PDA

View Full Version : Wah: realtime of via midi CC?



Liquid_Metal
16 november 2010, 22:01
Voor het allereerst dat ik een poll start, maar ik ben erg benieuwd wat de voorkeur heeft. Op dit moment gebruik ik een Dunlop JH-1 wah en da's dus een standaard pedaal, waarbij je op het pedaal 'doortrapt' om de wah aan of uit te zetten.
Nu zijn er verscheidene rackwah beschikbaar (met Dunlop en Prostage als voornaamste makers, maar ook bijvoorbeeld een Lexicon MPX-1 G2 is door de flexibele routing goed toepasbaar) en daarmee zou je de wah aan of uitzetten met een Control Change. Het voordeel van de laatste is dat je de wah per patch kunt voorprogrammeren en dat het effect met een patchwissel gewoon uitgaat. Ook kan je gitaargeluid direct naar je versterker/rack en hoeven er geen kabels meer over de grond. Het nadeel is dat je de wah met een knop moet activeren die niet direct onder het expressiepedaal zit. De eerste vraag is: met welke floorboards is dit wel mogelijk? Met mijn GCP gaat het niet lukken.
De tweede vraag staat in de poll: wat heeft de voorkeur? Voor mij weegt op dit moment het schakelen van midi zwaarder mee als nadeel, maar ik zie mezelf t.z.t. draadloos gaan. Dan wil ik liever geen audiokabels meer over de vloer hebben.

Jimi Hendrix
16 november 2010, 23:02
de ernst navigator heeft in elk geval genoeg ext. pedal inputs om ook aan/uit te kunnen schakelen. daar moet je dan wel een geschikt pedaal voor hebben.
(mijn vox wah is aangepast zodat de schakelaar geschikt is om op de midicontroller een loop te schakelen, helaas weinig gebruikt).
Control Voltage rules! Ik heb een intuitieve voorkeur voor de DCR1.

Van Dattum
17 november 2010, 08:36
Ik wah niet zoveel, maar als ik hem gebruik doe ik dat via mijn mfc1010 en Flextone III . Ik heb mijn patches zo geprogrammeerd dat de wah aangaat als je de patch 2 keer intrapt. Niet echt vreselijk handig, maar je hebt een stuk minder snoerenhandel over de vloer kronkelen...
Ik ben aan het bedenken of je niet een momentschakelaartje onder het expressiepedaal kunt monteren, zodat je aan en uit kunt schakelen zoals bij een normale wah.

LordRiffenstein
17 november 2010, 09:44
MSD Silvermachine wah, gewoon pedaal op de vloer maar wordt geactiveerd door er je voet op te zetten. Werkt en klinkt gewoon te gek en geen gedoe met CCs ed. Voet erop, wakkawakkawakkawah, voet eraf en klaar.

Henri H
17 november 2010, 09:56
Ik ben helemaal klaar met midi, dus heb gekozen voor klassiek pedaal.

Ik kan me wel voorstellen dat als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om alles via midi te schakelen, je ook een midi-rackwah wilt.

Michael AE
17 november 2010, 10:02
Ik gebruik een Line6M9 of een RMC wah. Moet zeggen dat de Line6 ruimschoots voldoet bij gigs. Staat aangesloten op mijn Switchblade en een Ernieball pedaal op mijn FX1.

MSNL
17 november 2010, 16:49
Ik gebruik bij mijn 'echte' versterkers altijd een echte wah (jaren 80 VOX of jaren 60 cry baby)
Bij mijn digitale modeling setup (Digidesign 11R) gebruik ik de wah uit de 11R.
Ik gebruik een Lexicon R1 floorboard. Deze heeft een expressie pedaal met een switch onder het expressie pedaal om de wah aan/uit te schakelen.

Ik heb deze controller laatst laten aanpassen dat de swictch aangaat als ik mijn voet op het pedaal zet. Handig!!

knarf
18 november 2010, 00:16
Een Midi-aanstuurbare rack wah? Die moet je toch zodanig kunnen programmeren dat de wah aanslaat van zodra je het expressiepedaal beroert?

Je kiest als CC hetzelfde Midi kanaal als waarop het EXP pedaal zit die de wah stuurt en geeft voor zowel Upper Level als Lower Level "Wah On" in. Om 'm terug uit te zetten moet je dan wel even op een ander CC pedaaltje of switch duwen, tenzij je gewoon van patch verandert zoals je zelf aangeeft. Zo werkt het toch bij m'n Rocktron.

Het lijkt me sterk dat de "Midi wahs" die je opgeeft slechts 1 CC in real time kunnen ontvangen. De specs van de betreffende apparaten geven je hieromtrent wellicht uitsluitsel.

Liquid_Metal
18 november 2010, 08:17
Een Midi-aanstuurbare rack wah? Die moet je toch zodanig kunnen programmeren dat de wah aanslaat van zodra je het expressiepedaal beroert?

Je kiest als CC hetzelfde Midi kanaal als waarop het EXP pedaal zit die de wah stuurt en geeft voor zowel Upper Level als Lower Level "Wah On" in. Om 'm terug uit te zetten moet je dan wel even op een ander CC pedaaltje of switch duwen, tenzij je gewoon van patch verandert zoals je zelf aangeeft. Zo werkt het toch bij m'n Rocktron.

Het lijkt me sterk dat de "Midi wahs" die je opgeeft slechts 1 CC in real time kunnen ontvangen. De specs van de betreffende apparaten geven je hieromtrent wellicht uitsluitsel.

Klinkt wel tof, maar op bijvoorbeeld een G-Major gaat dat niet werken. Daar geef je een bepaald CC nummer maar niet de waarde. Waardes hoger dan 55 (of zoiets) doen het effect uitgaan en bij lagere waardes gaat het effect uit.
Wellicht kan een Lexicon MPX1 G-2 of Prostage Wah dat wel. Dat zou voor mij wel een toffe oplossing zijn (de G-Major gebruik ik sowieso niet omdat die postgain zit).

MSNL
18 november 2010, 10:55
Een Midi-aanstuurbare rack wah? Die moet je toch zodanig kunnen programmeren dat de wah aanslaat van zodra je het expressiepedaal beroert?

Je kiest als CC hetzelfde Midi kanaal als waarop het EXP pedaal zit die de wah stuurt en geeft voor zowel Upper Level als Lower Level "Wah On" in. Om 'm terug uit te zetten moet je dan wel even op een ander CC pedaaltje of switch duwen, tenzij je gewoon van patch verandert zoals je zelf aangeeft. Zo werkt het toch bij m'n Rocktron.

Het lijkt me sterk dat de "Midi wahs" die je opgeeft slechts 1 CC in real time kunnen ontvangen. De specs van de betreffende apparaten geven je hieromtrent wellicht uitsluitsel.

Bij een Lexicon MPX G2 kan dit inderdaad wel.
Bij een POD of Digidesign 11R kan dit niet.
Die heeft voor elke parameter een vast cc

Liquid_Metal
18 november 2010, 12:48
Bij een Lexicon MPX G2 kan dit inderdaad wel.
Bij een POD of Digidesign 11R kan dit niet.
Die heeft voor elke parameter een vast cc

Nog een reden voor mij om een G2 aan te schaffen. Misschien dat er na mijn stage dus eentje komt (ik ben in juni terug uit Denemarken). Het lijkt me een erg tof toestel. Kan iemand me (even offtopic) vertellen hoe de effecten zich verhouden tot een G-Major (2)?

MSNL
18 november 2010, 12:57
Nog een reden voor mij om een G2 aan te schaffen. Misschien dat er na mijn stage dus eentje komt (ik ben in juni terug uit Denemarken). Het lijkt me een erg tof toestel. Kan iemand me (even offtopic) vertellen hoe de effecten zich verhouden tot een G-Major (2)?

Ik ken de G Major 2 niet, maar de MPX G2 is (wat effecten en kwaliteit) meer vergelijkbaar met de G Force dan met de G Major.
En.....
Laat mijn MPX G2 nu werkloos thuis liggen........;-)

Liquid_Metal
18 november 2010, 13:48
Ik ken de G Major 2 niet, maar de MPX G2 is (wat effecten en kwaliteit) meer vergelijkbaar met de G Force dan met de G Major.
En.....
Laat mijn MPX G2 nu werkloos thuis liggen........;-)

En biedt je die dan ook al te koop aan? Zoals gezegd wil ik zoiets na mijn stage wel aanschaffen. Maar ik ga over een maand weg dus het heeft niet zoveel nut meer om nu iets nieuws aan te schaffen.
Qua wah zou het mijn 'probleem' misschien wel oplossen. Mits de wah goed klinkt..

dml
23 november 2010, 19:48
Klinkt wel tof, maar op bijvoorbeeld een G-Major gaat dat niet werken. Daar geef je een bepaald CC nummer maar niet de waarde. Waardes hoger dan 55 (of zoiets) doen het effect uitgaan en bij lagere waardes gaat het effect uit.
Wellicht kan een Lexicon MPX1 G-2 of Prostage Wah dat wel. Dat zou voor mij wel een toffe oplossing zijn (de G-Major gebruik ik sowieso niet omdat die postgain zit).

Je kan dit heel simpel oplossen. Koop een zelfklevend stootkussentje of vilt en plak dat onder je exp.pedaal. Hierdoor wordt de gang van het pedaal wel wat kleiner maar dat maakt niet zo heel veel uit. Dit betekent ook dat de CC-waarde niet van 0 tot 127 gaat maar van 0 tot pak 'm beet 110. Stel deze waardes ook in op je G-major voor het wah-effect (filter?). Gebruik op hetzelfde CC-nummer de CC-waarde 120 tot 127 om het effect aan en uit te zetten. Fysiek moet je dus wat harder op het exp.pedaal trappen ("door" het vilt of stootkussen) om die hoge waarde aan te spreken. In de praktijk werkt dit dus als een echt wah-pedaal en kun je alles met één en hetzelfde exp.pedaal bedienen.

Liquid_Metal
23 november 2010, 23:07
Je kan dit heel simpel oplossen. Koop een zelfklevend stootkussentje of vilt en plak dat onder je exp.pedaal. Hierdoor wordt de gang van het pedaal wel wat kleiner maar dat maakt niet zo heel veel uit. Dit betekent ook dat de CC-waarde niet van 0 tot 127 gaat maar van 0 tot pak 'm beet 110. Stel deze waardes ook in op je G-major voor het wah-effect (filter?). Gebruik op hetzelfde CC-nummer de CC-waarde 120 tot 127 om het effect aan en uit te zetten. Fysiek moet je dus wat harder op het exp.pedaal trappen ("door" het vilt of stootkussen) om die hoge waarde aan te spreken. In de praktijk werkt dit dus als een echt wah-pedaal en kun je alles met één en hetzelfde exp.pedaal bedienen.

Helaas gaat dat niet werken. In de G-Major kun je niet instellen bij welke waarde een effect aan of uit gaat. Aan zijn waardes boven 60 en uit zijn waardes lager dan 60.

Liquid_Metal
19 januari 2011, 18:21
Ik heb vanmiddag een mailtje gestuurd naar Prostage en net al een respons. Lukas antwoordt het volgende op mijn vraag of de Prostage Wah met CC's aan/aan is te schakelen, zoals eerder besproken over de Lexicon G2. Zijn antwoord:


Yes, you can control the Remote Wah like you discribed. We will publish the Users Manual for the remote wah in a few days.
In the meantime, you can download the configuration software from our website. There is a tab for the remote wah setup. All parameters you see in this tab can also be controlled by CC.
Please do not hesitate to contact me if you have further questions.

Klinkt goed en ik denk dat deze wah toch lekkerder is dan de Lexicon. Op dit moment heb ik het in m'n hoofd gehaald om een Eventide Eclipse te kopen voor chorus, flanger, rotary en shimmer, en een TC Electronic D-Two of 2290 voor de delays en een Line 6 Relay G90 om draadloos te gaan. Met dat idee in m'n hoofd klinkt de Lexicon een stuk minder aantrekkelijk. Het zal nog een hele poos duren want eerst komt er een Mayones Setius Pro 7.
Maar we moeten blijven dromen en de Prostage Wah is dus een uitstekende kandidaat.

Page
4 februari 2011, 16:49
waarom geen boss autowah? kan je ook een "expressiepedaal" op aansluiten.

het pedaal kan je in de rack en evt in een loop op je router aansluiten.

Ik weet niet hoe het klinkt en je hebt een extra kabel nodig naar je bord. Het is wel een low-budget oplossing. Zoveel wah heb je op een avond toch niet nodig....?

Liquid_Metal
4 februari 2011, 17:36
waarom geen boss autowah? kan je ook een "expressiepedaal" op aansluiten.

het pedaal kan je in de rack en evt in een loop op je router aansluiten.

Ik weet niet hoe het klinkt en je hebt een extra kabel nodig naar je bord. Het is wel een low-budget oplossing. Zoveel wah heb je op een avond toch niet nodig....?

Als het de gele AW-2 is, ik zie geen aansluiting voor een expressiepedaal..
Bovendien heb ik dan hetzelfde probleem dat ik een aparte IA knop in moet drukken en dat probeer ik juist te voorkomen. Verder betwijfel ik of dit een goed klinkend pedaal is, ik denk niet dat het zo fijn klinkt als mijn Dunlop.