PDA

View Full Version : Last in mijn pols



davidof
13 november 2010, 21:41
Hey

Ik speel nu toch al 8 jaar (vooral elektrische soms akoestische) gitaar maar nu heb ik sinds een maand enorm veel last in mijn pols, als ik hem tot een uiterste duw doet het altijd pijn. Ik dacht eerst dat het kwam door slecht te slapen, maar het is dus nog altijd zo en bij sommige gitaar grepen doet het ook pijn. Ik volg wel sinds oktober akoestische gitaarles, dus speel ik veel meer akoestische gitaar (barré akkoorden). Zou dit er iets met te maken kunnen hebben? En waar moet ik dan meer op letten?

Alvast Bedankt
David

terrasbeest
13 november 2010, 22:00
Belabberde fysische conditie? Huisdokter vertelde me gisteren nog dat ik maar weer moest gaan sporten.

Slechte houding , bij het gitaarspelen bvb?
Een akoestische gitaar heeft een andere vorm en afmetingen, dat beïnvloedt je houding.

davidof
13 november 2010, 22:04
Belabberde fysische conditie? Huisdokter vertelde me gisteren nog dat ik maar weer moest gaan sporten.

Slechte houding , bij het gitaarspelen bvb?
Een akoestische gitaar heeft een andere vorm en afmetingen, dat beïnvloedt je houding.

mijn houding is nochthans 'volgens het boekje', gitaar op linker been en linker been op een steuntje of dergelijke.

edit: na wat googlewerk vind ik dit http://www.gitaar.net/forum/index.php?read,3,995
zou het kunnen dat ik met "RSI" te maken heb?

Harald
13 november 2010, 22:47
Ook met een klassieke zithouding moet je oppassen dat je houding ontspannen is, schouders niet te hoog. En als je met palmmute speelt is de strikt klassieke houding eerder nog een nadeel dan een voordeel. Aangezien je vooral barre akkoorden speelt vermoed ik dat je geen klassieke gitaarstukken speelt? Is de klassieke houding dan wel het meest geschikt voor je?

davidof
13 november 2010, 22:59
Ook met een klassieke zithouding moet je oppassen dat je houding ontspannen is, schouders niet te hoog. En als je met palmmute speelt is de strikt klassieke houding eerder nog een nadeel dan een voordeel. Aangezien je vooral barre akkoorden speelt vermoed ik dat je geen klassieke gitaarstukken speelt? Is de klassieke houding dan wel het meest geschikt voor je?

Klassieke muziek speel ik wel, maar af en toe barré akkoorden. 'k Heb onlangs iets opgenomen: het eerste nummer dat ik als opdracht kreeg van mijn lerares. Het stuk op 0:44 kan ik nu niet meer spelen omdat dit teveel pijn doet.

http://www.youtube.com/watch?v=rSBvmSDCzso

Brewskie
13 november 2010, 22:59
Je hebt sinds 1 maand les en sinds 1 maand last ? ...ik heb de conclusie getrokken. Overbelasting. Neem je rust. Of als je dat ivm de lessen niet wilt: overweeg dan een klem, zodat je verderop de hals kunt spelen. Dan staat je pols in een mindere hoek. Ik heb het zelf ook wel eens gehad.

terrasbeest
13 november 2010, 23:29
Let op met RSI. "ALS" dit een teken zou zijn dat je RSI zou krijgen , weet dan wel dat je beter gewoon even stopt met spelen,beperk gebruik van computer gelijk ook maar, want het verloop van RSI is niet enkel pijnlijk en vervelend, het verloop is ook onvoorspelbaar.
De diagnose is heel dikwijls een gok,net zoals bij carpal tunnel, ik weet van mensen die zich lieten opereren, en uiteindelijk lag het probleem elders, de schouder bvb.

Ik kan soms m'n wekker bvb niet eens uitzetten 's ochtends, het duurt een paar minuten eer ik een vuist kan maken, of iets beetnemen.
Dat belooft voor de oude dag......

davidof
13 november 2010, 23:36
Ik vreesde er al voor dat ik zou moeten minderen/voorlopig stoppen met gitaar spelen maar dat ligt nu erg lastig (band/optredens). Ik ga wel gelijk mijn gitaar hoger hangen zodat mijn pols zo min mogelijk belast wordt

terrasbeest
13 november 2010, 23:52
Ik zei " als", ik " weet" het ook niet , hoor.

davidof
14 november 2010, 00:09
Ik zei " als", ik " weet" het ook niet , hoor.

Tuurlijk ;) bedankt voor de tip allesinds, 'k zal het eerst eens aan mijn lerares vragen & als het nodig is de huisarts erbij halen.

aaronstonebeat
14 november 2010, 00:50
Ik ben zo vrij geweest je youtube-filmpje een paar keer te bekijken. Volgens mij trek je je schouders omhoog, links iets meer dan rechts; wat mij betreft moeten de schouders steeds ontspannen hangen.
Mijn filosofie: bij elke langdurige inspanning is het van het grootste belang zo ontspannen mogelijk te zijn; alleen die spieren aanspannen die nodig zijn om het werk te verrichten, en dan ook alleen op de momenten dat het nodig is. Behalve je houdings/ademhalingsspieren (je 'onderbroek' van spieren), die varen er als enige wel bij om voortdurend aangespannen te zijn.

Een jaar of tien geleden heb ik als systeembeheerder een beetje een studie gemaakt van de oorzaken van RSI en dat gecombineerd met kennis die ik heb uit tai chi, vechtsporten, boeddhistische meditatie ed.
Daardoor kwam ik erachter dat het niet bij onze cultuur hoort om te leren hoe je een gezonde houding aanneemt en handhaaft en hoe je gezond ademt. De meeste mensen gebruiken de verkeerde spieren voor de dingen die ze doen, en andere essentiële spieren systematisch niet.

Maar ik ben geen gediplomeerd deskundige, dus volg eerder gegeven raad op. Zoek advies van mensen die het kunnen weten; een houdingstherapeut bijvoorbeeld.
Goed/gezond gitaarspelen zou, net als zingen, ontspannend moeten zijn: hoe langer je het doet, hoe soepeler je wordt en hoe beter het gaat. Op korte en lange termijn.

Harald
14 november 2010, 11:02
Ik ben zo vrij geweest je youtube-filmpje een paar keer te bekijken. Volgens mij trek je je schouders omhoog, links iets meer dan rechts; wat mij betreft moeten de schouders steeds ontspannen hangen.

Had dezelfde indruk, het ziet er niet ontspannen uit, vind het wel altijd moeilijk in te schatten waar het mis gaat, maar voor dit nummer zou ik een andere houding gebruiken.

Hier zie je Harry zelf aan het werk http://www.youtube.com/watch?v=8OlsUjZC5VY&feature=related

Op die manier kun je als dat nodig is relaxed palmmuten, en je linker schouder komt vanzelf omlaag. Uiteraard essentieel dat alles gewoon ontspannen blijft.

Als je zo leert spelen neem ik aan dat je lerares uit de klassieke hoek komt. Nu is de klassieke houding echt het beste als je klassieke stukken speelt, maar voor dit soort dingen, of Tommy Emmanuel achtig, Chet Atkins achtig simpelweg niet. Tommy kun je zo zelfs nauwelijks spelen omdat je in klassieke houding echt niet ontspannen met je duim kunt fretten.

Wat trouwens ook opvalt is dat je de nootjes in de partituur allemaal apart neerzet. Probeer iets meer in de akkoorden die erachter liggen te denken en gelijk hele grepen neer te zetten. (zie begin van dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=pTEe0w-UCgY)

davidof
14 november 2010, 13:19
Bedankt voor de tips, ik speel normaalgezien op mijn rechterbeen maar in de academie verplichten ze mij dus op mijn linkerbeen te spelen, & wat het spelen betreft. 'k Heb al regelmatig gehoord dat ik in 'hakken' speel, niet alles vloeiend na elkaar dus. 'k weet niet meteen hoe ik dat moet 'verhelpen' maar ik doe mijn best nu toch op noten zo lang mogelijk te laten doorklinken

Harald
14 november 2010, 14:26
Voor het minder hakkelend doorspelen is het denken in akkoorden behoorlijk belangrijk. Maar goed, je moet dan ook in de gaten hebben dat er eerst een E7 akkoord en dan een A7 akkoord wordt bedoeld, ipv de losse hammer-ons met bastoontjes etc.

Wat die houding betreft, zoals gezegd, absoluut de beste manier voor klassieke stukken, maar zogauw je palmmutes wilt doen gaat je linkerschouder onherroepelijk omhoog, en om een beetje ontspannen met je duim te fretten is de hals zo ook te hoog, die kan dan veel beter vlak zitten. Er zijn gitaristen die helemaal uit de klassieke hoek komen die ook pop, blues, jazz en ander fingerstyle repertoire uitstekend spelen. Maar dat je goed klassiek speelt is nog geen garantie dat je de andere stijlen ook goed neerzet. En omgedraaid, Tommy Emmanuel speelt ook wat klassieke stukken, en daar kan ik heel goed naar luisteren. Zijn arrangement van Collywogs Cakewalk is bv. geweldig. Maar voor een toelatingsexamen voor klassiek gitaar op conservatorium zou hij zakken denk ik... verschillende werelden, verschillende attitudes

Harald
14 november 2010, 14:33
PS akkoorden helemaal fretten beinvloedt ook weer de resonanties van de snaren die je niet aanslaat. Zal vaak heel subtiel net iets voller klinken.

Re doorklinken dempen is ook essentieel. Ook daarvoor moet je eigenlijk weer begrijpen wat de achterliggende harmonieen/akkoorden zijn in het stuk dat je speelt.

Voor je schouders, probeer zo te spelen dat het voelt alsof je frethand ontspannen aan de hals hangt. Klinkt misschien wat vreemd, maar je houdt in de klassieke houding de hals niet met je hand in positie, eigenlijk is het haast omgedraaid. De gitaar houdt je met je been en bovenarm in positie. Dus niet tillen met de linkerhand. Dan komt je schouder als het goed is omlaag. Als je je schouders optrekt onder het spelen is je ontspanning weg.