PDA

View Full Version : Orange rockerverb 50



jesco
15 november 2010, 23:50
Hallo

ik speel al een aantal jaren op dezelfde gitaar (fender tele) en versterker (fender performer 1000) in verschillende bandjes, maar door het sleuren naar repetitiekoten en optredens zien die dingen wel af en dacht ik, nu ik de mogelijkheden heb, me eens te vernieuwen.
Origineel was mijn budget 2000/2500 euro voor nieuwe gitaar en versterker. Dus ben ik dit weekend eens naar de lokale muziekwinkel getrokken om wat dingen uit te proberen, maar ben ik naar huis gegaan met een gibson les paul traditional goldtop, prachtig ding, hierdoor is mijn budget wel zo goed als op, maargoed.
Dit terzijde ben ik nog op zoek naar een versterker. Mijn origineel idee was om een klein maar supergoed versterkertje te kopen om thuis met te spelen en op te nemen, studiowerk dus. Maar toen ik hoorde dat je met een versterker van 30 watt toch ook al kan repeteren en optreden, dacht ik om me zo een aan te schaffen. Nu zegt iedereen tegen mij, je hebt toch wat meer power nodig op podium dan 30 watt.
Ik heb het al altijd gehad voor Orange, de sound en de looks, dit weekend heb ik de dual terror eens getest en ik moet zeggen dat die mij zeer teleurstelde, 2 overdrive kanalen, 1 toonknop. Hij klonk nogal schel en was totaal niet de orangesound die ik verwachtte.
En nu komt mijn vraag, ik kan een rockerverb 50 head tweedehands kopen voor 900 euro, is dit een goede prijs? Voldoet dit aan mijn wensen, heeft dit genoeg power om mooi boven de drum uit te komen zonder overstuur en schreeuwerig te klinken?

En nog een laatste vraag, als ik onder een versterker een cabinet van 120 watt 4x12 of een cabinett van 50 watt 2x10, heeft dit invloed op het volume? kan ik bij een cabinet van 120 watt mijn master op 10 zetten zonder te vrezen dat ik mijn boxen opblaas of schade aanricht aan de versterker of cabinet?
Ik ben totaal niet thuis in die materie, het is pas de laatste tijd dat ik me wat verdiep in de technische kant. Vroeger kocht ik me gewoon een versterker die lekker luid ging en spelen maar, nu wil ik toch wel wat meer weten over mijn hobby.

Amai wat een boterham heb ik getypt, ik hoop dat iemand toch de moeite doet om het te lezen en me wat advies geeft.

groeten jonas

sjaak1990
16 november 2010, 00:40
Sowieso goed dat je niet op je gitaar bespaard hebt!

De 1e 30 watt versterker is de andere niet, wil je cleane headroom dan kan 30 watt weinig zijn bij sommige amps, maar er zijn ook 30 watt amps die clean hard kunnen, hangt ook weer van je pickups ed af. Met drive kan elke 30 watt amp genoeg alleen een 100 watt poweramp geeft wel meer push en een andere sound.
De prijs van de rockerverb lijkt me aardig, nieuw zo'n 1400 euro dus dan is 900 euro een nette prijs mits in goede staat.

Deze amp op een 120 watt cab moet makkelijk kunnen, een 50 watt cab is krap als je hem vol open zet, zou ook geen 10 inch speakers nemen trouwens.

jesco
16 november 2010, 08:51
bedankt voor je antwoord.
dus een rockerverb 50 met daar een 100 of 120 watt cab onder zou wel geven wat ik zoek?
dan denk ik dat ik daarvoor ga gaan

Fender83
16 november 2010, 09:43
Zou je niet eerst het eea willen horen, voordat je voor 900 euro wat koopt?
Daarnaast: de ene Orange is de andere niet, sound kan nog wel eens iets verschillen..
Je geeft aan dat je boven de drums wilt uitkomen zonder overstuur. Nu heeft die rockerverb head met zn 50 watt genoeg vermogen, hou er wel rekening meer dat Orange clean wat minder clean is dan Fender clean.
Dus ja: genoeg vermogen en tis ook een prima versterker, maar of ie aan jouw wensen voldoet? Ik zou eens een winkel induiken en eea uitproberen.

marc_o
16 november 2010, 09:45
Die 50 watt Rockerverb zal ongetwijfeld hard genoeg gaan, zit daar maar niet over in. Let wel op het Ohmage bij het aansluiten van en cabinet. Ik zag dat je tot nu toe op een Performercombo hebt gespeeld, dus ik zeg het maar even....het kan schade veroorzaken wanneer je het ohmage niet respecteert.
Net zo belangrijk: heb je de rockerverb al gehoord?

jurgend
16 november 2010, 09:47
Hi Jesco,

Ik heb zelf de rockerverb 50, ben er zeeeeeer tevreden van.
Clean kan oversturen maar dan moet je hem toch al achterlijk luid voor zetten hoor. Naar het schijnt klinkt hij wel wat donker met humbuckers. Dat weet ik niet, ik speel met een gretsch die TV jones pickups heeft.
Gewoon eens proberen zou ik zeggen. Wel rekening houden dat de cleane kant maar 2 tone regeling knoppen heeft, is in het begin wel wat zoeken naar de juiste sound maar je kan er veel goede sounds uithalen.
De reverb is ook maar beperkt bruikbaar voor de meesten. maar ik vind hem geweldig.
Ik gebruik hem over een FAD 2x12 V120 speakercab.

AriaProII
16 november 2010, 14:32
Ik ben trots eigenaar van de rockerverb mk2, dus met de middle-toonknop op de clean. Ik onderschrijf de goede recensies. Ga inderdaad vooral proberen voordat je hem koopt.

jesco
16 november 2010, 15:46
Dit weekend heb ik er een van 100 watt geprobeerd, al denk ik wel dat het een thunderverb was, ik meen mij te herrineren dat die beter was dan de rockerverb omdat er el84 lampen ofzo inzaten?
Maar die klonk allesinds schitterend.
Natuurlijk ga ik hem uitproberen voor ik hem tweedehands koop.

Zijn er andere, goedkopere versterkers, van marshall of blackstar ofzo die ik kan overwegen en eens gaan testen, want 900 euro is echt wel op het randje van mijn budget, als ik er nog een cabinet bij moet kopen...
Ik lees wel nogal slechte dingen over marshall, en zie tussen het bos de bomen niet meer aan het aanbod van marshall.
Een blackstar stage 100 leek mij ook zeer interessant en betallbaar.
Wat ik zoek is een versterker met 2 of 3 kanalen, een warme clean, moet niet superclean zoals fender, mag wel wat crunch in, en een bluesy overdrive, waar ik ook wel wat metal uit kan halen.

Het gaat idd om veel geld en ik wil geen overhaaste of impulsieve beslissing maken, ik heb lang en hard voor moeten werken voor dat geld.

jurgend
16 november 2010, 16:00
Wat er ook nipt in je prijsklasse zal vallen is een 2de hands Mesa boogie stiletto. Klinken meer marshall dan mesa.
Ik heb getwijfeld tussen de mesa en de orange en ben toch met orange gaan lopen.
ik vind de clean icm mijn gretsch echt mooi + wat reverb erbij (zit er niet op bij de stiletto)... .
2de kanaal gaat van "ietsje" vuil naar "veel te veel" vuil.

Ik denk dat je aan die rockerverb een heel veelzijdige amp hebt. Maar je moet wel van de orange sound houden. Als dat snor zit heb je echt een goeie amp, en een eyecatcher op het podium, waar je lang plezier aan zult hebben.

Maar test hem goed uit, de toneknoppen zijn interactief en het is een beetje zoeken naar de sweet spot.

episua
16 november 2010, 16:11
Ben met je eens dat Orange versterkers er geweldig uitzien en meestal ook fantastisch klinken. Maar ga a.u.b. niet alleen op het uiterlijk af en wat eerder gezegd is ook echt de rockerverb 50 testen. Wat voor stijlen wil je er mee spelen? Noem eens wat artiesten/bands die jij goed vindt klinken en qua sound bij in de buurt wil komen.

jesco
16 november 2010, 16:31
mijn smaak is zeer eclectisch, maar om er echt een sound op te plakken wil ik voor in mijn band zoiets als mastodon, en voor mijn eigen liedjes thuis op te nemen zoek ik meer iets in de stijl van portugal the man.

Ik weet nog niet of ik pedalen ga bij kopen, ik ben vanplan mijn boss me-50 te verkopen, ik vind die nogal digitaal klinken en benut de effecten totaal niet, ik gebruik alleen de muff en een delay, en natuurlijk de tuner. Omdat ik niet zo een effectenman ben zou ik het liefst gewoon 2 kanalen uit mijn versterker halen zonder iets van extra pedalen voorlopig, mss dak ik op termijn dan een delay en een booster ofzo bij koop.

bedankt voor het advies en de feedback trouwens

andoni
16 november 2010, 21:34
Mastodon, dan denk ik aan een vuile, sludgy, wat fuzzy sound, meer Brits dan Amerikaans. Een metal-sound voor mannen met baarden en flanellen hemden. Daarvoor zit je met Orange gebeiteld.

Wil je ooit de gladde shredder of mechanische death-hakker in je loslaten: iets minder geschikt. Maar als je een Tele en Les Paul gebruikt lijkt met dat weinig waarschijnlijk.

Die andere band ken ik niet.

jesco
17 november 2010, 12:49
dat is exact de sound die ik zoek
dit weekend ga ik de rockerverb gaan testen maar ik denk wel dat dat mn nieuwe versterker gaat worden!

DaveItUp
17 november 2010, 21:42
Waarom niet gewoon een jcm800 of een jmp? Want dat is wat die gasten gebruiken?

Als je sludgy/fuzzy zoekt ben je niet specifiek bij nieuwe orange aan 't goede adres. De oude bakken klonken zo, de or's en od's, maar die rocker's zeker niet als je 't mij vraagt.

Ik zou zeggen iig een dikke britse, wat oudere, single channel met wat pedalen.

Toaster
19 november 2010, 13:06
Onlangs nog op een Orange Rockreverb 50 gespeeld met een orange 2x12 v30 cab.

Erg goede amp!!!

Goed clean goede crunch, goede overdrive en goede lead.

Hij komt wel erg dicht in de buurt van een oude Marshall.

Ik ga binnenkort naar een maat van met studio en ga ze beide vergelijken. Eens kijken of we opnames kunnen maken. Ik denk dat je versteld staat. Er zit naar mijn mening wel een betere " korrel" in het marshall geluid. Maar hoe dan ook. De orange is een hele goede investering!

DaveItUp
19 november 2010, 13:12
Oh zeker, leuke amps. Ik doelde meer te zeggen dat moderne orange iets totaal anders is als de oude bakken, die wat meer bekend staan om het gebruik in de doom/sludge/stonerscene.