PDA

View Full Version : Kokende London City



Marc Oblivian
16 november 2010, 16:37
Ha,

Ik vond het gisteravond nodig om mijn oude London City weer eens aan te sluiten.
Er kwam alleen weinig geluid uit. Meer een soort gepruttel (ook als ik niet speelde).....beetje een geluid van een radio die stoort of niet goed op zijn zender staat.
Als ik speelde was er te weinig volume. Soms kwam er wat meer volume, maar dat was meer een krakend geluid.
Het ergste was dat 2 van de 4 eindpitten roodgloeiend werden. en dan bedoel ik niet zoals dat normaal wel gebeurt, maar het gehele binnenwerk van de buizen was roodgloeiend, met bijbehorende hitte. Misschien kan ik hem nog als kachel gebruiken
Toen heb ik hem maar uitgezet:-)
Iemand een idee wat het probleem kan zijn? En is het de moeite om te fixen?

Edit: typfoutje in de titel...London CiTy uiteraard

G.G.
16 november 2010, 17:48
Is dat niet een lekke koppelcondensator die dc spanning op de roosters van dat setje eindbuizen zet?

cluseau
16 november 2010, 19:57
Het ergste was dat 2 van de 4 eindpitten roodgloeiend werden.

Kijk maar eens goed naar het antwoord van GG, ik zou het niet anders gezegd hebben.

De moeite waard is het altijd, mocht je er zelf niet uitkomen zijn er hier altijd mensen die het voor je willen doen.

Frans.

G.G.
16 november 2010, 20:32
Kijk maar eens goed naar het antwoord van GG, ik zou het niet anders gezegd hebben.

Frans.

Zo, die gaat naar mijn sig.

G.G.
16 november 2010, 20:41
Ontlaad de Elco's een kijk dan eens naar de condensatoren die aan de roosters van die buizen zitten. Het gaat om om de condensators die de ene trap met de volgende verbind. Ik weet niet welk type buizen het om gaat, maar als je op het type en het woordje "pinout" of iets dergelijks zoekt, vind je het wel. Het gaat dan om het rooster, of in het engels "grid". Die condensator zorgt ervoor dat er een AC stroompje kan lopen, maar laat geen DC door naar het rooster. Mijn gok zou zijn: vervang die condensator eens door eentje van dezelfde waarde (en het mag GEEEEEN elko zijn).

Mogelijk dat je probleem dan gefixd is met een capje van misschien hooguit 2 euro.

nico verduin
16 november 2010, 20:45
Of een rotte bias aansluiting.... gewoon ff op pin 5 meten wat de spanning is. Desnoods de koppel cap los maken naar de roodgloeiende eindpitten.

G.G.
16 november 2010, 20:57
Of een rotte bias aansluiting.... gewoon ff op pin 5 meten wat de spanning is. Desnoods de koppel cap los maken naar de roodgloeiende eindpitten.

Jij denkt aan een kathode weerstand die gaar is en dus niet meer de weerstand heeft die is zou moeten hebben, of dat alleen de kathodebypasscap nog tussen kathode en massa zit?

nico verduin
17 november 2010, 04:56
Hij is toch niet kathode biassed? Zitten toch EL34's in?

cluseau
17 november 2010, 07:11
Hij is toch niet kathode biassed? Zitten toch EL34's in?

Ehhhh....zo ver was GG nog niet en het kan natuurlijk wel met een kathodeweerstand. ;)

G.G.
17 november 2010, 08:10
Shit. Was ff van kathode bias uitggaan. Maar dat is hier mogelijk niet het geval. Zat ff met mijn versterker in het hoofd.

cluseau
17 november 2010, 08:15
Zat ff met mijn versterker in het hoofd.
Ow, dat was ons nog niet opgevallen hoor! :D

nico verduin
17 november 2010, 08:39
Ehhhh....zo ver was GG nog niet en het kan natuurlijk wel met een kathodeweerstand. ;)Zou er met die hoge spanningen in een LC niet op rekenen. :blast:

cluseau
17 november 2010, 08:47
Zou er met die hoge spanningen in een LC niet op rekenen. :blast:

Ach, waarom niet, waar een wil is.........Of het praktisch is is weer een ander verhaal maar ik begrijp de gedachte van Joris. Tenslotte is hij nog maar een paar maanden techneut. :soinnocent:

Marc Oblivian
17 november 2010, 11:41
Dank voor de input heren! Waarschijnlijk is het dus vrij goedkoop op te lossen?
Ik heb zelf de ballen verstand van dit soort dingen, dus dan breng ik hem wel even weg naar iemand die er wel verstand van heeft...ga er zelf niet aan rommelen......

cluseau
17 november 2010, 11:56
Waarschijnlijk is het dus vrij goedkoop op te lossen?Ik heb zelf de ballen verstand van dit soort dingen, dus dan breng ik hem wel even weg naar iemand die er wel verstand van heeft...ga er zelf niet aan rommelen......

Kijk, daar maak je dus een vergissing. Componenten zijn afgezien van de buizen en trafo's spotgoedkoop. Het zit hem nou net in de worden "heb zelf de ballen verstand van dit soort dingen" dat is nou net waar je voor moet betalen. Nu ligt het er maar aan of je een schappelijk adres weet of dat je een poot wordt uitgerukt. Maar toch succes met de oplossing, het is absoluut mogelijk en ook waardevol.

Frans.

Marc Oblivian
17 november 2010, 13:48
Ik vraag uiteraard wel eerst of de reparateur een inschatting van de kosten maakt voordat hij dingen gaat doen.