PDA

View Full Version : Kameraden, ik kom er niet uit...



Frits van Mourik
16 november 2010, 00:35
Kameraden, ik kom er niet uit..., vandaar dat ik me hier op m'n "eigen" subforum met schaamrood op de kaken meld met het volgende probleem:

Ik kreeg een Marshall JCM2000 binnen met de klacht, dattie na een kwartiertje power verloor & dan slecht klonk.
Op de werkbank zag ik, dat één paar van de eindbuizen (JJ E34L) het zwaar te verduren had gehad.
Emissie-aanslag op 't glas en rood logo verkleurd naar bruin.

Dus: bias gecheckt en idd, de bias van dat paartje liep binnen een kwartier op naar 150 mA (voor 2 buizen).
Biaspotjes gecheckt; die van de bewuste buizen was niet lekker.
"Bingo", dacht ik, en gelijk maar beide potjes vervangen.
Met een setje testbuizen weer aangezet & bias afgeregeld.
Potdomme, binnen een kwartier weer van 50 naar 150 mA!
Hmmm.., een koppelcap vanaf de PI soms lek?

Beide koppelcaps uitgesoldeerd & getest: prima!
Evenzogoed toch maar vervangen...
Met het setje testbuizen weer aangezet .
Potdomme, binnen een kwartier weer van 50 naar 150 mA!

Dan ga je toch denken aan een zielige OT.
OK, OT losgenomen en vervangen door 2 mA-meters.
1 paar buizen OK, het verdachte paar: hup naar 150 mA...
OT is dan OK, lijkt mij.

Blijft de biasspanning toch verdacht; bij het trieste buizenpaar zakt'ie inderdaad.

Dus: heel het biascircuit voorzien van nieuwe onderdelen
Gaan we verder: biasspanning zonder buizen blijft stabiel...
buizen erin: ellende.

Externe biaspanning geprobeerd, aangebracht op het "hete" eind van de biaspots(interne spanning losgekoppeld):
Biasspanning zonder buizen blijft stabiel...
buizen erin: ellende.

Externe biasspanning geprobeerd, via 2 x 68k op de - reeds vervangen-
220k bias-to-grid-weerstanden:
biasspanning zonder buizen blijft stabiel...
4 buizen erin: 2 met ellende.

Buizen vervangen door een gloednieuwe set...
Same trouble... zelfs de meetweerstanden maar vervangen, NoGo.
Zelfs alle schimmige soldeerverbindingen op de fuckin' print netjes doorgebakken...

- Voor m'n eigen verdediging:
Eenieder, die wel eens problemen met een JCM2000 heeft gehad weet,
dat als je iets op het tube-board moet herstellen, je éérst het connectorboard moet verwijderen,
je ongeveer 20 schroeven & schroefjes moet losdraaien en zowat evenzoveel konnektortjes moet lostrekken,
voordat je dat ene verdachte componentje kunt vervangen,
en dan alles weer netjes in de omgekeerde volgorde mag gaan doen, eerdat je kunt proberen, of dìt dan de oplossing is...
Je bent dus meer tijd kwijt aan 't de- en hermonteren, dan aan het testen zèlf!

Kameraden, wie weet wat?

Iedere serieuze suggestie is meer dan welkom.

BTW: de gemeten waarde van 150 mA per 2 buizen is niet eindig.
Bij het bereiken van deze waarde zette ik de amp uit...

nico verduin
16 november 2010, 05:28
Frits
Heb je al gemeten op de bias zonder de eindpitten erin? Dan kun je rusig een half uur meten als het moet

cluseau
16 november 2010, 07:34
Frits, interssant probleem, gaan we gewoon oplossen met z'n allen......toch?

Eerst ff duidelijkheid over het volgende:

Je spreekt in je verhaal over een "buizenpaar" Ik vermoed dat dit verwarring veroorzaakt omdat het imo niet mogelijk is dat twee buizen welke geheel parallel staan en dus als één behandeld kunnen worden er slechts één van rood gaat staan.

Mijn conclusie is dan ook dat één helft van de trap (twee parallel staande buizen) rood staat en niet een paar, correct me if i'm wrong! Je moet dus ff zeker weten welke buizen bij elkaar horen.

Heb je al met de scoop gekeken? Oscilleren!

Frans

edit
je verhaal nog eens nalezend denk ik idd dat één helft van de trap rood staat, oscilleren zal dan ook wel niet aan de orde zijn maar ff checke kan natuurlijk geen kwaad.
/edit

edit2
kijk eens naar C36 (of C37), als deze warm wordt zou hij kunnen gaan lekken. Even kietelen met freez en kijken of de bias reageerd.
/edit2

bluegate
16 november 2010, 09:33
Valt de Bias spanning soms helemaal weg op die buizen?
En idd omdat het na een tijdje gebeurd, warmte probleem ergens zoals Cluseau aangeeft.

Edit:
omdat je alle componenten eigenlijk al vervangen hebt, zijn de printsporen nog 100% (bij opwarming ineens geen connectie meer?)

guitarnijboer
16 november 2010, 11:21
Hallo Frits,

Je zegt dat je de beide 220K bais-to-grid weerstanden hebt vervangen echter: naast deze twee weerstanden heeft elke buis nog een eigen roosterweerstand van 220K in serie staan. Ik zou deze 4 weerstanden van 220K allemaal vervangen door nieuwe exemplaren. Ik denk dat twee weerstanden kapot zijn en een veel te hoge weerstand hebben/krijgen waardoor bij het opwarmen van de buizen de kleine roosterstroom die gaat lopen de spanning op het rooster snel naar beneden trekt en er dan een spiraal naar beneden ontstaat.

De rest heb je al gecontroleerd. Ik ga er van uit dat beide buisvoeten nog goed zijn en je gekeken hebt of deze niet verbrand zijn door de hitte van de verkeerde instelling.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Bernardduur
16 november 2010, 12:06
Meet de buisvoeten eens door!

Frits van Mourik
16 november 2010, 14:00
Hallo mannen,
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

@ Nico: bias blijft stabiel zonder de eindbuizen...

@ cluseau: Idd staat een paartje buizen rood.
Op de scoop is nix te zien.
C36 en C37 zijn vervangen...

@bluegate: De biasspanning valt niet weg, maar stijgt geleidelijk
(wordt dus minder negatief).
Printsporen gechecked & gedubbelchecked;
zowat een hele bus Freeze in het kreng leeggespoten...

@guitarnijboer: Ook de gridstoppers zijn reeds vervangen.
Buisvoeten zijn OK.

@Bernardduur: Buisvoeten zijn OK en opnieuw "doorgesoldeerd"


De schermroosterweerstanden zijn ook in orde en verlopen niet door opwarming.
Het stijgen van de ruststroom gebeurt heel geleidelijk,
dus ik denk niet aan een thermische onderbreking.
Bovendien zijn de componenten na een kwartiertje nèt warm.

Pffff.... schiet mij maar lek...

cluseau
16 november 2010, 14:36
Idd staat een paartje buizen rood.


Tja, nou weet ik nog niks. Ik ga ervan uit dat je probleem buizen parallel staan oke?

Zou je even kunnen proberen wat er gebeurd als je de roosters van de tegenfase geschakelde trap aan de roosters van de in fase geschakelde knoopt. Er zijn dan twee mogelijkheden, of het andere paar gaat ook rood of het rode paar geeft toe. Ik gok op het eerste.

Feit is gewoon dat als je ruim -30V= tov kathode hebt kan hij niet rood gaan staan. Dus of je negatief zakt weg of er komt ergens een positief lek op het rooster.

Yves Pexsters / TAS
16 november 2010, 16:37
is het een DSL of een TSL ?

Yves Pexsters / TAS
16 november 2010, 17:07
Het is blijkbaar een TSL.
Van 1 ding ben je zeker, dat de bias spanning inzakt door een lekstroom.
Daar zijn maar 2 mogelijkheden :

1. via de 220k roosterlekweerstanden van V5 en V7
2. (toch) via connector 12 ondanks dat C36/37 zijn vervangen

Om logisch verder te gaan, moet je hieromtrent eerst zekerheid verwerven, anders wordt het foutzoeken frustrerend.
Even terug aanzetten, wachten tot hij het weer doet en dan connector 12 lostrekken.
Blijft de biasspanning ingezakt, dan is het richting roosterlekweerstanden. Indien de biasspanning zich hersteld is het toch richting con 12.

guitarnijboer
17 november 2010, 10:14
Het probleem zou kunnen zitten in de directe line-out van de versterker. Als de baisspanning daar niet goed ontkoppeld wordt zou dat ook problemen kunnen geven. Ik las hierover op een ander Forum:

I had this same problem on one of the DSL's I had in my shop about a year ago...I pulled my hair out for weeks before I found it. I don't have the info here and it's not coming to me where the part is on the schematic. I know it's one of the little white pf type caps on the end of the one of the preamp boards...as I remember, with the amp upside down and the front towards you, it's on the right hand end. there are like three or four of those caps in one area and it's one of those...it starts to short out and causes the bias voltage to get dragged low. If I can't remember where it was this weekend, I'll go through my notes when I get to the shop on Monday and find out exactly where it is.

en:

I checked my notes the other day and realized that the amp I was having issues with was a TSL amp, not a DSL....I looked at both schematics I have of these amps and the TSL has a "line/direct out" right off the output of the phase splitter tube just beyond the coupling caps. Those lines go through a small dc blocking cap (blocks the bias voltage) and then on out to a voltage divider to the line out jack. Sometimes those caps start to short out, dragging the bias voltage down and you can't get it to go where it needs to go. I don't think the DSL has this type of setup for line out.

cluseau
17 november 2010, 10:32
Het probleem zou kunnen zitten in de directe line-out van de versterker.


Dat is een goeie maar is toch gewoon meetbaar? Meet na een kwartier aanstaan de ohmse waarde op C37/36. Of zoals Yves ook zegt gewoon CN12 loshalen.

guitarnijboer
17 november 2010, 11:12
Tja, Ik weet niet precies wat je bedoeld eigenlijk met C36/37 maar C36 lijkt me een elko of ik heb hier een heel ander schema. Ik zit echt op een heel andere plek in het schema te kijken.

Maar goed het blijft natuurlijk bij het aandragen van mogelijkheden. Ik blijf het vaag vinden dat de bais spanning alleen wegvalt als de eindbuizen geinstalleerd zijn.

Yves Pexsters / TAS
17 november 2010, 11:29
Tja, Ik weet niet precies wat je bedoeld eigenlijk met C36/37 maar C36 lijkt me een elko of ik heb hier een heel ander schema. Ik zit echt op een heel andere plek in het schema te kijken.

Maar goed het blijft natuurlijk bij het aandragen van mogelijkheden. Ik blijf het vaag vinden dat de bais spanning alleen wegvalt als de eindbuizen geinstalleerd zijn.

C36/37 zijn elco's op het main board, maar ook nog eens koppelc's op het front board die leiden naar IC5a. C36/37 zijn direct gekoppeld de roosterweerstanden van de eindbuizen. In mijn archief staat 1 geval waar deze zijn vervangen geworden vanwege lekkage. Vandaar even het voorstel om even 100% zekerheid te verschaffen of de lekkage richting C36/37 (koppelc's) dan wel richting eindbuizen uitgaat...

cluseau
17 november 2010, 11:31
Tja, Ik weet niet precies wat je bedoeld eigenlijk met C36/37

Sorry voor de verwarring, er zijn verschillende schema's. Hier zit ik iig naar te kijken.
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/dsl.jpg


Het zijn de twee elko's bij het handje, zeg maar aan de loper van de bias pots. Deze zijn vervangen dus out of the picture. Ik denk ook meer aan jullie optie, lekkage via CN12. Ik kan in mijn schema niet zo gauw zien waar dat precies naartoe gaat.

Frans.

Yves Pexsters / TAS
17 november 2010, 11:40
Sorry voor de verwarring, er zijn verschillende schema's. Hier zit ik iig naar te kijken.



Het zijn de twee elko's bij het handje, zeg maar aan de loper van de bias pots. Deze zijn vervangen dus out of the picture. Ik denk ook meer aan jullie optie, lekkage via CN12. Ik kan in mijn schema niet zo gauw zien waar dat precies naartoe gaat.

Frans.

De puzzleboeken doen het niet goed meer sinds de huidige Marshall schema's ;-) Volgende pagina (issue4) rechtsboven, connector 12 van het main board gaat naar connector 20 (VPR, muting en IC5a) op het front board en daar zitten die C36/37, koppel-c's welteverstaan.

cluseau
17 november 2010, 12:12
Volgende pagina (issue4) rechtsboven, connector 12 van het main board gaat naar connector 20 (VPR, muting en IC5a)

Tnx Yves. Ik denk eigenlijk niet dat daar het probleem vandaan komt (ja eigenwijs, kweet het). er zit namelijk nog 680k in serie en de opamp werkt op lage spanning.

Over het schema, hoe verwarrend kun je het maken :???:. ik had het namelijk over een andere C36/C37. Namelijk de ontkoppelelko's dichtbij de eindbuizen.

Ik heb me nooit gerealiseerd (en ook nog nooit meegemaakt) dat er meerdere componenten hetzelfde stuknummer kunnen hebben in één en hetzelfde apparaat. (en ik doe dit werk al wat jaartjes)

Frans.

Agent_Smith
17 november 2010, 12:16
Over het schema, hoe verwarrend kun je het maken :???:. ik had het namelijk over een andere C36/C37. Namelijk de ontkoppelelko's dichtbij de eindbuizen.

Ik heb me nooit gerealiseerd (en ook nog nooit meegemaakt) dat er meerdere componenten hetzelfde stuknummer kunnen hebben in één en hetzelfde apparaat. (en ik doe dit werk al wat jaartjes)

Frans.

Ja, dat is bij Marshall al een tijd. Bij de 'modernere' Marshalls is het van belang als je een component benoemd dat je ook het board benoemd waar het op zit.
Ik heb mijn DSL50 ook eens gemod. Tis idd wat omslachtig en bewerkelijk, maar ook eens mijn JCM600 aangepakt. Nou, da's nog wat erger!

guitarnijboer
17 november 2010, 12:31
Tnx Yves. Ik denk eigenlijk niet dat daar het probleem vandaan komt (ja eigenwijs, kweet het). er zit namelijk nog 680k in serie en de opamp werkt op lage spanning.

Over het schema, hoe verwarrend kun je het maken :???:. ik had het namelijk over een andere C36/C37. Namelijk de ontkoppelelko's dichtbij de eindbuizen.

Ik heb me nooit gerealiseerd (en ook nog nooit meegemaakt) dat er meerdere componenten hetzelfde stuknummer kunnen hebben in één en hetzelfde apparaat. (en ik doe dit werk al wat jaartjes)

Frans.

Ik heb dus een ander schema waar deze zelfde elko's en weerstand van links naar rechts: C30, C29, R60 en C35 worden genoemd. Lekker handig.

R4 en R5 (bij mij overigens R47 en R48 ) van ieder 680K zitten niet in de head versie van deze versterkers staat in mijn schema. Sowieso heb jij het verkeerde schema denk ik want in jouw schema zijn de 4 gridstoppers van de eindbuizen 5,6k terwijl deze bij de versterker op de werkbank van Frits 220K zijn.

Dit is waar ik kijk:

http://www.blueguitar.org/schems.htm#Marshall

en dan JCM2000.zip

cluseau
17 november 2010, 12:33
Nog even een vraagje voor Frits:

Kun je even meten aan weerszijden van R69 (67) 220k. Mogelijk meet je daar enig verschil waarmee aangetoond kan worden of het probleem voor of na de weerstand zit. Ik neem tenminste aan dat je je nog niet laat kisten :).

Frans

guitarnijboer
17 november 2010, 12:36
Oh, en connector 12 snap ik nu ook, want deze heet bij mij connector 9 (begreep ook al niet wat er mee bedoeld werd) en ook deze is ' only fitted on combo & deluxe' en dus niet de head versie.

cluseau
17 november 2010, 12:48
Oh, en connector 12 snap ik nu ook, want deze heet bij mij connector 9 (begreep ook al niet wat er mee bedoeld werd) en ook deze is ' only fitted on combo & deluxe' en dus niet de head versie.


Jij kijkt naar de DSL en ik ben uitgegaan van de TSL. Frits spreekt imo over de 220k grid lek weerstanden en niet de 5k6 stoppers, of ik moet het verkeerd zien. Als hij niet meer reageerd vrees ik dat hij in een witte jas is afgevoerd (dat wordt een andere mod zoeken). Die 220k stoppers zijn niet gering trouwens.

tommus42
17 november 2010, 13:05
Heb een keer 1 kant van de eerste Marshall rack versterker (50W), in mijn Guyatone gebouwd. Heeft een ecc83 tussen de fasedraaier en de eindbuizen, maar die had volgens mij 330K weerstanden voor de roosters van de eindbuizen.

cluseau
17 november 2010, 13:08
...die had volgens mij 330K weerstanden voor de roosters van de eindbuizen.

Dat kan Tom, maakt niet zoveel uit voor de werking (wel voor de tone) en is hier niet de oorzaak van het probleem.

tommus42
17 november 2010, 13:19
:D, was even tussendoor, van enthousiasme. Ik zou het niet weten wat het is, heb het nog nooit aan de hand gehad:strat:

guitarnijboer
17 november 2010, 13:42
Jij kijkt naar de DSL en ik ben uitgegaan van de TSL. Frits spreekt imo over de 220k grid lek weerstanden en niet de 5k6 stoppers, of ik moet het verkeerd zien. Als hij niet meer reageerd vrees ik dat hij in een witte jas is afgevoerd (dat wordt een andere mod zoeken). Die 220k stoppers zijn niet gering trouwens.

Ja het klopt dat hij sprak over de lekweerstanden, maar daarna informeerde ik naar de 4 X 220K gridstoppers waarop hij liet weten deze ook al te hebben vervangen. (post 5 & 7 ) Ik ging er dus van uit dat hij deze versie heeft.

tommus42
17 november 2010, 14:20
Ik had daar Allan Bradley's (koolstofcomposiet), dat ding klonk zo extreem naar een Marshall, dat het je opviel. Heb ik nog een knaak voor betaald. Nu zou ik van die 2W metaaloxide nemen.

guitarnijboer
17 november 2010, 14:45
Hoi Tommus42, zoals Frans al aangaf zal hier het probleem niet zitten, mede omdat Frits ze al had vervangen, maar om even een zijstap offtopic te maken:

Die hoge waarden voor gridstoppers voor de eindbuizen zie je wel vaker bij high gain versterkers en zorgen samen met de ingangscapaciteit van de buis voor een wat vloeiender oversturing. (tja hoe leg je geluid uit... )De hogere of lagere waarde voor gridstopper is dus echt een sound issue en heeft vrijwel niets te maken met de instelling van de buis.

tommus42
17 november 2010, 15:15
Okee, bedankt, gridstoppers zijn voor mij hogere versterkerkunde, maar interessant om te lezen.

Frits van Mourik
17 november 2010, 23:13
Hallo Mannen met een Hoofdletter,

Geweldig, dat jullie de moeite nemen om een arme prutser bij te lichten!
Maar helaas heb ik al jullie concrete suggesties al één of meerdere malen geprobeerd.
Het is best frustrerend, maar nog niet zo erg,
dat het al tijd zou zijn voor een overmaatse zware jas met riemen & de opening aan de achterzijde...

Overigens: Het schema, waar ik me een klootoog op tuur,
is van een DSL100; DWSNo JCM-60-02.DGM.
Ik weet niet precies meer, waar ik 't vandaan heb, ik dacht dr.tube.
In de amp zit de k*t-print JCM-60-00, maar componentwaarden en -nummering komen overeen met dit schema.

Aan 't eind van de rit zul je zien, dat het een lullige kleinigheid zal zijn,
waar ik overheengekeken heb & jullie niet aan gedacht hebt.
Da's wel vaker het geval, nietwaar..?

cluseau
18 november 2010, 08:06
Aan 't eind van de rit zul je zien, dat het een lullige kleinigheid zal zijn,waar ik overheengekeken heb & jullie niet aan gedacht hebt......

Frits, mocht je het stadium bereiken waarin je de sirenes al kan horen http://home.casema.nl/jajop/cluseau/3eyes.gif neem dan het chassis onder je arm en vlucht door het dakraam richting kijkduin. Ik ben bereid gezamelijk en geheel belangeloos geestelijke ondersteuning te geven en gezamelijk ff naar het chassis te kijken :rockon:

Hou zo lang mogelijk vol.

succes
Frans.

guitarnijboer
18 november 2010, 10:03
Tja....

Het meest vreemd vind ik wel dat de bias spanning stabiel blijft als de eindbuizen er niet inzitten, maar de bias stroom oploopt als de buizen geinstalleerd worden. Ik ga er daarbij van uit dat ook gemeten is dat de biasspanning op de voet (pen 5) van de buis afneemt.

Als er ergens een cap lek zou zijn (koppelcap, elko of whatever) blijft de biasspanning niet stabiel ongeacht of de buizen er in of uit zijn. Dus ik denk dat je dat kunt vergeten.

Je hebt een externe voeding voor de bias gebruikt waarbij het zelfde probleem bleef bestaan. Hier zou je uit af kunnen leiden dat de hele voeding van de bias het probleem ook niet kan zijn, want die is dan 'out of the equation'. Voorwaarde is dan wel dat de bestaande voeding losgekoppeld wordt en niet alleen van de trafo winding, maar ik ga er van uit dat dit zo is.

Ik denk dat het tijd wordt om eens aan de eindtrap te meten.

Ik ben erg benieuwd wat je meet als je verschillende meters gelijktijdig aansluit op de eindtrap gedurende de 15 minuten dat de stroom oploopt.
Meet van een eindbuis waar de stroom oploopt gelijktijding:

Ua, Ia, Ig2 (of Urg2), Ug1, B+

Is g3 goed aangesloten op kathode/massa potentiaal? (geen idee hoe die versterkers in elkaar zitten dus ik vraag maar gewoon)

Daarnaast lees ik steeds dat de bias stroom oploopt bij twee buizen, maar hoe zit het met de bias spanning? Vanaf welk punt wordt deze lager? Meteen na de gelijkrichter van het biassupply kan haast niet want dan had het andere buispaar ook geen goede instelling dus vanaf welk punt gaat het mis? Meteen na de potmeter? na de 220K rooster weerstanden? Na de 220K gridstoppers? Of verdeeld de spanning zich over de roosterweerstanden en gridstoppers?

Ik ben benieuwd.

cluseau
18 november 2010, 10:15
....hoe zit het met de bias spanning? Vanaf welk punt wordt deze lager? Meteen na de gelijkrichter van het biassupply kan haast niet want dan had het andere buispaar ook geen goede instelling dus vanaf welk punt gaat het mis? Meteen na de potmeter? na de 220K rooster weerstanden? Na de 220K gridstoppers? Of verdeeld de spanning zich over de roosterweerstanden en gridstoppers?

Bovenstaande vroeg ik me dus ook al af (post#20). Hieruit kun je namelijk eenvoudig afleiden waar het lek zich bevindt. Het moet eigenlijk wel direct aan de buisvoet instorten want het andere buispaar houd wel stand.

Dus Frits, svp de vraag van Richard en ondergetekende ff beantwoorden.

Als je deze theorie kan bevestigen is mijn voorstel om de buisparen kruislings aan te sluiten. Zit er iets in de buizen of buisvoet dan zal nog steeds hetzelfde paar over de rooie moeten gaan. is nu het andere paar aan de beurt dan zit er toch echt iets in de sturing.

Ennehhhh, ook ik moet een pilletje innemen om mijn nieuwsgierigheid te beteugelen.

Frans.

edit
Als ik een gokje mag wagen:
Lek in de buisvoet tussen pin 4 en 5
/edit

guitarnijboer
18 november 2010, 10:36
Prachtig dit.... Misschien moeten we een meeting organiseren bij Frits en ons met z'n allen over de versterker buigen.... biertje erbij.....

cluseau
18 november 2010, 10:42
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer4.gifhttp://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer.gifhttp://home.casema.nl/jajop/cluseau/popcorn.gifhttp://home.casema.nl/jajop/cluseau/beerchug.gif ... (Frits) >>>>>http://home.casema.nl/jajop/cluseau/chopthepc.gif

tommus42
18 november 2010, 10:50
:D:D:D:D:D, hihi

G.G.
18 november 2010, 11:18
Prachtig dit.... Misschien moeten we een meeting organiseren bij Frits en ons met z'n allen over de versterker buigen.... biertje erbij.....

hahahaaa.... Leerzaam. Als ik mee mag kijken, neem ik een kratje Hertog Jan mee.

Frits van Mourik
19 november 2010, 00:52
Mannen,
Het lijkt mij nou niet echt een feestje waard...
Jullie dansend om de f*ckin' amp, ik stil in een hoekje met een ezelsmuts op... no thanx!
Evenzogoed lijkt het probleem zich toch toe te spitsen op de buisvoeten.
Want: waar anders? Ik ga dat nader onderzoeken...

Alweer enorm bedankt, & U hoort nader van mij!

Overigens: de suggestie van guitarnijboer om eens een amptech-meeting
te organiseren, lijkt mij vet, dik, lauw, cool, onwijs, te grijs, superduper,
knàl, mieters, gaaf, bijsterbaarlijk OK.

Valt nader te bezien...

heinz3110
19 november 2010, 10:01
Zeg, misschien een duffe opmerking, maar kijk ook eens bij de buisvoeten voor "kooloverslag" . Dus of het niet te zwart zit en een koolstofbaantje trekt , juist als de buis erin zit. Beetje krabben met het messie zou het dan - als dat het is- oplossen

Of is dit al gezegd?:???:

cluseau
19 november 2010, 10:11
Of is dit al gezegd?

Min of meer wel maar het gekke is dat de bias wel blijft staan zonder buizen. Logisch is het wel omdat naast pin5(g1) een hoge spanning op pin4(g2) staat maar het wel/geen buis verschijnsel is daarmee niet verklaard. Lekkage door koolvorming is niet zo temperatuurgevoelig dacht ik.

heinz3110
19 november 2010, 10:28
Min of meer wel maar het gekke is dat de bias wel blijft staan zonder buizen. Logisch is het wel omdat naast pin5(g1) een hoge spanning op pin4(g2) staat maar het wel/geen buis verschijnsel is daarmee niet verklaard. Lekkage door koolvorming is niet zo temperatuurgevoelig dacht ik.

Kan het dan niet zo zijn dat op het moment dat de pinnen van de buisvoet erin zitten dat het dán pas een baantje vormt- dus dat de pinnen eigenlijk als "schakelaar" dienen voor het koolstofspoortje ? Je weet het niet he, vergezocht misschien. Frits, succes he, en hou je koppie erbij!

cluseau
19 november 2010, 10:42
Kan het dan niet zo zijn dat op het moment dat de pinnen van de buisvoet erin zitten dat het dán pas een baantje vormt- dus dat de pinnen eigenlijk als "schakelaar" dienen voor het koolstofspoortje ?

Das een hele goeie. >>>>> Voor Frits

Agent_Smith
19 november 2010, 12:13
Overigens: de suggestie van guitarnijboer om eens een amptech-meeting
te organiseren, lijkt mij vet, dik, lauw, cool, onwijs, te grijs, superduper,
knàl, mieters, gaaf, bijsterbaarlijk OK.


Ja, lijkt mij ook ...eh...leuk :-)

ghk123
19 november 2010, 15:00
Heb niet alle posts gelezen maar klinkt als een amp uit een serie met verkeerde PCB, lees hier:

http://www.lynx.bc.ca/~jc/TSL122.html

Hopelijk is hiermee je Berufliche Ehrgeist gered?;)

guitarnijboer
19 november 2010, 20:00
Wel mooi om nu ook eens zo'n ding eens van binnen te zien... Wat een drama bak met al die printje en connectortjes! Zitten ook de trafo's rechtstreeks op de print gesoldeerd of is dat alleen bij ENGL? Dit is toch ook vragen om ellende!

Frits van Mourik
20 november 2010, 00:43
Wat je maar mooi vindt... nee, de trannies zitten op 't chassis, niet op de print.
Maar dan weer aangesloten met AMP-stekkertjes op de soldeerlippen, daar word ik ook al niet blij van.

Maar goed, we neigen nu met z'n allen (ik ook) heel erg naar buisvoeten & print als last ditch attempt om 'n oplossing te vinden.
Onderhand is verder alles wel aan bod geweest & door mij uitgeprobeerd...

De link van ghk123 was erg verhelderend; die had ik een maand geleden moeten vinden, dat had danig wat nacht- en gemoedsrust gescheeld.
Er zijn dus meerdere prutsers die worstelen met het fenomeen JCM2000.

Je gaat verdomme aan jezelf twijfelen met zo'n idioot geval...
Nu blijkt toch achter de wolken een bleek zonnetje te schijnen.

Mannen, ik neem een fikse borrel op jullie gezondheid en laat ASAP weten hoe het verder gaat.

Cheers!

Pepe
20 november 2010, 03:40
Dat wordt dan een nieuw boardje bij Marshall bestellen?

Deze thread leest als een spannende detective. Zal je zien dat het de butler was.

cluseau
20 november 2010, 09:33
Je zal je zien dat het de butler was.

Die is nu lazerus :D

Pepe
20 november 2010, 12:48
Die duivelse Frans, die weet zelfs een citaat nog te upgraden met een extra mod :)

fastfolkert
21 november 2010, 20:16
Mannen, ik neem een fikse borrel op jullie gezondheid en laat ASAP weten hoe het verder gaat.

Cheers!



Please, is er ANY NEWS?; ik MOET weten hoe dit afloopt........:???:

nico verduin
21 november 2010, 20:59
Please, is er ANY NEWS?; ik MOET weten hoe dit afloopt........:???:Frits,
Heeft zijn verdriet verzopen :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

cluseau
24 november 2010, 09:43
Frits,
Heeft zijn verdriet verzopen :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:





Neeee, ik denk dat het zover is.......

.http://home.casema.nl/jajop/cluseau/zwaailicht2.gif.

Frits van Mourik
25 november 2010, 00:05
Heren, er is meer in het leven dan triest gepruts in de darmen van een ongure versterker...
De schoorsteen van mijn "core business" dient met de ophanden zijnde kou ook te roken!

tillens
25 november 2010, 00:46
ik heb geen verstand van amps, althans wel hoe ze zouden moeten klinken althans dat denk ik, maar van de techniek geen kase gegeten. Frits wel..

Frits rustig aan, denk eens bij een goed glaasje ierse bijter na, en weldra je zal het vinden.. Je laat je toch niet door zoon stiff upperlip amp een beetje in de luren leggen!

Frits van Mourik
26 november 2010, 00:07
@tillens:
Dank je voor je vriendelijke woorden!
En idd, mauwmauwolie - met mate- uit het Ierse smaakt mij nog steeds opperbest.

Heb de k*t-amp ff geparkeerd, wegens studiodrukte...

"I'll be back...":zz:

tillens
26 november 2010, 00:38
@tillens:
Dank je voor je vriendelijke woorden!
En idd, mauwmauwolie - met mate- uit het Ierse smaakt mij nog steeds opperbest.

Heb de k*t-amp ff geparkeerd, wegens studiodrukte...

"I'll be back...":zz:

Zo mag ik het horen Mofo! Je hebt destijds mijn London City en Jtm amps ook geweldig behandeld! Get oughhhhhhhh!

Frits van Mourik
12 december 2010, 23:37
Even een dikke >>bump<<, want ik ben er uit!!!

Heren, ik had beloofd me weer te melden als er van enige progressie sprake was, dus bij deze:

-Van een JCM2000 kreeg ik bij twee v/d vier buizen de biasspanning maar niet konstant.
Deze amp schijnt er om bekend te staan, wat ik niet wist en wat me daarom tot waanzin dreef ;)
Met een externe biasspanning bleef de boel wel stabiel.

Mijn oplossing is nu even pragmatisch als onelegant:
Ik heb een geheel onafhankelijk bias-voedinkje ingebouwd.
Nu blijft de boel stabiel; een verloop van 1 à 2 mA t.o.v. 78 mA (per 2 buizen) gedurende 24 uur.
Daar doe ik het voor, hoor.

Hèhè, hoor ik je al denken, was dat nu zo moeilijk?
M'n makke was, dat het me een arm & been heeft gekost om achter de uiteindelijke oorzaak te komen, die ik dus uiteindelijk niet heb ontdekt.
Bij repareren is het doorgronden van het euvel voor mij even belangrijk, zo niet belangrijker als de reparatie zelf.

Dus ben ik wel blij met m'n oplossing, maar 't blijft tóch wat schrijnen...
Zo kijk ik ook wat scheef naar de biaswikkeling van de Marshall-PT:
Deze lijkt wel als een "afterthought" te zijn aangebracht; hij eindigt in losse draden,
terwijl alle andere aansluitingen netjes op terminals zijn aangebracht, maar ook hier kwam ik met meten niet verder...

Maar, 'nuff said,

Ik dank jullie allen zeer voor jullie hulp & steun en zeker tot wederdienst bereid!!!!

Frits

cluseau
13 december 2010, 08:15
Met een externe biasspanning bleef de boel wel stabiel.
Deze begrijp ik niet, de buizenparen hebben toch dezelfde voeding



Mijn oplossing is nu even pragmatisch als onelegant:

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/no_comment.gif



Bij repareren is het doorgronden van het euvel voor mij even belangrijk, zo niet belangrijker als de reparatie zelf.
Op dit punt verschillen we dan 180 graden van mening. Misschien ben ik de komende dagen niet aanspreekbaar omdat de fles de enige optie is om mijn teleurstelling te verwerken. In combinatie met de kou zal de geestelijke scherpte daar flink onder te lijden hebben....helaas.......


Maar Frits, ik laat me natuurlijk niet kennen dus toch gefeliciteerd met je overwinning al was het maar op het uitblijven van opname :sssh:. Zo blijven we toch gesteund door onze eigen werkbankmod, blijft ons een lastige verkiezing bespaart en kunnen we rustig kerst vieren.

Frans.

edit
En dan nog even een bericht voor Jim:
Moge hij zijn tong afbijtend door een brandend braambos worden gesleept voor het ontwerp van deze JCM
/edit

guitarnijboer
13 december 2010, 13:02
Externe biaspanning geprobeerd, aangebracht op het "hete" eind van de biaspots(interne spanning losgekoppeld):
Biasspanning zonder buizen blijft stabiel...
buizen erin: ellende.

Externe biasspanning geprobeerd, via 2 x 68k op de - reeds vervangen-
220k bias-to-grid-weerstanden:
biasspanning zonder buizen blijft stabiel...
4 buizen erin: 2 met ellende.



Ik ben blij voor je dat het nu is opgelost hoor en wil er ook niet te lang over door blijven zeiken, maar gezien je eerste post verbaast het me dat dit nu wel werkt. Je had het toch al eens eerder geprobeert?

Hoe dan ook.... als het werkt, niet meer aankomen! ;)

Einzeln
14 december 2010, 18:49
Bij repareren is het doorgronden van het euvel voor mij even belangrijk, zo niet belangrijker als de reparatie zelf.




Op dit punt verschillen we dan 180 graden van mening.

Ik denk dat je zowel bij de arts die meer geeft om zijn ego dan om zijn patient, als bij de arts die tevreden is als de symptomen verdwenen zijn zonder te weten wat de oorzaak was, je vraagtekens kunt zetten.

cluseau
14 december 2010, 19:36
Ik denk dat je zowel bij de arts die meer geeft om zijn ego dan om zijn patient, als bij de arts die tevreden is als de symptomen verdwenen zijn zonder te weten wat de oorzaak was, je vraagtekens kunt zetten.

Tja Nico, nu ben ik bang dat ik het commentaar van Frits niet goed gelezen heb, mogelijk verblind door het grote aandeel humor in dit topic. Daarom voor alle duidelijkheid ditmaal mijn serieuze mening:

Het is ongelofelijk belangrijk de oorzaak van een storing te achterhalen en geen genoegen te nemen met "het werkt weer, weet alleen niet waarom". Bij de eerste de beste keer aanzetten kan de klacht evenzo spontaan terugkomen als hij verdwenen was. Resultaat kan zijn dat je klant binnen afzienbare tijd weer op de stoep staat met dezelfde klacht. Helaas komt het (meestal door tijdsdruk) voor dat je niet altijd de keuzevrijheid hebt en denk dat dit hier ook van toepassing was. Persoonlijk heb ik de grootste moeite met storingen die niet verklaart zijn en wil koste wat het kost de onderste steen boven hebben. Ik blijf echt betreuren dat hier de oorzaak niet duidelijk is geworden maar verwacht eigenlijk dat het probleem ooit weer boven komt drijven. Hopelijk krijg ik binnenkort eens zo'n bak op de werkbank om deze fout te onderzoeken.

Frans.

tillens
14 december 2010, 21:30
Tja Nico, nu ben ik bang dat ik het commentaar van Frits niet goed gelezen heb, mogelijk verblind door het grote aandeel humor in dit topic. Daarom voor alle duidelijkheid ditmaal mijn serieuze mening:

Het is ongelofelijk belangrijk de oorzaak van een storing te achterhalen en geen genoegen te nemen met "het werkt weer, weet alleen niet waarom". Bij de eerste de beste keer aanzetten kan de klacht evenzo spontaan terugkomen als hij verdwenen was. Resultaat kan zijn dat je klant binnen afzienbare tijd weer op de stoep staat met dezelfde klacht. Helaas komt het (meestal door tijdsdruk) voor dat je niet altijd de keuzevrijheid hebt en denk dat dit hier ook van toepassing was. Persoonlijk heb ik de grootste moeite met storingen die niet verklaart zijn en wil koste wat het kost de onderste steen boven hebben. Ik blijf echt betreuren dat hier de oorzaak niet duidelijk is geworden maar verwacht eigenlijk dat het probleem ooit weer boven komt drijven. Hopelijk krijg ik binnenkort eens zo'n bak op de werkbank om deze fout te onderzoeken.

Frans.

Dat zal niet het geval zijn, zal waarschijnlijk dan door de klant komen die em koste wat kost toch terug wilde zien, gezien Frits zeer geduldig is , en zeker niet zomaar weer een amp meegeeft. Zowel bij mijn London City amp, als mijn Jtm's heeft ie keer op keer bewezen dat ie niet zomaar it for granted neemt. Kortom ik denk dat je nu een aanname doet die niet terecht is.

nico verduin
14 december 2010, 22:16
Dat zal niet het geval zijn, zal waarschijnlijk dan door de klant komen die em koste wat kost toch terug wilde zien, gezien Frits zeer geduldig is , en zeker niet zomaar weer een amp meegeeft. Zowel bij mijn London City amp, als mijn Jtm's heeft ie keer op keer bewezen dat ie niet zomaar it for granted neemt. Kortom ik denk dat je nu een aanname doet die niet terecht is.
symptoom bestrijding is meestal een verkeerde oplossing. Dat wil niet zeggen dat dit de verkeerde oplossing is, maar je weet het niet. En meestal gaat er dan iets weer stuk op het moment dat het niet uitkomt.

Frits van Mourik
14 december 2010, 23:03
symptoom bestrijding is meestal een verkeerde oplossing. Dat wil niet zeggen dat dit de verkeerde oplossing is, maar je weet het niet. En meestal gaat er dan iets weer stuk op het moment dat het niet uitkomt.

Ben ik helemaal met je eens.
Ik erger me dan ook 10 slagen in 't rond, omdat ik de ware oorzaak niet kon vinden.
Daarbij komt ook nog 'es, dat ik met dit relaas ernstig met de billen bloot ben gegaan en m'n reputatie als amptech in de waagschaal heb gesteld.
Maar helaas, ook met de welwillende hulp van dit forum ben ik er deze keer nou 'es niét uitgekomen.
Ik hoop dan ook, dat het bij deze ene keer zal blijven...

cluseau
15 december 2010, 08:16
Dat zal niet het geval zijn, zal waarschijnlijk dan door de klant komen die em koste wat kost toch terug wilde zien, gezien Frits zeer geduldig is , en zeker niet zomaar weer een amp meegeeft.
Dat geloof ik zomaar, het is een eigenschap van een goeie tech dat hij zijn grijze massa tot het uiterste tergt om de oorzaak boven te halen. Ik begreep uit andere topics al dat dit ook voor TS geldt, laat daar geen misverstand over bestaan. Het is voor ons techs (iig wel voor mij) veel belangrijker de oorzaak te vinden dan de eigenlijke genezen verklaring van de amp. Kijk eens goed naar het door jouw en mij aangehaalde vette deel in de quote, dit zegt immers hetzelfde.


.......Kortom ik denk dat je nu een aanname doet die niet terecht is.

Ja sorry maar ik neem niets aan. Ik spreek gewoon voor mijzelf zoals ik erover denk. Omdat ik in post #58 zeg 180 graden van mening te verschillen en dit juist niet zo is wilde ik dit rechtzetten. Niets ten nadele van Frits dus. Het ligt er maar net aan hoe je een verhaal interpreteerd en zo te zien doen we dat allemaal wel eens anders dan de auteur het bedoeld ;). Persoonlijk heb ik erg veel plezier beleeft aan dit topic en heb daardoor post #57 niet goed gelezen/begrepen, een soort woordblindheid denk ik. Vaak gebeurd dit ook door impulsief reageren, zo ook in geval van post #58. Zijn we het eens? :makeup:

Frans.

driftkop
15 december 2010, 15:15
Daarbij komt ook nog 'es, dat ik met dit relaas ernstig met de billen bloot ben gegaan en m'n reputatie als amptech in de waagschaal heb gesteld.

Het siert je wel, vind ik, dat je hebt geprobeerd om via dit forum een antwoord te vinden. Dat geeft toch aan dat je niet zomaar iets opgeeft. En het feit dat zelfs alle andere experts hier niet met een aannemelijke verklaring konden komen geeft al aan dat het een erg ingewikkeld probleem was/is.

Dirk_Hendrik
15 december 2010, 22:19
Klopt!
Het is knap naar is om je reputatie te rammel te zetten omdat je ook eens een keer een vraag hebt waar je niet uit komt. Aan de andere kant, je kunt het ook als klankboard zien. Forum gebruiken als sparringpartner.

Daarnaast gebruik ik tegenwoordig vaar de simpele oplossing dat als ik er voor half 11 (AM!) niet uit ben ik het die dag niet meer ga redden. Maar da's vliegtuigelektronica. Niet anders dan muziekelektronica maar alléén over-ge-engineerd op zulk een zotte manier dat je er knetter van kan gaan als het bugt.

tillens
17 december 2010, 22:28
Dat geloof ik zomaar, het is een eigenschap van een goeie tech dat hij zijn grijze massa tot het uiterste tergt om de oorzaak boven te halen. Ik begreep uit andere topics al dat dit ook voor TS geldt, laat daar geen misverstand over bestaan. Het is voor ons techs (iig wel voor mij) veel belangrijker de oorzaak te vinden dan de eigenlijke genezen verklaring van de amp. Kijk eens goed naar het door jouw en mij aangehaalde vette deel in de quote, dit zegt immers hetzelfde.



Ja sorry maar ik neem niets aan. Ik spreek gewoon voor mijzelf zoals ik erover denk. Omdat ik in post #58 zeg 180 graden van mening te verschillen en dit juist niet zo is wilde ik dit rechtzetten. Niets ten nadele van Frits dus. Het ligt er maar net aan hoe je een verhaal interpreteerd en zo te zien doen we dat allemaal wel eens anders dan de auteur het bedoeld ;). Persoonlijk heb ik erg veel plezier beleeft aan dit topic en heb daardoor post #57 niet goed gelezen/begrepen, een soort woordblindheid denk ik. Vaak gebeurd dit ook door impulsief reageren, zo ook in geval van post #58. Zijn we het eens? :makeup:

Frans.

Absoluut. En daarnaast denk ik dat het juist siert dat den Frits op het forum hulp vraagt. En nou opzoute met die schijtmarshall! ;)

Frits van Mourik
18 december 2010, 02:04
En nou opzoute met die schijtmarshall! ;)

OK dan, LAST POST:

Ik weet 't nu zeker: deze amp heeft een hekel aan mij.
Da's trouwens nu wel zo ongeveer wederzijds.

Na uitgebreide tests had ik 'm zover, dattie weer in z'n kastje wilde.
Ampje vastgeschroefd, metalen achterwand erop...
Toch nog ff gitaar, speaker & stroom d'r op. Laatste check:

Wèl gloeiendegloeiende... op 4 & 8 Ohm geen output, wèl op 16 Ohm!
Dus: amp weer uitgekast & maar weer een beetje meten & deduceren.
Dit keer was de oorzaak gelukkig doodsimpel:
Het 16 Ohm chassisdeel onderbreekt de aarde naar de twee 4/8 Ohm chassisdelen,
zodat bij gebruik van de 16 de twee 4/8 worden uitgeschakeld.
En dat schakelcontact was, om mij te pesten, inééns rot.

Ik heb het dan ook genadeloos overbrugd.

Pfff... en nou hóór je me me niet meer over dat kreng.

KLAAR D'R MEE!

Pepe
18 december 2010, 03:04
Klopt!
Het is knap naar is om je reputatie te rammel te zetten omdat je ook eens een keer een vraag hebt waar je niet uit komt.

Ach, ik weet dat het onder de technici zo ligt maar voor de buitenstaander is het vrij normaal dat je er wel eens niet uitkomt.
Sterker, mijn ervaring is dat hoe meer kennis, hoe makkelijker men kan toegeven iets niet te weten en andersom.

johantipker
19 december 2010, 22:20
Daarbij komt ook nog 'es, dat ik met dit relaas ernstig met de billen bloot ben gegaan en m'n reputatie als amptech in de waagschaal heb gesteld.

ik denk het juist niet. Dit siert je juist. Je moet je als "expert" juist kwetsbaar op durven stellen als je een keertje geen "cure" hebt.
Mijn vertrouwen in jouw capaciteiten groeit juist door deze post,
ik zou je met een zeer gerust hart een reparatieklus toevertrouwen.:cheerup: