PDA

View Full Version : Probleem met Marshall 1959T



MSNL
16 november 2010, 10:06
Heren techneuten,

Ik heb een Marshall 1959T uit '72 en als ik de volumeknop opendraai (voorbij 12 uur) dan hoor ik soms een '2e toon'. Meestal is dit een oktaaf onder de gespeelde noot en deze wordt duidelijker naarmate de toon die gespeeld wordt hoger is.
Soms is de toon geen oktaaf, maar een ander interval.

Ik moet hieraan toevoegen dat ik een Ultimate Attenuator gebruik om het volume onder controle te houden, want de versterker gaat verschrikkelijk hard en zonder attenuator en volume halfopen bereik je in ieder geval 1 ding: oren kapot!

Speakerkast is een custom made 2x12 (open) met 2 Greenbacks.

Thuis gebruik ik de Marshall ook in combinatie met de Ultimate Attenuator en gebruik ik de line out om het versterker signaal naar mijn audio interface te sturen. Mbv IR's kan ik dan het gitaarsignaal afluisteren en opnemen.
Als ik dit doe, dan hoor ik de dubbele toon niet.

Hebben jullie enig idee wat die dubbele toon kan zijn?
Zit dit in mijn versterker, de attenuator of misschien speakerkast?

Alvast dank!

grt Martin

bluegate
16 november 2010, 10:24
Hoi Martin,

Je moet die AnalogMan pedalen niet gebruiken ;)

FF serieus, als je opneemt met exact dezelfde setup hoor je niet die extra toon.
Maar via je normale speakercabinet wel.
Heb je ook een andere speakerkast geprobeerd?

Neem niet aan dat het in de versterker of in de UA zit anders zou je het ook bij de opnames moeten horen.

UA zou misschien nog kunnen, omdat bij opnames er waarschijnlijk geen kast aanhangt.
Misschien dat het doorsturen van het afgezwakte signaal iets niet lekker zit?

Zou zeker testen met een ander cabinet.

Groet,

Dave

Negative K3 fan
16 november 2010, 23:32
die tweede toon die je hoort is ghost noting en wordt veroorzaakt door de voeding van de versterker, AC30 (waaronder een die ik zelf heb gehad) zijn er bekend om. Het komt voor bij amps met buizengelijkrichters. Het gebeurt meestal op heel hoog volume en bij noten boven de twaalfde fret. Jij hebt het over hoge noten, maar waarschijnlijk komt het ook voor als je op de 17e fret van de lage E of A snaar speelt.

1959 versterkers hebben voor zover ik weet geen buizengelijkrichter, dus het kan wijzen op een probleem in je voeding.

nico verduin
17 november 2010, 07:18
Kan ook een rotte elco zijn die het niet meer trekt. Op de line out heb je geen last, maar daar is een heel klein stroompje voor nodig. Als je vermogen gaat trekken, dan lijkt het erop dat de filtering (vermoedelijk de eerste elco), het niet meer aan kan. Hierdoor krijg je vermenging van 100Hz met je feitelijke toon (de ghost notes). Oscillatie denk ik niet, dan had je er vermoedelijk eerder last van.
Maar als ie uit '72 is en er zitten nog steeds dezelfde elco's in,... tja 38 jaar... dan wordt het wel wat heh :seriousf:

cluseau
18 november 2010, 19:20
Zit dit in mijn versterker, de attenuator of misschien speakerkast?

Martin, bovenstaande kun je bepalen door zoveel mogelijk uit te sluiten. De attenuator kan er zo uit en een ander cabje heb je misschien ook nog wel. Om kort te gaan denk ik ook dat het iets in je amp is. Een en ander is wel uit te zoeken met de juiste spullen maar je zal er echt even voor moeten gaan zitten. Het lijkt erop dat je amp licht instabiel is wat wil zeggen dat er niets aan de hand is zonder signaal maar zo gauw je signaal toevoerd ontstaat er een lichte oscilleer neiging welke zich met het audio wil mengen. Kun je een sample opnemen? Daar is namelijk iets meer uit op te maken.

Frans.

fredjuh
18 november 2010, 20:09
die tweede toon die je hoort is ghost noting en wordt veroorzaakt door de voeding van de versterker, AC30 (waaronder een die ik zelf heb gehad) zijn er bekend om. Het komt voor bij amps met buizengelijkrichters. Het gebeurt meestal op heel hoog volume en bij noten boven de twaalfde fret. Jij hebt het over hoge noten, maar waarschijnlijk komt het ook voor als je op de 17e fret van de lage E of A snaar speelt.

1959 versterkers hebben voor zover ik weet geen buizengelijkrichter, dus het kan wijzen op een probleem in je voeding.

Het kan ook zonder buizengelijkrichter, het gaat om het zingen van de choke en de cap die erna komt, of door slechte/te kleine caps. Bij buizengelijkrichters worden vaak kleine caps gebruikt, vandaar. De spoel en de cap hebben een resonantiefrequentie onder de 20Hz, maar als de cap niet goed is, komt deze resonantiefrequentie of 100Hz uit de gelijkrichter in de voeding terecht. Aangezien je voeding invloed heeft op de amplitude van je signaal wordt je signaal gemoduleerd met 5 a 20Hz, of 100Hz. Dit wilt zeggen dat je signaal groter en kleiner wordt met een frequentie van 5 a 20Hz, of 100Hz. Dit effect krijg je ook als je een verschiltoon toevoegt. Dat is dus je normale toon, min die frequentie van de modulatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zweving
Dat is een dus een lagere toon die je terug gaat horen.

Die modulatietoon kan trouwens ook komen van de impedantiepiek uit je speakerkast/attenuator. Doordat die dingen resoneren rond de 80Hz zie je zo'n piek ook terug in de spanning op je eindbuis-anodes. Die extra gevoeligheid kan, zoals Frans al zei, leiden tot oscillatie/ringen in je eindtrap, wat je dus ook weer terughoort.

Negative K3 fan
19 november 2010, 21:17
Het kan ook zonder buizengelijkrichter, het gaat om het zingen van de choke en de cap die erna komt, of door slechte/te kleine caps. Bij buizengelijkrichters worden vaak kleine caps gebruikt, vandaar. De spoel en de cap hebben een resonantiefrequentie onder de 20Hz, maar als de cap niet goed is, komt deze resonantiefrequentie of 100Hz uit de gelijkrichter in de voeding terecht. Aangezien je voeding invloed heeft op de amplitude van je signaal wordt je signaal gemoduleerd met 5 a 20Hz, of 100Hz. Dit wilt zeggen dat je signaal groter en kleiner wordt met een frequentie van 5 a 20Hz, of 100Hz. Dit effect krijg je ook als je een verschiltoon toevoegt. Dat is dus je normale toon, min die frequentie van de modulatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zweving
Dat is een dus een lagere toon die je terug gaat horen.

Die modulatietoon kan trouwens ook komen van de impedantiepiek uit je speakerkast/attenuator. Doordat die dingen resoneren rond de 80Hz zie je zo'n piek ook terug in de spanning op je eindbuis-anodes. Die extra gevoeligheid kan, zoals Frans al zei, leiden tot oscillatie/ringen in je eindtrap, wat je dus ook weer terughoort.

Klopt, je hebt gelijk, ik ben er alweer een tijdje uit en dat is te merken. Die AC30 heeft inderdaad krap bemeten voedingselco's en het heeft dus inderdaad niet direct met buizengelijkrichting te maken. Maargoed, in een ac30 is het part of the deal, maar bij zo'n marshall is het een symptoom van een voedingsprobleem.

Leuk stukje over Sonic Youth op die wiki trouwens!

MSNL
19 november 2010, 21:23
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vanavond een ander speaker cabinet geprobeerd om zeker te weten dat het niet aan de gebruikte cabinet lag.
De attenuator heb ik nog wel gebrukt (anders is het volume echt te hoog).

Ik krijg de 2e toon ook bij de andere cabinet.
Wat mij ook opviel is dat de extra toon, al bij lager volume te horen is.
Hierop heb ik de andere cabinet weer aangesloten.
Zelfde resultaat!

Daarna hoorde ik wat gekraak en af en toe een 'plop' geluid.
Vervolgens sprong de zekering.......

.....andere zekering erin gestopt: in het begin een brom en nog wel geluid; daarna geen signaal meer.

Ik heb de versterker aangepast op de juiste impedantie van de speakerkast.
De buizen gloeien nog gewoon en heb geen redplating waargenomen.

Een ding is duidelijk: probleem zit in de versterker!

nico verduin
19 november 2010, 21:52
ik ga nog steeds voor de voedingselco's:seriousf::seriousf:

bluegate
20 november 2010, 09:56
Wat ik vreemd vind...

In de originele post geeft Martin aan dat bij het opnemen hij de toon niet hoort.
De versterker doet exact hetzelfde als met cabinet, alleen dumpt hij al zijn vermogen in de Ultimate Attenuator de line out daarvan gaat naar de PC/Mac.

Feitelijk zou hij hier ook die toon moeten horen.

Laatste post geeft aan dat de versterker idd beter eens nagekeken kan worden.

fredjuh
20 november 2010, 12:07
Wat ik vreemd vind...

In de originele post geeft Martin aan dat bij het opnemen hij de toon niet hoort.
De versterker doet exact hetzelfde als met cabinet, alleen dumpt hij al zijn vermogen in de Ultimate Attenuator de line out daarvan gaat naar de PC/Mac.

Feitelijk zou hij hier ook die toon moeten horen.

Laatste post geeft aan dat de versterker idd beter eens nagekeken kan worden.

Vandaar ook mijn gedachte dat de versterker oscilleerneiging heeft op de impedantiepiek van de aangesloten load. Dat is namelijk in feite bijna een no-load situatie, waarin de spanning(sversterking) op de anodes van de eindbuizen hoog op kan lopen. Om dit te bevestigen, kun je kijken of het weggaat als je een weerstand parallel aan de speaker zet die de impedantiepiek intoomt.