PDA

View Full Version : 'Studio' opzetten



voxy
14 november 2010, 10:55
Ik wil gitaar leren spelen. Maar om in alle rust te kunnen oefenen wil ik de mogelijkheid creëren om mijn 'gitaarspel' via de hoofdtelefoon te kunnen beluisteren. Daarnaast wil ik ook nog samen kunnen spelen met bijvoorbeeld een mp3 speler en ook nog eens opnames kunnen maken op de computer. Dit alles dus nog steeds via de koptelefoon. Ik heb hiervoor de volgende onderdelen in gedachte:

- Gibson Les Paul studio faded
- Fender Super Champ XD
- mp3 speler
- cd speler
- computer zonder aparte geluidskaart
- Behringer 1204FX
- Behringer Di100
- Sennheiser koptelefoon

Mijn vraag is nu of dit mogelijk is en welke route dan het beste is. Moet bijvoorbeeld de gitaar eerst naar de di-box of juist eerst naar de versterker etc. Wie helpt mij verder?

mvgr

voxy
15 november 2010, 21:34
Hè jammer, niemand die hier antwoord op kan geven, of moet ik de topic ergens anders plaatsen.

MaximVMH
15 november 2010, 21:55
Jep, da's een goede setup.

Je hebt er 2 mogelijkheden mee:
1. gitaar direct op di, maar dan hoor je jezelf zonder versterker-klank
2. gitaar op versterker, headphone- of lijn-uitgang op de versterker (zonder DI), en dan hoor je jezelf met de preamp & effecten van je versterker. Enige nadeel: niet alle versterkers hebben zo'n uitgang.

Basileia
15 november 2010, 23:08
Wat je ook zou kunnen proberen is een gitaar, usb of firewire audio-interface en modeling software zoals amplitube of guitarrig. Geeft je een enorme veelzijdigheid, en doet alles wat jij wil. Als je er ook nog een paar actieve studiomonitors of een hifi-setje aan hangt ben je helemaal compleet.

Zelf gebruik ik een tascam us122l interface, en amplitube 3. Ik draai amplitube in garageband, dus ik kan ook meteen alles opnemen. Binnenkort nog een setje monitors, en dan is mijn recordingset compleet.

Fvddungen
16 november 2010, 08:47
Ik heb slechts een Pod X3 Live en een PC en daarmee kan ik doen wat ik wil, dus ook opnemen en mp3's afspelen. Ik heb geen aparte mixer, di, mp3 speler en cd-speler nodig. Misschien ook wat voor jou?

voxy
16 november 2010, 19:20
Hoe bevalt jou de line 6? Hoe sluit je deze aan op de versterker en op je PC. Heb je met de line 6 ook de mogelijkheid om zonder versterker te werken, bijv. met koptelefoon en gelijktijdig te jammen met mp3-speler. Komt er een beetje knap geluid uit. Heb ik daar een speciale versterker voor nodig. En een aparte geluidskaart of is een onboard-kaart voldoende.

sorry voor de vele vragen
mvgr

Fvddungen
16 november 2010, 19:37
Ik heb alleen een pc, de pod x3 live en een koptelefoon. Meer niet. De pod is met een usb kabel aangesloten op de pc. Op de pc kan ik een mp3 afspelen en tegelijkertijd wat ik speel op mijn gitaar opnemen op de pc. Het geluid van de mp3 gaat dus over de usb kabel naar de pod en het geluid van de gitaar gaat over de usb kabel naar mijn pc en dat tegelijkertijd. De koptelefoon is op de pod ingeprikt. Ik heb dus verder geen versterker, mixer, di, enz. Ook de geluidskaart op mijn pc heb ik niet echt nodig. Betekent wel dat ik alleen over de koptelefoon kan spelen, maar daar zijn mijn buren vast heel blij mee. Het geluid van de pod vind ik geweldig en het is ook zo'n veelzijdig apparaat en met gearbox makkelijk te bedienen. Je kunt van customtone.com de sounds downloaden en die in je apparaat laden. Ik ben maar een thuis hobby gitaar speler, dus ik stel verder ook geen hoge eisen.

MaximVMH
17 november 2010, 03:18
Jep, een POD is ideaal om stil te oefenen, daar dient het voor. En als het ook een interface is, is dat retehandig om op te nemen.

voxy
17 november 2010, 11:01
Is er volgens jullie nog een verschil tussen bijvoorbeeld de Pod of de Vox Tonelab qua prestaties, geluidskwaliteit etc. Ook zie ik dat Pod zelf veel verschillende uitvoeringen heeft. Zit daar onderling ook verschillen in. Is de een beter dan de ander of is het eerder, hoe duurder hoe uitgebreider, maar geen beter geluid.

Fvddungen
17 november 2010, 11:37
Er zit wel degelijk verschil tussen de pod 2.0, pod xt, pod x3 en pod hd qua geluidmogelijkheden. Ze zijn ook respectievelijk ouder en nieuwer. Hoe nieuwer, hoe beter uiteraard. Dan heb je nog per serie het bean model, de live en de pro (rack uitvoering). Daar zit qua geluid geen verschil tussen, maar zitten de verschillen vooral tussen de aansluitmogelijkheden. Van de hd bestaan overigens (nog) geen rack en bean uitvoering. Ik had voorheen een xt pro, die was qua geluid al meer dan uitstekend, maar slechts usb 1.0, dus heen en weer geluid ging niet zo. Ik moest dus een mixer gebruiken. Nu heb ik een x3 en daar kan ik het allemaal zonder mixer af. Ik heb voor de live gekozen, omdat ik die makkelijk op de grond kwijt kan en met het pedaal makkelijk het geluid kan uitzetten. Over de tonelab kan ik niks melden, want die ken ik niet. Maar zoals ik al zei ben ik een thuis hobby gitaar speler en stel ik geen hoge eisen.

De pod x3 live bevalt me meer dan uitstekend en daar zal ik nog wel jaren plezier van hebben. Maar het apparaat zal bij optredens ook uitstekend zijn werk doen en er zijn naar mijn weten veel grote artiesten, die ook met modelling werken. Maar ja, je blijft gitaarpuristen houden, die zweren bij buizen amps, alhoewel ik me zeer afvraag of je het verschil nou hoort. Althans de gewone luisteraar zal het een worst zijn, als het maar goed klinkt. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Overigens als je een pod (of andere modeller) toch wilt aansluiten op speakers neem je het beste lineaire speakers en geen gitaar amp. Dus monitoren e.d.

voxy
17 november 2010, 11:56
Bedoel je dat ik een pod x3 live bijv. niet kan aansluiten op bijv. een buizenversterker? Waarom kan dat niet. Kan ik zo'n pod niet vergelijken met een gewoon effect-pedaal?

Fvddungen
17 november 2010, 14:04
Je kunt hem wel aansluiten, maar dat gaat vast voor geen meter klinken. Een modelling amp is al een preamp en speakersimulator, welke bedoeld is om rechtstreeks in een mixer of eindversterker te prikken.

Eric van Esch
17 november 2010, 18:43
Ik heb zowel een Line 6 POD 2.0 als een Vox Tonelab ST in huis. De POD had ik als eerste omdat deze door veel mensen werd aangeraden vanwege het geluid en mogelijkheden. Ik heb de POD ook aangesloten zitten op de PC, maar ik vind de opnamekwaliteit niet om over naar huis te schrijven (ben bezig dit te veranderen door een externe geluidskaart aan te sluiten). Ik heb later de Tonelab gekocht om twee redenen; 1. op de Tonelab kan ik rechtstreeks een MP3 aansluiten en 2. de Tonelab is met de voet te bedienen. Ik vind de Tonelab qua geluid niet echt onderdoen van de POD, er zijn wel wat kleine verschillen te merken. Maar veel zal overigens ook afhangen van je instellingen en voorkeuren. Ik ben ook maar een hobbyïst die niet buiten de deur speelt en (nog) weinig hoge eisen heeft. Beide heb ik overigens wel een enkele keer op mijn buizenversterker aangesloten zitten (Vox ac4tv, oefen versterker voor de les) en dat gaat prima. Je moet dan wel de POD of Tonelab in setting veranderen zodat die alleen als pre-amp werken. Hierdoor kan je prima de effecten gebruiken. Zowel de POD als Tonelab zijn prima te gebruiken met koptelefoon, klinken dan steeds prima.

Fvddungen
17 november 2010, 18:55
De Pod 2.0 is ook al heel wat jaartjes oud, he. Vriend van me heeft ook een Pod 2.0, maar die kan lang niet tippen aan de XT of X3. Er zit een wereld van verschil tussen zowel qua geluidskwaliteit als mogelijkheden.

Je zou eens moeten kijken op marktplaats. Veel X3 bezitters verkopen hun Pod, omdat ze op de HD willen overstappen. Zodoende heb ik ook een perfect uitziende X3 Live voor 250,- kunnen scoren, terwijl ze nieuw nog 400 euro zijn.

voxy
17 november 2010, 21:18
Blijft lastig om te kiezen. Een Behringer v-amp3 ziet er op zich ook wel interessant uit. Cd/mp3-speler aansluiting om mee te kunnen spelen, effecten, hoofdtelefoonaansluiting, usb-aansluiting om opnames te kunnen maken. Zeker gezien de prijs en leuk om mee te beginnen.

Fvddungen
17 november 2010, 21:29
V-Amp 2 heb ik zelf gehad en ik vond hem wel aardig. Geluiden vond ik erg matig en vooral de software vond ik ruk. En het aanbod van kant en klare downloadbare presets stelde ook niks voor. Alles wat jij daar noemt heeft de pod uiteraard ook. Ik wil niet zozeer de pod promoten, maar ik wil je alleen maar zeggen dat ik met de pod x3 het meest gelukkig ben. De software is ook erg goed en het aanbod van presets is enorm. Dat laatste vind ik een zeer groot voordeel, want ik heb weinig trek om zelf de sounds te gaan tweaken. Dat vind je misschien even leuk, maar uiteindelijk wil je gewoon spelen, toch?

De Behringer is niet verkeerd, hoor. Maar met de Pod zul je veel meer plezier hebben.

Eric van Esch
17 november 2010, 21:30
De Pod 2.0 is ook al heel wat jaartjes oud, he. Vriend van me heeft ook een Pod 2.0, maar die kan lang niet tippen aan de XT of X3. Er zit een wereld van verschil tussen zowel qua geluidskwaliteit als mogelijkheden.

Daar zijn de meningen soms over verdeeld. Zo neemt een neef van mij alles op met een POD 2.0 en klinkt altijd goed. Zijn mening over de XT en X3 is dat hij die minder vind.

voxy
18 november 2010, 05:20
Maar als ik de handleiding van de Pod 2.0 lees dan zit daar geen aansluiting aan voor bijv. een mp3 speler en ook geen usb. Dus meespelen gaat niet met dat ding en opnemen via de computer ook niet. En met de v-amp3 juist wel.
Of zie ik iets over het hoofd.

Fvddungen
18 november 2010, 08:20
Je moet dan ook naar de X3 kijken en niet naar de 2.0. Zoals ik al zei is de 2.0 een heel stuk ouder.

http://www.sweetwater.com/images/closeup/xl/1600-PODX3live_back.jpg

voxy
18 november 2010, 08:33
oké dan snap ik hem. Weet je toevallig of er wezenlijke verschillen zit tussen de X3 live en de HD 300, 400 en 500?
En even een Hollandse vraag: wat is de reden voor het grote prijsverschil tussen de V-amp3 en de X3live of de HD, ik bedoel is de laatste zoveel beter en met zoveel meer mogelijkheden dan de amp3?

whammy67
18 november 2010, 08:40
Bedoel je dat ik een pod x3 live bijv. niet kan aansluiten op bijv. een buizenversterker? Waarom kan dat niet. Kan ik zo'n pod niet vergelijken met een gewoon effect-pedaal?
Je kan hem gewoon aansluiten op je amp. Alleen moet je dan geen "Amp" kiezen vanuit de Line6. Als je de amp geluidjes van de line6 beter vind dan je eigen versterker, kan je wel een 'amp' kiezen en moet je je echte versterker zo neutraal mogelijk instellen. Aan de achterkant moet/kan je ook nog een schakelaar omzetten als je direct op een PA zit, of via een echte amp speelt.

Fvddungen
18 november 2010, 09:19
De HD serie is van grond af aan weer helemaal nieuw opgebouwd. De geluidskwaliteit is sterk verbeterd. Het aantal amps is minder, maar er zit wel een looper in.

Behringer is nou eenmaal een merk met een lage prijs, maar daar is de kwaliteit ook naar. Ze hebben op zich wel goede spullen, maar het uitvalgehalte is hoog. Als je geluk hebt, kun je lang doen met hun spullen. Zo heb ik studio monitoren van hun gehad, die prima werkten en me nooit in de steek hebben gelaten. Tuurlijk is JBL beter qua geluidskwaliteit, maar daar betaal je ook flink meer voor. Laten we het zo zeggen: Behringer is goedkoop, is op zich redelijke kwaliteit, maar heeft wel de beste prijs/kwaliteit verhouding. Snap je het nog?

voxy
18 november 2010, 09:51
Ik begin het te begrijpen. Nu maar eens uitvogelen wat ik wil en hoeveel ik ervoor wil betalen. Zo'n HD 300 is aardig aan de prijs voor een beginner, maar aan de andere kant (als het bevalt) heb ik er wel een lange tijd plezier van.

Fvddungen
18 november 2010, 10:06
Waarom geen X3 Live via marktplaats? Voor 250,- kun je er vast wel 1 scoren. Dat heb ik ook gedaan.

voxy
18 november 2010, 11:20
Dan vind ik deze http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Floor/_SET_-LINE6-POD-HD300-Rockbag-/art-GIT473 ook wel leuk voor dat geld.
(ik ben geen fan van marktplaats)

Fvddungen
18 november 2010, 12:01
Dat is een mooie deal, ja.

Vergelijk ook de modellen onderling: http://bx.line6.com/pod/compare.html