PDA

View Full Version : Marshall AFD100; de nieuwe Slash sig



ACSlater
15 november 2010, 11:47
Volgens mij is hier nog geen topic over aangemaakt:

http://www.soundsliveshop.com/Resources/Images/main/MAR-AFD100.jpg

http://www.afd100.com

Een nieuw model van Marshall gebaseerd op de "hotrodded" 1959T die Slash (en George Lynch) heeft gebruikt voor Appetite for Destruction.
Als je geïnteresseerd bent in het verhaal achter deze versterker dan kan ik je de volgende link aanbevelen: http://www.slashsworld.com/equipment/amps/the-appetite-amp-story/sweet-marshall-o-mine/
Jammer genoeg heb ik net een huis gekocht en is al mijn geld praktisch op. Het is een limited run van 2300 stuks en Rockpalace bijvoorbeeld, verkoopt de versterker voor €1369,-. Ik denk dat ik mijn ouders ga vragen om me te sponsoren... Maakt wel een mooie set met mijn Silver Jubilee.

Jasper.
15 november 2010, 12:50
Als ik op AFD100 zoek in de zoekfunctie vind ik al 2 topics over deze amp....

Mr. Dynamite
15 november 2010, 16:54
Anders doe je mij die Silver Jubilee, koop jij die afd! :seriousf:

Nee, het lijkt me wel een hele gave bak die afd :cooler:
Maar wat ik op de youtube filmpjes hoor, hij lijkt wel wat fizzy zeg maar
Maar dat hoort natuurlijk ook bij slash zijn sound

ACSlater
15 november 2010, 18:38
Als ik op AFD100 zoek in de zoekfunctie vind ik al 2 topics over deze amp....

Dang! Ik heb op Slash gezocht en vond niks wat er op leek. Zal even zoeken dan..

big dooley
15 november 2010, 18:42
in feite heeft de AFD weinig met de 1959T te maken... als basis zijn ze uitgegaan van een gemodificeerde JCM800 2203 met 6550 buizen, die op zijn beurt een versterker was, die slash heeft laten bouwen op grond van wat als de #39 wordt gezien...
wat de #39 precies is/was is nog steeds in nevelen gehuld, waarschijnlijk omdat slash rond die tijd en vanaf die tijd, zelf nogal eens "beneveld" was

hij claimt bijvoorbeeld, dat het een JCM800 was, met de look van een oude JMP 1959 superlead, maar die alleen maar 2 ingangen had... tja... :stop:

in ieder geval vind ik dat ze aardig zijn geslaagd in de opzet... in een promo waarin chris george dat ding uitprobeert, klinkt chris zelfs als slash, terwijl hij normaal gesproken een totaal ander geluid heeft, dan wat ie had met promo's van de JVM en de VM... ik acht het hoogstwaarschijnlijk dat dat vooral ook met de gebruikte elementen te maken heeft

Orpheo
15 november 2010, 18:57
ik ben heel bneieuwd naar de head, wellicht koop ik 'm zelfs :)

almarvk
15 november 2010, 19:32
Klinkt behoorlijk zoals de CMW Plexi.

In een van de video's discussieren ze ook over #39. Daarin een discussie met z'n producer, iemand van Marshall en Slash zelf. Slash geeft dan aan het ook niet meer te weten, maar de andere zijn duidelijk: het was geen JCM.

AronSlash
15 november 2010, 22:36
Er is idd al een topic over, maar waar die is gebleven??
Njah, in elk geval een super amp!

big dooley
15 november 2010, 23:24
ik ben heel bneieuwd naar de head, wellicht koop ik 'm zelfs :)

hu???? ik dacht dat je er niks mee had?

maar inderdaad, ik zou hem ook wel willen hebben... al is het alleen al vanwege die ingebouwde powercontrol...
alleen zou ik hem dan als slave gaan gebruiken, door de preamp van de JVM er bij in te prikken.... jaja, heiligschennis... kan me niet bommen :D

maar goed, ik begreep al van de ontwerper (santiago alvarez, dat kleine mannetje met de bril op de video's) dat de powercontrol zeer waarschijnlijk in toekomstige modellen ook uit gaat komen...

Orpheo
16 november 2010, 11:49
hu???? ik dacht dat je er niks mee had?

maar inderdaad, ik zou hem ook wel willen hebben... al is het alleen al vanwege die ingebouwde powercontrol...
alleen zou ik hem dan als slave gaan gebruiken, door de preamp van de JVM er bij in te prikken.... jaja, heiligschennis... kan me niet bommen :D

maar goed, ik begreep al van de ontwerper (santiago alvarez, dat kleine mannetje met de bril op de video's) dat de powercontrol zeer waarschijnlijk in toekomstige modellen ook uit gaat komen...

juist niet, ik vind het een te gekke amp, met te gekke features. hij moet wel de hoeveelheid gain kunnen hebben/handelen die ik wil, dat is een vereiste.

tommus42
16 november 2010, 13:06
.....Jammer genoeg heb ik net een huis gekocht en is al mijn geld praktisch op. Het is een limited run van 2300 stuks en Rockpalace bijvoorbeeld, verkoopt de versterker voor €1369,-. Ik denk dat ik mijn ouders ga vragen om me te sponsoren... Maakt wel een mooie set met mijn Silver Jubilee.....

mmmm, Marshall zou er beter aan doen eens vragen te beantwoorden over hun producten (sorry, chagrijnig).

Waarom niet een Carvin, die van Steve Vai, ik hou niet van z'n muziek, maar zijn signature is tenminste normaal geprijst.

Ik vind Slash trouwens 1 van de meest overschatte gitaristen die er is:sneaky:

marter544
16 november 2010, 13:08
Ja vette amp.. Maar heeft het nu echt een meerwaarde naast je Silver Jubilee? Ik vind dat zo'n vreemde gewoonte, overal maar geld voor lenen omdat je iets wil hebben wat je compleet niet nodig hebt.. En er zijn zoveel mensen die dat doen (R........l).

big dooley
16 november 2010, 14:15
juist niet, ik vind het een te gekke amp, met te gekke features. hij moet wel de hoeveelheid gain kunnen hebben/handelen die ik wil, dat is een vereiste.

ik denk dat dat wel snor zit orph... er zitten 5 preampbuizen in, wat zou neerkomen op 4 gainstages (V1a/b en V2a/b) een tonestack (V3) een FX-loop mixer (V4) en de PI (V5), wat qua gain ongeveer gelijk staat aan de JCM2000 en de JVM... dan kun je ook nog eens makkelijk de eindtrap laten oversturen op laag volume dmv de powercontrol

met de low input zal er wel een gainstage (of 2) overgeslagen worden... A/B-kastje gebruiken en je hebt een tweekanaals... die ook nog eens apart gevoiced kunnen worden, omdat er ook de #34 sound er in geschakeld kan worden (das de JCM800, die gebaseerd was op de #39)

tja en als iemand niet van die slash-frontjes houd, heb je nog de ducttape-optie... is ongeveer dezelfde kleur :D

tommus42
16 november 2010, 16:58
Misschien toch wel een mooie versterker. Die verschillende uitgangsvolumes, werken die met een powersoak?

big dooley
16 november 2010, 17:32
Misschien toch wel een mooie versterker. Die verschillende uitgangsvolumes, werken die met een powersoak?

niet echt... een powersoak is echt een apparaat wat vermogen omzet... dus het vermogen is al gemaakt en dient weer gedecimeerd te worden
wat santiago heeft verzonnen (gedeeltelijk... het is meer afgekeken) is een manier om de eindbuizen een lagere headroom te geven, wat ongeveer gelijk staat aan het verlagen van het eindvermogen... dit wordt gedaan door een dmv firmware gestuurd systeem, wat de g2-spanning (screenvoltage) verlaagd, de biasinstelling versteld en de feedback vanaf de uitgangen naar de PI modificeert... de bias is dan ook volledig automatisch geworden
het precieze technische verhaal weet ik niet, dat zouden de techneuten hier uit moeten leggen

vele mensen dachten dat het een computergestuurde nachtmerrie zou worden, maar volgens santiago is het systeem in feite simpeler, dan de stationaire loopregeling van een auto met electronische injectie... iets, wat sinds de vroege jaren 70 al voorkwam

RoelSmoel
16 november 2010, 18:20
Ja vette amp.. Maar heeft het nu echt een meerwaarde naast je Silver Jubilee? Ik vind dat zo'n vreemde gewoonte, overal maar geld voor lenen omdat je iets wil hebben wat je compleet niet nodig hebt.. En er zijn zoveel mensen die dat doen (R........l).

Jij hebt er toch niets mee te maken wat anderen met hun geld doen? Waaronder IK ook!?

big dooley
16 november 2010, 19:05
niet kibbelen jongens... het was nou net zo'n mooie dag geweest :D

Orpheo
16 november 2010, 19:49
ik wil 'm eerst horen. als ie klinkt precies zoals ik wil dat een marshall klinkt, dan heb ik straks 2 ceriatone amps (bad cat clone en dumble kloon), en deze marshall. :mmmm:

Marc Oblivian
17 november 2010, 11:46
Lastig denk ik: denk dat ie al uitverkocht is voordat hij uberhaupt ergens te testen is.
Ze worden nu al besteld, zonder dat iemand hem ook maar gehoord heeft en het gaat om een beperkte oplage.
Het lijkt mij ook een mooie amp, maar van te voren bestellen zonder hem gehoord te hebben gaat me toch wat ver...

big dooley
17 november 2010, 11:56
das inderdaad het geval marc... de preorders op de AFD100 gaan enorm hard... ik denk daarom wel, dat als je er eentje hebt en je vind het niks, dat je hem weer makkelijk kwijtraakt, zonder er op te verliezen... maar goed, dat zijn veronderstellingen, die ik niet hard kan maken

Orpheo
17 november 2010, 12:15
het schijnt dat marshall niet de misselijkste is met dit project. als de vraag hoger is dan het aanbod, verhogen ze het aanbod (las ik op hun blog). ze willen dat iedereen die wil, 'm kan kopen. en dat kan ik alleen maar van harte aanbevelen.

de reden dat ik twijfel tussen de afd100 en een andere amp (zoals de chupacabra 100w van ceriatone, of een silver jub) is dat deze die software heeft. ik wil juist af van 'software-amps' (zoals m'n engl SE), en die anderen zijn handwired, PTP (althans de chupa).

big dooley
17 november 2010, 12:40
oh dat gedeelte heb ik dan gemist... maar inderdaad, als dat ding zo populair word, dat er meer vraag naar is, dan dat marshall ze in eerste instantie in gedachten hadden om te produceren, lijkt het me logisch, dat ze hun vooraf afgesproken aantal naar boven bijstellen...

of slash nou wel of geen overschatte gitarist is, hij is gewoon waanzinnig populair

Orpheo
17 november 2010, 13:25
oh dat gedeelte heb ik dan gemist... maar inderdaad, als dat ding zo populair word, dat er meer vraag naar is, dan dat marshall ze in eerste instantie in gedachten hadden om te produceren, lijkt het me logisch, dat ze hun vooraf afgesproken aantal naar boven bijstellen...

of slash nou wel of geen overschatte gitarist is, hij is gewoon waanzinnig populair

hij is overschat. maar de liedjes die die man uit kan pompen, goddamn... zelfs mijn vriendin zegt 'die slesj he, die schrijft wel heel leuke dingetjes!!" word ik wakker, omdat ze 'promise' zit mee te bleren ;) ik bedoel maar :D

Marc Oblivian
17 november 2010, 13:40
Wel tof als Marshall inderdaad de oplage vergroot als de vraag groter is dan het aanbod. Lijkt me ook commercieel gezien wel logisch eigenlijk:-)

Slash...tja.....wanneer ben je een goed gitarist? Als je heel technisch en snel bent of veel mensen met je solo's en nummers aanspreekt?
Persoonlijk vind ik dat er zat technischere gitaristen zijn en op Slash' eigen gebied (blues gebaseerde rocklicks en solo's) zijn er wel betere te vinden. Toch heeft hij genoeg tijdloze riffs en solo's gemaakt. Hij heeft blijkbaar ook een vibe in zijn spel die veel mensen aanspreekt.
Laat ik het zo zeggen: ik zou liever een paar tijdloze, wereldberoemde nummers schrijven als gitarist dan dat ik de geschiedenis in ga als een enorm goede gitarist die niemand verder kent....
Niet dat een van beide overigens gaat gebeuren......
Ok. back on topic!

big dooley
17 november 2010, 15:22
ik blijf nog ff offtopic... ;)
ik kan me er inderdaad in vinden... ikzelf hoor liever gary moore dan vai, satriani of die maichalge-weet-ik-wat batio... laat hun de sleutels van een lamborghini hebben, ik stap liever mee in een '69 dodge charger :D

gasten als pete townshend, roger waters en bruce springsteen zijn niet wat je noemt geniale muzikanten op hun instrument, maar muziek componeren kunnen ze

big dooley
17 november 2010, 16:44
en gelijk weer ontopic!!!

zojuist staat de officiele launch-video van de AFD100 op de website:
http://www.youtube.com/watch?v=9smsqmkWK0k

ik kan het vanaf hier helaas niet luisteren.... maar het ziet er uit, dat slash speelt terwijl santiago uitlegt hoe het ding werkt....

the sure thing
17 november 2010, 17:00
en gelijk weer ontopic!!!

zojuist staat de officiele launch-video van de AFD100 op de website:
http://www.youtube.com/watch?v=9smsqmkWK0k

ik kan het vanaf hier helaas niet luisteren.... maar het ziet er uit, dat slash speelt terwijl santiago uitlegt hoe het ding werkt.... Volgens mij heeft ie een PPIMV (of attenuate regelaar o.i.d.)

big dooley
17 november 2010, 17:07
Volgens mij heeft ie een PPIMV (of attenuate regelaar o.i.d.)

nee, wat dit doet is dmv het veranderen van interne voltages, bias en feedbackloop het gedissipeerde vermogen van de eindbuizen terugbrengen... dus de versterker is instelbaar van 0,1 tot 100 watt
een PPIMV is een mastervolume, die na de fasedraaier wordt geplaatst en een attenuator vormt het gevormde vermogen om tot warmte...

in principe is dit een vorm van powerscaling...

ACSlater
17 november 2010, 18:11
Ja vette amp.. Maar heeft het nu echt een meerwaarde naast je Silver Jubilee? Ik vind dat zo'n vreemde gewoonte, overal maar geld voor lenen omdat je iets wil hebben wat je compleet niet nodig hebt.. En er zijn zoveel mensen die dat doen (R........l).

Ik leen niet overal geld voor.. in feite heb ik nog nooit ook maar iets geleend dat ik niet direct kon terugbetalen (hypotheek uitgezonderd), dus dat is een onjuiste aanname. Deze versterker lijkt me het aanschaffen meer dan waard, en juist op dit moment heb ik al mijn geld nodig voor het huis.

ieme
6 december 2010, 20:05
Is er al iemand die deze amp heeft?
Ik heb een aantal goeie soundclips er van gehoord.

Muchachooo
15 december 2010, 20:10
Ik was laatst bij de Guitarking en daar was Daan zelf bezig met het modden van een JCM800 naar de geleende bak van Appetite for Destruction. :)

eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat af is gelopen, moet er maar weer eens langs..

SloeGin
22 december 2010, 16:43
eerlijk gezegd vind ik de clips op de officiele site maar niets. Is dit nu echt de AFD 'tone' ... klinkt alles behalve dat ... ik had hier meer van verwacht.
Wie heeft em al getest irl?

Terminus
22 december 2010, 18:01
eerlijk gezegd vind ik de clips op de officiele site maar niets. Is dit nu echt de AFD 'tone' ... klinkt alles behalve dat ... ik had hier meer van verwacht.
Wie heeft em al getest irl?

Ik herkende het AFD geluid er meteen in, misschien denk jij er iets heel ander bij dan de meeste mensen.

big dooley
22 december 2010, 19:27
heb inmiddels filmpjes gezien van de eerste AFD eigenaren, (met name slash-fans) en je hoort aan het spel dat ze slash niet zijn, maar "het geluid" is er wel degelijk...

wel of geen slash ik vind de bak op zich erg lekker klinken....

voor de liefhebbers een nieuw filmpje met chris george en voor de verandering wordt er buiten een les paul ook een strat ingeplugd en ook dat klinkt allemaal erg lekker
http://www.youtube.com/watch?v=ha5F1GtaWVM&feature=player_embedded#!

SloeGin
22 december 2010, 20:04
heb inmiddels filmpjes gezien van de eerste AFD eigenaren, (met name slash-fans) en je hoort aan het spel dat ze slash niet zijn, maar "het geluid" is er wel degelijk...

wel of geen slash ik vind de bak op zich erg lekker klinken....

voor de liefhebbers een nieuw filmpje met chris george en voor de verandering wordt er buiten een les paul ook een strat ingeplugd en ook dat klinkt allemaal erg lekker
http://www.youtube.com/watch?v=ha5F1GtaWVM&feature=player_embedded#!

Dit filmpje klinkt dan wel weer leuk :)

Mr. Dynamite
22 december 2010, 20:06
Damn dat klinkt zeker niet verkeerd! :mmmm:
Klinkt wel leuk met die andere gitaren maar met de les paul nog altijd het vetst ;)

big dooley
22 december 2010, 20:21
filmpjes schieten als paddestoelen uit de youtube-grond :D
kwam er net eentje tegen van iemand die hem maar gelijk ff van binnen bekijkt... en wat ik al dacht: de uitgangstrafo is dezelfde als die van de JVM

ieme
22 december 2010, 20:56
Klinkt goed, ik wil er wel 1

Orpheo
22 december 2010, 22:00
filmpjes schieten als paddestoelen uit de youtube-grond :D
kwam er net eentje tegen van iemand die hem maar gelijk ff van binnen bekijkt... en wat ik al dacht: de uitgangstrafo is dezelfde als die van de JVM

linkje!??!

big dooley
22 december 2010, 22:51
linkje!??!

nogmaals, het is geen handwired bak maar gewoon zoals marshall tegenwoordig zijn amps maakt... mij maakt dat persaoonlijk geen zak uit, als dat ding maar klinkt... en klinken doet ie, daar zijn de meesten het nou wel over eens, dacht ik zo :)

http://www.youtube.com/watch?v=kYkPdbG605Y&feature=player_embedded

big dooley
25 december 2010, 23:05
en hier de officiele product demo:

http://www.youtube.com/watch?v=q3BB9__ZaM4&feature=player_embedded

svdijk
26 december 2010, 10:10
Klinkt geweldig!!
Ze zijn de laatste tijd (vanaf de JVM/vintage modern) goed bezig bij Marshall!!!

Thiez
26 december 2010, 10:33
Klinkt idd wel nice. Maar voor de prijs kun je toch een aardige JCM800 kopen 2e hands en laten modden volgens mij? Dan heb je alleen niet dat je hem terug kun draaien in wattage.

tommus42
26 december 2010, 11:15
Volgens mij is ie ontworpen ivm die powercontrol, erg mooi. Verder word ik er niet warm of koud van, kan aan die gitarist liggen. Ziet er wel mooi uit, en eenvoudig:strat:. Ik zou liever een mooie oude hebben.

Mr. Dynamite
26 december 2010, 11:26
Van die official product demo word ik niet warm of koud.
In een ander filmpje vond ik hem veel vetter klinken.

Maar Marshall is best goed bezig, die powercontrol komt in alle nieuwe modellen hoorde ik :ok:

big dooley
26 december 2010, 12:06
op zich vind ik deze demo niet verkeerd klinken... zeker als ik deze vergelijk met andere productdemo's... die van de JVM bijvoorbeeld komt totaal niet overeen met de werkelijkheid...
ligt ook aan de gitaar, speler, etc. uiteraard, chris george staat nogal bekend om het vrij donkere geluid wat ie heeft...

ben in ieder geval blij dat ze een "gemiddelde" gitarist voor zo'n klusje gebruiken en niet een "half-god-die-met-een-plank-in-zijn-handen-geboren-is"

de powercontrol is een mooie toevoeging, maar voor jongens die graag met effecten werken, kan dit wat nadelen opleveren... ik bedoel, je geeft je overstuurde preampsignaal een randje delay en reverb en gaat dat dan NOG eens oversturen met de eindtrap, die electronisch geknepen wordt...
er gaan denk ik heel veel mensen de fout maken, door te denken dat dit als een mastervolume gaat werken

big dooley
26 december 2010, 12:09
Klinkt geweldig!!
Ze zijn de laatste tijd (vanaf de JVM/vintage modern) goed bezig bij Marshall!!!

nou, ik reken toch de DSL zeker mee... dat ding is nog steeds waanzinnig populair...

YannickH
26 december 2010, 14:35
wat vinden jullie nu zogoed aan slash?
hij kan toch voor geen meter spelen man.
ik snap niet dat hij op alles zen naam mag laten drukken:makeup:

SloeGin
26 december 2010, 14:43
wat vinden jullie nu zogoed aan slash?
hij kan toch voor geen meter spelen man.
ik snap niet dat hij op alles zen naam mag laten drukken:makeup:

En waarop is dat gebaseerd?
Waar blijven jouw klassiekers ? :p

on topic: waarin verschilt deze amp juist met zijn vorige JCM 800 signature amp?

YannickH
26 december 2010, 14:48
En waarop is dat gebaseerd?
Waar blijven jouw klassiekers ? :p

on topic: waarin verschilt deze amp juist met zijn vorige JCM 800 signature amp?

dit bijvoorbeeld:makeup:
http://www.youtube.com/watch?v=xtIXJET-4oA

Mr. Dynamite
26 december 2010, 17:08
Altijd dat gebash op Slash :roll:
Als jij hem niet goed vind dan luister je het toch niet? Maar ga eens luisteren wat voor platen hij neer heeft gezet. Technisch misschien niet de beste maar wel een enorme feel en vibe om het zo maar eens te plaatsen. ;)

Misery Signals
26 december 2010, 18:48
Eens in 't echt horen moest ik hem ooit ergens zien staan in een muziekzaak...

Van de demo's krijg ik echter geen zin om er actief naar op zoek te gaan... Een 800/JMP 2203 blijft voor mij toch de vetste Marshall ever.

MS

tommus42
26 december 2010, 19:10
Ik denk dat de voorversterker erg lijkt op die van een 2203. Moet niet moeilijk zijn hem als een 2203 te laten klinken.

Thiez
26 december 2010, 20:00
Ik denk dat hij de ballen van een 2203 / JMP mist. Ik vind hem in de demo's niet heel dik klinken. Heel snijdend geluid.

sjaak1990
26 december 2010, 20:58
Wat een krasserige sound in die marshall demo, klinkt extreem dun.

Jasper.
26 december 2010, 21:38
http://www.youtube.com/watch?v=rnhokjDFv0Q

Slash AFD sound is ook niet heel dik als je dit zo hoort vind ik. Komt aardig in de buurt die nieuwe amp.

Mr. Dynamite
26 december 2010, 21:49
Maar in bandverband met een goede bassist is het best lekker om een wat snijdende bijtende amp te hebben naar mijn ervaring. Ik vind sowieso de demo's van marshall meestal 10x niks, in real life kan zo'n amp heel anders klinken. Wel krijg je een beetje een idee van wat je kunt verwachten. :)

big dooley
27 december 2010, 00:23
gaat mij niet om slash, gaat mij om de versterker...
en die electronische attenuator, met automatisch bias, waarbij bijna elke bekende pentode of tetrode eindbuis erin gepropt kan worden (of zelfs combinaties van verschillende types), is gewoon een mooi stukje techniek. wel of niet afgekeken, dat stoort me niet...

en als je de versterker niet wil hebben alleen vanwege een logootje... tja... daar heb je dan ducttape voor... kom nou toch...

Michael AE
27 december 2010, 00:42
http://www.youtube.com/watch?v=rnhokjDFv0Q

Slash AFD sound is ook niet heel dik als je dit zo hoort vind ik. Komt aardig in de buurt die nieuwe amp.

Inderdaad. Dat IS gewoon het AFD geluid.

Ik had laatst Seymore Duncan's in mijn LP gezet die me meteen die Slash vibe gaven en ben toen eens goed gaan luisteren naar het AFD geluid om voor de gein eens te kijken hoe dicht ik in de buurt kon komen. Erg dun en krasserig, maar in die mix werkt dat heel goed.

Sowieso hou ik wel van sounds die wat scherper zijn in een mix, gecombineerd met een flinke duw in het laag. Je krijgt dan op opnames en live ballen die je anders nooit zou hebben. Gecombineerd met een vet basgeluid en een dikke kickdrum krijg je dan een gigantisch agressief en vet geluid.

Mijn Soldano SL60 bijvoorbeeld, klinkt alleen redelijk scherp/fizzy, maar in de mix valt dit helemaal niet meer op. Dan hou je alleen de agressie in het hoogmidden en de vetheid in het laagmidden over. De bekkens filteren het hoog weg en de bas het laag. Gitaristen die te veel laag en te weinig hoog hebben, prikken niet lekker door een mix en maken de mix meestal alleen maar rommeliger.

Je wil ook geen ultraschel dun gitaargeluid, maar een beetje scherpte en wat minder sublaag is helemaal niet zo erg.

DaveItUp
27 december 2010, 09:23
Zo waar, maarja maar blijkbaar denken veel gasten hier enkel aan de ultieme sound, zonder te weten ofzoiets uberhaupt wel bruikbaar is in bandverband of op een plaat.

svdijk
27 december 2010, 10:17
Wat een krasserige sound in die marshall demo, klinkt extreem dun.

Je moet proberen hier doorheen te luisteren!! Het is logisch dat de sound niet hetzelfde is door computerspeakers als rechtstreeks uit een 4x12"kast.
Als je youtube-demo's hoort van een JCM800 2203 klinken die ook dun en krasserig, dat is namelijk wat die camcorder microfoons, en computer-speakers goed op nemen en weer geven.
Toch denk ik, uitgaande van de demo, dat dit een vet klinkende versterker is, met een paar goede features, die je binnenkort op veel concurrerende merken terug zult vinden.
Uit m'n 2203 kan ik inderdaad ook die sound halen, maar daar heb ik dan nog wel extra's voor nodig, zoals een boost om de versterker in het high-gain gebied te krijgen.

SloeGin
27 december 2010, 14:34
Wat ik me ook afvraag is of je die sound van de AFD/ Slash ook niet kunt bekomen met de JVM? Daar kun je toch wel wat verschillende Marshall tones uit krijgen, niet?

Thiez
27 december 2010, 16:20
Ik denk dat je met veel marshall's wel in de buurt kan komen van slash zijn geluid. Denk dat een les paul met alcino II net zo belangrijk is als de versterker.
Slash gebruikt laatste tijd zelf ook vaak vintage modern's.

big dooley
27 december 2010, 17:12
Wat ik me ook afvraag is of je die sound van de AFD/ Slash ook niet kunt bekomen met de JVM? Daar kun je toch wel wat verschillende Marshall tones uit krijgen, niet?

een JVM gebruikt EL34's ipv 6550's die op EL34 specs draaien... dat maakt al een vrij behoorlijk verschil... heb zelf nu SD alnico II pro's op mijn les paul zitten en het zal heus wel mogelijk zijn om het te benaderen, maar vergeet niet dat de AFD handig gebruik maakt van zijn electronische attennuatie, om op laag volume eindtrapoversturing te creëren... bij een JVM, moet je hem dan vol open zetten en de verzadiging van een EL34 klinkt heel anders als die van een 6550
ook zijn de voicings van de preamps vrij verschillend en het heeft aardig wat getweak nodig om dit verschil weg te werken met de EQ...
bij de JVM410H zijn OD1 en OD2 vrij gelijk aan elkaar, maar toch klinken ze absoluut niet hetzelfde... iets wat je met de EQ echt niet zomaar wegpoetst
als je de twee modes van de AFD100 vergelijkt, klinken die op youtube al flink verschillend van elkaar... kun je nagaan hoe dat in real life dan wel niet is :)
vergelijk de VM maar eens met de JVM... 2 totaal verschillende versterkers, die elkaar wel ietwat kunnen benaderen, maar helemaal 100% zal het nooit zijn

Thiez
27 december 2010, 17:26
Nee het zal nooit hetzelfde zijn uiteraard. Ik vind ook zeker die attenuator erg boeiend. Ik ervaar zelf ook vaak genoeg het probleem met mijn blackmore dat hij open gedraaid veel lekkerder klinkt. Maar al snel heb je dan discussie met de geluidsman.
Ik heb zelf nooit een powerbrick of iets dergelijks gehad dus weet niet hoe dat geluid is. Maar mis je dan niet nog de speakeroversturing en de levendigheid van het helemaal open draaien van een versterker?

Mr. Dynamite
27 december 2010, 17:34
Gister mijn TSL nog even lekker open gedraaid..
Man man man wat is dat een verschil met het volume waar je normaal in de band mee speelt:eek:

Maar wat Thiez ook zegt, het ligt er denk ik ook aan dat je je speakers lekker op zn donder geeft. Maar met die eindtrap van de AFD heb je iig al een deel van die sound die je amp geeft als hij open staat. :ok:

Thiez
27 december 2010, 17:44
Ik speel in de band repetitie juist lekker hard. Onze drummer mept nogal aardig door dus vaak staan de versterkers net voor de helft open (100watt buizen). Mede gitarist heeft ook een TSL.
Maar in kroegoptreden staat hij vaak niet boven streepje 2 max. Beetje jammer, dan klinkt de versterker veel dichtgesmeerder. Niet lekker die rauwe open scheur sound.

Mr. Dynamite
27 december 2010, 18:05
Ja met de band kan ik hem wel heel redelijk open draaien. Maar moet je hem dan nog maar eens een tikkie harder zetten, man wat een verschil :cheerup:

allochthomas
27 december 2010, 18:34
Moet zeggen dat ik de amp erg goed vind klinken ondanks dat ik absoluut niet fan ben van slash. Ik begin de laatste tijd marshall weer wat meer te waarderen.

sjaak1990
27 december 2010, 23:44
Je moet proberen hier doorheen te luisteren!! Het is logisch dat de sound niet hetzelfde is door computerspeakers als rechtstreeks uit een 4x12"kast.


Weet dat het een youtube demo is, luister wel met een high end koptelefoon. Ik ging er vanuit dat de demo voor een deel representatief is, er zit wel een aardige ronk in maar ik mis mids. Maarja weinig over te zeggn zo.

tommus42
30 december 2010, 14:28
niet echt... een powersoak is echt een apparaat wat vermogen omzet... dus het vermogen is al gemaakt en dient weer gedecimeerd te worden
wat santiago heeft verzonnen (gedeeltelijk... het is meer afgekeken) is een manier om de eindbuizen een lagere headroom te geven, wat ongeveer gelijk staat aan het verlagen van het eindvermogen... dit wordt gedaan door een dmv firmware gestuurd systeem, wat de g2-spanning (screenvoltage) verlaagd, de biasinstelling versteld en de feedback vanaf de uitgangen naar de PI modificeert... de bias is dan ook volledig automatisch geworden
het precieze technische verhaal weet ik niet, dat zouden de techneuten hier uit moeten leggen

vele mensen dachten dat het een computergestuurde nachtmerrie zou worden, maar volgens santiago is het systeem in feite simpeler, dan de stationaire loopregeling van een auto met electronische injectie... iets, wat sinds de vroege jaren 70 al voorkwam

Mooi idee, ik zou denken dat je met de feedback het vermogen zover kan terugbrengen, maar dat de compressie dan akelige vormen zou aannemen (loose and tight in Koch termen). Misschien dat de g2-spanning dit voorkomt. Die bias-spanning varieert denk ik onafhankelijk, maar ik begrijp niet op welke basis.
Oftewel ik snap er eigenlijk niks van.

ieme
1 januari 2011, 21:13
Louder is better....

toneblo
1 januari 2011, 22:15
Louder is better....
loud isn't loud enough!!

ieme
2 januari 2011, 11:35
maar is er nu hier al iemand die em heeft? waar is ie op voorraad? ik wil er een...

Nielsje
2 januari 2011, 12:31
dit bijvoorbeeld:makeup:
http://www.youtube.com/watch?v=xtIXJET-4oA


Nu wordt alles ineens duidelijk!
Slash zit op dit forum! En hij heeft de nickname 'Braddie'.

Check namelijk dit filmpje maar eens!

Sweet Child o mine solo (http://brad-may.hyves.nl/album/59229139/Chillings_Etc/KzcDdW9k/video/1196151824/0/mHQP/?&pageid=83O394PNZ8CG0KGKW)

Marc Oblivian
3 januari 2011, 09:25
maar is er nu hier al iemand die em heeft? waar is ie op voorraad? ik wil er een...

Ja, ik wil hem ook wel eens aan de tand voelen......
Denk dat het wel een goede combi is met mijn Les Paul.

ieme
3 januari 2011, 13:17
Denk dat het wel een goede combi is met mijn Les Paul.

? hoe kom je daar bij?

Marc Oblivian
3 januari 2011, 16:35
Zag eens een jongeman met een hoge hoed en een les paul op zo'n ding spelen en dat klonk lekker.....
Nee...mijn LP klinkt nogal donker/zwaar, dus daar past een fellere (schellere) amp bij en naar wat ik op youtube hoor is dit zo'n amp

big dooley
12 januari 2011, 14:21
het handboek is inmiddels ook online:

http://www.marshallamps.com/images/home/afd100_handbook/afd100_hbk.pdf

ieme
12 januari 2011, 14:46
het handboek is inmiddels ook online:

http://www.marshallamps.com/images/home/afd100_handbook/afd100_hbk.pdf

Cool thanks for sharing

Misery Signals
12 januari 2011, 14:55
Vooral die biastabel op 't einde vind ik leuk om te hebben.

MS

big dooley
12 januari 2011, 15:27
Vooral die biastabel op 't einde vind ik leuk om te hebben.

MS

hou in de gaten dat deze tabel absoluut NIET geld voor andere modellen!
voor zover ik weet uit eigen ervaring, zou de eerste tabel (met de EL34's) ook toegepast kunnen worden op bijvoorbeeld de JVM, maar zelf meet ik altijd eerst de anodespanning op... bovendien kan de AFD100 rekening houden met fluctuerende spanning uit de muur (mits je elke keer als je de versterker aanzet deze ook opnieuw biast) en iedere andere versterker doet dat niet