PDA

View Full Version : help me een nieuwe strat uit te zoeken :) (lekker voorspel)



SaferSephy
13 november 2010, 19:46
Sinds zo'n 3/4 jaar ben ik trotse eigenaar van een Fender Jimmie Vaughan Signature Stratocaster. (Niet zozeer omdat ik een Jimmie fan ben (integendeel), maar iedereen die deze gitaren welleens heeft vast gehad weet wat voor een super stratjes het zijn voor relatief weinig). Nu ben ik nog steeds erg blij met de gitaar alleen merk ik dat de fretwear toch wel ernstige vormen gaat nemen. (Dagelijks minimaal een uur spelen, Wekelijks repeteren en 1/2 keer per maand giggen, beetje SRV achtige soleren dus de frets lijden flink)

Nu wil ik eigenlijk voordat hij toe is aan een vlakbeurt of refret eigenlijk aan een nieuwe gitaar. Enerzijds als slap excuus om GAS te bevredigen, anderzijds heb ik gehoord dat het vlakken van frets (buiten dat het maar een aantal keer kan) en een refret de speelbaarheid enorm kunnen beinvloeden, in zowel positieve als negatieve zin. Ik wil em eigenlijk zo speelbaar houden als nu, maar dat ik em dus niet meer dagelijks op z'n flikker geef en hij als 2de gitaar door het leven kan gaan.


Deze keer wil ik een stapje verder als de MIM strats omdat m'n spel er aan toe is, en omdat ik een maandje of 3 geleden mijn Fender Blues Deluxe RI amp heb verruild voor een Fender Deluxe Reverb 65 RI, en ik eigenlijk wil dat de rest van m'n gear meegroeit.

Deze keer wil ik rond de 1500 euro uitgeven (wellicht een paar 100 meer als het echt een enorme meerwaarde kan bieden door een specifiek model te nemen). Ik speel voornamelijk Texas Blues maar houdt er ook van om dingetjes a la Robben Ford en Larry Carlton er door heen te gooien (een jazz sausje dus). Hieruit redenerend kom ik eigenlijk uit op de volgende series:

American Standard
American Deluxe
Artist
Vintage Reissue


Nu heerst er nogal wat discussie over bouw kwaliteit verschillen, namelijk is de American Deluxe of de American Vintage 57/62 geen betere gitaar als de Artist, maar betaal je niet gewoon meer voor de Artist omdat er een handtekening op staat?

Ik heb eigenlijk de volgende op m'n shortlist staan:

An american Deluxe (moderne gemakken voor iemand die veel speelt zoals ik)
Artist: Stevie Ray Vaughan (het ultieme Texas Blues karakter maar wellicht voor andere stijlen minder geschikt)
Artist: John Mayer (Die Big Dipper elementen lijken me wel gaaf)
Artist: Eric Johnson (Hoor van veel mensen dat dit de beste niet-Custom Shop stratocaster is)
A 57 Vintage Reissue
A 62 Vintage Reissue

Eigenlijk wil ik gewoon de kwalitatief beste niet-custom shop strat

Ik heb dit topic ook op de Fender community geplaatst en daar zegt men "Koop gewoon een American Standaard en gooi daar een set Texas Specials in" . Maar dan heb ik zoiets dan koop ik gewoon een American Special want daar zitten die elementen standaard in. Echter zouden deze gitaren kwalitatief minder zijn dan de Am. Standards.

Kortom, ik zou het tof vinden als jullie met me mee willen denken om een voorselectie te maken. Ik weet overigens dat het uiteindelijk aankomt op spelen en luisteren maar wat voorselectie is altijd goed.

Wabbie
13 november 2010, 22:08
Ik zou eens kijken of je een SRV, een Eric Johnson en evt. een John Mayer naast elkaar kunt testen. Ik heb zelf een SRV sinds kort en ik vond hem vele male fijner spelen en klinken dan de Eric Johnson die ik ernaast heb getest. Maar ik ben ook wel een liefhebber van enorm dikke nekken, en de nek die op de SRV zit is forser dan die op de Eric Johnson.
Ik vind trouwens de SRV prima inzetbaar voor andere dingen naast Texas blues, maar ik moet toegeven dat mijn gitaarsound en idee van hoe een gitaar moet klinken sterk beïnvloed door diverse bluesgitaristen.

Een american standard of een deluxe klinken gewoon een stuk moderner dan iig de Eric Johnson en zeker de SRV. Ik vind het maar een beetje kille stratjes, niet een erg grote verbetering boven een goede mexicaanse strat ( die je dus al hebt). Een John Mayer heb ik nog nooit in mijn handen gehad. Misschien dat de twee AVRI's ook een optie voor je zijn, maar ik heb nog nooit uitgebreid een AVRI getest dus daar kan ik geen mening over geven. Ik heb ooit even een special vastgehad en die heb ik meteen weer terug gezet,als je een goede strat wilt hebben onder de 1000 euro koop dan een mexicaanse Roadworn, die klinken veel beter dan de specials.

Renin
13 november 2010, 22:27
Het kwalitatieve verschil tussen een mex en een USA standard is in mijn ogen (oren) een stuk groter dat de verschillen tussen de types waartussen je twijfelt.

Wat sound en bespeelbaarheid betreft zul je moeten testen. Wil je een maple hals, dikke hals of juist niet, jumbo frets of juist niet, nitro lak etc. Alle opties hebben voor en nadelen. Maak van tevoren een lijst met eisen, en kijk dan naar d ebeschikbare modellen die je aan je eisen voldoen. Dat is vast je eerste schifting.

Zie je je gitaar puur als (mis)gebruiksvoorwerp, vraag je dan af of je 1500 euro uit moet geven als het ook met 1000 kan. Kijk ook zeker tweedehands als je voor bijv. een USA standard wilt gaan. Staar je niet blind op andermans ervaringen: voelt hij goed in de hand, dan speel je vanzelf beter als wanneer je ervoor moet werken.

Pickups kun je altijd nog upgraden/wisselen.

SaferSephy
13 november 2010, 23:41
Het kwalitatieve verschil tussen een mex en een USA standard is in mijn ogen (oren) een stuk groter dat de verschillen tussen de types waartussen je twijfelt.

Wat sound en bespeelbaarheid betreft zul je moeten testen. Wil je een maple hals, dikke hals of juist niet, jumbo frets of juist niet, nitro lak etc. Alle opties hebben voor en nadelen. Maak van tevoren een lijst met eisen, en kijk dan naar d ebeschikbare modellen die je aan je eisen voldoen. Dat is vast je eerste schifting.

Zie je je gitaar puur als (mis)gebruiksvoorwerp, vraag je dan af of je 1500 euro uit moet geven als het ook met 1000 kan. Kijk ook zeker tweedehands als je voor bijv. een USA standard wilt gaan. Staar je niet blind op andermans ervaringen: voelt hij goed in de hand, dan speel je vanzelf beter als wanneer je ervoor moet werken.

Pickups kun je altijd nog upgraden/wisselen.

het wensenlijstje is een goed idee:

V vorm hals
Nitrocellulose lak
grote radius voor gemakkelijk benden
vintage klinkende pickups, beetje hotter dan normaal (Texas Special achtig dus)

Wabbie
14 november 2010, 00:48
Dan zou ik zeker voor de Eric Johnson gaan, die voldoet aan al je eisen.

Rooker
14 november 2010, 01:17
Een 57 vintage reissue ook. Erg mooi afgewerkte maple hals. Zeker een blijver!

Quink
14 november 2010, 01:23
Een 57 vintage reissue ook.

Als je bedoelt dat deze ook aan het eisen lijstje voldoet: nee dus.

Geen grote radius, en "normale" vintage elementen, dus géén extra output.

vulvasonic
14 november 2010, 02:48
Waarschijnlijk vooral omdat het de strat is die het dichtst komt bij de strat die ik zou willen, in het hypothetische geval ik een signature-model zou krijgen, maar ik zou vooral toch even kijken naar de Jeff Beck strat. Vintage, maar met enkele moderne verbeteringen. Vlakkere radius, rollernut (geweldige uitvinding) en goede elementen. Moet je binnen je budget kunnen scoren.

Het ding moet je liggen natuurlijk, hoewel de onderlinge verschillen tussen veel type strats nu ook weer niet zo heel overdreven zijn (dus het went toch wel), maar voor mij is het de strat waar ik de stramste stam van krijg. Als ze dat ding ooit zouden uitbrengen in een Mary Kaye-uitvoering, zou ik van blijdschap niet meer weten wat te doen. :D

bazzieman
14 november 2010, 03:45
Probeer absoluut een Eric Johnson Rosewood, ik heb van alles getest, deluxe standard en andere singatures. Die Eric was echt fantastisch en doe het ding nooit meer weg. De sound is super veelzijdig en de hals is echt lekker. (de brug scheurt lekker zonder aan de toneknop te zitten en de hals en tussenstandjes hebben die glazige texas sound).

Succes ermee

Eko
14 november 2010, 11:13
Ik heb de SRV , de JV en een USA standard staan en in gebruik. Ook een `62 Custom tele. De halzen verschillen allemaal. Ook de radius en frets. De tele heb ik nieuw gekocht en laten voorzien van jumbo frets, Ik kan met dat dunne draad niet over weg.
De SRV heeft een bootrailing als hals met dikke frets en Texas specials die zou het moeten zijn voor je , als je wat anders zoekt. Het ultieme gereedschap voor de SRV sound.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat de Jimmie Vaughn een allrounder is. De manier van schakeling met een open midden element is , voor in een bandsituatie , echt heel goed bedacht. Die JV is echt heel sprankelend als het moet en echt heel vuil als je wilt.
Een normale USA standard is een goed gebouwde strat maar een beetje middle of the road.
Ik zou echt de halsvormen eens uitproberen met de frets. Als je niet echt met dun materiaal over weg kunt is een reissue geen beste keuze. Dan staat die , net als bij anderen , zo weer op marktplaats.
Een kleine tip , houdt de JV! Ook als je er wat anders naast koopt. Het is echt een fantastisch instrument , daar kom je achter als je er meerdere hebt.

Dweezman
14 november 2010, 11:26
U mag mij PMen, als je van rood houdt. Fiësta.
Of check Sig.

SaferSephy
15 november 2010, 13:57
Ik heb de SRV , de JV en een USA standard staan en in gebruik. Ook een `62 Custom tele. De halzen verschillen allemaal. Ook de radius en frets. De tele heb ik nieuw gekocht en laten voorzien van jumbo frets, Ik kan met dat dunne draad niet over weg.
De SRV heeft een bootrailing als hals met dikke frets en Texas specials die zou het moeten zijn voor je , als je wat anders zoekt. Het ultieme gereedschap voor de SRV sound.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat de Jimmie Vaughn een allrounder is. De manier van schakeling met een open midden element is , voor in een bandsituatie , echt heel goed bedacht. Die JV is echt heel sprankelend als het moet en echt heel vuil als je wilt.
Een normale USA standard is een goed gebouwde strat maar een beetje middle of the road.
Ik zou echt de halsvormen eens uitproberen met de frets. Als je niet echt met dun materiaal over weg kunt is een reissue geen beste keuze. Dan staat die , net als bij anderen , zo weer op marktplaats.
Een kleine tip , houdt de JV! Ook als je er wat anders naast koopt. Het is echt een fantastisch instrument , daar kom je achter als je er meerdere hebt.

Don't worry, die JV gaat ook echt noooooiit weg! :)

Maar goed vooralsnog denk ik dat het de Eric Johnson gaat worden, en dan wel de Dakota Red uitvoering:

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Fender-Eric-Johnson-Strat-RW-DKR-Dakota-Red-inkl.-Case/art-GIT0015275-000

Ik weet alleen niet of ik Rosewoord wil of Maple...

TimoSomers
15 november 2010, 15:06
Bite: maple
Kut: rosewood

Beetje versimpelt, maar you get my drift:D

Herman
15 november 2010, 15:10
U mag mij PMen, als je van rood houdt. Fiësta.
Of check Sig.

Mijn god, die rooie strat van jou is werkelijk een van de mooiste strats die ik ooit heb gezien!

muziekschuur
15 november 2010, 16:06
De bolletjes strat zou ik es gaan proberen...
Van Buddy Guy.

http://www.thomann.de/nl/fender_buddy_guy_polka_dot_egitarre.htm

Is met 700 euro onder jouw budget, maar heeft wel hetere pickups.... De rest moet je even testen....

Maar deze staat op mijn wensenlijstje.

Wat ik verder niet begrijp:
Fender Stratocaster American Special (829 euro maar met gig-bag)
http://www.thomann.de/nl/fender_buddy_guy_polka_dot_egitarre.htm

Fender Stratocaster American Standard (1025 maar met SKB case)
http://www.thomann.de/nl/fender_american_standard_strat_mn_blk.htm

M.a.w. ik snap het niet...

muziekschuur
15 november 2010, 16:21
http://images1.thomann.de/pics/prod/228662.jpg

SRV Lenny Tribute...... 13999 euro.....

Billy Turf
15 november 2010, 17:01
Wellicht een Clapton of Buddy Guy strat ook even proberen?

Sinner1980
15 november 2010, 19:18
Eric Johnson strat in jouw geval...check ook de vintage hot rod 62 eens...wel een c hals maar verders wel jouw ding denk ik...ik ben zelf meer van maple halsen maar goed...hot rod 57 is ook top maar die tonezone is niet voor jou denk ik

Dweezman
15 november 2010, 20:43
Mijn god, die rooie strat van jou is werkelijk een van de mooiste strats die ik ooit heb gezien!

ik kan niet anders dan dat volledig met je eens te zijn.

Fireburst
15 november 2010, 23:09
(Abonnement op dit draadje. Ik worstel met een identiek probleem.)

Na veel kijken en surfen kom ik steeds op de 2010 American Deluxe uit met z'n 'compound radius' toets (van 9,5" vooraan naar 12" op de hogere frets).
Ook in HSS verkrijgbaar, maar nog niet of amper 2ehands te vinden.

De Deluxe Player heeft volledig 12" radius, maar daar lees je weer veel voor/tegen's over qua pickups.

Wat voor type neck heeft de EJ ?

Sorry voor de kleine kaping overigens.

Michael AE
16 november 2010, 01:22
Eric Johnson strat is een prima ding, maar hij heeft wel een quartersawn neck en dat moet maar net je ding zijn. Ik vind het in elk geval niet lekker klinken. Te stijf (hehe) en een tikkie doods.

De vintage reissue's zijn ook prima voor dat geld, maar je moet wel echt aan een soort Lords of the Rings achtig epos beginnen om een echt goede te vinden. Een maat van mij heeft er 1 die echt top is. Mooi resonant, licht, goed bespeelbaar.

Ik zou toch ook moeten zeggen dat je het beste door kunt sparen en een goede CS kunt kopen. DIe zijn nu eenmaal gewoon echt een gradatie beter. Ook kun je vaak voor rond de 1500-2000 euro al prima tweedehands customshops vinden. Die mag je vaak gerust wel testen voor aankoop, maar ik denk niet dat je hem dan zal laten liggen.

Ook ben ik het eens met de maple stelling. Mensen denken vaak onterecht dat maple minder laag heeft en dus dun klinkt. Onzin. Maple heeft een ander soort hoog en een strakker middengebied. Daardoor lijkt er voor sommigen vreemd genoeg minder laag aanwezig te zijn. Maple heeft in mijn oren wat meer ballen en klinkt gewoon meer als een prototype strat. Rosewood is wat minder strak, minder twang, warmer hoog, iets minder kloten.

Succes.

apekop
16 november 2010, 10:00
Ik heb de Eric Johnson ooit een keer vergeleken met mijn USA standard strat, en hoewel hij goed klonk vond ik het geen wereld van verschil.

Ook nog wat andere signatures geprobeerd (o.a. Mark Knofler, Jeff Beck), eigenlijk hetzelfde verhaal. Uiteindelijk toch de Jeff Beck gekocht. Na een week heb ik die toch weer naar Musicstore terug gestuurd omdat ik er niet aan kon wennen, en omdat hij niet veel beter klonk dan de USA strat die ik al had (en nog heb).

Michael AE
16 november 2010, 11:46
Tsja, het grootste probleem met gitaren is dat er een hele hoop middelmatig spul rondzweeft en een aantal hele goede en hele slechte exemplaren. Je moet echt heel lang zoeken om dat ene speciale exemplaar te vinden, maar als je die eenmaal hebt, dan ben je een heel gelukkig mens.

Ik ben dus een enorme voorstander van uitproberen en dan het liefst zo veel mogelijk. Ik geef dat ook altijd aan bij winkels: "Jongens, hier is mijn pak geld, ik wil zo'n soort gitaar, laat me je beste exemplaren zien en als ik tevreden ben hoef je hem niet in te pakken, maar eet ik hem hier wel op."

Veel gasten kijken je eerst vreemd aan, maar als je eerlijk bent in wat je slecht vindt aan een bepaalde gitaar en je kan dat ook goed omschrijven, dan kunnen ze je veel beter helpen met je keuze. En dan vinden ze het vaak veel minder erg dat je een zooitje gitaren komt testen. Vaak bel ik ook even van tevoren om uit te leggen waar ik naar op zoek ben.

Overigens is een "goed exemplaar" relatief natuurlijk. Wat de één een wereld gitaar vindt, kan voor de ander de grootse hork in dit universum zijn. Toch is een speciale gitaar gewoon een speciale gitaar en dat voel en hoor je meteen.

SaferSephy
16 november 2010, 21:05
Eric Johnson strat is een prima ding, maar hij heeft wel een quartersawn neck en dat moet maar net je ding zijn. Ik vind het in elk geval niet lekker klinken. Te stijf (hehe) en een tikkie doods.


hmm wat betekent quartersawn eigenlijk en waarom beinvloed het toon?



De vintage reissue's zijn ook prima voor dat geld, maar je moet wel echt aan een soort Lords of the Rings achtig epos beginnen om een echt goede te vinden. Een maat van mij heeft er 1 die echt top is. Mooi resonant, licht, goed bespeelbaar.


haha grappig dat je dat zegt. Ik heb er ooit 1 bespeeld (een 62VR) en er echt een week naar uitgekeken omdat ik dacht die gitaar DE strat voor mij zou zijn maar dit was echt een enorme teleurstelling.


Ik zou toch ook moeten zeggen dat je het beste door kunt sparen en een goede CS kunt kopen. DIe zijn nu eenmaal gewoon echt een gradatie beter. Ook kun je vaak voor rond de 1500-2000 euro al prima tweedehands customshops vinden. Die mag je vaak gerust wel testen voor aankoop, maar ik denk niet dat je hem dan zal laten liggen.

Lastige van een CS is dat het zoeken ernaar lastiger is omdat er zoveel verschillende zijn...maar goed punt!


Ook ben ik het eens met de maple stelling. Mensen denken vaak onterecht dat maple minder laag heeft en dus dun klinkt. Onzin. Maple heeft een ander soort hoog en een strakker middengebied. Daardoor lijkt er voor sommigen vreemd genoeg minder laag aanwezig te zijn. Maple heeft in mijn oren wat meer ballen en klinkt gewoon meer als een prototype strat. Rosewood is wat minder strak, minder twang, warmer hoog, iets minder kloten.

Succes.

EINDELIJK! ik heb me altijd verbaasd of het aan mij lag dat ik uiteindelijk altijd op maple strats uitkwam, maar dan nu eindelijk bevestiging :P

Eko
16 november 2010, 21:46
Probeer eerst eens de halzen en fretdraad! Vintagedraad met een kleinere radius is echt anders spelen. Zoek eerst je favoriete halsprofiel, dikte en fretdraadcombinatie. Waar die strat vandaan komt is even niet belangrijk.
Heel veel EJ`s stonden een paar weken na aanschaf weer te koop. Naam zegt niets. De beste strat die ik ooit te koop heb gezien was een Ike Turner uit de Customshop. Dat ding klonk zo goed dat die al muziek maakte als je er al naar keek. Helder transparant hoog en belletjes als je hem aansloeg. Toon die bleef staan. Kortom een killerstrat. Helaas ook voor een killerprijs , iets wat ik toen er echt niet voor over had. ( ca 4000,-).
De enige die er eigenlijk bij in de buurt komt is mijn Jimmie Vaughn. Heeft ook de V-hals ( maple) en dat heldere , transparant hoge, belletjes geluid.
Ga eens spelen bij Kees Dee in Amersfoort. Die heeft van Squier tot Customshop staan.

NB van een CS dealer weet ik dat er ook in de Customshop kwaliteitsverschillen zijn. De minderen vindt je in de niet CS winkels. Die worden vaak tegen hogere kortingen verkocht zodat een kleinere winkel ook eens zo`n gitaar kan verkopen. Ook CS dealers ( de betere) gaan zelf uitzoeken in Duesseldorf. Dat moet wel , want de echt goede versies van de timemachine series zijn net zo duur als de matige.

SaferSephy
24 november 2010, 09:47
Probeer eerst eens de halzen en fretdraad! Vintagedraad met een kleinere radius is echt anders spelen. Zoek eerst je favoriete halsprofiel, dikte en fretdraadcombinatie. Waar die strat vandaan komt is even niet belangrijk.
Heel veel EJ`s stonden een paar weken na aanschaf weer te koop. Naam zegt niets. De beste strat die ik ooit te koop heb gezien was een Ike Turner uit de Customshop. Dat ding klonk zo goed dat die al muziek maakte als je er al naar keek. Helder transparant hoog en belletjes als je hem aansloeg. Toon die bleef staan. Kortom een killerstrat. Helaas ook voor een killerprijs , iets wat ik toen er echt niet voor over had. ( ca 4000,-).
De enige die er eigenlijk bij in de buurt komt is mijn Jimmie Vaughn. Heeft ook de V-hals ( maple) en dat heldere , transparant hoge, belletjes geluid.
Ga eens spelen bij Kees Dee in Amersfoort. Die heeft van Squier tot Customshop staan.

NB van een CS dealer weet ik dat er ook in de Customshop kwaliteitsverschillen zijn. De minderen vindt je in de niet CS winkels. Die worden vaak tegen hogere kortingen verkocht zodat een kleinere winkel ook eens zo`n gitaar kan verkopen. Ook CS dealers ( de betere) gaan zelf uitzoeken in Duesseldorf. Dat moet wel , want de echt goede versies van de timemachine series zijn net zo duur als de matige.


hmm goed punt...Qua hals weet ik het al zeker, immers heeft mijn JV nu ook een soft V neck en ik vindt het de perfecte hybrid tussen de C en de U. ook is de radius van de JV 9,25 ofzo dus al aan de grotere kant (vergeleken met de VR die 7 nogwat hebben)

Qua fretdraad, ik ben altijd Medium Jumbo gewend geweest, en bevalt me prima...aangezien ik m'n frets redelijk mishandel lijkt me het dunne vintage draad niet zo'n goed idee.


En tot slot toch weer de twijfel:

1. Gaan voor looks: die Dakota Red met Witte binding + RW vind ik de mooiste die ze hebben

2. Gaan voor tone: Maple halzen hebben mij altijd meer weten te bekoren maar die uitvoering heeft weinig speciaals qua kleuren.

Wabbie
24 november 2010, 12:49
In mijn optiek gaan tone en bespeelbaarheid boven looks ( tot op een zekere hoogte natuurlijk). Maar als je twijfelt tussen een maple of een rosewood neck op basis van looks, zou ik gaan voor degene die je het beste vindt klinken.