch Kool en Elferink, die ik:
A: op zijn kant onder de MKIII kan plaatsen
B: als alternatief voor de Bogner (die mij prima bevalt overigens).

Ik lees het graag.

ik kan alleen maar zeggen dat ik nooit de behoefte heb om m'n bag-end 1x12 te vervangen. niet meer de smaak van de dag, maar nog steeds super.

prsguy
17 november 2010, 19:57
Ik ben al jaren fan van de EVM12L (=speaker die in de Thiele cabs zit). Onovertroffen klank :blast: , zowel voor clean als vervormd maar dat is smaak. Ze zijn heel handig in gebruik en zelfs met 1 cab heb je al een fantastische sound.

Ga ze een keer proberen zodat je zelf een oordeel kan vellen.

Succes !

Nocki
13 december 2010, 17:12
Hier nog een fan van de EVM speakers. Helaas nooit gehoord in een thiele cab maar wel in de standaard mesa 1x12's met EVM.

Ik weet nog dat de 1x12's waar ik het over heb als een na beste werden gevonden zo'n 8 jaar terug en de Bagend's op nummer 1 stonden.
Zelf vind ik dat niet en ga dan eerder voor de Mesa 1x12 EVM cabs.. het is wel heel persoonlijk want beide zijn ze erg goed!

De meeste winst ga je halen bij een bervanging van de 20/20 of de Triaxis over de Mark III gebruiken denk ik.

De Bogner 2x12 is trouwens ook geweldig maar heeft een heel andere klank. De EVM en Bagends lijken wat meer op elkaar in vergelijking met de Bogner die echt anders is.

maestro_nl
14 december 2010, 08:16
De BagEnds met EV klinken middiger dan de M/B Thiele met EV.
Anders gezegd; de Thiele klinkt 'rechter' cq. moderner.
Ik vind het totaal twee verschillende cabs overigens.

Mijn ervaring is dat een EV alleen maar goed klinkt in een Thiele of Laboga 312.

Bogner OS2x12 heeft niet het puntige laag en de focus van een Thiele.
Sterker nog, niets komt in de buurt van een Thiele qua laag en focus.
Wat is beter dan een Thiele? 4 Thieles ;-)

dml
14 december 2010, 10:45
De BagEnds met EV klinken middiger dan de M/B Thiele met EV.
Anders gezegd; de Thiele klinkt 'rechter' cq. moderner.
Ik vind het totaal twee verschillende cabs overigens.

Mijn ervaring is dat een EV alleen maar goed klinkt in een Thiele of Laboga 312.

Bogner OS2x12 heeft niet het puntige laag en de focus van een Thiele.
Sterker nog, niets komt in de buurt van een Thiele qua laag en focus.
Wat is beter dan een Thiele? 4 Thieles ;-)

+1. Sowieso klinkt een Bogner 2x12OS verre van strak, veel en ongedefinieerd laag, onmuzikaal mid en schreeuwend hoog.

Liquid_Metal
14 december 2010, 10:55
Ik was zelf verre van gecharmeerd van Kool & Elfring. Degene die ik heb getest was beladen met V30 speakers.
Mijn ultieme cabinet was de ENGL PRO met V30 speakers, maar de Bogner vond ik ook heel vet. Die was alleen véél te bassig voor mijn smaak. Met de Thiele heb ik geen ervaring, maar je moet het gewoon zelf gaan testen. Cabinets zijn zo supersubjectief.

Als je er mee geholpen bent kan ik mijn review wel weer opzoeken. Ik heb een stuk of 12 cabinets uitgeprobeerd.

groovieguitarguus
14 december 2010, 20:19
Ondertussen heb ik een Thiele op de kop getikt!
Nocki was al op de hoogte... Morgen kan hij echt een beetje op volume!
Maar het geeft nu al veel meer body... En de looks, in combi met de combo,
vind ik retegaaf...

Nocki... heb je zulke slechte ervaringen met een 20/20???
En bedoel je dat ik de Triaxis zou moeten combineren met de MarkIII???

Liquid M. Overigens sluit ik niet uit dat er voor mijn 19" set nog eens een 2x12 Kool en Elfrink komt... Al is het maar om de handelbaarheid.

http://lh3.ggpht.com/_GR8j9Kgt22M/TQZGlyGBLVI/AAAAAAAAAKQ/nHnjEXxemPY/s720/mesa_setUp3.jpg

Nocki
15 december 2010, 08:33
Hi,

Ik heb zeker geen slechte resultaten met de 20/20. Zelf heb ik m ook 3 keer gehad maar je gaat gelijk merken wat ik bedoel als je de triaxis eens in de return van de Mark III prikt. Veel meer punch, mooiere sound en de elgemene feel van je spel wordt lekkerder. Zeker als je de triaxis gebruikt voor de high gain drives wordt het een stuk mooier alemaal...

succes!

ME.
15 december 2010, 11:32
De Mesa 20/20 is een leuke eindtrap, heb hem hier ook nog liggen. Maar het is wel iets heel anders dan bijvoorbeeld mijn ENGL E930/60 (of een Mesa 2-90, VHT 2/50/2, etc)

Heeft waarschijnlijk ook veel te maken met de gebruikte buizen. Het kan ook goed zijn dat jouw voorkeur wel uitgaat naar het geluid van de 20/20!

Yek1
28 maart 2011, 17:42
Iemand enig idee waar je op dit moment nog een Thiele met EV kan kopen?

Nocki
28 maart 2011, 17:50
2e hands alleen..

even
28 maart 2011, 18:42
De Thiele is een van de best klinkende kasten vind ik. Ik heb er één met een Celestion Alnico Blue onder mijn Mesa 22+ staan met daarin een Celestion G12H. Wel voor beide speakers een beamblocker gemonteerd, maar dat is wel een aanrader voor de Thiele die wel iets meer spreiding kan gebruiken.

dml
31 maart 2011, 08:01
Iemand enig idee waar je op dit moment nog een Thiele met EV kan kopen?

Wel een Thiele zonder EV:
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3339_TTC-112-806.html

Kun je altijd nog een 2e hands EVM12L of een nieuwe EVM12L Classic inzetten.

herrieman
31 maart 2011, 18:41
Iemand enig idee waar je op dit moment nog een Thiele met EV kan kopen?

Alexander,

Ben jij de volgende die overstapt van FRFR naar Amp/guitar Cab?

Ikzelf kijk het nog even aan allemaal maar ik zie steeds meer gasten de overstap maken dus zal het niet voor niets zijn.

Groet