PDA

View Full Version : Hoge fluitende toon bij het opendraaien van volume (18 Watt kit)



VDB
15 november 2010, 10:53
Na enkele avonden soldeertin snuiven is het zover ... mijn 18 watt plexi kit met TMB is klaar.

1. Alle verbindingen gechecked
2. Alles dubbel gechecked en hem aangesloten
3. Voedingen en gelijkspanningen gemeten, lijken correct
4. Dummy load gemaakt van een 8 Ohm 50 watt weerstand, zodat ik in de late uurtjes wat kan uitmeten.
5. Dummy load ingeplugd, 1kHz 2V Vp-p aan de input gehangen.

En hier komt die ... bij het opendraaien van de volume of master volume hoor ik een hoge fluitende toon (> 10 kHz) afkomstig van ... output transfo?
Geen idee waar het vandaan komt, maar wel degelijk van één van de componenten aangezien er geen speaker aanhangt.

Ik heb nog geen speakercabinet er op aangehangen.
Tot aan de master volume of volume pot zit alles goed als ik meet met mijn scoop.

Verder opendraaien durf ik niet heel goed, aangezien ik liever niet mijn output transfo opblaas.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Als ik de output transfo probeer te meten (zoals pickups van gitaar) is de impedantie nagenoeg 0 Ohm.
Al had ik hier ook 4 Ohm, 8 Ohm en 16 Ohm verwacht. Of is dit idee niet correct aangezien we met een primaire spoel ook nog moeten rekening houden?

Alvast bedankt!

guitarnijboer
15 november 2010, 12:08
Hoor je 10 of 1KHz?

De trafo produceert namelijk ook een beetje geluid als je werkt met een dummie-load. Het blikpakket trilt gewoon op de frequentie van het aangeboden signaal. Dit heb je ook bij een voedingstrafo alleen vindt iedereen het normaal dat je dan een zachte 50Hz zoemtoon hoort.

Het lijkt me verstandiger de fluittoon even te meten gezien je toch een scoop hebt. Misschien blijkt het gewoon de aangeboden 1KHz. Indien dit niet het geval is kun je problemen hebben met oscillatie, maar ook als het 1Khz signaal in de versterker overstuurd (wat met het aangeboden signaal van 2Volt tt natuurlijk gemakkelijk kan) kun je boventonen gaan horen in de trafo.

Meten is weten dus.

Je meet natuurlijk geen 4, 8 of 16 ohm op je secundaire winding. Je hebt te maken met een secundaire impedantie en dat is niet het zelfde als gelijkstroom weerstand. De ohmse weerstand van een versterker uitgang moet altijd zo laag mogelijk zijn. (speakerdemping) De wikkelverhouding bepaald bij een uitgangstrafo samen met de primaire impedantie van de buizen de uitgangsimpedantie.

VDB
15 november 2010, 12:39
Ik hoor iets dat boven de 10kHz zit, zeker niet de aangelegde 1kHz.

Ook is zo, zoveelste verder ik de volumeknop opendraai zoveelste luider de fluittoon wordt. De fluittoon is in vergelijking met de laagfrequente brom van de transfo veel luider hoorbaar.

(Vergelijkbaar met een gehoorstest op het luidst bij een medisch onderzoek. Mmm ... nooit gedacht die twee aan elkaar te gaaa linken, anyway ...)

VDB
15 november 2010, 14:59
OK, we worden wat wijzer:

Gewoon even het testsignaal door een frequentie analyser software gestoken en plots zie ik deze hoge toon in mijn spectrum op.

In het verleden heb ik me enkele testsignalen gemaakt en als mp3 opgeslagen zodat ik deze snel kan afspelen en hier heb ik me blijkbaar vergist van file en tevens niet gechecked met de scoop, er van uitgaande dat dit 1kHz was.
(Vollediger meten is dus de les die ik hier geleerd heb.)

Kortom de frequentie die ik hoor is inderdaad de frequentie afkomstig van het testsignaal! Wow ... al één mysterie opgelost.

Ik sta er wel van verbaast dat je dit zonder speaker terug hoort in de transfo's zoals Guitarnijboer aangeeft.

Kan je hier wat meer info geven? Links? wat betreft het meetrillen van het blikpakket.


Alvast bedankt!

nico verduin
15 november 2010, 15:57
Zo vreemd is dat niet. Het primaire signaal gaat door een spoel dat om blik gewikkeld zit. Dus een electro magneet. Die gaat trillen als zit het nog zo vast gegoten in lak....
Dat trillen is wat je hoort.

cluseau
15 november 2010, 19:08
Het zijn ook niet alleen de blikpakketten, de wikkelingen zelf hoor je ook. Zelfs een spoel zonder kern hoor je "zingen".