PDA

View Full Version : Blackstar / Engl



Death2AllButMetal
13 november 2010, 22:20
Ik wil binnenkort een nieuwe amp kopen. Ik ga hem vooral gebruiken voor 80's hard rock en 80's shredding. De sound van Steel Panther (JCM 2000) spreekt mij erg aan. Wat de meesten onder metal verstaan, speel ik eigenlijk niet.

Ik denk dat het uiteindelijk tussen de Blackstar HT-1 en de Engl E530 zal gaan. Ik weet dat ik het beste kan testen in de winkel, maar de HT-1 is er nog niet. Welke sluit volgens jullie het beste bij mijn wensen aan?

Blackstar HT-1: http://www.youtube.com/watch?v=AJewAJuodl8
Engl E530: http://www.youtube.com/watch?v=958hu_M1W24

pasqual
13 november 2010, 23:58
je doet appels met peren vergelijken. de blackstar is een combo met een erg laag vermogen die leuk is voor in de studio of thuis maar met repetities tekort zal schieten en de Engl is een voorversterker waar je nog een eindtrap bij nodig zult hebben. 2 totaal verschillende concepten.

groeten Pasqual.

Steven Otto
14 november 2010, 00:08
Ga je nog een poweramp kopen voor de ENGL of ga je de interne 1 watt solid state gebruiken?

Als je ze qua sound gelijkwaardig vindt, zou ik voor de ENGL gaan omdat die veelzijdiger is en een betere investering is voor later.

Heb je de Headversie van de Blackstar op het oog of de combo? Dat is namelijk nogal belangrijk.

Death2AllButMetal
14 november 2010, 00:13
je doet appels met peren vergelijken. de blackstar is een combo met een erg laag vermogen die leuk is voor in de studio of thuis maar met repetities tekort zal schieten en de Engl is een voorversterker waar je nog een eindtrap bij nodig zult hebben. 2 totaal verschillende concepten.

groeten Pasqual.

Zie hieronder.


Ga je nog een poweramp kopen voor de ENGL of ga je de interne 1 watt solid state gebruiken?

In dat geval zou ik de aanwezige eindversterker gebruiken.


Als je ze qua sound gelijkwaardig vindt, zou ik voor de ENGL gaan omdat die veelzijdiger is en een betere investering is voor later.

Heb je de Headversie van de Blackstar op het oog of de combo? Dat is namelijk nogal belangrijk.

Als ik voor de Blackstar ga, wordt het een head.

Thiez
14 november 2010, 14:11
Blackstar HT-5 niks? vind het een prima dingetje en zeker wel die 80's sounds uit te halen.

Ik speel momenteel thuis met ADA MP-1 in effects loopt van blackstar voor eindversterking. Dat ding heeft ook een heerlijke 80's sound maar is lastig te vinden.

De E530 heeft heerlijke rocksounds erin zitten. En zeker omdat je het high en low mid los kunt regelen is hij echt lekker in te stellen. Maar het heeft niet echt dat vintage soundje erin zitten vind ik. Hij is meer voor moderne rock. Dus als je echt exact die 80's sound wilt hebben zou ik zeggen ga voor blackstar of marshall.
Wil je een lekkere rocksound naar eigen smaak zou ik zeker de engl overwegen door de veelzijdigheid en je kunt er straks een eindversterker bijgooien en je kunt optreden. Dat kan met de blackstar niet zo makkelijk.

Death2AllButMetal
14 november 2010, 15:06
ADA MP-1 is bruut, natuurlijk...
Heb je dit al wel eens gezien, Thiez?
http://www.youtube.com/watch?v=GDcEwYHSSQA
Zo'n sound heb ik voor ogen, zit ook wel veel in de vaardigheid natuurlijk.
Hij gebruikt ook bijna exclusief de ADA MP-1.
Op welke versterker is de ADA MP-1 eigenlijk gebaseerd?
Ik moet trouwens ook nog eens zo'n gitaar kopen, kwijl.
Die andere gast lijkt op Aldous Snow, haha, hebben jullie die film gezien?

Ik kwam gisteren nog een review tegen van de Engl E530, die toch vrij kritisch was: http://www.musicplayers.com/reviews/guitars/2006/0506_ENGLTube_Preamp530.php
Ik denk dat ik daarom de release van de Blackstar HT-1 maar even afwacht.

interessander
14 november 2010, 15:47
Voor een 80ies sound zou ik de peavey rockmaster ook eens overwegen.
Ik heb er eentje en met de boost aan op het crunch kanaal heb je voor de meeste toepassingen eigenlijk al genoeg gain (ook wel afhankelijk van je element natuurlijk) en de pre- en post EQ knoppen zijn erg handig om de sound aan je smaak aan te passen.
Hij heeft geen ingebouwde poweramp maar ik gebruik hem in combinaite met impulse responses en dat klinkt erg goed.

Thiez
14 november 2010, 16:12
ADA MP-1 is bruut, natuurlijk...
Heb je dit al wel eens gezien, Thiez?
http://www.youtube.com/watch?v=GDcEwYHSSQA
Zo'n sound heb ik voor ogen, zit ook wel veel in de vaardigheid natuurlijk.
Hij gebruikt ook bijna exclusief de ADA MP-1.
Op welke versterker is de ADA MP-1 eigenlijk gebaseerd?
Ik moet trouwens ook nog eens zo'n gitaar kopen, kwijl.
Die andere gast lijkt op Aldous Snow, haha, hebben jullie die film gezien?

Ik kwam gisteren nog een review tegen van de Engl E530, die toch vrij kritisch was: http://www.musicplayers.com/reviews/guitars/2006/0506_ENGLTube_Preamp530.php
Ik denk dat ik daarom de release van de Blackstar HT-1 maar even afwacht.

Ethan brosh is idd erg gaaf! Lekker die 80's shred muziek. Ik wil ook ooit nog eens een lekker fout jaren 80 ibanezje, charvel of kramer ofzo voor wat shredwerk. Maar eerst gaat er waarschijnlijk een mooie gibson komen ;)

Je zou ook kunnen kijken natuurlijk naar een JMP-1. Die heeft hij ook in zijn rack zitten en schijnt aardig in de buurt te komen van de ADA MP-1.
Hetgene wat de MP1 zijn sound geeft is denk ik de distortion en overdrive in 1 rack. Je kunt als het waren een distortion amp boosten door de overdrive erbij te zetten. beetje zelfde effect als een amp met een tubescreamer ervoor zegmaar. (wat in de 80's veel gedaan werd natuurlijk met de gebooste JCM800)
JMP-1 van marshall komt geregeld voorbij op marktplaats. Misschien is dat wat voor je.

Death2AllButMetal
14 november 2010, 16:30
Ik weet dat er een heleboel fijne pre-amps zijn, maar de reden dat ik de Engl E530 overwoog was de ingebouwde eindversterking. Ik heb nu helemaal nog geen gear die ik met een volgende setup weer kan gebruiken, alleen een modelingversterker.

Rik van der Meulen
14 november 2010, 16:35
Probeer ook eens de Blackstar Club 40!
heb ik thuis staan, ben er erg tervreden over.

Thiez
14 november 2010, 18:00
Als je modeling amp een fxloop heeft kun je die ook gebruiken als poweramp eventueel. Ga je gewoon van de preamp naar de return van FXloop.