PDA

View Full Version : Zoals Beloofd: Avenged Sevenfold 15-11 Melkweg Review



Tankman
16 november 2010, 21:09
Forumlid Fender83 kon door omstandigheden niet naar Avenged Sevenfold ind e Melkweg gisteravond. Als compensatie hebben new deep en ik beloofd een reviewtje te schrijven over het concert. Dit is dan mijn deel:

Allereerst...TERING wat was het buiten druk voor de deuren open gingen. Zelden meegemaakt bij de Melkweg. Lijkt wel alsof iedereen tegelijk aankwam. Het duurde ook dik een half uur voor ik binnen was, en dan stond ik ongeveer op de helft van het publiek.

Na mij en mijn vriendin ergens voorin goed geïnstalleerd te hebben begon dan het voorprogramma, As Enemies Arise. Dit was een Nederlands metalcore-achtig bandje met een hoog Killswitch Engage gehalte, maar dan zonder clean vocals. Deze band sloeg helemaal nergens op. Ze waren heel rommelig op het podium, ze stonden met z'n allen een vage variant van de running man te doen en hadden weinig gevoel voor ritme. Niet eens headbangen op de maat lukte.

Positieve puntjes over hun...De bassist had wel gevoel voor humor met z'n Spice Girls Wannabe shirtje.

Na een paar minuutjes wachten en observeren hoe het podium wordt opgebouwd tot een waardig A7X podium was het dan zover. Het intro begon. Het was een bekend liedje, maar ik kan de naam niet plaatsen. Help iemand?

Het concert opende uiteraard met Nightmare, een zeer explosieve opener. De energie was meteen te voelen. Verder werden gespeeld, maar niet perse in deze volgorde:

Nightmare, Critical Acclaim, Welcome to the Family, God Hates us, Buried Alive, Almost Easy, Afterlife, Bat Country, Beast and the Harlot, So Far Away, Seize the Day, Unholy Confessions.

Een zeer sterke set als je het mij vraagt. Ik had zelf nog graag nummers als Gunslinger, A little piece of heaven, Scream en Second Heartbeat willen horen, maar ach, dit was meer dan prima!

Ze hebben strak gespeeld, geluid was goed. Niet irritant hard ofzo. Synyster Gates had wel de hele avond ruzie met z'n draadloos setje, waar de rest en hij zelf de nodige grapjes over maakten. Wel sneu dat zijn setje steeds tijdens een solo ging haperen. Verder hadden ze een erg leuk verhaal over The Rev tijdens hun laatste bezoek aan Amsterdam. Daar heeft het hele publiek hartelijk om gelachen.

Het was eerst raar om Mike Portnoy met hun op het podium te zien, maar het went snel en hij doet het goed. Hij past er wel goed bij en hij heeft er inderdaad duidelijk meer plezier in dan vorig jaar met Dream Theater in Ahoy.

Het was dus weer een genoegen om in de Melkweg te staan om naar een geniaal goede band te kijken. Avenged Sevenfold is zeker een aanrader voor iedereen die een beetje van stevige, zwaar melodische rock houdt. Die jongens weten echt wel wat ze doen!

new deep
16 november 2010, 22:23
Cool concert dat zeker! Voorprogramma vond ik maar matig, hoop breaks die vaak willekeurig leken met op zich een aardige drummer maar het geheel miste (enige) melodie en goede songs ontbraken.
De gitaren klonken als een uniforme geluidsbrij (twee Koch powertones), vooral losse snaren en powerchords hielp ook niet echt.

Maar goed, daar kwamen we (althans de meerderheid van het later zeer enthousiaste publiek) niet voor en des te meer werd weer benadrukt dat Avenged Sevenfold toch wel in het genre tot de top gerekend mag worden.

Zeer strak (Portnoy rules) op elkaar ingespeeld met ruimte voor zorgvuldig uitgevoerde gitaar combinaties met veel twinleads en zeer goed op elkaar afgestemd en helder, inderdaad niet al te hard, geluid.
Zanger was verder goed bij stem en maakte veel contact met het publiek dat goede reageerde. Ik weet niet of het door de laatste Slash solo plaat komt met een bijdrage van de zanger van avenged Sevenfold maar ik vind een vergelijking met een hedendaagse Guns & Roses (de oude) wel op z'n plaats qua hitpotentie en vibe (behalve de Axl perikelen dan).
verder qua optreden;

Het draadloze setje dat af en toe haperde was wat mij betreft niet super irritant en zorgde voor een losse sfeer en benadrukte tegelijkertijd dat normaal alle details bij de live-versies bijna door elk bandmember foutloos en identiek aan de studioversie ten gehore worden gebracht.
Verder werd de vorige drummer nog gemoreerd en tegelijkertijd de 'nieuwe' goed in het zonnetje gezet, Portnoy had het erg naar zn zin en kreeg nog even de kans van de zanger om een solo weg te geven maar hield het bescheiden en op een roffeltje van 10 seconden.

Niet zo gek dat een Stone Sour in de UK bij ze in het voorprogramma stond, het zou me dan ook niet verbazen als ze de volgende keer in de HMH of Ahoy komen spelen. :zz:

Tankman
16 november 2010, 22:57
Waar stond jij ongeveer?

Ik heb ook zo het idee dat ze zelf niet hadden verwacht dat het zo snel uitverkocht zou zijn en zo'n succes zou zijn. Ze waren er inderdaad al 4 jaar niet geweest! Ik heb ook het idee dat dit een soort van feeler was. Kijken wat Nederland van A7X vindt. Ze hadden makkelijk een HMH kunnen vullen gisteren en zullen dat de volgende keer vast ook doen.

Leuk dat je ze met GNR vergelijkt. Dat doe ik namelijk sinds ik ze leerde kennen in 2006. Het is gewoon breed geörienteerd.

De sfeer was inderdaad heel relaxt en de grapjes omtrent het draadloze zendertje van Gates maakten het alleen maar relaxter. Het was gewoon gezellig!

new deep
16 november 2010, 22:57
Ik stond rechts van de geluidsman in de zaal (schuin achter een dude van 2.36 m...)

Oh en het introtje was dat trouwens niet Simon and Garfunkel?

http://www.youtube.com/watch?v=h-S90Uch2as&feature=related

Zeker tof optreden in ieder geval.

Tankman
16 november 2010, 22:59
Yep! Dat was 'm inderdaad! Tnx!

Fender83
17 november 2010, 09:11
Thanks mannen voor de review! :D
Verzacht de pijn nog een beetje ;)

Nu weet ik zeker dat ik weer kaarten ga scoren als ze weer langskomen...whenever that may be; hoop dat t niet weer 4 jaar duurt!
Denk ook dat ze wel een grotere zaal opzoeken dan, als ik kijk naar de hoeveelheid gevraagde kaarten op allerei sites zouden ze dat wel vol moeten krijgen.

Mooie setlist! Ben benieuwd hoe ze bv Burried Alive en Nightmare hebben uitgevoerd; als je naar BA bv luistert, hoor je over een rythm partij regelmatig twinleads. Hoe lossen ze dit live op? 3 gitarist erbij of vervalt de rythm partij?

Tankman
17 november 2010, 11:51
De rhythm partij vervalte. Ze gebruiken wel backing tracks voor bijvoorbeeld de piano partij bij de intro van Almost Easy en wat backing vocals van The Rev in Critical Acclaim en Afterlife. Het was mij niet opgevallen of er voor de rhythm partij ook een backing track was. Volgens mij niet, maar je mist het ook niet. De bas compenseert een hoop.

Pickel
17 november 2010, 20:43
De rhythm partij vervalte.

hehehe, wasda?;)

Tankman
18 november 2010, 14:25
Ik heb werkelijk geen idee wat dat is. :seriousf:

FF te snel gegaan denk ik.

Justinschut
19 november 2010, 15:04
Het voorprogramma was een half uur aan breakdowns aan elkaar geplakt :P En idd een soort vage renbeweging er bij steeds.

A7X was op zich muzikaal wel goed, maar wat teveel commerciele meezing refreins naar mijn smaak. Was wel cool om Portnoy te zien spelen. Verder keek mr. Duistere Hekken niet echt alsof ie het leuk vond om er te zijn (ook al voor zn geluids problemen).

Uiteindelijk heb ik me ondanks het posergehalte toch wel goed vermaakt :)

Tankman
19 november 2010, 22:47
Verder keek mr. Duistere Hekken niet echt alsof ie het leuk vond om er te zijn (ook al voor zn geluids problemen).
:)

Dat is weer niks nieuws. Zo kijkt hij altijd. Het hoort gewoon bij wie hij is. :seriousf: