PDA

View Full Version : alternatieve manier instellen van de JVM



big dooley
14 november 2010, 01:45
deze info staat al geruime tijd op het JVM-forum... van de week ff uitgeprobeerd en ik moet zeggen, dat het toch erg goed bevalt.... had ik niet verwacht...

om een goede vergelijking te krijgen heb ik OD2 gebruikt in oranje mode, om daarna te vergelijken met OD1 oranje, aangezien deze kanalen qua gainstructuur vrijwel hetzelfde zijn, alleen heeft OD2 een iets "modernere" voicing, waar OD1 wat meer klassiek wordt gezien

dus... alle EQ op nul... kanaalvolume vol open draaien, gain naar eigen smaak zetten, doch wel conservatief blijven... op zich blijf ik bij OD oranje altijd onder 12 uur... ja en dan met kleine stapjes EQ erin draaien tot je hebt wat je lekker vind... over het algemeen kwam geen enkele pot boven 12 uur... met andere woorden; instellen met de oortjes en zeker niet met de oogjes :D

nou, en dan maar vergelijken met OD1, waarbij de volumes van beide kanalen in balans gebracht werden door elk van de 2 mastervolumes aan een eigen kanaal te koppelen, of simpelweg het kanaalvolume van OD1 wat bijwerken...

ik was zo tevreden, dat inmiddels alle kanalen op deze manier zijn ingesteld... balans bijgewerkt dmv de kanaalvolumes.... alleen het cleane kanaal blijft ff een geval apart...

buitengewoon :) zeker de moeite om het es te proberen

Dude
26 november 2010, 21:32
leuk... maar wat bedoel je nou precies ?

Felanovic
26 november 2010, 22:09
Inderdaad. Wat bedoel je nu precies?

Misery Signals
26 november 2010, 22:11
Kerel geeft tips om een JVM in te stellen. Wat valt er niet te begrijpen?

MS

signsofzodiac
26 november 2010, 22:17
Wel grappig, bij mijn oude 1970 JMP50 was het alles op 10 en dan frequenties cutten naar smaak ;)

big dooley
26 november 2010, 22:50
Wel grappig, bij mijn oude 1970 JMP50 was het alles op 10 en dan frequenties cutten naar smaak ;)

en dat is precies wat heel veel mensen doen zodra ze hun JVM gaan uitproberen... inclusief ikzelf
het crunchkanaal heb ik inmiddels weer terug gezet in die configuratie, wat toch iets lekkerder klinkt naar mijn idee...
dit kanaal lijkt ook het meest op de oude 2203's, dus niet verwonderlijk dat inderdaad alles "dimen" om daarna wat frequentiegebieden terug te nemen hier het lekkerste klinkt..
bij de OD kanalen in oranje of rode modes, is die klassieke crunch overgenomen door een enorme bak high gain, wat wel eens steriel kan overkomen in vergelijk met het crunchkanaal...

door de channelvolume vol open te zetten met alle EQ op nul om vervolgens met kleine beetjes deze weer toe te voegen, geeft een aanmerkelijk meer "klassiek" gevoel, dan andersom, wat vooral de metalscene meer aan zal spreken... ik speel zelf vrij weinig metal, dus voor mij werkt deze "onorthodoxe" manier eigenlijk veel beter...

voor degene die een JVM hebben, wil ik ze zeker aanraden om hiermee een keer te experimenteren op deze manier... en niet alleen de JVM, maar ook bijvoorbeeld andere channelswitchers met een vergelijkbare configuratie van gain > EQ > channelvolume > master volume, zoals de engl SE of een mesa rectifier?

Felanovic
28 november 2010, 20:05
Kheb het vandaag tijdens de repetitie ook geprobeerd op mijn JVM. Voorheen deed ik idd ook alles op 12u. Nu is mijn sound veel beter naar mijn inzien.

Thnx voor de tip !

big dooley
29 november 2010, 00:12
u bent welkom :D

heb je alle kanalen zo gedaan?

Dude
29 november 2010, 15:52
ik heb net mn hele gig installatie de woonkamer ingesleept, en je manier geprobeerd.

Ik blijf toch zitten met het volume verschil van clean tov gain kanalen hoor. Clean en crunch hebben zoveel meer ballen en laag dan die 2 od kanalen. Ik blijf maar gewoon cleanen en crunchen en voor het stevigere werk trap ik wel wat pedalen bij

thanks voor het sjouwen ;-)

Felanovic
29 november 2010, 20:01
@bigdooly

Ik heb alleen overdrive 1 orange gedaan. Sinds ik niet meer in een coverband zit en alleen maar metal / hardcore speel gebruik ik de andere kanalen amper meer. Mijn instellingen die mij nu een geluid geven waar ik te vreden mee ben.

kanaalvolume: 10
bass : 8,5
middle : 3
treble : 7
gain : 3

resonance : 10
presence : 10

reverb : uit

Cabinet: 1984B Marshall JCM 800 Bass series met 2x G12h100 en 2x G12H30
Gitaar: Gibson LesPaul standaard

Ik weet niet wat standaard is of of mijn instellingen heel raar zijn (voorheen stond alles een beetje rond 12 uur dus).

Het geluid is in ieder geval veel bruter en veel meer ballen / bottom-end.

Ik merk ook dat ik heel raar veel minder ruis / feedback heb en mijn isp Decimator kan zijn werk veel beter doen! Dit terwijl ik altijd heel zuinig heb gedaan met gain.

Thnx 4 de tip! Had ik veel eerder moeten doen, maar altijd te lui om een beetje te tweaken.

big dooley
29 november 2010, 23:24
ik heb net mn hele gig installatie de woonkamer ingesleept, en je manier geprobeerd.

Ik blijf toch zitten met het volume verschil van clean tov gain kanalen hoor. Clean en crunch hebben zoveel meer ballen en laag dan die 2 od kanalen. Ik blijf maar gewoon cleanen en crunchen en voor het stevigere werk trap ik wel wat pedalen bij

thanks voor het sjouwen ;-)

het laag op clean en crunch is inderdaad veel meer aanwezig... om die reden , zet ik de kanaalvolume's van deze 2 kanalen (ik heb de 410H) rond 11 uur en gooi de EQ (vooral mid en treble) wat verder open... op deze manier komen crunch en de OD kanalen wat dichter bij elkaar te zitten qua voicing... het extra laag draai ik er dan in met de resonance... niet teveel, anders zit ik de bassist in de weg :)
clean kanaal is sowieso een geval apart omdat de EQ voor de gain stages zit en dus totaal anders reageert dan wat je van marshall gewend bent

op het JVM-forum zijn er mensen die bepaalde weerstanden en condensatoren veranderen, in de gain en EQ-sectie om de voicing van de OD-kanalen hetzelfde te maken als het crunch kanaal...
een veel gebruikte mod is bijvoorbeeld het wegknippen van C83... een condensator die parallel aan een weerstand gekoppeld is, die tussen ground en de kathode van V1b is geplaatst... dit wordt ook een zogenaamde brightcap genoemd... V1b is alleen actief tijdens OD1/2 oranje en rood en clean rood en deze mod heeft dus alleen effect op die kanalen/modes
er zijn ook mensen die OD2 modden, zodat deze precies klinkt als OD1

Muchachooo
30 november 2010, 16:25
het nadeel aan deze manier is dat op mijn JVM (205H) het volume van mijn cleane kanaal wordt bepaald door de gain van mijn crunch, dus moet ik alle kanaalvolumes afstellen op de gain-instellingen van mijn crunchkanaal.

dit houdt meestal in dat de kanaalvolumes zo hoog staan dat ik geen drive meer uit de master kan halen omdat ik dan mijn ramen eruit blaas :(

big dooley
30 november 2010, 17:46
het nadeel aan deze manier is dat op mijn JVM (205H) het volume van mijn cleane kanaal wordt bepaald door de gain van mijn crunch, dus moet ik alle kanaalvolumes afstellen op de gain-instellingen van mijn crunchkanaal.

dit houdt meestal in dat de kanaalvolumes zo hoog staan dat ik geen drive meer uit de master kan halen omdat ik dan mijn ramen eruit blaas :(

het zou nog steeds mogelijk moeten zijn mo het OD kanaal toch op deze manier in te kunnen stellen... als je het kanaalvolume hiervan voluit zet heb je nog genoeg "demping" op je EQ als alles op nul staat... je kan het zien alsof je 3 knaalvolumes hebt, die elk een ander frequentiegebied erin draaien

zelf heb ik bijvoorbeeld op het crunchkanaal de volume op 5, terwijl bij de OD kanalen deze gewoon vol open staan, waarbij de EQ niet boven 5 komt

nou weet ik niet waar je volume van het clean/crunch kanaal normaal op hebt staan?

Dude
1 december 2010, 14:53
een veel gebruikte mod is bijvoorbeeld het wegknippen van C83... een condensator die parallel aan een weerstand gekoppeld is, die tussen ground en de kathode van V1b is geplaatst... dit wordt ook een zogenaamde brightcap genoemd... V1b is alleen actief tijdens OD1/2 oranje en rood en clean rood en deze mod heeft dus alleen effect op die kanalen/modes
er zijn ook mensen die OD2 modden, zodat deze precies klinkt als OD1

kijk... dat zijn tips ! hij moet toch open omdat de input los zit !

ga me maar eens registreren op dat forum

big dooley
1 december 2010, 16:13
voor wat info omtrend modding is dat forum zeker aan te bevelen...
er zit er zelf mensen tussen die hun mod schakelbaar hebben gemaakt met een toggle... een enkele heeft 4 toggles die ieder 3 mogelijkheden geven... alsof 12 modes en 28 potmeters nog niet genoeg zijn :)

Orpheo
1 december 2010, 16:28
bedenk me net; als ik doe wat je zegt, eq op nul, en gain naar smaak, kan ik draaien aan gain en volume wat ik wil, ik hoor toch niks ;) actieve tonestack op mijn engl :D:cheerup:

big dooley
1 december 2010, 16:31
bedenk me net; als ik doe wat je zegt, eq op nul, en gain naar smaak, kan ik draaien aan gain en volume wat ik wil, ik hoor toch niks ;) actieve tonestack op mijn engl :D:cheerup:

ow.... dus als referentie zou je alle EQ op 1 moeten zetten, ofzo?

Orpheo
1 december 2010, 18:05
ow.... dus als referentie zou je alle EQ op 1 moeten zetten, ofzo?

nee, het zou niet werken jou methode, omdat op 1, alles zeg maar 'geboost' word naar 1. of ik alles dan op 1 zet, of alles op 5, dat maakt geen zak meer uit.

big dooley
1 december 2010, 18:18
nee, het zou niet werken jou methode, omdat op 1, alles zeg maar 'geboost' word naar 1. of ik alles dan op 1 zet, of alles op 5, dat maakt geen zak meer uit.

ah ok... had je trouwens al andere pitjes voor die engl?

Orpheo
1 december 2010, 18:35
ah ok... had je trouwens al andere pitjes voor die engl?

ik heb een paar pitten van een andere amp gehaald. een buis doet 't nog steeds niet, gammel buisvoetje. moet ik nog naar kijken. maar ik kan de engl wel gewoon gebruiken, omdat ie standaard in 50w mode zit, en dan gebruikt ie de buitenste 2 buizen, en laat nu een van de binnenste 2 't niet doen. mazzel :P

big dooley
4 december 2010, 20:16
heb vanmiddag dezelfde manier geprobeerd op het boostkanaal van een ouwe JCM800 splitchannel (2210)...
dit werkt iets anders, omdat het kanaalvolume gelijk na de eerste gainstage komt (en dus eigenlijk als een gainpot werkt) nadeel bij een "standaard" EQ instelling, is dat het boostkanaal VEEL meer volume heeft dan het normale kanaal, als deze min of meer clean moet blijven...
de EQ op het boostkanaal kan echter als een soort master volume gebruikt worden, waardoor het maximale aan oversturing eruit gehaald kan worden, zonder dat het de volumebalans tussen beide kanalen weghaalt...
de EQ zelf reageert op lage instellingen veel gevoeliger ook... bass, middle en treble rond standje 2 gezet (zeg maar 9 uur) kanaalvolume op 10 en de gain ietjes terug... en ja dat klinkt toch ook errug lekker... :)