PDA

View Full Version : Wat heb je laatst opgenomen?



Han S
13 november 2010, 19:46
Gewoon een bandje met een drummer, een bassist, een of twee gitaristen en een zanger, want zo gaat dat meestal. Maar heb je wel eens zeldzame instrumenten opgenomen als een draailier of een doedelzak?

Vandaag was het weer zo ver, middeleeuwse muziek met allerlei vreemde instrumenten en alles tegelijk. En idd ook een draailier en een doedelzak, kolere, wat is dat een merkwaardig instrument, dat geluid gaat je door merg en been en als je geen ribbon microfoons hebt of mics als de MD441 dan wordt het moeilijk.

Wat heb jij opgenomen waarvan je dacht: shit, dat is niet makkelijk?

Jimi Hendrix
13 november 2010, 22:31
Gewoon een bandje met een drummer, een bassist, een of twee gitaristen en een zanger, want zo gaat dat meestal. Maar heb je wel eens zeldzame instrumenten opgenomen als een draailier of een doedelzak?

Vandaag was het weer zo ver, middeleeuwse muziek met allerlei vreemde instrumenten en alles tegelijk. En idd ook een draailier en een doedelzak, kolere, wat is dat een merkwaardig instrument, dat geluid gaat je door merg en been en als je geen ribbon microfoons hebt of mics als de MD441 dan wordt het moeilijk.

Wat heb jij opgenomen waarvan je dacht: shit, dat is niet makkelijk?

Eigenlijk alles wat akoestisch al niet echt lekker klinkt.
Bijv. drummer van bluesband met een te jazzy touch en sound.
Rocknr gespeeld op jazzkit.
Gestreken bas met teveel boventonen.

Je ziet, ik hoef 't niet in het exotische te zoeken om het moeilijk te krijgen hahaha

dennis_rhcp
14 november 2010, 01:21
Ik ben nu bezig met mijn band aan het opnemen, samen met een collega van mij. wij hebben afgelopen woensdag de drum en de bas partij opgenomen,
ik heb zelf een klein studiootje en neem veel bands op, op locatie.

Maar dit keer wou ik het gooed aan pakken en geen demo maar echt een vette sound! Ik werk in een concertzaal genaamd luxor als geluidstech, enheb de zaal mogen gebruiken met alle spullen! dus niks goedkope focusrite voorversterkertjes enzo Alles door een vette Midas heritage heen (een tafel van meer dan een ton aan euro's) en super microfoons. (binnekort maak ik wel een aparte topic over het opname process!)

Wat wel grappig is, is dat ik alleen gewend ben met opnemen van beginnende bandjes waar je dan een drumstel a la praxis hebt die nergens naar klinkt, en om het dan redelijk te laten klinken moet je alles re placen en gate'n en grof eq'en.

nu hoor ik de opnames van deze keer, met een goedgestemd drumstel waar alles dik voor elkaar was. en klinkt echt al heel erg goed,

het nadeel is nu dus dat ik niet weet wat te doen met mixen, gaten is nu een doodzonde met zo'n mooie akoestiek etc. ik kom nu niet verder dan wat laag af filters en panning en hele lichte compressie.

ja mooi spul!

Jimi Hendrix
14 november 2010, 08:25
het nadeel is nu dus dat ik niet weet wat te doen met mixen, gaten is nu een doodzonde met zo'n mooie akoestiek etc. ik kom nu niet verder dan wat laag af filters en panning en hele lichte compressie.

ja mooi spul!

Je lijkt het bijna jammer te vinden dat je wat minder aan je knopjes kunt draaien dan normaal! haha, bij deze wat (hopelijk niet overbodige) tips.

hoe beter de opnames, hoe meer je bezig kunt zijn met de muziek, dynamiek bijvoorbeeld: probeer eens wat met fader rides, zo kun je de dynamische/emotionele impact vergroten.

Bovendien hoef je als er goed wordt gespeeld en het goed klinkt niets te verhullen: kies ervoor om 2 of 3 elementen in de mix er echt uit te laten komen, deze rollen kun je omdraaien in verschillende secties van het liedje.

als er goed gespeeld wordt en de tracks goed klinken kies ik eerder voor busscompressie dan voor compressie op individuele sporen.
drumbuss bijvoorbeeld. Experimenteer met compressor voor of na de fader.
parallel/serieel.

gebruik EQ op individuele tracks meer om resonanties eruit te notchen. hoge Q. Als je dit goed doet, krijgen de tracks meer ruimte en gaat het totaal veel 'professioneler' klinken. Zonder dat je natuurlijkheid verliest.

Gebruik EQ op busses voor de 'toneshaping'. Bijv. truc voor meer presence/ritmische drive op drums: hi shelf vanaf 2.5khz. (thank you george massenburg).

Gebruik limiting of saturation oid op individuele tracks om pieken te pakken.
Dit kan met harware (fatso), plugins maar ook door je converters te clippen (oh oh, klinkt bij die van mij in elk geval goed op snarepieken).
Resultaat: coherenter geheel zonder overduidelijke vermindering van dynamiek.

Panning is wat mij betreft overrated.
Probeer het eens met alleen 100% links, 100% rechts en midden.
Als je je mix dan goed klinkend krijgt zonder dat dingen elkaar in de weg zitten ben je goed bezig (en kun je altijd nog ertussenin gaan pannen).

En de laatste:
weet wanneer je klaar bent.
less=more.

skabouter
14 november 2010, 12:49
wellicht nog niet zo interessant als bovengenoemde instrumenten, maar in mn 3e studioband opdracht (toen ik net open was dus) kreeg ik met een sax te maken en dat was toen helemaal nieuw voor me. Was echt wel even zoeken naar sound, had te maken met de luidheid van het instrument, nare reflecties en bijgeluiden. Uiteindelijk nog lang niet tevreden over dat eindproduct, dus ik hoop op meer uitdagende interessante blazers en exotische instrumenten!

Maar helaas, verder niet veel ervaring met niet-normale bandinstrumenten...

dennis_rhcp
14 november 2010, 17:09
Bedankt voor de tips, kan ik serieus wat mee!

ik heb wel eens een fagot moeten opnemen, die dan licht muziek speelde op een meespeel cd. Dat was moelijk! volgens mij moet je dan gewoon heel ver een room mic neer zetten. maar het was helaas een hele kleine ruimte.
voor de rest niet echt exotische dingen.

showband
14 november 2010, 17:24
voor mij het moeilijkste qua geluid was niet eens een opname.

Bij het draaien van een karaokeband waarbij ik speelde, mixte en coordineerde werdt ik ineens geconfronteert met een zingende dame in een rolstoel.

Die zit ineens 1 meter van de monitor af met de microfoon. Kan door de gedwongen toestand nooit met ademsteun een groot volume opbouwen. Kortom, hoe dat uit te versterkern en monitoren?

Dat was wel een gevalletje knutselen. Uiteindelijk kwam de monitor dus langs de dame gericht. Zodat de hoorn grotendeels langs de oren gericht was. En geheel buiten de mike ging.

bij conventionele opnames vind ik een strijkinstrument listig om de verhouding tussen "zaaggeluid" en "bodygeluid" te kiezen. ;) De meningen en inzichten daarover verschillen nogal. Om het eens zacht te zeggen.

Han S
14 november 2010, 17:28
wellicht nog niet zo interessant als bovengenoemde instrumenten, maar in mn 3e studioband opdracht (toen ik net open was dus) kreeg ik met een sax te maken en dat was toen helemaal nieuw voor me. Was echt wel even zoeken naar sound, had te maken met de luidheid van het instrument, nare reflecties en bijgeluiden. Uiteindelijk nog lang niet tevreden over dat eindproduct, dus ik hoop op meer uitdagende interessante blazers en exotische instrumenten!

Maar helaas, verder niet veel ervaring met niet-normale bandinstrumenten...


Een sax is niet echt eenvoudig en je hebt er een aantal variaties in, van de kleine al dan niet rechte of kromme sopraan tot de manshoge bas sax. Maar de grootste die ik heb gedaan is de bariton.

Vorig jaar had ik een beroemde Amerikaanse saxofonist en had ik de beschikking over een echte Neumann M49 uit de jaren 50. De man speelt tenor en dat werkt prima, maar ik vond het verschil met de M149 verwaarloosbaar. Bij de sax komt er veel geluid uit de kleppen en de microfoon moet je dus niet direct op de kelk richten.

Heb je geen mooie Neumann, dan doet een ribbon het ook prima en een Sennheiser MD441 doet het geweldig goed op sax.

Clarinet werkt hetzelfde als de sopraansax Arjen, gewoon de microfoon recht op de zijkant van het instrument richten, op de kleppen dus. Wat uit de kelk komt wil je niet horen.

skabouter
15 november 2010, 00:27
Ik had op dat moment nog geen Ribbon in huis, en een MD441 staat nog steeds wel op het verlanglijstje na alles wat ik erover hoor! Maar die is wel erg duur. Dat wordt voor later..

Bij de saxofonist in kwestie heb ik toen een MD421 richting de kleppen gebruikt en op afstand een Rode NT1. Kan beter, maar das ook experimenteren en ik krijg eigenlijk nooit saxen over de vloer. Heb wel een gastsax partij op een nummer van mezelf in gedachten, tegen die tijd van inspelen kan ik daar dan mooi mee experimenteren.

Han S
22 november 2010, 22:43
En ja hoor, vandaag was het zo ver, voor het eerst een bas sax opgenomen en Arjen zei al dat een sax niet echt eenvoudig is, nou dan heb je nog geen bas sax gehoord. De bariton is niet simpel, de bas is echt huge, van de vloer tot mondhoogte.

Wat er uit de beker komt klinkt als een grote kazoo dus dat wil je niet horen, maar de kleppen zitten over de hele toeter verspreid, van de vloer tot bij het mondstuk en ga dat maar eens doen, temeer omdat het tegelijk met de rest van de (jazz)band moest.

Maar het is gelukt hoor, met een SP B1, wat een lekker microfoontje is dat toch, kost nauwelijks meer dan een SM57, maar kan duizend keer zoveel.

http://www.aerofoon-atelier.nl/images/bas.jpg

The Bertman
22 november 2010, 23:28
Jaaa! Dat zijn ze, hoor, het betere loodgieterswerk. Prachtige toeters. Waar heb je de mic gezet, zijkant?

fivelastwords
23 november 2010, 01:30
Een daariorgel - gemodificeerd om qua volume op kermissen te staan - in het museum Klokspel in Utrecht. Ook gebruikt voor het wanstaltige Shalalie van Sieneke, maar mits cool gebruikt ook echt cool. Zit een systeem in met elektromagneten die gekoppeld zijn aan een MIDI interface, zodat je dus niet speciaal een boekrol hoeft te maken om je partituur af te spelen. Zal binnenkort een linkje plaatsen als het gemixt en gemasterd is.

Han S
23 november 2010, 10:21
Jaaa! Dat zijn ze, hoor, het betere loodgieterswerk. Prachtige toeters. Waar heb je de mic gezet, zijkant?

Aan de zijkant idd, voor de bespeler rechts, voor de kijker links.

skanky
23 november 2010, 10:49
Een daariorgel - gemodificeerd om qua volume op kermissen te staan - in het museum Klokspel in Utrecht. Ook gebruikt voor het wanstaltige Shalalie van Sieneke, maar mits cool gebruikt ook echt cool. Zit een systeem in met elektromagneten die gekoppeld zijn aan een MIDI interface, zodat je dus niet speciaal een boekrol hoeft te maken om je partituur af te spelen. Zal binnenkort een linkje plaatsen als het gemixt en gemasterd is.

Haha, klinkt bekend. Was het de Schuyt? Ik heb daar in m'n HKU-tijd nog een sample-library van moeten maken.

fivelastwords
23 november 2010, 19:58
Haha, klinkt bekend. Was het de Schuyt? Ik heb daar in m'n HKU-tijd nog een sample-library van moeten maken.

Yup, de goeie oude Schuyt :) Wat een herriebak haha!

skanky
23 november 2010, 20:04
Yup, de goeie oude Schuyt :) Wat een herriebak haha!

Idd, we hebben de herrie dat ie opstart ook gesampled. ;-)

fivelastwords
23 november 2010, 20:56
En zijn laffe bekkenhit als je de stekker er plotseling uittrekt? Fucking mooi man!

vincent136
25 november 2010, 22:09
Maar het is gelukt hoor, met een SP B1, wat een lekker microfoontje is dat toch, kost nauwelijks meer dan een SM57, maar kan duizend keer zoveel.


Ik ben ook verbaast en enthousiast over mijn SP B3, klinkt ook zo lekker open, transparant, prachtige microfoon. Neem er tegenwoordig veel vocals mee op (studeer journalistiek en neem laatste tijd veel interviews af). Voor telefonische interviews is hij heerlijk voor mijn stem (geluid van de telefoon gaat via een 3.5 jack naar mijn interface), in live situatie om tafel zet ik hem op figure8, de gast en ik zitten tegenover elkaar en klaar is kees. Wat een mooie microfoon! En dat voor die 85 euro die ik er 2e hands voor gegeven heb :)

skabouter
7 december 2010, 16:47
Was maandag bij Han, en heb de opnames van de exotische (middeleeuwse) instrumenten gehoord! wat een gewaarwording, die draailier is erg apart, en dat hakkebord helemaal natuurlijk! De draailier vond ik maar apart klinken in Solo, maar in de mix viel het geluid prima op zn plaats!

Binnenkort krijg ik een violiste over de vloer, wordt de eerste keer, ben benieuwd! Maar ik heb van Han al goeie tips ontvangen over hoe dat aan te pakken.

Han S
7 december 2010, 16:54
Wacht maar tot je iemand krijgt met een Stradivari van 1.5 miljoen. :D

vincent136
7 december 2010, 17:18
ach, daar hebben we deze jongen wel voor

http://www.chappellofbondstreet.co.uk/image.php?size=big&product_id=SHU-SM57-MIC

:rockon:

Han S
7 december 2010, 17:31
ach, daar hebben we deze jongen wel voor

http://www.chappellofbondstreet.co.uk/image.php?size=big&product_id=SHU-SM57-MIC

:rockon:

Haha, ik vrees dat het daarmee niet helemaal goed gaat lukken. Als je dan toch dynamisch wilt gaan zou ik een ribbon nemen als de M160 of deze:

http://stgadget.tarad.com/shop/s/stgadget/img-lib/spd_20090101105938_b.jpg

En het zal je nog verbazen hoe goed die het doet op een viool. Hij klinkt trouwens nogal 'ribbon like'.