PDA

View Full Version : snaren te ver van nek, afstelling brug?



metalllexica
15 november 2010, 19:26
Hallo iedereen, ik heb net een nieuwe gitaar gekocht namelijk een Takamine EG 341 sc en nu valt me op dat de snaren wel redelijk ver van de nek staan bij de 12de fret, bij mijn vorige akoestische gitaar was dat minder.
Ik heb liever dat ze wat dichter staan dus nu is mijn vraag hoedat ik dit kan veranderen?
Is het mogelijk om de brug wat te verlagen want bij mijn andere akoestische staat deze lager. De hals staat kaarsrecht. De afstand is zo'n 4 mm.

Alvast bedankt!

Alexander

Harald
15 november 2010, 19:50
idd, zadel verlagen. Koop een nieuw zadel dat je aanpast, dan blijft het originele zadel intact, mocht je net teveel afvijlen. En afvijlen aan de onderkant van het zadel, niet de bovenkant. Dit moet ook goed recht gebeuren.

Je kunt ook even kijken bij de kam. Fret op de eerste fret en kijk naar de afstand tussen de tweede fret en de snaar. Bij de open snaar zou de afstand tussen de eerste fret en de snaar hetzelfde moeten zijn.
De kam aanpakken zou ik wel aan iemand met ervaring overlaten. Als je teveel doet moet je de kam vervangen. Net wat lastiger dan het zadel.

LaurentB
15 november 2010, 20:27
Als de hals inderdaad recht staat moet dit ten eerste bij het zadel opgelost worden. De afstand bij de 12e fret moet tussen de 2,5 en 3 mm zijn. De afstand bij de 12e fret neemt af met de helft waarmee je het zadel verlaagt.

metalllexica
15 november 2010, 21:05
Kan ik de brug niet makkelijker verlagen dan er een stuk af te vijlen of een nieuwe te kopen? Ik vind het nogal zonde aangezien ze net nieuw is.

LaurentB
15 november 2010, 21:15
Kan ik de brug niet makkelijker verlagen dan er een stuk af te vijlen of een nieuwe te kopen? Ik vind het nogal zonde aangezien ze net nieuw is.
Nou, verlagen kan alleen door deze af te vijlen of een andere erop te zetten.

Als je te ver gaat kletteren de snaren tegen je toets en ben je ook je origineel kwijt. Dus het handigste is een nieuwe te kopen bij Main Music of Vox Humana, en dan een van been (klinkt iets beter), kost maar 5 euro of zo, en die in dezelfde vorm te maken als je origineel maar dan een tikje lager.

metalllexica
15 november 2010, 21:32
Oké maar ik woon in België en in mijn buurt zijn er niet al te grote muziekwinkels, hebben kleinere zaken dit ook?
En kan het misschien dat mijn hals wat krom is komen te staan doordat de snaren bij aankoop zeer los stonden en nu ik ze heb gestemd te strak staan voor de hals? Maar op het zicht staat ze helemaal recht, ik zet de gitaar recht op de grond en kijk dan langs de hals naar beneden of er geen boog in zit en ik zie echt niets.
Nog een vraagje over dat zadel/brug, is het gemakkelijk te vervangen? dus gewoon snaren eruit halen, brug eruit nemen met de hand en er een nieuwe in zetten en dan gewoon trug snaren stemmen?
Ik vind het wel vervelend, ik had me echt verheugd op de nieuwe gitaar.

vederlicht
15 november 2010, 21:52
Als je de gitaar in een muziekwinkel hebt gekocht zou mijn eerste initiatief zijn om daar naar terug te gaan met de Takamine. Als de hoogte echt niet goed staat afgesteld, moeten zij dat verhelpen zodat jij tevreden bent.
Als je via internet of b.v. marktplaats hebt gekocht is dat natuurlijk lastiger en moet je echt zelf aan het knutselen zoals boven beschreven.
Succes,
Vederlicht

LaurentB
15 november 2010, 22:02
Vederlicht heeft ook een punt, natuurlijk.

Het is zo dat gitaren in het algemeen wat te hoog staan afgesteld als ze uit de fabriek komen. Dit om het kletteren van de snaren tegen de frets in elk geval te voorkomen, omdat dit eerder als 'defect' zal worden beschouwd door een potentiële koper.

De kromming van de hals kun je niet zomaar op het oog beoordelen. Hij moet een heel klein beetje hol staan, wat je als volgt kunt controleren:

Druk de lage E-snaar op zowel de 1e als de 15e positie in (zodat de snaar ook op de 14e fret ligt).
Bij de 7e fret moet er nu nét ruimte zijn tussen de snaar en de fret. Zo weinig dat je het nét kunt zien.

Als dat te hoog is moet je even terug naar de winkel, die kunnen dat wel bijstellen met de halspen (moet voorzichtig gebeuren).

metalllexica
15 november 2010, 22:45
nja ik heb hem in de musicstore in Duitsland gaan testen en dan gekocht, ik kan er moeilijk terug heenrijden. Zou de plaatselijke muziekhandel dit niet willen doen voor me?

vederlicht
15 november 2010, 22:50
nja ik heb hem in de musicstore in Duitsland gaan testen en dan gekocht, ik kan er moeilijk terug heenrijden. Zou de plaatselijke muziekhandel dit niet willen doen voor me?

Dat zou je heel goed kunnen proberen, alleen zou ik het niet vreemd vinden als ze daar een vergoeding voor vroegen.
Vederlicht

LaurentB
15 november 2010, 22:52
nja ik heb hem in de musicstore in Duitsland gaan testen en dan gekocht, ik kan er moeilijk terug heenrijden. Zou de plaatselijke muziekhandel dit niet willen doen voor me?

Als je er toch apart voor naar iemand toe moet zou ik eerder een gitaarbouwer of -reparateur zoeken, die weten er meer vanaf.

metalllexica
15 november 2010, 22:57
Maakt weinig uit, als men gitaar maar goed is. Hoeveel kan zo'n zadel + eventuele afstelling dan kosten?

LaurentB
15 november 2010, 23:00
Ik denk dat ze daar een aantal tientjes voor rekenen. 30 - 40 euro.

metalllexica
15 november 2010, 23:06
oké, ik heb zelf 20 euro korting gekregen in de winkel zelf en de gitaar kost daarbovenop nog eens minder in musicstore duitsland dus dat compenseert, bedankt!

mag ik vragen om deze topic in de gaten te blijven houden want het kan zijn dat ik nog vragen heb over dit.

freddy
16 november 2010, 12:15
Beste Metalllexica je kan bij Vox Humana ook online bestellen, of ze ook naar Belgie leveren zou ik niet direct kunnen zeggen kijk even op de site of of bel hen op.De rechtheid van de hals is met het blote oog moeilijk juist te controleren het gaat om tienden van een milimeter.Wat je nodig hebt is een capo en voelermaatjes te koop bij alle goede gereedschap winkels,hoeft niet duur te zijn.Hoe je een en ander moet doen kan je zien op de site van don capo.4 mm op de twaafde fret is veel te hoog probeer te streven naar 2,5 a 2,6 mm bij een halskromming van 0,3 mm een dergelijke afstelling zal prettig en licht spelen op voorwaarde dat je topkam ook goed afgesteld is.Je ziet dat er heel wat komt kijken alvorens je gitaar netjes afgesteld is, dan moet je ook nog in de juiste volgorde werken.Je zou het ook kunnen vragen aan de winkel waar je de gitaar gekocht hebt maar eerlijk gezegd heb ik geen goede ervaringen daarmee.Eigenlijk is het beter dat je dit laat doen door een goede gitaarbouwer,het verbaasd me telkens weer dat mensen soms dure gitaren kopen en niets willen besteden voor een goede afstelling.Ze doen zichzelf onnodig tekort,een dure BMW die slecht afgesteld is rijd ook niet lekker, gitaren die niet goed afgesteld zijn spelen niet lekker ook de zeer dure niet, zo simpel is het.Ik weet niet waar je precies woont in Belgie, ik zelf woon in Hulst dat is maar 6 km van de Belgische grens en ga altijd met mijn gitaren naar Marc Terreur www.marcusguitars.be dat is een erg goede vakman,maar er zijn ook nog andere die misschien dichter in je buurt zitten.Als je het zelf wil doen moet je technisch onderlegd zijn, handig zijn en over het juiste gereedschap beschikken,sucses!

metalllexica
16 november 2010, 17:02
Ik zal eerst eens gaan vragen in een muziekhandel bij mij in de buurt of ze er iets kunnen aan doen. Ik snap gewoon niet hoe dat komt bij een nieuwe gitaar, ik hoop dat ik er niet teveel geld moet aan besteden om ze te laten afstellen of een nieuw zadel moet laten steken.

metalllexica
16 november 2010, 17:19
trouwens nog een vraagje: een hals die iet of wat krom staat, is dat een ramp? of kunnen ze dat makkelijk verhelpen?

freddy
16 november 2010, 17:31
Ik zal eerst eens gaan vragen in een muziekhandel bij mij in de buurt of ze er iets kunnen aan doen. Ik snap gewoon niet hoe dat komt bij een nieuwe gitaar, ik hoop dat ik er niet teveel geld moet aan besteden om ze te laten afstellen of een nieuw zadel moet laten steken.

Gitaren die uit de fabriek komen hebben een bepaalde basisafstelling,meestal is de actie te hoog dit om te voorkomen dat de snaren gaan kletteren wanneer iemand de gitaar gaat testen en daardoor zou besluiten de gitaar niet te kopen.Ik heb ooit een Santa Cruz van 4000 euro in handen gehad waarvan de actie veel en veel te hoog was,we hebben het hier dan over een high end gitaar.Het komt bij alle merken voor,men gaat ervan uit dat een eventuele koper de gitaar naar zijn wensen laat afstellen.Er zijn winkels die het kunnen maar geloof me die zijn dun gezaaid,meestal word zoiets uitbesteed zeker als er meer aan de hand is dan alleen de actie die te hoog is en dat is geen zeldzaamheid.Dus is het niet zo vreemd dat de actie van jouw gitaar te hoog is, de meeste nemen hier genoegen mee jij niet en dat is het verschil. Ik geef je trouwens groot gelijk dat je het in orde wil hebben slecht afgestelde gitaren zijn demotiverend en belanden uiteindelijk ergens in een hoekje terwijl het vaak met weinig kosten opgelost kan worden.De kromming van de hals aanpassen gebeurd
met de trussrod dat is een stijve baar die gemaakt kan zijn van metaal of een ander sterk materiaal,die zit zeker in jouw Takamine.Op het einde van deze baar zit soms een inbusbout soms een moer.De plaats waar deze zich bevind verschilt van merk tot merk dat kan zijn in het klankgat of juist achter de topkam, door met een gepaste sleutel die normaal met de gitaar meegeleverd word te draaien pas je de halskromming aan met de klok meedraaien is rechter tegen de klok is holler.Dus een hals die een beetje te hol staat is geen enkel probleem en is gemakkelijk te verhelpen.

metalllexica
16 november 2010, 20:44
maar ik speel een jaartje of 3-4 gitaar dus het is niet de bedoeling dat ik eraan ga sleutelen denkik :) ik ga het eens navragen bij een muziekhandel. De dichtsbijzijnde muziekwinkel is op 5km van me vandaan maar dat is een piepkleine winkel, misschien kan ik beter naar een iets grotere gaan voor de afstelling?
Kom ik dan met 20 euro toe of tot hoeveel kan dat oplopen?

LaurentB
16 november 2010, 21:00
maar ik speel een jaartje of 3-4 gitaar dus het is niet de bedoeling dat ik eraan ga sleutelen denkik :) ik ga het eens navragen bij een muziekhandel. De dichtsbijzijnde muziekwinkel is op 5km van me vandaan maar dat is een piepkleine winkel, misschien kan ik beter naar een iets grotere gaan voor de afstelling?
Kom ik dan met 20 euro toe of tot hoeveel kan dat oplopen?

20 tot 40 euro; die halspen is zo bijgesteld, maar als men het zadel wat wil bijschuren, dat kost wat tijd.

metalllexica
16 november 2010, 21:18
oké, en hoe weet ik dat mijn gitaar goed wordt afgesteld? ik ken geen gitaartechnicussen/gitaarherstellers in mijn buurt, enkel muziekhandels

LaurentB
16 november 2010, 21:28
oké, en hoe weet ik dat mijn gitaar goed wordt afgesteld? ik ken geen gitaartechnicussen/gitaarherstellers in mijn buurt, enkel muziekhandels

Soms besteden die zaken het weer uit aan een bouwer. Waar woon je? Probeer eens te googelen op 'gitaarbouwer' of 'luthier' in combinatie met je woonplaats, of een grotere plaats in de buurt.