PDA

View Full Version : Afstelling Epi Sheraton II



MeneerJoost
15 november 2010, 08:48
Hey gitaarhelden,

Ik heb wat problemen met het afstellen van mijn Epiphone Sheraton II.
Ik heb hem een maandje (misschien 2maanden) 3e hands gekocht en gisteren eindelijk de snaren maar eens vervangen.

Ik denk dat mijn setje (0.10) een maatje dunner was dan het vorige setje en de snaren lagen dan ook bijna allemaal over de frets heen en waren onbespeelbaar.

Toen wat gezocht op het forum en met een capo op 1, snaar in gedrukt bij de kast heb ik de ruimte tussen snaar en fret op positie 7 gemeten.
Die netjes op 0.4mm 'gedraaid' maar toen kon ik nog steeds erg weinig met m'n gitaar.

Hierna heb ik de 'schroeven' waarmee de brug+brugzadeltjes vast zitten wat losser gedraaid zodat deze iets hoger kwamen te liggen.
http://www.byoguitar.com/Images/electric-guitar-chrome-tune-o-matic-bridge.jpg
Is dit uberhaupt een goede manier om eventuele buzz te verwerken? Horen deze 'schroeven' er niet gewoon helemaal (tot het tegenhoudende ringetje) er in gedraaid te worden?

Nog steeds fretbuzz, wel minder maar nog steeds fretbuzz.

Toen ben ik naar mijn topkam gaan kijken, de gleufjes lijken mij ietsje te diep daarin (vergeleken met hoe diep de snaren in mijn Telecaster daarin liggen.)
Zou het vervangen van de topkam de oplossing kunnen zijn?

BTW, ik heb niet echt een goed idee van hoe mijn hals nu staat, daar maak ik vanmiddag nog een fotootje van als ik weer thuis ben, daar zou ik graag jullie mening en tips over horen, of ik hem nu losser of vaster zou moeten draaien voor of na dat ik de topkam bijvoorbeeld ga veranderen of een andere verandering heb doorgevoerd, als dat volgens jullie de juiste oplossing is.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen(:

Groetjes,
Joost

barno
15 november 2010, 10:12
lijkt me vooral een kwestie van truss rod afstelling.

topkam is niet het probleem, denk ik: is enkel te diep ingevijld als je snaar de eerste fret raakt. maw, moet zo diep ingevijld dat er een minimale ruimte is tussen snaar en eerste fret, liefst minder dan een mm.

denis.hermans
16 november 2010, 08:34
Ik heb ook een Sheraton 2 en daar is de actie net te hoog. Ik kan wel bevestigen dat de topkam bij deze gitaren niet echt topkwaliteit is en vaak nogal "slordig" wordt geplaatst. Meetal is de topkam evenwel nogal aan de hoge kant...( althans bij de gitaren die ik-met mijn overigens beperkte kennis - in mijn handen heb gehad...)
Ik heb m'n gitaar nu binnengebracht bij gitaartechnieker om alles goed te laten afregelen en ga ineens de topkam laten vervangen door een topkam in been.

Als ik m'n gitaar terugheb kan ik misschien het een en ander nameten voor jou ? (normaal gezien het einde van deze week)

Denis

MeneerJoost
16 november 2010, 18:55
Ik heb nogmaals naar de hals gekeken

En ik vind dat de hals erg veel naar boven loopt in de richting van de kop.

Moet ik hem dan vaster draaien? (rechtsom)

denis.hermans
19 november 2010, 13:19
Reactie in verkeerd topic, sorry


Nogmaals edit : ik kan inmiddels wel bevestigen dat de afstelling van een Epi Sheraton een wereld van verschil kan geven ( zie topic over topkam).
Denis