PDA

View Full Version : M'n stratje upgraden!



Johan91
16 november 2010, 15:48
Met de gitaren was ik even de weg kwijt. Een tijdje was mijn Yamaha niet op de plek van spelen en daardoor begon ik de Fender MIJ nogal onder te waarderen, omdat ik de bespeelbaarheid van de Yamaha veel beter vond. (Ik was zelfs zo ver gezonken dat ik de Fender op mp had gezet, schande!)

Nu mijn Yamaha weer terug hangt op de plaats waar hij hoort, merk ik dat de MIJ ook zijn zeer sterke kanten heeft :) Graag wil ik er andere pickups in zetten. Het geluid is nu ook heel mooi, maar erg onzuiver (dus niet rouw). Nu had ik al eens gelezen dat dit bekend is met deze gitaarkes, dus wil ik nu heel dicht bij mijn sound komen.

De sound die ik echt bij me vind horen, ik word helemaal gek als ik dit geluid hoor :crazyhappy: , is van een Fender '62 strat
http://www.youtube.com/watch?v=YBdLobqukxs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=HiszjnUMEjY
http://www.youtube.com/watch?v=0IQIVjjCbo0

Éen ding: ik wil niet zijn geluid imiteren, maar dit is echt het geluid wat ik zelf ook op m'n gitaar wil hebben.

Wat heb ik al gedaan?
Op youtube heb ik de 57/62 pickupset beluisterd maar dat klonk erg blues-achtig. De 69 heb ik ook beluisterd, maar same story. Nu kan ik het beste afgaan op jullie ervaringen, want amp (ik heb een Line 6 Spider IV) etc. doen ook heel veel met het geluid.

Arthis
16 november 2010, 16:54
Als ik me nier vergis gebruikte Frusciante zelf Seymour Duncan Antiquity's, maar ik denk niet dat je rond de €300,- wilt uitgeven voor alleen pickups. Hoewel ik die Fender 57/62 nooit heb gehoord denk ik dat ze wel goed zijn hoor. Als iemand bepaalde muziek speelt op bepaalde gear, dan is die gear niet meteen alleen voor die muziek. Marshall wordt bijvoorbeeld heel veel gebruikt voor (hard)rock, maar ook Frusciante en Hendrix speelden er op. Ik denk dat je met Fender custom shop pick ups ook wel goed zit. En John's Wh10 bepaalt ook een groot deel van zijn sound, zeker als je bedenkt dat hij bij de Stadium Arcadium tour zowat elke solo zijn wah gebruikte. En zijn sound zit natuurlijk ook voor een heel groot gedeelte in zijn vingers.

Johan91
16 november 2010, 17:02
Als ik me nier vergis gebruikte Frusciante zelf Seymour Duncan Antiquity's, maar ik denk niet dat je rond de €300,- wilt uitgeven voor alleen pickups.

Deze heeft hij alleen in de '62 sunburst.
http://www.jftab.com/img/gear/guitar/frusciante-stratocaster-1962.jpg

Die '62 fiesta red heeft nog altijd de std pickups, en die sound zou ik heeeeel graag willen mensen!

humbucker
16 november 2010, 19:32
Ik ben zeer tevreden van de 57/62 set, maar aangezien die standaard in m'n strat zaten heb ik weinig ervaring met andere setjes. Wel weet ik dat die pup's beter klinken dan zowat alle MIM en MIJ meuk. Maat van me heeft een standaard MIM strat en dat klinkt op alle gebieden toch wat minder hoor.

Je kan die gitaar hier (http://www.youtube.com/user/humbuckr88?feature=mhum#p/a/u/2/Zfk0VCvkkYE) horen, maar da's gewoon op de webcammic opgenomen, dus das niet erg representatief :)

Arthis
16 november 2010, 21:48
Je gaat die sound toch nooit helemaal krijgen. Er zijn zoveel dingen die meespelen bij zijn sound. Dan moet je ook gelijk 2 Silver jubilee's en een Major kopen waarvan er wereldwijd 200 (dacht ik?) zijn gemaakt. Ik denk dat je als je echt persé die sound wilt, je gewoon die Seymour Duncans moet bestellen. Hij zei zelf in een interview dat hij geen verschil hoorde met zijn originele uit zn sunburst. En beide strats zijn uit 1962, en ik denk niet dat er toen al verschillende soorten pick ups waren, dus dan zou je die moeten nemen. En als je dan voor €300,- pick ups zou kopen, moet je ook nog een nieuwe versterker kopen.

Ik speel zelf op een Squier strat uit de jaren '80, en ik krijg er met mijn dsl 50 prima Frusciante geluidjes uit, voor mij zijn ze in ieder geval goed genoeg. Misschien moet je je ook niet al te druk maken over dat je niet precies het geluid hebt als John's complete gear en gitaar skills, maar gewoon gewoon lekker spelen ;)

Johan91
19 november 2010, 11:01
Ik probeer zijn sound ook niet te imiteren. Zelf heb ik liever geen Marshall, en ik wil ook andere pedalen. Denk vrijwel zeker dat ik voor de 57 - 62 ga :)

Door elke willekeurige versterker kan je toch beoordelen hoe de sounds van de gitaar zelf is? De SD klinken weer zeer helder etc... zo heeft iedere pup weer zn eigen karakter.

Wabbie
19 november 2010, 12:36
Die 57-62 set is dan wel een vrij goede keus. Maar is het niet slimmer om dat geld ( zal toch al snel richting de 200 euro lopen als ik me niet vergis) in je zak te houden en door te sparen voor een betere versterker?

Johan91
19 november 2010, 14:47
Dat setje kost 160 euro, zeker te doen voor die kwaliteit! :)
Jah mijn Line 6 is niet mega goed, maar wanneer ik alle knoppen naar beneden zet....Channel vol. etc. dan kan ik er nog goed mee wegkomen. Daardoor "lijkt" het nu ook wel een beetje op een buizenversterkertje omdat alle effecten etc nu uit staan.

Wil graag doorsparen voor een Vox buisje of een Hughes & Kettner, maar over die laatste ben ik niet zeker, moet ik zeker uittesten in de winkel.

Wabbie
19 november 2010, 15:37
Ah, valt wel mee dan. Ik zat met de prijs van een set Texas Specials in mijn hoofd, maar die zullen dan wel duurder zijn, of de prijzen zijn gedaald.

Anyway, voor 200 euro kun je tegenwoordig best leuke kleine buizenbakkie kopen he! Maar blijft jou geld tenslotte.

marter544
19 november 2010, 16:52
Sommige MIJ's zijn volgens mij van basswood, dat zou je even kunnen controleren.. Volgens mij is Fender in 60er jaren alder gaan gebruiken, dus ik zou dan ook kijken naar een mooie allparts alder body oid. Dat scheelt ook wel, icm. met een setje 57/62 moet je dan een heel eind komen denk ik wel.

Nadeel is wel je amp, dit is veel belangrijker voor je sound imo. Ik ben zelf niet thuis in singles, maar het verschil tussen amp A en amp B is naar mijn ervaring veel groter dan humbucker A en humbucker B. Frusciante speelt op Marshalls toch? Zou ik eens kijken naar een marshall achtige amp. Vind zelf de jet city 20 watt combo heeeel mooi klinken. Wel eenkanaals, en ik denk/ weet het wel zeker dat die niet genoeg headroom heeft om op repetitie volume clean te blijven. Met humbuckers iig niet, misschien wel met singles met de volume knop wat terug. Ik vind deze beter dan de JTM30 die een vriend van me heeft.

Johan91
19 november 2010, 18:04
Ik zal er sowieso aan denken :)

Mijn body is van alder, dat vertelde de verkoper tenminste aan mij. Kan ik dit door de verf heen checken, ondanks dat de verf doorzichtig is?

humbucker
19 november 2010, 21:22
http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_1310.jpg

Dit is de mijne, 100% Alder, weet niet of je er iets aan hebt, maar zo ziet die nerf er uit ;)

Wabbie
20 november 2010, 00:00
Vette strat, heeft wel wat weg van deze ( ook alder):

http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/DSC01293.jpg

frander
20 november 2010, 05:30
'62 AVRI met Texas Special Humbucker? Danidentiek aan de mijne. Super blues-strat!