PDA

View Full Version : Zoek speaker voor 1x12 cabinet t.b.v. AC30



guitarguru
15 november 2010, 17:31
Ik heb al wat ideeën gekregen zo links en rechts, maar probeer het via deze weg ook nog even.

Momenteel bouwt Franc Vernet voor mij een 1x12 oversized cab, die qua grootte en uiterlijk past bij mijn Vox AC30CCH head. Met een gesloten, maar deels te openen achterkant.
Straks moet er nog wel een speaker in dus..

Ik hou zelf wel van Greenbacks, maar om daar nou een van mijn M20's in te schroeven, gaat mij net te ver. Binnen de kortste keren blaas ik die op, ben ik bang.

Het probleem met speakers blijft, dat je ze niet makkelijk even kunt uitproberen... Toch wil ik nog een paar ideeën ontvangen, liefst met enige uitleg.
Muziekstijl is momenteel classic-rock en blues, jaren 60-70 zeg maar. Speel ook steeds vaker cleane dingen, niet onbelangrijk wellicht.

Wat al voorbij kwam: G12H30, Alnico Gold, G12-65, Neodymium uit een AC30CC1, Vintage30.

Alvast bedankt voor jullie evt. input.

macwilliams
15 november 2010, 18:14
Heb je al eens aan éminence gedacht?

Hoeveel watt is de amp? En welke impedantie heb je nodig?

guitarguru
15 november 2010, 18:32
Heb je al eens aan éminence gedacht?

Hoeveel watt is de amp? En welke impedantie heb je nodig?

AC30 levert 30 watt..
Ik denk dat ik een 16 ohm speaker wil. Kan ik dan nog evt. combineren met een andere 16 ohm kast, die ik heb.

Chroxy
15 november 2010, 18:55
ik heb een 25 watt celestion greenback, een nieuwere chinese variant weliswaar, in mijn Vox AC30 zitten (1speaker model)..

Ik heb afgelopen half jaar zonder problemen kunnen spelen, op hoog volume (voluit kan niet, is veel te hard voor een band) en met veel fuzz'en.. Dus misschien toch op ozek naar een greenback?

macwilliams
15 november 2010, 19:19
Een ac 30 levert 30watt... Wie had dat kunnen denken :seriousf:

Pepe
15 november 2010, 19:55
Red Fang maar dat ligt zo voor de hand dat je die al hebt afgeschreven denk ik?

guitarguru
15 november 2010, 21:41
Red Fang maar dat ligt zo voor de hand dat je die al hebt afgeschreven denk ik?

Had ik nog niet aan gedacht hoor.. Bedankt voor de tip.

Tja....tis net als met elementen bestellen voor op je gitaar. Je weet pas of het wat is, als je hem erin hebt geschroefd.

Einzeln
15 november 2010, 21:54
Scumback heeft ook een Alnico , de Scumnico ( what's in a name) Ik begreep laatst dat Chris Winsemius ze wel eens heeft, weet dat niet zeker.

Pepe
15 november 2010, 22:09
Als je aan een Greenback maar twijfelt over het vermogen dan heb je ook nog zijn grotere broertje, de 65, die zie ik ook staan in je rijtje.
Ik heb beide, Fang en 65, in mijn Lightning gehad, wel 2 heel verschillende speakers. De Fang vergroot het Voxy soundje uit, de 65 damt het in, net wat je wil natuurlijk.

Heus
15 november 2010, 22:10
Een goedkoper alternatief,zeker t.o.v Scumbacks ........ als je een beetje zoekt,worden ze nog wel eens gebruikt aangeboden. De vintage FANE speakers.
Zaten schijnbaar vroeger ook in de AC50.

http://www.voxshowroom.com/uk/amp/ac50_fane.html

heavy-metal-thunder
17 november 2010, 21:51
Red Fang maar dat ligt zo voor de hand dat je die al hebt afgeschreven denk ik?

voor wat een red fang tegenwoordig al kost, zou ik eerder naar de Celestion Gold gaan. Ik vond de red fang veel krasseriger.

Tristan
18 november 2010, 05:21
De Alnico Blue en Gold klinken naar mijn ervaring niet goed in closed back cabs.
Een Vox achtige amp klinkt volgens mij toch het lekkerst i.c.m. een closed back cab met Vintage 30's.

guitarguru
18 november 2010, 05:47
De Alnico Blue en Gold klinken naar mijn ervaring niet goed in closed back cabs.
Een Vox achtige amp klinkt volgens mij toch het lekkerst i.c.m. een closed back cab met Vintage 30's.

Opmerkelijk. De V30 wordt over het algemeen gezien als een rock/metal speaker. Mitch raadde me deze echter ook al aan. Onder mijn Marshall VM vond ik het helemaal niks. Versterkte alleen de krasserige eigenheid van de amp imo. Maar misschien toch het overwegen waard. Gebruikt eens kijken.

Mitch
18 november 2010, 08:00
In een gesloten (2x12) kast heb ik daar zeer goede ervaringen mee inderdaad. Alnico's écht alleen in open back cabs anders word je gek van het tophoog...

guitarguru
18 november 2010, 11:15
In een gesloten (2x12) kast heb ik daar zeer goede ervaringen mee inderdaad. Alnico's écht alleen in open back cabs anders word je gek van het tophoog...

+1000......... Heb eens een AlNiCo Gold in een gesloten 1x12 Bogner Cube gezet.....oeiiiii :stop:

guitarguru
18 november 2010, 11:23
Moet trouwens nog beslissen of ik in die kast baspoorten zal laten maken..... zoals bij de Bogner Shiva kast b.v. En dan alleen omdat ik dat gezien heb, niet dat ik daar specifieke klankeigenschappen bij ken. Nou ja, ik had ooit een Genz-Benz 2x12 kast met 4 poorten, en die klonk me toch bonkerig.... :stop:
Hebben jullie daar ideeën over?

Mitch
18 november 2010, 11:26
Volgens mij werken die poorten alleen als het specifiek is afgestemd op de speaker. De Bogner Cube is volgens mij de enige waarbij het écht goed werkt, de OS212 vind ik waardeloos en die Genz inderdaad ook. Heb ooit een Rivera 1x12 gehad die het redelijk kon hebben maar ook eigenlijk pas goed functioneerde met een open back cab erbij.
Zeker als je gaat voor een kast die zowel open als dicht kan zou ik het van harte afraden, zeker als je ook misschien nog gaat experimenteren met de exacte speaker.

guitarguru
18 november 2010, 11:31
Volgens mij werken die poorten alleen als het specifiek is afgestemd op de speaker. De Bogner Cube is volgens mij de enige waarbij het écht goed werkt, de OS212 vind ik waardeloos en die Genz inderdaad ook. Heb ooit een Rivera 1x12 gehad die het redelijk kon hebben maar ook eigenlijk pas goed functioneerde met een open back cab erbij.
Zeker als je gaat voor een kast die zowel open als dicht kan zou ik het van harte afraden, zeker als je ook misschien nog gaat experimenteren met de exacte speaker.

Helder! Thanks Mitch :ok:

Pepe
18 november 2010, 11:41
Die ovale poorten aan de achterkant is Dumble style, gewoon een andere parameter naast de specificaties van kast en speaker om het geluid te kunnen beinvloeden.

heavy-metal-thunder
18 november 2010, 12:57
De Alnico Blue en Gold klinken naar mijn ervaring niet goed in closed back cabs.
Een Vox achtige amp klinkt volgens mij toch het lekkerst i.c.m. een closed back cab met Vintage 30's.

http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/vox-ac-30-bj-1962-81261678.html?qq=vox+ac&pcpl=&pc_id=&afd=muzieke
Deze versterker is van mijn gitaarmaatje geweest. Closed back. Manmanman, zo'n geluid. NOOIT gehoord. Wel ff bij vertellen dat het geen top boost was en dat het ook niet te vergelijken was met wat sommigen onder Vox verstaan, niet dat nogal dunne, iele geluidje van vb. Beatles. Maar wel een krachtige, volle sound.

Heus
18 november 2010, 22:47
Een geheel andere kijk op poorten in een cabinet :

http://www.portcityamps.com/112.html

Pepe
19 november 2010, 00:14
Nieuwe kijk? Dat design wordt toch al decennia gebruikt in Pa en baskasten?
Of is dit anders?

Heus
19 november 2010, 18:44
Inderdaad geen nieuwe kijk,wel `andere`kijk . Anders dan de ronde of ovale poorten
in voor of achterkant cab. Een poort over de gehele breedte van de cab.
En een paar aanpassingen binnenin.

Was dat voor PA en Bas niet het `Folded Horn`ontwerp? Die glijbanen binnenin.

guitarguru
25 november 2010, 12:22
Had een Celestion G12H30 Heritage Greenback besteld bij Tonefactory. Gisteren in een open back combobehuizing geschroefd, die ik even als 1x12 cabje ga misbruiken. Zo kan ik hem alvast een paar weekjes gaan inspelen.
Heerlijke speaker trouwens. Lekker veel punch, van laag naar hoog mooi uitgebalanceerd, heeft een 'ademend' karakter met veel diepte.
Nu nog wachten op Franc's wonderschone cab :)

Lexvandoef
25 november 2010, 12:50
Had een Celestion G12H30 Heritage Greenback besteld bij Tonefactory. Gisteren in een open back combobehuizing geschroefd, die ik even als 1x12 cabje ga misbruiken. Zo kan ik hem alvast een paar weekjes gaan inspelen.
Heerlijke speaker trouwens. Lekker veel punch, van laag naar hoog mooi uitgebalanceerd, heeft een 'ademend' karakter met veel diepte.
Nu nog wachten op Franc's wonderschone cab :)

Ja toffe speaker in een open back he! Ben er nu ook van aan het genieten! :)

Mitch
25 november 2010, 13:07
Echt waar? Ik kreeg daar toen zo'n prutgeluid uit met de AC30HH, terwijl zowel kast als amp prima klonken, los van elkaar. Misschien is die AC30CCH toch net effe anders...

guitarguru
25 november 2010, 13:22
Echt waar? Ik kreeg daar toen zo'n prutgeluid uit met de AC30HH, terwijl zowel kast als amp prima klonken, los van elkaar. Misschien is die AC30CCH toch net effe anders...

Oeps ..

Nee joh, heb mijn Vox er nog niet over gehoord. Morgen in de oefenruimte voor het eerst. Het blijft een gok om blind een speaker te kopen. Je maakt me wel een beetje bang zo ..
Het kastje klinkt lekker zo......... los van de Vox dan :soinnocent:

Ga morgen ook de combi proberen van: gesloten 2x12 kast met M20's, en een open back 1x12 met G12H30 dus.

Mitch
25 november 2010, 14:12
O vandaar :D Dat de H30 in mijn test niet combineerde met de AC30 had ik je al per PB verteld, dus als je nu pas bang wordt heb je niet goed gelezen ;)
Anyway, gesloten 2x12 met M20s én een H30 open back heb ik wel eens eerder gedaan, maar hoe het klonk kan ik je niet vertellen. Was toen voor een suffe kroeg met minimale PA en een rare ruimte voor de band. De drummer zou relatief ver achter mij komen te zitten en hij was wel redelijk afhankelijk van 'cues' in mijn partijen, dus toen maar de 2x12 naar mezelf gericht (achterkant naar drummer) en de 1x12 in tegengestelde richting erachter. Iedereen blij :crazyhappy:

guitarguru
25 november 2010, 15:24
O vandaar :D Dat de H30 in mijn test niet combineerde met de AC30 had ik je al per PB verteld, dus als je nu pas bang wordt heb je niet goed gelezen ;)
Anyway, gesloten 2x12 met M20s én een H30 open back heb ik wel eens eerder gedaan, maar hoe het klonk kan ik je niet vertellen. Was toen voor een suffe kroeg met minimale PA en een rare ruimte voor de band. De drummer zou relatief ver achter mij komen te zitten en hij was wel redelijk afhankelijk van 'cues' in mijn partijen, dus toen maar de 2x12 naar mezelf gericht (achterkant naar drummer) en de 1x12 in tegengestelde richting erachter. Iedereen blij :crazyhappy:

Dit was mij volkomen ontschoten. Ben inmiddels 50 en krijg wat last van het geheugen ;)
Gelukkig had je het wel over wisselende ervaringen, dus er is nog hoop ..

muziekschuur
25 november 2010, 15:33
De EV EVM 12L is een klassiek gitaarspeaker maar doet wel effe 200 watt.

Mitch
25 november 2010, 15:52
En je hebt ervaring met de combinatie met een AC30?

Thijssie
25 november 2010, 16:08
Inderdaad geen nieuwe kijk,wel `andere`kijk . Anders dan de ronde of ovale poorten
in voor of achterkant cab. Een poort over de gehele breedte van de cab.
En een paar aanpassingen binnenin.

Was dat voor PA en Bas niet het `Folded Horn`ontwerp? Die glijbanen binnenin.
Niets nieuws, Mesa Thiele cabinets zijn al bijna net zo oud als mijn gitaar en dat is weer een nog ouder ontwerp van EV.

Overigens betekend "folded" niets anders dan "gevouwen", waarmee bedoelt wordt dat de hoorn een hoek om gaat.

even
25 november 2010, 22:07
De Alnico Blue en Gold klinken naar mijn ervaring niet goed in closed back cabs.
Een Vox achtige amp klinkt volgens mij toch het lekkerst i.c.m. een closed back cab met Vintage 30's.

Ik heb een Mesa 22+ en een Mesa Thiele, een G12h30 en een Alnico Blue. De Blue zat in het combo en de G12h30 in de Thiele. Ik heb deze een paar weken geleden omgewisseld. De Celestion Alnico Blue in de Thiele klinkt echt ongelofelijk fantastisch !! Nog nooit zo'n open geluid met body gehad. 200% beter dan dat het ding in de Mesa 22+ open combo deed.

Midwolda
25 november 2010, 22:48
En hoe vind je de G12H30 in een openback combo klinken?

Einzeln
26 november 2010, 09:04
En hoe vind je de G12H30 in een openback combo klinken?

Heb er eentje gehoord in een voxclone ( 1*12) Prachtig!

e!
26 november 2010, 09:24
Mijn pa heeft een AC30 met Wharfedale speakers, zo kwam 'ie nieuw. Die klinken ook wel lekker moet ik zeggen. Hij speelt hoofdzakelijk 60's muziek.

Zou eens kunnen vragen welk type.

Mitch
26 november 2010, 16:00
Dat hoeft niet hoor, de Wharfedales in de AC30CC2 is genoegzaam bekend. Klinken aardig op laag volume, op bandvolume vallen ze door de mand.
Ze hebben een karakter in het laag-mid dat totaal niet bij Vox past maar dat laag-mid geeft op lager volume wel de indruk dat het allemaal 'lekker vol' klinkt. Dat geeft ze op dat moment het voordeel van de twijfel, maar iets harder willen ze niet ademen, er komt totaal geen openheid in die dingen.

e!
26 november 2010, 19:37
Klinken aardig op laag volume, op bandvolume vallen ze door de mand.
Ok. Moet idd zeggen dat ik ze hoofdzakelijk op enigszins beschaafd volume heb gehoord.

guitarguru
27 november 2010, 00:57
Pfff...... wat een klote repetitieavond. Heb dus met dat open kastje gespeeld met de H30, en mijn Vox AC30 head. Nou, ik hoop dat het aan het kastje ligt, of aan de nog niet ingespeelde speaker, maar ik miste warmte en de sound was schel en voelde wat stug.... Sjezus wat kan dat experimenteren met gitaarspul toch frustrerend zijn. Zit nu de opnamen terug te luisteren, en wordt daar ook niet vrolijk van.
Morgen optreden. Neem zeker mijn M20 2x12 kast mee. Daar heb ik een vele malen betere sound mee. Misschien die 1x12 er ook aan hangen. Kweet nog niet...
Wat moet ik nou straks in die 1x12 Vernet douwen voor speaker??

macwilliams
27 november 2010, 08:30
Ik heb hier nog twee type speakers liggen die je mag proberen. Mocht het niks zijn dan kun je die ook van je lijstje halen.

Een is een celestion 50w uit een session 2.12 cabinet.
De ander is een éminence guitarlegend van 150w.

Ik dacht dat ze 8ohm zijn.

Kost je dus alleen wat tijd.

Einzeln
27 november 2010, 11:18
Pfff...... wat een klote repetitieavond. Heb dus met dat open kastje gespeeld met de H30, en mijn Vox AC30 head. Nou, ik hoop dat het aan het kastje ligt, of aan de nog niet ingespeelde speaker, maar ik miste warmte en de sound was schel en voelde wat stug.... Sjezus wat kan dat experimenteren met gitaarspul toch frustrerend zijn. Zit nu de opnamen terug te luisteren, en wordt daar ook niet vrolijk van.
Morgen optreden. Neem zeker mijn M20 2x12 kast mee. Daar heb ik een vele malen betere sound mee. Misschien die 1x12 er ook aan hangen. Kweet nog niet...
Wat moet ik nou straks in die 1x12 Vernet douwen voor speaker??

Die 30 H? Wat is dat er voor een? Die bij een vriend van mij is die anniversary. Als je er het geld voor over hebt zou ik die Gold erin hangen.

guitarguru
27 november 2010, 12:04
Ik heb hier nog twee type speakers liggen die je mag proberen. Mocht het niks zijn dan kun je die ook van je lijstje halen.

Een is een celestion 50w uit een session 2.12 cabinet.
De ander is een éminence guitarlegend van 150w.

Ik dacht dat ze 8ohm zijn.

Kost je dus alleen wat tijd.

Bedankt voor het aanbod, maar ik schrijf de H30 nog niet af. Hou zelf ook meer van een closed back kast, dus ga hem vanmiddag in een ander gesloten kastje schroeven. Miste gisteren punch en strak laag. Wijt dat aan de open combobehuizing...
Trouwens..... kwam er vanmorgen achter dat ik een mismatch had gisterenavond. Had mijn Vox nog op 8 Ohm staan en de H30 is een 15 Ohmer. Zal qua sound niet veel uitmaken toch? :chicken:

Einzeln
27 november 2010, 12:14
Bedankt voor het aanbod, maar ik schrijf de H30 nog niet af. Hou zelf ook meer van een closed back kast, dus ga hem vanmiddag in een ander gesloten kastje schroeven. Miste gisteren punch en strak laag. Wijt dat aan de open combobehuizing...
Trouwens..... kwam er vanmorgen achter dat ik een mismatch had gisterenavond. Had mijn Vox nog op 8 Ohm staan en de H30 is een 15 Ohmer. Zal qua sound niet veel uitmaken toch? :chicken: Je eindversterker reageert anders op die impedantie. ( meen ik te weten) Hij kan zijn vermogen volgens mij niet kwijt.

Mitch
27 november 2010, 12:56
Die mismatch kan er wel grotendeels voor zorgen dat je punch miste. Maar hoewel ik een grote fan ben van de Heritage H30 in een open back 1x12 combineerde het voor geen meter met de AC30. Vooral het laag was zielig, terwijl zowel de kast als de amp in andere combinaties prima laag hadden.

e!
27 november 2010, 12:57
Ik heb zelf een Marshall 1936 cab met een combo van een G12T75 en een G12H30. Dat vult elkaar lekker aan. Ik herken je ervaring van de H30 solo. Beviel mij ook niet zo. Gesloten cab gaat zeker schelen en i.c.m. Greenbacks zal je wellicht wel bevallen. De H30 voegt wat sprankel toe dan.

bluegate
27 november 2010, 13:29
Ik heb een Mesa TransAtlantic (2x EL84) en gebruik een oude open 1x12" van Mesa met een EV12L.
Klinkt in mijn oren erg lekker.

Zou 'm wel eens willen testen met een goede kast waar Blue's of Gold's inzitten.

guitarguru
28 november 2010, 14:02
Gisteren opgetreden in een soort gymzaaltje met spiegelwand. Drummer voor het eerst electronisch. Nauwelijks te horen dus. Geen monitorsysteem.. Mijn 2x12M20 en 1x12H30 combi was veel te veel van het goede. Ik kon de Master op de Vox nog niet op een kwart zetten. Veel te dun en schel geluid, smerige korrel met mijn pedalen. Heb snel de H30 afgekoppeld, gaf veel te veel hoog af... Maar zelfs die M20 kast gaf me geen goede sound. Eigenlijk heb ik dit elke gig weer. Te schel zonder soepele feel of smoothe leadsound. Twijfel nu enorm of die Vox wel 'mijn geluid' kan weergeven.
Terugdenkend over de jaren, waren de magische momenten tijdens gigs altijd gespeeld over Marshalls. Heb 2 Bluesbreakers gehad inmiddels, JMP 2x12 combo, Plexi clones.
Ben het even zat nu! Sorry voor mijn gelamenteer guys ..

Einzeln
28 november 2010, 16:12
Gisteren opgetreden in een soort gymzaaltje met spiegelwand. Drummer voor het eerst electronisch. Nauwelijks te horen dus. Geen monitorsysteem.. Mijn 2x12M20 en 1x12H30 combi was veel te veel van het goede. Ik kon de Master op de Vox nog niet op een kwart zetten. Veel te dun en schel geluid, smerige korrel met mijn pedalen. Heb snel de H30 afgekoppeld, gaf veel te veel hoog af... Maar zelfs die M20 kast gaf me geen goede sound. Eigenlijk heb ik dit elke gig weer. Te schel zonder soepele feel of smoothe leadsound. Twijfel nu enorm of die Vox wel 'mijn geluid' kan weergeven.
Terugdenkend over de jaren, waren de magische momenten tijdens gigs altijd gespeeld over Marshalls. Heb 2 Bluesbreakers gehad inmiddels, JMP 2x12 combo, Plexi clones.
Ben het even zat nu! Sorry voor mijn gelamenteer guys ..

Master??????

guitarguru
28 november 2010, 16:29
Master??????

Ja, mastervolume ..
Heb een AC30CCH top.

guitarguru
4 december 2010, 01:08
Die Heritage H30 is toch wel een hele fijne speaker hoor............... maar dan wel in een gesloten kast :ok:
Lekker gerepeteerd vanavond sinds tijden. In een gesloten kastje heeft ie nu wel die punch en ballen. Speelde niet over mijn AC30, maar mijn Sovtek Mig-50 (Marshall Plexi-achtige 50 watt versterker). Rauw en genadeloos met mijn Les Paul, en ook geweldig spanky met mijn Strat. Weet niet of de Vox een blijvertje is, al ga ik die combi natuurlijk ook nog proberen. Laat immers een kastje bouwen die bij die Vox past...... :soinnocent:
Trouwens, ik heb het kastje op de grond gezet deze keer. Normaal altijd wat hoger, op een stoel of zo. Klinkt volgens mij ook veel beter zo..

Mitch
4 december 2010, 13:32
Ga asjeblieft nooit uit van een gig met de meest waardeloze akoestiek die je je kunt indenken. En dan ook nog met nul monitoring. Je hoort alles ontzettend slecht en daar word je zó chagrijnig van dat je alles wat je wel hoort negatief inkleurt. Vaak genoeg in kroegen gestaan met een tegelvloer, ook zo'n succes :D
Kasten inderdaad altijd op de grond zetten, zeker met M20s anders mis je toch een stukkie laag.

guitarguru
11 december 2010, 09:58
Gisteren gerepeteerd met mijn AC30 over dat dichte 1x12 kastje met H30. Clean klonk het allemaal best wel mooi, maar met pedalen een waardeloos geluid. Modderig laag (ligt ook aan de Catalinbread Formula No.5!!) en een korrelige crunch. Heel onstrak geluid, wat ook niet lekker uit de kast lijkt te komen. Ik moet me nu ernstig bezinnen op mijn sound. Denk dat ik volgende week maar niet ga optreden met dat nieuwe Vernet-kastje (vlak voor de gig pas ophalen) met deze H30. Ik zou hem dan, zonder getest te hebben, meteen gebruiken tijdens een gig. Vind ik nu te link.
Ik heb nog nooit zo geworsteld met mijn sound, sinds ik die AC30 heb. Clean erg mooi, maar met vervorming (pedalen) wil het niet. Dat was voorheen met al mijn Marshalls nooit een probleem. Het luistert nu erg nauw. Ik ga anders maar, voor aankomende gig, voor mijn Sovtek Mig-50 met die 2x12 M20 kast. Heb ik nog het meeste vertrouwen in. Poeh hé!! :chicken:

Einzeln
11 december 2010, 10:16
Gisteren gerepeteerd met mijn AC30 over dat dichte 1x12 kastje met H30. Clean klonk het allemaal best wel mooi, maar met pedalen een waardeloos geluid. Modderig laag (ligt ook aan de Catalinbread Formula No.5!!) en een korrelige crunch. Heel onstrak geluid, wat ook niet lekker uit de kast lijkt te komen. Ik moet me nu ernstig bezinnen op mijn sound. Denk dat ik volgende week maar niet ga optreden met dat nieuwe Vernet-kastje (vlak voor de gig pas ophalen) met deze H30. Ik zou hem dan, zonder getest te hebben, meteen gebruiken tijdens een gig. Vind ik nu te link.
Ik heb nog nooit zo geworsteld met mijn sound, sinds ik die AC30 heb. Clean erg mooi, maar met vervorming (pedalen) wil het niet. Dat was voorheen met al mijn Marshalls nooit een probleem. Het luistert nu erg nauw. Ik ga anders maar, voor aankomende gig, voor mijn Sovtek Mig-50 met die 2x12 M20 kast. Heb ik nog het meeste vertrouwen in. Poeh hé!! :chicken:

Dat hoeft inderdaad nog helemaal niet zo te liggen aan de speaker. AC30 is voor vele een lastig medium voor pedalen. Is een zoektocht. Voor een strak geluid uit je vox schijnt de emma fritzfratzfillemfullemfuckkerdefuk lekker te zijn. Boosten gaat weer wel lekker met de vox.

Pepe
11 december 2010, 11:42
Een Vox heeft/kan een soort tophoog dat wanneer geboost met dezelfde frequenties ernstig kan krassen en fuzzen. Het geldt niet specifiek voor Vox maar alle Vox-like amps zoals Matchless en Dr.Z's zijn daar gevoelig voor.

Het luistert nauw inderdaad. Je zou op voorhand zeggen dat een tele/Treble boost/Vox problemen zou moeten geven wegens 3 maal hoog maar een Treble Boost werkt meestal op de frequenties tussen mid en hoog in en dat gaat precies goed. Meestal.
Dat finetune met gitaar, pedaal, amp en speaker... hoe ouder hoe zeikeriger je daarin wordt.

Mitch
11 december 2010, 13:37
Misschien toch een volgende keer eens die AC30CCH meenemen als we een mini meeting houden. De combi AC30 - Vernet- M20 - pedalen levert me tot nu toe alleen mar goddelijke klanken op :mmmm:
Met de hollow Gretsch in drop D met de Tube king aan, je wil het niet weten
:gitarist:

guitarguru
11 december 2010, 13:44
Misschien toch een volgende keer eens die AC30CCH meenemen als we een mini meeting houden. De combi AC30 - Vernet- M20 - pedalen levert me tot nu toe alleen mar goddelijke klanken op :mmmm:
Met de hollow Gretsch in drop D met de Tube king aan, je wil het niet weten
:gitarist:

Ja goed idee. Zit nu de opnamen terug te luisteren van gisteren. Het gitaargeluid is geeneens zo slecht achteraf, maar prikt als een gek door de mix. Erg in-your-face hard, met nadruk op midhoog en hoog... Ook erg genadeloos als je niet geheel foutloos of met onvoldoende pit speelt. Speel in een trio, dus alles is hoorbaar en erg breekbaar.
Heb trouwens wel gisteren ook al mijn buizen vernieuwd. Nieuw setje TAD EL84's erin. En TAD's in de preamp. Heb nog een Tung-sol liggen. Proberen?

Mitch
11 december 2010, 14:08
V1 is altijd leuk om te experimenteren. Had jou wel meer porrie met nieuwe eindbuizen?

guitarguru
11 december 2010, 14:16
V1 is altijd leuk om te experimenteren. Had jou wel meer porrie met nieuwe eindbuizen?

Ja, behoorlijk meer push met die nieuwe ja. Tis geen plug and Play versterkert die AC30 zeg..... ;)

guitarguru
11 december 2010, 20:46
Thuis A/B testje gedaan tussen 1x12 H30 en 2x12 M20. Geen vergelijk man! Die M20's zijn zoveel warmer en muzikaler...... :mmmm:

Tja, wat zal ik binnenkort nou es in die Vernet oversized 1x12 stoppen? Ben weer terug bij af vrees ik. Ik durf het best wel even aan denk ik, om zo'n M20 daar in te zetten. Speel met de Master op een kwart en de kanaalvolumes ook.

toneblo
11 december 2010, 21:23
Thuis A/B testje gedaan tussen 1x12 H30 en 2x12 M20. Geen vergelijk man! Die M20's zijn zoveel warmer en muzikaler...... :mmmm:

Tja, wat zal ik binnenkort nou es in die Vernet oversized 1x12 stoppen? Ben weer terug bij af vrees ik. Ik durf het best wel even aan denk ik, om zo'n M20 daar in te zetten. Speel met de Master op een kwart en de kanaalvolumes ook.

Als je het met beleid doet, en je zorgt voor een goede match, kunnen g12M25 ( oud of nieuw, maakt niet uit ) makkelijk onder die vox van jou.
Ik heb die speakers mee gemaakt in een 2x12 met een 100 watter er boven, kerel speelde al jaren zo.... en niet zachtjes ook zeg!
Je moet voorzichtig op zoek gaan naar het uiterste in kwaliteit van het geluid, dan weet je of je bij die speakers op het randje zit.
Heb ze zelf ook, komen uit '69, gebruik ze ook wel eens onder mijn 100 watters.
Met beleid kun je ze best op hun donder geven hoor, dan klinken ze op hun best!

Pepe
11 december 2010, 21:34
Ik snap niks van je verhaal.
Het beleid is de volumeknop en die kan helemaal open zolang je maar "op zoek gaat naar het uiterste in kwaliteit"?

Celestions kunnen normaal gesproken meer hebben dat wordt opgegeven maar ik ga er geen garantie op geven, ook niet met beleid.

toneblo
11 december 2010, 21:43
Het beleid is volume knop en die kan niet helemaal open maar wel tot laten we zeggen standje 7.
Speel momenteel veel met een bandmaster( 40 watt), zet die eens op 7 en je weet niet wat je hoort, daar blijf je niet al te dicht bij staan op die stand met greenback eronder..
En i.d.d. celestions kunnen meer hebben dan opgegeven, maar ook ik geef geen garantie, mijn naam is geen celestion, dat blijft een beslissing van de eigenaar zelf.
Ik wil alleen maar ervaring aan geven dat je er niet bang voor hoeft te zijn.
Ervaring leert mij dat je best een 25 watter onder een 30 watt versterker kunt hangen, gewoon voorzichtig op zoek gaan naar de combinatie van de amp en de speaker.. is in alle gevallen anders.

Einzeln
11 december 2010, 23:19
Master moet open! Het is een vox.

Mitch
12 december 2010, 11:44
Niet per se. Clean en knallend: ja. Maar met een master die halverwege staat kan dat al prima klinken en heb je minder pieken in het vermogen. En kun je er dus makkelijker een net-niet-vermogend genoeg speakertje onder zetten.

guitarguru
12 december 2010, 13:04
Weet nu niet of ik de H30 al moet afschrijven. Zal hem nog wel proberen in de Vernet, maar heb er weinig vertrouwen in nu.
Zou ik blijer worden van een Chinese M25 dan? Kan wel speakers blijven kopen man...
Ik kan overigens ook de H30 ruilen tegen een oude G12-65. Ideetje?

Vin het eigenlijk wel een heel gedoe zo hoor. Vroeger was het inprikken en speulen maar. Hield me totaal niet bezig met buizen, speakers, pickups etc. Hoe ouder hoe gekker! Van meer keuzemogelijkheden wordt een mens niet persé ook gelukkiger. ;)

toneblo
12 december 2010, 13:15
kun je die 12-65 ook eerst proberen?
Zou ik een kans geven..

Mitch
12 december 2010, 13:31
Nooit eerder onder de Vox gehad, maar de oude zijn heel fijne speakers. En schrijf die H30 zeker nog niet af, dat was toch een relatief nieuw ding? Moet misschien nog een beetje losser worden. Desondanks blijft het niet mijn favoriete speaker voor een AC30, maar dat terzijde.

E-J
12 december 2010, 14:15
Ik heb nooit de combinatie G12-65/Vox gehoord, maar het is het proberen waard. Deze speakers klinken tamelijk smooth (afgerond hoog, niet teveel mid etc). Ik zou gewoon de M20 en de H30 omstebeurt in je cabinet plaatsen en kijken welke het beste bij je past. Gewoon proberen.

En ja... ik ken dat, er valt zoveel te kiezen en er is zoveel te lezen op fora.. ik wordt er ook soms gek van. Je blijft bezig want dat ene is weer beter dan wat je nu hebt...

toneblo
12 december 2010, 14:19
.... lexvandoef had nog iets in de aanbieding?!

guitarguru
12 december 2010, 14:23
.... lexvandoef had nog iets in de aanbieding?!

We hebben contact........ ;)

toneblo
12 december 2010, 14:24
Wel testen in die vernet kast dan he?!

guitarguru
16 december 2010, 15:36
Heb net even lekker 2 uurtjes zitten pielen op mijn AC30 top, met daaronder beide 16 Ohm kastjes (dus 1xH30 en 2xM20) aangesloten op 8 Ohm speaker uit.

Kreeg ook het lumineuze idee om mijn T-Rex Roommate er tussen uit te halen, en de onboard galm te gebruiken. Klinkt al veel beter. Die T-Rex heeft een buis, en voegt volgens mij gain en redelijk wat tophoog toe.

Ook begin ik de complete toonregeling meer te begrijpen, m.n. de Cut, Treble en Brilliance switch. Combineer beide kanalen, Normal volume hoger dan die van het Topboost kanaal, met de Bass van het Topboost kanaal helemaal dicht (...), Brilliance uit en Cut en Treble zo halverwege. Wat ik al eerder zei..... 'T is geen Plug-and-Play ampje die Vox.
Morgen met deze set repeteren, en dan zondag optreden in Hilversum.... :rockon:

Mitch
17 december 2010, 15:39
Ah, je stelt al in op gehoor in plaats van op oog. Heel belangrijk! :ok:
Doet me denken aan een anekdote: kwam 's iemand over de vloer die een combootje wilde kopen die per se wilde dat een versterker met de knoppen op 12 uur goed klonk. Dat klonk die versterker dus niet. Dus kon hij er niets mee :???: Uitgelegd en laten horen wat het ding kon met een paar simpele draaien.
Maar goed, over geluid en speakers: vergis je ook vooral niet in de ruimte hoor. Daar had je het pas al over, maar ik merkte het gisteren ook weer. Optreden in een zaaltje (soort clubhuis) waar de akoestiek zodanig was dat ik mijn eigen set maar krap aan hoorde. Stond schuin achter me opgesteld op een meter of twee/drie, maar meer naast me dan achter me, zeg maar. En de drummer, die dus meer achter de gesloten 2x12 zat dan ernaast, hoorde mij weer vrij hard. Af en toe...
Maar goed, het ligt dus lang niet altijd aan de spullen.

Pepe
17 december 2010, 15:48
Daarom zijn dit soort discussies tamelijk zinloos, de ruimte is belangrijker dan plaatsing van amp, het indraaien van mids of een ander speakertje.
Die Blues jr.. ik heb hem wel eens meegenomen naar een rederijk groot cafe wat hem prima afging maar in een woonkamer -van een stolpboerderij weliswaar- had ie zomaar niks meer te melden.
Daarom, nog een keer, met schade en schande, een Deluxe Reverb is het randje, daaronder kom je ongetwijfeld in sommige situaties dat je amp te zacht is en een Blues jr. gaat echt zachter dan de Deluxe, trust me.

Hendriks
17 december 2010, 16:07
Daarom zijn dit soort discussies tamelijk zinloos, de ruimte is belangrijker dan plaatsing van amp, het indraaien van mids of een ander speakertje.
Die Blues jr.. ik heb hem wel eens meegenomen naar een rederijk groot cafe wat hem prima afging maar in een woonkamer -van een stolpboerderij weliswaar- had ie zomaar niks meer te melden.
Daarom, nog een keer, met schade en schande, een Deluxe Reverb is het randje, daaronder kom je ongetwijfeld in sommige situaties dat je amp te zacht is en een Blues jr. gaat echt zachter dan de Deluxe, trust me.

Testen in een muziekwinkel oid vind ik ook redelijk zinloos , te vaak vaak mee gemaakt dat een gitaar of versterker thuis goed klinkt en tijdens de repetitie door het ijs zakt.

guitarguru
17 december 2010, 16:57
Denk niet dat de repetitie vanavond doorgaat, met dit catastrofale weer. :mad:

guitarguru
27 december 2010, 17:50
Kan ik morgen mijn Vernet kast ophalen, gaat het wss sneeuwen..... :???:

guitarguru
31 december 2010, 10:50
Ja hoor, hij is binnen. Na een wereldreis naar het pittoreske Zwartewaal, staat ie hier dan te pronken op mijn (rommel!)zolder.
Het is een mooie gebouwde kast geworden, een flinke oversized 1x12 cabje, toch nog van zo'n 18-20 kilo schat ik. Puike afwerking, zoals ik al gewend was van Franc.

Dan de sound.... In huize Vernet mocht mijn AC30 lekker open, en het stevige en strakke laag viel meteen positief op. De kast is dus nu (nog) gesloten. Niks dozig dus, maar een stevig en volwassen geluid. Moet hem nog uitvoerig gaan testen, op bandvolume, met mijn eigen gitaren en pedalen hoor.

Oh, en de speaker is dus (toch) geworden een Celestion Vintage30. Ben toch bang dat ik die H30 ga opblazen, en de sound in mijn andere kastjes was ook niet iets om over naar huis te schrijven. Zo maar eerst eens proberen dus.

Foto's!!!! :ok:
http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/VernetVox002.jpg

http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/VernetVox001.jpg

Fireburst
31 december 2010, 11:40
Leuke combinatie, echt mooi gedaan !
Het enige wat mij stoort is het fel witte logo, dat had ik eraf gelaten. Of goud met zwart.

Als het ding maar klinkt, zeker ?