PDA

View Full Version : Akoestisch, budget 250-400



Daan_B
15 november 2010, 20:04
Ik heb sinds jaaaren een Epiphontje staan, vreselijk ding.
Het is een DR100 geloof ik, koste 125 euro en bij Thomann sinds kort maar +-90.

Ik wil dus een andere, heb wat rond zitten kijken op MP en dergelijke.
Daar kwam ik een Martin DMX tegen voor 350 euro, is dit een beetje een kwaliteits gitaar?
'Made in USA' zegt natuurlijk ook niet alles.

Het liefst koop ik een 2e handsje, ik vind het leuk als de gitaar al bespeeld is, dat geeft karakter.

Als laatste, mijn vriendin heeft een Martin achtige gitaar. Hij is gemaakt in japan. Heeft een vierkante Martin achtige headstock en is geloof ik van Simon & Patrick? Weet iemand hier meer van? Vind hem erg lekker spelen en klinken.

fastfolkert
15 november 2010, 20:55
Die Martin ken ik niet; ik zelf heb een Yamaha FG730s. Solid top, perfect afgewerkt en goed geluid. Kost in NL rond EUR 340. My 2 cents :ok:

YMMV, FF

LaurentB
15 november 2010, 21:09
Simon & Patrick zijn heel behoorlijke gitaren,van de Godin fabriek, net als Seagull.

Voor 350 euro zou je best eens tweedehands rond kunnen kijken, ja. Nu je een beetje weet hoe e.e.a. zou kunnen klinken of aanvoelen kun je dat best zelf testen.

VanDiekum
15 november 2010, 23:04
Als je pcies 400 euro hebt moet je niet verder zoeken en deze kopen :
http://www.souman.nl/gitaren/western...ueridge-br-43/
Kweet niet of je in buurt van Wezep woont maar deze gitaar is het egt waard ik heb hem afgelopen weekend getest en hij klonk echt bijna als een full solid body
ik kon er naast mijn Bleuridge BR-163N redelijk weinig verschil uit halen , maar de mijne rijpt naar verloop van tijd en zijn veel duurdere materialen dan de BR-43 gebruikt maar dat doet bijna niet af aan de klank.

Je moet er wel tegen kunnen dat ie made in China is , maar ik snap niet waarom sommige mensen daar zon punt van maken

Groeten

LOL had deze in verkeerde onderwerp geplaatst oeps foutje :P

Daan_B
16 november 2010, 12:29
Nu ik Simon & Patrick zo google, lijkt mij de gitaar van mijn vriendin een andere..

Anyway,

Yamaha's vielen mij ookal op:), een solid top is toch wel eens wens gezien het budget. Die FG730 zal ik eens gaan zoeken om te testen.

Daan_B
16 november 2010, 13:42
Deze dus: http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Western-guitars/Yamaha-FG-730-S-Natur-New-in-the-past-FG433S-/art-GIT0007114-001 :)

Ziet er goed uit:mmmm:. Hou wel van lekker basic.

LaurentB
16 november 2010, 14:12
Zeker eens proberen, ik hoor er regelmatig goede verhalen over.

Git Aar
16 november 2010, 18:30
Martin dmx is echt niks bijzonders. Zou niet weten wie ik deze gitaar aan zou moeten raden.

fastfolkert
16 november 2010, 19:28
Deze dus: http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Western-guitars/Yamaha-FG-730-S-Natur-New-in-the-past-FG433S-/art-GIT0007114-001 :)

Ziet er goed uit:mmmm:. Hou wel van lekker basic.

Yep, die. Maar hij kost in NL net zoveel dus even proberen bij de lokale muziekboer zou ik (so wie so) aanraden :punk:

FF

Lodedsvd
16 november 2010, 19:51
Deze dus: http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Western-guitars/Yamaha-FG-730-S-Natur-New-in-the-past-FG433S-/art-GIT0007114-001 :)

Ziet er goed uit:mmmm:. Hou wel van lekker basic.

heb ik overlaatst vast gehad, speelt echt lekker!

Scrollcock
19 november 2010, 00:34
ola,

Mijn vader heeft ook een Blueridge BR-43 (niet dat hij hem/haar ooit gebruikt). Mij bevalt deze gitaar prima, erg mooie klank, speelt prima, en is echt prachtig om te zien! dus als extra bevestiging blueridge is top!
Seagull en Lag schijnen ook goede gitaren te maken, en hier op het forum zijn ze volgens mij ook erg positief over takamine, hier zou je ook naar kunnen kijken. En die goedkope martins vallen best tegen, ik heb er laatst voor de grap 1 geprobeerd, maar die vond ik niks (kan natuurlijk ook dat ik een slecht exemplaar in handen had)


gr.
mart

RB-1
19 november 2010, 12:07
En die goedkope martins vallen best tegen, ik heb er laatst voor de grap 1 geprobeerd, maar die vond ik niks (kan natuurlijk ook dat ik een slecht exemplaar in handen had)Is ook mijn ervaring, ben heel blij met m'n 1978 D-28, maar met de goedkope, nieuwe Martins heb ik echt niks.
Met name de kleinere modellen vallen erg tegen. Geen grammetje laag, alleen wat mid en hoog.

Blue Ridges vind ik over het algemeen veel 'bang for the buck'.
Recording King kan er trouwens ook wat van....

Eric van Esch
19 november 2010, 13:17
Ik heb ook een goede ervaring met de Yamaha FG700 serie, heerlijke gitaren. Maar het blijft toch altijd het beste om gewoon een paar verschillende gitaren uit te proberen in een winkel.

Tip (of eigenlijk een vuistregeltje): in het algemeen is het zo (er zullen best uitzonderingen zijn) dat hoe donkerder het bovenblad van kleur is hoe warmer het geluid, hoe lichter de kleur hoe helderder. Heeft dus te maken met het gebruikte houtsoort.

Justinschut
19 november 2010, 15:12
ik ben op LAG, Takamine of Yamaha uitgekomen. Heb uiteindelijk een LAG gekocht en ben er heel blij mee :)

synapse
19 november 2010, 15:44
Ik heb laatst bij Dijkman in Amsterdam een aantal Eastman's bespeeld.
Deze klonken echt heel goed. Ik vond Blueridge juist wat tegenvallen in vergelijking met Eastman, maar dat kan ook onbewust komen doordat ik de heastock erg overdone vind.

Outline
21 november 2010, 19:52
Had iemand al Tanglewood genoemd? Zijn ook zeer goede gitaren voor het geld...

Pickel
25 november 2010, 22:43
ik ben op LAG, Takamine of Yamaha uitgekomen. Heb uiteindelijk een LAG gekocht en ben er heel blij mee :)

Welke heb je gekocht?

Daan_B
2 december 2010, 15:01
ik ben op LAG, Takamine of Yamaha uitgekomen. Heb uiteindelijk een LAG gekocht en ben er heel blij mee :)

Deze drie zijn grote kanshebbers.
Ik wil de gitaar financieren door de verkoop van mijn Danelectro.
De akoestische zal waarschijnlijk een 2ehands worden.

Een vriend van mij heeft een akoestische Ibanez, ding is uit china en koste 200 euro nieuw. Voor dat geld is dit echt een goede gitaar.

Ook heb ik zitten kijken naar Japanse gitaren uit de jaren 70. Mijn oom heeft er 2 die niet duur waren en erg goed spelen/klinken.
Genoeg Ibanez en Yamaha uit die tijd, maar kan iemand me nog een ander merk aanraden?

michaelsteen
2 december 2010, 15:17
ik stel voor om eens een bezoekje te brengen aan vox humana en wat furch gitaren uit te proberen. In die prijsklasse echt ongeėvenaard naar mijn mening. Geloof me!

ik heb zelf een d20cm , heb ook een duurder om model gehad maar die heb ik verkocht. Er stond pas nog een 2e hands d20cm op marktplaats maar die is nu verkocht.

Dit is een nieuwe: http://link.marktplaats.nl/368433686
Daar heb ik geloof ik 650/700 voor betaald bij vox humana. Heb altijd een setje phosphor bronze elixirs op mijn akoestische gitaren en dat klinkt ook goddelijk.

Outline
3 december 2010, 15:59
Had iemand al Tanglewood genoemd? Zijn ook zeer goede gitaren voor het geld...

Ik herhaal mezelf maar even...

BobvanKempen
27 december 2010, 21:58
Ik heb zelf een "goedkope" Martin en een "dure" Martin en het een heeft vrij weinig uit te staan met de andere maar dat gezegd hebbende, ik heb zelf een dx1 erbij gekocht en het ding speelt bijzonder fijn, heeft een beter geluid dan de Blueridge en de Tayor uit die prijsklasse (hoewel dat erg persoonlijk is) en mocht je hem ooit willen verkopen krijg je er altijd een leuke prijs voor. Maar ...... er zit standaard geen koffer bij, ze zijn niet gelakt en er zit geen element in. Ga dus eerst maar eens goed zitten met een paar van die gitaren en probeer ze allemaal goed uit en maak dan je keuze.