PDA

View Full Version : JTM45 mod



llahsraM
15 november 2010, 22:02
Ik ben van plan me sound te veranderen in me JTM45. Ik zoek toch een ietsje agressievere sound (old school ac/dc)
nu dacht ik eraan om van jtm45 naar plexi 1986 specs te gaan.

Wat gebeurd er als ik de volgende dingen verander qua sound?

16+16 uF 450volt >>> 50+50uf 500 volt
32+32 uF 500volt >>> 50+50uF 500 volt

16uf 475volt >>> 50+50uf 500volt

GZ34 >>> solid state rect.

EIGENLIJK GEWOON DIT SCHEMA MAAR DAN MET KT66 buizen en 470ohm screen resistors LINK SCHEMA (http://www.amparchives.com/Amp%20Archives/Marshall/Schematics%20&%20Layouts/Ceriatone%20Layouts/Ceriatone%20Plexi50%201986%20Bass.jpg)

(wat doen de hogere waarde van de elco's met het geluid?)
(Verschil tussen 270k en 470k mixer weerstanden)

Alvast bedankt

cluseau
15 november 2010, 22:16
(wat doen de hogere waarde van de elco's met het geluid?)

Strakker laag met gevaar voor modderige sound. Minder compressie.
De SS gelijkrichter zal je iets meer headroom geven maar is voornamelijk meetbaar. Let wel op aanpassing van de bias bij deze hogere voedingsspanning. De overgangsweerstand van de GZ staat ahw in serie met je amp waardoor de voeding bij zware belasting (zoals in lage tonen) eerder zal inkakken. Met SS is dat inkakken van je voeding eerder afhankelijk van wat de PT kan leveren. De diode's worden niet koud of warm van deze zware belastingpieken.

llahsraM
15 november 2010, 23:17
Oke bedankt.. ik weet nu niet wat ik het beste kan proberen. Iemand tips voor JTM45 mods?

fredjuh
16 november 2010, 12:10
Heb je meerdere vertakkingen op je OT? (4 ohm, 8 ohm, 16 ohm) Stel je hebt dat, en je hebt een 8 ohm cab probeer dan eens je 8 ohm cab in de 16 ohm uitgang te prikken. Je kunt ook proberen om de voeding van je eindtrap (lijntje naar je CT op je OT) voor de choke te zetten ipv erna. Je kunt ook experimenteren met andere buizen, EL34 bijvoorbeeld.
Zolang je tube rect. er nog inzit zou ik geen condensatoren vergroten in de voeding. Daar mol je m mee.
Als je de kathodeweerstand van de 2e trap (die ene net voor de kathodevolger, die weer voor de tonestack zit) bypasst met 680nF zou ie een stuk aggressiever moeten klinken. Je kunt experimenteren met andere waardes. Probeer 100n t/m 1000n (1u).

muziekschuur
16 november 2010, 12:16
Mesa Boogie V-twin voor je JTM45

tommus42
16 november 2010, 12:30
Als je het voor 1 of 2 liedjes nodig hebt (AC/DC), een Boss power Driver (PW-2), Marshall in een box, wel vrij vlak.

Ik zou niet aan je versterker gaan prutsen voor die sound. Zonde, kun je beter sparen voor een JMP of JCM800.

llahsraM
16 november 2010, 22:34
Ik zit even aan iets anders nog te denken. Wat als ik een switch maak dat ik kan schakelen tussen normaal en op de v1 een .68uf cap + 2k7 weerstand.

Wat zat dit aan de sound veranderen? Of is het verstandiger om de v2 .68uf te schakelen? of misschien juist allebei?

Wat doet dit met de sound?

nico verduin
17 november 2010, 07:11
Je kunt ook proberen om de voeding van je eindtrap (lijntje naar je CT op je OT) voor de choke te zetten ipv erna. Volgens mij zit de CT tap voor de Choke. En als ie hem er achter zet heb je kans dat de Choke uitfikt door te hoge stroom er door heen.

cluseau
17 november 2010, 07:14
Volgens mij zit de CT tap voor de Choke.
Klopt, alleen de G2 zit na de choke. Door de tegenfase in de OT wordt de bromrimpel opgeheven en heeft dus geen invloed op het audiosignaal

Rutger
17 november 2010, 09:59
Strakker laag met gevaar voor modderige sound.

Dit vind ik vreemd, ik dacht: strakker laag= minder modderig...?

cluseau
17 november 2010, 10:35
Dit vind ik vreemd, ik dacht: strakker laag= minder modderig...?

Gitaarspeaker heeft moeite met dat strakkere laag.

master99
17 november 2010, 11:06
Ik zou kiezen om stapje voor stapje veranderingen door te voeren, en tussentijds steeds goed testen en luisteren. Mijn advies zou zijn om in eerste instantie je te richten op de kathodeweerstanden in het voorversterker circuit en de bijbehorende condensatoren over deze kathodeweerstanden. Je kan wat spelen met waarden tussen de 680 ohm ... 10 kohm voor de kathode weerstanden en voor de condensatoren over de kathodeweerstanden kan je spelen met 100nF ... 50uF.
Vervolgens kun je nog wat experimenteren met de koppelcondensatoren zo'n beetje alles tussen de 470pF en 100nF.
Dan pas zou ik de diodegelijkrichting over de guizengelijkrichter testen. Hoe je deze diodes plaatst staat wel ergens op dit forum. Eventueel gebruik je een schakelaar om snel te kunnen switchen tussen buizen en diodes.

---
Erik

cluseau
17 november 2010, 11:11
Ik zou kiezen om stapje voor stapje veranderingen door te voeren.......

Dikke +1.

vwb de SS gelijkrichter, dit verschil zul je alleen horen op hogere vermogens. Alleen dan speelt imo de hogere inwendige weerstand van de buis een rol hoewel sommige beweren het verschil te horen tussen rood en groen draad.

Frans.

tommus42
17 november 2010, 11:31
Als je een 1 megaohm pot in serie zet met de bypass cap, volgens mij is 1 uF genoeg, kun je traploos de gain van die trap instellen.

GretschGuy
17 november 2010, 15:37
Vooral stap voor stap, zoals al eerder opgemerkt.

Om het 'schreeuwerige' geluid van latere Marshall's te simuleren, lijkt 't plaatsen van 'n .68uF bypass cap over de (820 Ohm) kathode weerstand van de tweede gainstage (in serie) 'n logische eerste stap.

Andere mogelijke 'kleine' mods:
470pF i.p.v. 100pF over de volume pot van 't bright kanaal;
470pF i.p.v. 250pF voor de treble pot in de tone stack.

V.w.b. het veranderen van de waarden van de elco's, verhoog bij voorkeur alleen de primaire (naar CT). Als je daar zo'n 100uF van maakt (meer heeft geen zin), zet dan wel de standby schakelaar tussen de primaire elco('s) en choke.

Plotseling idee achteraf:
Om de 'transformatie' af te maken, zonder te veel met je amp te rommelen, kan je de polariteit van de speakers nog omdraaien. Latere Marshall's hebben 'n extra gainstage in serie t.o.v. de JTM-45. De output is daarmee 180º in fase gedraaid, met alle afwijkende harmonischen vandien. Dezelfde 180º draai krijg je door het omdraaien van de polariteit van de speakers.

Alle aansluitingen naar / van de '+' van de speakers verplaatsen naar de '-' van dezelfde speaker. En andersom. Kan ook met 'n schakelaar op amp of kabinet. Dan kan je kiezen. Maar moet je weer 'n schakelaar toevoegen.

llahsraM
18 november 2010, 09:55
Vooral stap voor stap, zoals al eerder opgemerkt.

Om het 'schreeuwerige' geluid van latere Marshall's te simuleren, lijkt 't plaatsen van 'n .68uF bypass cap over de (820 Ohm) kathode weerstand van de tweede gainstage (in serie) 'n logische eerste stap.



Kan ik dat schakelbaar maken? Of is het niet verstandig om te schakelen als de amp aan staat?

Ik wil ook gelijk een .68uF cap over de tonestack (volgens mij heet dat zo) die richting de v2 gaat zegmaar. Die wil ik ook schakelbaar maken. Mag dat ook? of mag je dan niet schakelen als de amp in werking is.

Nog een vraag: Wat gebeurd er als ik de waarde verlaag van de .68uF cap? (qua sound). (over de V1 en V2, zie plaatje welke caps ik bedoel)? (let niet op alle waardes van weerstanden etc).

Alvast bedankt

http://img146.imageshack.us/img146/8629/voorbeeld.jpg

tommus42
18 november 2010, 10:00
....Plotseling idee achteraf:
Om de 'transformatie' af te maken, zonder te veel met je amp te rommelen, kan je de polariteit van de speakers nog omdraaien. Latere Marshall's hebben 'n extra gainstage in serie t.o.v. de JTM-45. De output is daarmee 180º in fase gedraaid, met alle afwijkende harmonischen vandien. Dezelfde 180º draai krijg je door het omdraaien van de polariteit van de speakers....

Da's interessante materie, zou je dat kunnen toelichten? Ik begrijp niet dat het 180 graden in fase gedraaide signaal andere harmonischen geeft.:strat:

muziekschuur
18 november 2010, 11:20
Heb je al een powerbrake of vergelijkbaar?

GretschGuy
18 november 2010, 17:00
Kan ik dat schakelbaar maken? Of is het niet verstandig om te schakelen als de amp aan staat?

Ik wil ook gelijk een .68uF cap over de tonestack (volgens mij heet dat zo) die richting de v2 gaat zegmaar. Die wil ik ook schakelbaar maken. Mag dat ook? of mag je dan niet schakelen als de amp in werking is.

Nog een vraag: Wat gebeurd er als ik de waarde verlaag van de .68uF cap? (qua sound). (over de V1 en V2, zie plaatje welke caps ik bedoel)? (let niet op alle waardes van weerstanden etc).

Alvast bedankt


Ja, dat kan je best schakelbaar maken. Schakelen terwijl de amp aan staat is geen probleem. Bij veel moderne amps schakel je 'n bypass cap om 'n kathode weerstand aan / uit om de gain te verhogen of verlagen. Heet meestal 'solo boost' o.i.d. De schakelaar staat dan tussen de cap en aarde.

Het punt dat je in je illustratie 'V2' noemt, is de weerstand / cap die ik bedoel. 'V1' zou ik niet veranderen. Die 2K7 weerstand + cap zullen in jouw amp niet hetzelfde effect hebben als in latere Marshall's, met 'n extra gainstage in serie.

De tonestack is trouwens gewoon de toonregeling.

De .68uF cap geeft 'n boost aan hoog-midden en hoge tonen. Die boost is kenmerkend voor het 'snerpende' geluid van veel Marshall's. Als je de waarde van de cap verlaagt, verklein je het frequentiegebied dat 'n boost krijgt. Je versterkt dan alleen het hoog. En het geluid zal eerder 'jengelend' dan 'snerpend' worden.

Nog 'n ideetje achteraf: verminder negatieve feedback. Het gaat om de 27K weerstand die van de 16 Ohm output, via de fasedraaier, naar de presence pot loopt. Hoe hoger de waarde van die weerstand, hoe minder negatieve feedback, hoe rauwer het geluid. 100K is 'n aardige waarde, die je ook tegenkomt in Plexi Marshall's.

GretschGuy
18 november 2010, 17:40
Da's interessante materie, zou je dat kunnen toelichten? Ik begrijp niet dat het 180 graden in fase gedraaide signaal andere harmonischen geeft.:strat:

Het is niet zo dat bepaalde harmonischen volledig aanwezig of afwezig zijn bij verandering van fase. Maar verschillende sets harmonischen ('even' en 'oneven') ontwikkelen zich niet gelijktijdig tijdens de weergave van 'n toon. Maar om en om.

Stel je 'n grafische weergave van 'n audio signaal voor: 'n golvende lijn met 'n piek-dal patroon. De harmonischen die weerklinken op de 'piek' zullen duidelijk hoorbaar zijn. Degenen die zich ontwikkelen in het 'dal' zijn niet of nauwelijks hoorbaar. Draai de fase 180º en de pieken worden dalen en omgekeerd.

tommus42
18 november 2010, 18:59
Okee, ik voel het nog niet aan, maar ik begrijp het een beetje.

cluseau
18 november 2010, 19:46
Okee, ik voel het nog niet aan, maar ik begrijp het een beetje.

Ow, oke, nou ik snap er anders geen reed van :???:

fredjuh
18 november 2010, 19:54
De harmonischen die weerklinken op de 'piek' zullen duidelijk hoorbaar zijn. Degenen die zich ontwikkelen in het 'dal' zijn niet of nauwelijks hoorbaar. Draai de fase 180º en de pieken worden dalen en omgekeerd.

Sorry maar dit is echt kul. Je hoort de pieken net zo goed als de dalen. Je moet namelijk bedenken dat het signaal om een evenwichtsstand slingert. Bij een symmetrisch signaal is de amplitudo van pieken én dalen gelijk. Het kan wel zo zijn dat de speaker in de piek op een andere manier vervormt dan in een dal. Hiervoor moet je wel speakervervorming hebben (lees: je versterker opendraaien). Als je speakerdistortion in een piek bewerking 1 noemt, en in een dal bewerking 2, dan wordt er op een groot (asymmetrisch) signaal dat de speaker inkomt op de ene helft bewerking 1 uitgevoerd, en op de andere half bewerking 2. Dit geeft wel andere resultaten als de fase wordt omgedraaid.

Maar goed, aangezien het gros van de vervorming van d fasedraaier en eindtrap komt, waarin geen fase is omgekeerd, denk ik niet dat het verschil erg aanwezig is, en van benadrukking van even of oneven harmonischen is al helemaal geen sprake.

newbreed
18 november 2010, 19:59
[QUOTE=llahsraM;2509834]Ik ben van plan me sound te veranderen in me JTM45. Ik zoek toch een ietsje agressievere sound (old school ac/dc)
nu dacht ik eraan om van jtm45 naar plexi 1986 specs te gaan.


Me sound?
Me JTM45?

.

GretschGuy
18 november 2010, 20:14
Ow, oke, nou ik snap er anders geen reed van :???:

OK, iets simpeler (hoop ik). Al gaat 't in 't volgende eerder over gevolg dan oorzaak. Ik heb geen onderwijsbevoegdheid en m'n capaciteit om iets uit te leggen is beperkt.

Een signaal draait 180º in fase in 'n gainstage. Als je 'n versterker gebruikt met 2 gainstages in de voorversterking, is de fase na voorversterking dus weer gelijk aan de input. Als je speakers in standaard polariteit staan, is hun eerste beweging dan naar voren. (Alles tussen voorversterking en speakers is hierin irrelevant.)

Als je 'n versterker gebruikt met 3 gainstages in de voorversterking, is de fase na voorversterking dus 180º gedraaid t.o.v. de input. Als je speakers in standaard polariteit staan, is hun eerste beweging dan naar achteren.

En dat klinkt anders.

fredjuh
18 november 2010, 20:21
Oke, dan heeft het dus alleen invloed op de attack.

cluseau
18 november 2010, 21:36
Een signaal draait 180º in fase in 'n gainstage. Als je 'n versterker gebruikt met 2 gainstages in de voorversterking, is de fase na voorversterking dus weer gelijk aan de input.
Hier ben ik het niet mee eens, het signaal doorloopt vele componenten waarin ten alletijden een faseverschuiving zal plaatsvinden welke bovendien voor elke frequentie weer anders is. De toonregeling heeft ook veel invloed op de faseverschuiving. De uitgang is dus niet helemaal in fase met de ingang maar is relatief en frequentie afhankelijk verschoven. Natuurlijk snap ik ook wel dat twee keer 180 360 is en dat weer gelijk is aan o, in zoverre heb je gelijk.




Als je speakers in standaard polariteit staan, is hun eerste beweging dan naar voren. (Alles tussen voorversterking en speakers is hierin irrelevant.)
Dit hangt natuurlijk helemaal af van de polariteit van het aangeboden signaal. Ik neem aan dat je doelt op je eerdere stelling dat de uitgang de ingang exact volgt wat naar mijn mening niet helemaal correct is, bovendien zijn er meer factoren.




Als je 'n versterker gebruikt met 3 gainstages in de voorversterking, is de fase na voorversterking dus 180º gedraaid t.o.v. de input. Als je speakers in standaard polariteit staan, is hun eerste beweging dan naar achteren.
Niet om vervelend te zijn maar je vergeet de eindtrap en de trafo, het ligt er ook maar net aan hoe die gewikkeld en aangesloten is.


En dat klinkt anders.
Ik weiger te geloven dat iemand kan horen of een speaker eerst naar voren beweegt, het spijt me. Wel is het zeer goed hoorbaar als je twee gelijk opgestelde speakers een tegengesteld signaal toevoerd.





Om eerlijk te zijn kan ik je denkwijze betreffende het fase gedrag wel volgen, maar waar het me nou echt om gaat is de reactie van tommus42 op het volgende:


De harmonischen die weerklinken op de 'piek' zullen duidelijk hoorbaar zijn. Degenen die zich ontwikkelen in het 'dal' zijn niet of nauwelijks hoorbaar. Draai de fase 180º en de pieken worden dalen en omgekeerd.

Zoals wordt gesteld betekend dit dat de fase van het signaal 180 graden gedraaid kan worden maar de harmonischen worden bij deze 180 graden draaing ontzien alsof je alleen het zuivere signaal selectief kunt draaien.

De versterker met al zijn eigenschappen produceerd een eindproduct in de vorm van een grillige wisselspanning wat vervolgens aan de speaker(s) wordt afgeleverd. Het omdraaien van de speakeraansluitingen veranderd helemaal niets aan de vorm van dat signaal en ook niet aan de harmonischen in dat signaal.

Als er een tweede amp exact hetzelfde signaal weergeeft zou het kunnen dat afhankelijk van de opstelling, fase in de amp, accoustiek etc nadelige invloeden worden ondervonden welke mogelijk te verbeteren zijn door de fase van één van de signalen om te keren. Maar de vorm of eigenschappen van het signaal zul je niet kunnen veranderen door simpelweg de aansluitingen van de speaker om te draaien. Ik heb op z'n zachts gezegd grote moeite dat aan te nemen.

Frans.

GretschGuy
19 november 2010, 02:26
Sorry maar dit is echt kul. Je hoort de pieken net zo goed als de dalen. Je moet namelijk bedenken dat het signaal om een evenwichtsstand slingert. Bij een symmetrisch signaal is de amplitudo van pieken én dalen gelijk. Het kan wel zo zijn dat de speaker in de piek op een andere manier vervormt dan in een dal. Hiervoor moet je wel speakervervorming hebben (lees: je versterker opendraaien). Als je speakerdistortion in een piek bewerking 1 noemt, en in een dal bewerking 2, dan wordt er op een groot (asymmetrisch) signaal dat de speaker inkomt op de ene helft bewerking 1 uitgevoerd, en op de andere half bewerking 2. Dit geeft wel andere resultaten als de fase wordt omgedraaid.

Maar goed, aangezien het gros van de vervorming van d fasedraaier en eindtrap komt, waarin geen fase is omgekeerd, denk ik niet dat het verschil erg aanwezig is, en van benadrukking van even of oneven harmonischen is al helemaal geen sprake.

Het signaal van 'n elektrische gitaar is dan ook allesbehalve symmetrisch.

GretschGuy
19 november 2010, 02:43
Ik weiger te geloven dat iemand kan horen of een speaker eerst naar voren beweegt, het spijt me. Wel is het zeer goed hoorbaar als je twee gelijk opgestelde speakers een tegengesteld signaal toevoerd.

...

De versterker met al zijn eigenschappen produceerd een eindproduct in de vorm van een grillige wisselspanning wat vervolgens aan de speaker(s) wordt afgeleverd. Het omdraaien van de speakeraansluitingen veranderd helemaal niets aan de vorm van dat signaal en ook niet aan de harmonischen in dat signaal.

Als er een tweede amp exact hetzelfde signaal weergeeft zou het kunnen dat afhankelijk van de opstelling, fase in de amp, accoustiek etc nadelige invloeden worden ondervonden welke mogelijk te verbeteren zijn door de fase van één van de signalen om te keren. Maar de vorm of eigenschappen van het signaal zul je niet kunnen veranderen door simpelweg de aansluitingen van de speaker om te draaien. Ik heb op z'n zachts gezegd grote moeite dat aan te nemen.

Frans.

Dit is zeer eenvoudig te testen. Door hetzelfde signaal door 2 speakers met tegengestelde polariteit weer te geven.

Ter vergelijking van de verschillende effecten:

- Sluit amp aan op één speaker met correcte polariteit en speel er wat gitaar over.

- Sluit tweede speaker aan (liefst hetzelfde type) met identieke polariteit en speel nog wat.

- Keer de polariteit van één van de speakers om, sluit alles weer aan en speel nog eens wat.

G.G.
19 november 2010, 07:23
dt laatste is natuurlijk bekend en dat komt doordat de ene speaker lucht wegpomp op het moment dat de andere het aanzuigen. Dat is het probleem van omgekeerd aangesloten speakers. Het heeft verder geen bal met de vorm van het signaal te maken. Je gebruikt steeds een hoop moeilijke termen maar een hoop komt steeds vreemd over. Net alsof je te veel gelezen hebt, maar het net niet snapt.

Nietr beledigend bedoeld, want ik snap ook niet alles (maar wel genoeg om soms iets eel vreemd te kunnen vinden).

cluseau
19 november 2010, 09:21
Dit is zeer eenvoudig te testen. Door hetzelfde signaal door 2 speakers met tegengestelde polariteit weer te geven...........

- Keer de polariteit van één van de speakers om, sluit alles weer aan en speel nog eens wat.

Hierboven geef je twee keer een uitleg die hetzelfde betekend.
Bovendien had ik ook al in mijn reply gezegd dat dit bekend is, zie hieronder

Wel is het zeer goed hoorbaar als je twee gelijk opgestelde speakers een tegengesteld signaal toevoerd.

Het verschijnsel van twee uit fase staande speakers is niet wat je zegt in post#14.


Dus...... hebben we nog geen uitleg hoe jij een speaker anders gaat laten klinken door alleen de polariteit om te draaien. Ik sta voor veel dingen open maar wil dan wel een onderbouwing van je uitspraak zien want ik snap er nix van. Een uitleg dat na één gainstage de fase omdraaid is ons allen wel bekend maar heeft niets te maken met jouw verschijnsel.

Het is niet mijn bedoeling hier oeverloos over door te zeiken maar er zijn hier veel geinteresseerde hobbyisten die jouw uitspraken voor waar aannemen. Ik vind het een kwalijke zaak als die jongens een niet kloppende uitspraak zouden verspreiden. Er zou er een zoveelste (tot nu toe geen verklaring gezien) indianenverhaal kunnen onstaan en dat wil ik hier duidelijk maken cq voorkomen.

Sorry, voor mijn gezeik maar ik kan het niet zomaar van je aannemen:makeup:

Frans.

muziekschuur
19 november 2010, 09:36
Ik denk inderdaad dat je een denkfout maakt.

Even iets anders... wat lijkt op wat je wil zeggen en dan een aanvulling zou vormen op deze discussie.

Ik heb hier een fasemeter. Speel ik daar een gemiddelde cd door af zie je dat in de opnames fasedraaing zit. Het geluid van een monobron is dan 100% in de gemiddelde cd is het 20% minder. Fasedraaing zit in de meeste goede producties.

Speel je 180 graden uit fase en je collega gitarist is 0 of 360(=0) dan zal je canceling krijgen en klinkt het totaal geluid heel anders. Ik vermoed dat dat is wat je ervaart en probeert te verklaren...

De 10%/20% fasedraaiing krijg je normaal als beide gitaristen een faser/chorus/delay gebruiken in hun setup. En gebruik ik delay en mijn collega gitarist gebruikt ietsje chorus dan zal de schred anders klinken...

M.a.w. ik vermoed dat dit jouw redenatie is. Maar hij houdt geen stand in een enkel gitaargeluid (mono) omdat een fasedraaiing van 180 graden niet hoorbaar is. Een speaker kan net zover naar voren bewegen als naar achteren.

GretschGuy
19 november 2010, 16:24
dt laatste is natuurlijk bekend en dat komt doordat de ene speaker lucht wegpomp op het moment dat de andere het aanzuigen. Dat is het probleem van omgekeerd aangesloten speakers. Het heeft verder geen bal met de vorm van het signaal te maken. Je gebruikt steeds een hoop moeilijke termen maar een hoop komt steeds vreemd over. Net alsof je te veel gelezen hebt, maar het net niet snapt.

Nietr beledigend bedoeld, want ik snap ook niet alles (maar wel genoeg om soms iets eel vreemd te kunnen vinden).

Dan ga ik maar even nog arroganter doen.

In fysieke zin 'pompen' of 'zuigen' speakers helemaal geen lucht. Netzomin als luchtmoleculen 'trillen' door geluidsgolven of 'n geluidsgolf werkelijk lijkt op 'n sinusgolf met pieken en dalen. Dat is allemaal beeldspraak of 'n gesimplificeerde grafische uitbeelding van 'n deel van de eigenschappen van 'n geluidsgolf (perceptie van 'n ontvanger van afwisselende compressie en decompressie van luchtmoleculen, om even heel precies te zijn). Handig voor onderlinge communicatie. Maar geen werkelijkheid.

'Vorm van het signaal' en 'het effect van 'n geluidsgolf op lucht', zijn verschillende uitdrukkingen voor hetzelfde

Wat er gebeurt als twee identieke speakers precies hetzelfde signaal aangeleverd krijgen, tegengestelde polariteit hebben en dezelfde fysieke ruimte in beslag nemen (dat laatste is niet mogelijk, maar wel handig ter illustratie):

De geluidsgolf van de ene speaker veroorzaakt compressie van sommige luchtmoleculen (hogere luchtdruk dan bij 'stilte') en decompressie van andere luchtmoleculen (lagere luchtdruk dan bij 'stilte').

De geluidsgolf van de andere speaker veroorzaakt gelijktijdig en in gelijke mate decompressie van de luchtmoleculen die de andere speaker comprimeert en compressie van de luchtmoleculen die de andere speaker decomprimeert.

Het resultaat is dat de dichtheid van de luchtmoleculen (luchtdruk) gelijk blijft aan die bij 'stilte'. En er dus niets te horen is. Dat resultaat zou hetzelfde zijn als beide speakers corresponderende polariteit hadden maar 'n in fase 180º verschillend signaal kregen aangeleverd.

Omdat twee speakers niet dezelfde fysieke ruimte kunnen innemen, hebben ze altijd 'n verschillende positie t.o.v. elkaar en de ontvanger. Dit zorgt voor 'n fase verschuiving. In bovenstaande scenario betekent dit: er zijn luchtmoleculen die gelijktijdig in gelijke mate gecomprimeerd en gedecomprimeerd worden, er zijn luchtmoleculen die gelijktijdig in ongelijke mate gecomprimeerd en gedecomprimeerd worden en er zijn luchtmoleculen die alleen gecomprimeerd of gedecomprimeerd worden. In praktische zin: er valt wel wat te horen. Maar minder dan wanneer het signaal door slechts één speaker zou worden weergegeven.

Wat hieruit nog meer valt af te leiden:
De 'vorm van het signaal' dat 'n ontvanger bereikt, is daadwerkelijk anders wanneer het 180º wordt gedraaid. Want na de draai waarneemt de ontvanger (bijvoorbeeld het menselijk oor) lagere luchtdruk dan bij stilte op het moment (so to speak) dat er voordien hogere luchtdruk dan bij stilte werd waargenomen. En andersom. En of die draai wordt gemaakt door fase of polariteit, maakt voor de ontvanger niet uit.

En daarmee heb ik, denk ik, alle andere reageerders ook wel beantwoord.

Behalve de TS, die dit waarschijnlijk allemaal geen zak interesseert. En alleen wil weten hoe 'ie z'n amp kan laten klinken zoals hij wil. Daaraan dus excuses. En ik zal 't nooit meer doen.

Gedachte achteraf:
Voor alle zekerheid en om verder gezeik te voorkomen: ik ben me er van bewust dat bovenstaande tekst ook 'n simplificatie van de werkelijkheid is. En ook nog slecht geschreven. Dus wie wil mekkeren over de relatie tussen ruimte, tijd en de beschreven verandering van luchtdruk, of het feit dat binnen het domein van de geluidsgolf er ook plaatsen / tijden zijn waar de luchtdruk niet verandert, doet dat maar in de kroeg.

G.G.
19 november 2010, 17:07
kan zijn dat ik de uitleg van Weber niet snap na het een paar keer gelezen te hebben, of dat ik het gebrekkig formuleer....... Zo ja....excuses.

Wat je compressie noemt, noemt een ander druk en ik in dit geval pompen. Ik zorg voor druk in mijn fietsband door te pompen met mijn fietspomp dat compressie van lucht in de band veroorzaakt.

Beeldspraak is vaak niet goed of fout, hooguit onduidelijk.

GretschGuy
19 november 2010, 18:50
kan zijn dat ik de uitleg van Weber niet snap na het een paar keer gelezen te hebben, of dat ik het gebrekkig formuleer....... Zo ja....excuses.

Wat je compressie noemt, noemt een ander druk en ik in dit geval pompen. Ik zorg voor druk in mijn fietsband door te pompen met mijn fietspomp dat compressie van lucht in de band veroorzaakt.

Beeldspraak is vaak niet goed of fout, hooguit onduidelijk.

Ik kon geen helemaal geen uitleg vinden op enige gitaar gerelateerde site over dit onderwerp. Anders had ik wel 'n link geplaatst i.p.v. 't allemaal zelf (krukkig) te formuleren.

Ik weet ook niet welke Weber je bedoelt. Die van de gelijknamige speakers? Op 't forum van z'n site kwam ik de opmerking tegen dat 'ie 't verschil niet kan horen. That's all.

De Weber van Kendrick amps (geen familie, geloof ik) bezweert dat 't verschil enorm is.

Ik kwam wel verschillende posts tegen van bezitters van 'n reissue Tweed Bassman met Eminence speakers. Die hebben, net als bijna alle gitaarspeakers, 'n omgekeerde polariteit t.o.v. de oude (en reissue) Jensen speakers. Ze vonden allemaal hun amp (veel) beter klinken nadat ze de polariteit hadden omgekeerd.

Mijn ervaring: soms 'n wereld van verschil, soms niet te horen. Uitproberen gaat sneller dan proberen te bedenken welke variabelen hier 'n rol in kunnen spelen.

When in doubt, listen.

cluseau
19 november 2010, 20:18
Dan ga ik maar even nog arroganter doen.

Lijkt wel of je trots op die eigenschap bent? Ik vraag me af of er op dit forum wel ruimte voor arrogantie is. Naar mijn idee maak je meer vrienden als je je best doet iets uit te leggen maar daar denk jij waarschijnlijk anders over. Ik bedoel het echt goed hoor, matig je houding een beetje dan hou je meer vrienden over.


In fysieke zin 'pompen' of 'zuigen' speakers helemaal geen lucht.
Alweer zo'n reeds bekend statement. Je zou toch moeten weten dat het "pompen" of "blazen" een algemene term is onder de luidruchtige jongens. De speakers brengen de lucht in beweging en in die zin vind ik de term "pompen" helemaal niet zo gek. Ik begrijp hem iig wel.

Je hebt ergens gezegd "m'n capaciteit om iets uit te leggen is beperkt".
Om jouw gecompliceerde verhaal voor de mogelijk wel geinteresseerde iets begrijpelijker neer te zetten hier even een verkorte versie:

Er is idd een misvatting over het pompen van lucht (sorry GG) want daarmee wordt bedoeld dat je permanent lucht verplaatst in één richting en dat is in geval van geluid niet zo. Toch spreekt men van pompen omdat de lucht heen en weer wordt gepompt, geduwd, geblazen, whatever. Als de conus van de speaker bv naar voren komt duwt deze de lucht voor zich uit. Deze beweging plant zich door de omringende lucht voort tot het ons trommelvlies berijkt. Maar zoals bekend blijft een conus niet in die voorste stand stilstaan maar maakt een tegengestelde beweging naar achteren. Ook deze beweging wordt door het trommelvlies ervaren als geluid. De lucht is in dit verband slechts een transportmiddel en gelijk de reden dat we in het luchtledige domweg niets zouden horen.


Heb ik nog steeds geen simpele uitleg over je stelling in post #15 en de reply in post #20 waarin je steld dat de harmonischen anders zijn als je de speaker aansluiting omdraaid. Jammer vind ik dat, ik ben nooit te beroerd om wat bij te leren. Misschien krijgen we daar nog een antwoord op?

Frans.

G.G.
19 november 2010, 20:27
Er is idd een misvatting over het pompen van lucht (sorry GG) want daarmee wordt bedoeld dat je permanent lucht verplaatst in één richting en dat is in geval van geluid niet zo.

Dit bedoelde ik met dat beeldspraak vaak niet goed of fout is maar wel verwarrend of onduidelijk. Pompen, in de zin van 1 kant op zou betekenen dat een gesloten cab zou exploderen :seriousf: of imploderen :seriousf:.

muziekschuur
20 november 2010, 02:39
Bij 1 versterker 1 speaker gaat je redenatie niet op.

Je nam mijn voorbeeld en ging daarin verder. Dat was slechts als hulp om je duidelijk te maken dat je zaken door elkaar haalt.

Ik weet iets van geluid af omdat ik als geluidsman daar iets over geleerd heb. Alles wat in een versterker gebeurt laat ik aan experts over. Je maakt een denkfout en bent een luchtkasteel aan het bouwen. Er zitten gedeeltes in die kloppen, maar het is echt een brei. Geen probleem, heb ik ook wel eens.

De originele poster wil graag hulp, laten we daar verder gaan. Ik lees dit draadje omdat het fascinerend is om te lezen dat bepaalde componenten in de voortrap zo bepalend zijn voor de sound van een JTM45 en de modificatie richting het latere JCM geluid.

llahsraM
20 november 2010, 16:25
Mod is gelukt! Klinkt echt goed! ik heb ze allebei gedaan. Bij switch 1 (SW 1) gaat er wat bass af en wordt het geluid iets helder en ietsje meer gain. Bij switch 2 (SW 2) is de bass maar ietsje minder en de midden en hoge tonen stuk hoger, ook de gain neemt een stuk toe (niet heel veel maar toch aardig wat,,precies goed ;) )

Wat me opviel alleen is dat bij Switch 1 (SW 1) je een harde plop hoor als je deze schakelt. Is dit slecht voor de versterker? Bij Switch 2 (SW2) is dit niet zo.

JTM45 klinkt nu als een JMP50 met iets minder gain.
Ik raad mensen aan om switch 2 (SW 2) , die schakeling, in te bouwen in hun JTM45 wanneer zei hem te bassig en te weinig gain vinden hebben.

http://img686.imageshack.us/img686/8180/jtm45mod.jpg

nico verduin
20 november 2010, 17:38
Mod is gelukt! Klinkt echt goed! ik heb ze allebei gedaan. Bij switch 1 (SW 1) gaat er wat bass af en wordt het geluid iets helder en ietsje meer gain. Bij switch 2 (SW 2) is de bass maar ietsje minder en de midden en hoge tonen stuk hoger, ook de gain neemt een stuk toe (niet heel veel maar toch aardig wat,,precies goed ;) )

Wat me opviel alleen is dat bij Switch 1 (SW 1) je een harde plop hoor als je deze schakelt. Is dit slecht voor de versterker? Bij Switch 2 (SW2) is dit niet zo.

JTM45 klinkt nu als een JMP50 met iets minder gain.
Ik raad mensen aan om switch 2 (SW 2) , die schakeling, in te bouwen in hun JTM45 wanneer zei hem te bassig en te weinig gain vinden hebben.

http://img686.imageshack.us/img686/8180/jtm45mod.jpg
Sw1 zit op een gain trap. Dus die tik op de kathode hoor je. Sw2 zit op een kathode volger. Gain is minder dan 1. Ga je dus niet horen.

guitarnijboer
20 november 2010, 20:10
Slecht voor je versterker tsja, niet echt denk ik, maar hinderlijk lijkt het me wel. Je kunt over SW2 een weerstand van zeg 2M zetten tegen ploppen. SW1 is lastiger, maar misschien met een "make before break' schakelaar dat je ook daar van de plop af bent.