PDA

View Full Version : Sakai knutsel project



richwoodplayer
13 november 2010, 18:48
Heb vandaag met de post deze sakai gitaar gekregen, alles is los, en kan ik dus zelf in elkaar zetten.
de body is geschuurd, dus die wil ik ook zelf gaan spuiten en doen, wil hem een beetje donker rood, kersen rood maken.

dit idee:
http://i101.photobucket.com/albums/m61/ampshop/PRS/PRS_SE_red.jpg

foto's:

http://a.imageshack.us/img266/4001/imag0211s.jpg
http://a.imageshack.us/img163/7418/imag0209s.jpg
http://a.imageshack.us/img264/7786/imag0212mv.jpg

nieuwe potmeters en jack input:
http://a.imageshack.us/img833/6606/imag0210q.jpg
http://a.imageshack.us/img44/6417/imag0213y.jpg
http://a.imageshack.us/img301/2809/imag0214d.jpg
http://a.imageshack.us/img684/9121/imag0215r.jpg

Midwolda
13 november 2010, 19:05
Haha, ik zag die eerste foto en ik dacht "sow hee die ziet er mooi uit man!" :D
Mooi karweitje ligt daar, dat wordt een lekker speelplankje, wat ik je brom... :ok:

macwilliams
13 november 2010, 21:07
Leuk knutselprojectje rwp, kun je mooi leren knooien:ok:

Noid
13 november 2010, 21:55
Leuk project. Een "must" upgrade is om die brug meteen te vervangen door een intoneerbare, zodat je het ding zuiver kan krijgen.

richwoodplayer
14 november 2010, 02:35
dat is wel een goeie!
daar had ik nog niet aan gedacht!
heeft iemand misschien een tip voor de brug, welke wel goed zou zijn?
moet wel een beetje bij het oude model passen, en niet al te duur zijn.

ook wil ik er andere tuners op zetten, die erop zitten zijn een beetje op.

richwoodplayer
14 november 2010, 02:36
Leuk knutselprojectje rwp, kun je mooi leren knooien:ok:

dat dacht ik ook!:D

wietse
14 november 2010, 06:10
dat is wel een goeie!
daar had ik nog niet aan gedacht!
heeft iemand misschien een tip voor de brug, welke wel goed zou zijn?
moet wel een beetje bij het oude model passen, en niet al te duur zijn.

je kan ook proberen of je de intonatie met de originele brug goed kan krijgen, ik pak hem dan altijd los en schuif hem dan onder de snaren wat heen en weer en iets schuin net zoals je bij een jazzgitaar doet, effe met een stift dan markeren waar hij dan komt te zitten en op die plaats vastzetten.
vaak als je er een setje 0.10 op zet is de intonatie wel redelijk, niet minder dan bij sommige gitaren met een tom brug.
de grootste ergernis bij dit type bruggen is vaak dat als je hard aanslaat de snaren uit hun gleufje wippen.

richwoodplayer
15 november 2010, 02:23
ik wil de body dus zelf gaan spuiten, en nou wil ik rode nitro lak erop gaan spuiten, staat er op de site van guitar supplies dat ik ook nitro cellulose blanke lak nodig heb.
moet dat speciaal die blanke lak zijn, of mag het ook een ander soort blanke lak zijn?

macwilliams
15 november 2010, 07:25
Dat sakai logo ziet er bijna hetzelfde uit als het akai logo dat je op audio amps vind.

wietse
15 november 2010, 07:47
moet dat speciaal die blanke lak zijn, of mag het ook een ander soort blanke lak zijn?

ja, 2 verschillende lakken over elkaar heen die vreten elkaar op, als je met één soort begint bijv op acryl basis als onderlaag dan moet de rest ook acryl zijn anders krijg je wel een heel lelijk relic effect.
ik gebruik altijd autolak op acryl basis, droogt lekker snel en goedkoop, en veel minder giftig dan nitrocellulose lak dat is echt zwaar vergif, ga dat niet spuiten zonder een goed kapje of masker voor.

Noid
15 november 2010, 09:44
Zoals Wietse aangeeft kun je de intonatie van het ding redelijk verbeteren door te schuiven met de brug. Dat kan veel verschil maken, zeker als (zoals bij mij) de brug ongeveer een centimeter te ver naar voren gemonteerd is ... Echter, om het echt zuiver te krijgen is een verstelbare brug een must. In dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129700&page=2) (vanaf post #17) wordt ook over het vervangen van de originele brug gesproken, door de bovenkant van een Tom en een andere brug. Wellicht kun je daar inspiratie opdoen.

Voor vragen m.b.t. verven en lakken kun je veel info vinden in het zelfbouw deel van dit forum.

richwoodplayer
15 november 2010, 10:39
ik ga eventjes rondzoeken op het web naar autolak op acryl basis.
misschien dat de halfords hier het heeft staan.

wietse
15 november 2010, 11:59
alles van motip is op acryl basis, en meestal betaal je voor een bus blanke lak, die zijn groter, een euro of 5.

richwoodplayer
15 november 2010, 17:59
heb net 1 bus rode acryl verf gekocht, en 1 acryl blanke lak.
ook schuurpapier en dergelijke.

eerst dus even flink schuren!

hoe is de volgorde dat ik de 2 lakken moet spuiten?
eerst blanke, dan rode, dan weer blanke?

wietse
15 november 2010, 19:10
blank is voor de afwerking dus de glans, die komt dus als laatste, als je dekkend spuit dan zou je ook nog een laagje spuitplamuur kunnen gebruiken als onderlaag, dat vult alle oneffenheden op.
trouwens voor een standaard kleur als rood kijk dan ook eens in restpartij winkels, outlets etc, koop je vaak al een spuitbus rode acryllak voor 2 a 3 euro.
zo heb ik een voorraad goud, mintgroen en baby blue ingeslagen.

richwoodplayer
15 november 2010, 19:48
Oké, dus ik zou ook nu al kunnen beginnen met de rode lak?
Of is een plamuurlaag echt noodzakelijk?

wietse
15 november 2010, 20:51
een grondlaag is altijd beter, primer of spuitplamuur maar bij hout mag ik graag spuitplamuur gebruiken dat vult de poriën mooi op.
dan krijg je een veel gladder resultaat, anders polijst je je de rambam als je dat probeert te bereiken door veel lagen blanke lak.

richwoodplayer
15 november 2010, 23:00
oke, heb trouwens ondervonden dat de witte plekken op de body al plamuur is, dus dat waren oneffen heden die de vorige eigenaar al had glad gemaakt.
heb hem nu al flink geschuurd en is mooi glad zo.
morgen spuit plamuur halen, en dan denk ik dat ik de eerste laag maar eens ga spuiten!
eerst nog een keertje schuren denk ik, even de zijkanten mooi rond maken, dit wil ook verschillen per stukje.

nickofzo
16 november 2010, 00:50
Dat sakai logo ziet er bijna hetzelfde uit als het akai logo dat je op audio amps vind.

de lettertype komt precies overeen. exact dus.
vroeger waren alle radio's en televisies in hier huis van Akai.

buiten dat feit. ga je hem behalve rood spuiten en mogelijk een andere brug, nog verder aanpassen naar je smaak?
andere tuners? ik zie er mist een ringetje

richwoodplayer
16 november 2010, 01:11
andere tuners was ik wel van plan, ik ga nog even ondervinden hoe deze tuners zijn, of ze nog een beetje redelijk zijn, als hij telkens ontstemd ga ik er zowiezo andere op zetten.
had op de site van thomann een setje van 6 linkse sperzel (zoiets) tuners gezien, chroom, en met hetzelfde soort bolletje erop, wel 6 losse, dus niet aan elkaar zoals nu.

wietse
16 november 2010, 06:39
morgen spuit plamuur halen, en dan denk ik dat ik de eerste laag maar eens ga spuiten!

de spuitplamuur rustig uit laten harden en dan schuren met korrel 600, nat !!
dat laatste is heel belangrijk, en als het dan nog niet glad genoeg is nmog een laagje spuitplamuur, je moet geduld hebben met zulke klusjes.


andere tuners? ik zie er mist een ringetje
die ringetjes missen altijd je kan ze gewoon vervangen voor stalen ringetjes die passen ook.
trouwens niet weggooien die plastic ringetjes als je ze er heel uit krijgt, ik wil ze dan wel graag hebben. heb namelijk wel eens één die er een paar mist en zo kan ik ze dan toch nog origineel houden.

richwoodplayer
16 november 2010, 08:07
ik snap dat ik er rustig mee moet doen, daarom wou ik ook maar 1 laag gaan spuiten:D
Ik ga eventjes kijken als de gitaar gespoten is enzo, en klaar is om in elkaar gezet te gaan worden of de tuners wat zijn.
zo niet mag je wat mij betreft de tuners ook hebben, dat vind ik geen probleem.
Als het wel wat is ga ik ff kijken voor die stalen ringetjes en dan stuur ik de plastic ringetjes wel op:cheerup:

reubie1993
16 november 2010, 21:14
Heb je hem al gespoten of nog niet. want ik zou sowieso wel een grondlaag doen. dan komt de kleur gewoon beter naar voren.:crazyhappy:

richwoodplayer
16 november 2010, 21:34
heb nog niks gespoten, grondlaag komt er wel op, maar heb nog geen spuitplamuur kunnen vinden.
nu nog druk aan het schuren :rockon:

wietse
16 november 2010, 21:52
heb nog niks gespoten, grondlaag komt er wel op, maar heb nog geen spuitplamuur kunnen vinden.
nu nog druk aan het schuren :rockon:

ook in een automaterialenzaak, vaak heet het filler of spray putty.
afhankelijk van merk, bij ons in de bouwmarkt hebben ze het ook wel.
meestal kan je ook nog kiezen wat voor kleur, grijs/wit of gelig, ik zou in jouw geval voor grijs/wit gaan dan komt de kleur wat beter tot z'n recht, wordt helderder.

richwoodplayer
16 november 2010, 23:18
op dit moment zit er volgensmij op sommig plekjes ook al wit plamuur, dus dan ga ik ook wel voor wit denk ik.
ik zal die namen even opschrijven, ik ga morgen met mijn ouders naar duitsland bij oude buren op bezoek, en misschien hebben ze het daar wel ergens in een winkel, die duitsers hebben meestal alles wel dus ja, haha:cooler:
heb op dit moment alleen nog bij de hubo en de halfords gekeken, verder niet veel tijd gehad ivm school enzo.

wietse
17 november 2010, 07:57
de duitsers en engels kennende zal het daar vast een andere naam hebben.

Midwolda
17 november 2010, 08:02
Zoek naar "deckender füllerspritz" of zo :D

richwoodplayer
17 november 2010, 23:30
in duitsland niet langs de winkels geweest..
ben er net wel achter gekomen dat de brommer winkel hier vlakbij het verkoopt (volgens hun site dan)
dus morgen voor of na school ff erlangs rijden!

richwoodplayer
18 november 2010, 17:41
heb het kunnen vinden!
straks in de schuur de gitaar ophangen, ff kranten eromheen hangen, en dan ga ik laag 1 spuiten.
op de verpakking staat 2 uur wachten, dus dat ga ik doen, en dan weer bij schuren, en een 2e laag erop spuiten.

heeft iemand enig idee hoeveel lagen spuit plamuur ik moet spuiten?

richwoodplayer
18 november 2010, 21:30
1ste laag zit erop.
nu 2 uur wachten, 23:15 ga ik licht schuren, en nog een laag spuiten.
dan laat ik hem hangen tot morgen.

weet iemand hoeveel lagen spuitplamuur ik moet spuiten?

update:

1ste laag geschuurd, werd echt heel mooi glad!
nu 2e laag erop gespoten, laat ik drogen tot morgen.
ziet er al wel goed uit vind ik zelf!

http://img219.imageshack.us/img219/9422/imag0216n.jpg

Update:
geschuurd, en nog niet tevreden, heb een 3e laag gespoten.
20:00 mag ik m weer schuren.

richwoodplayer
20 november 2010, 00:30
hij is nu super mooi glad!
morgen gaat de eerste rode lak laag erop!

lefthandstrat
20 november 2010, 00:59
hij is nu super mooi glad!
morgen gaat de eerste rode lak laag erop!

Leuk dit verslag! Ik volg het project met interesse :strat:

Duhsjaak
20 november 2010, 04:41
Hi
Volg deze draad al een tijdje. Ik ben redelijk nieuwsgierig naar de omstandigheden waaronder deze zich 40 jaar schuil heeft weten te houden.

Ik heb er een gehad rond 1970. Heeft jaren trouw als werkpaard gediend. En ik heb er werkelijk alles in gehad. Tele elementen, Schallers (zie foto links onderaan, de enige foto die van dit gitaartje is gemaakt), Hilo's en noem maar op.

Compleet met kloten moertjes aan de achterkant van de head stock. Wie verzint zo'n constructie? Aan de andere kant ontbreekt het kloten bakje bij de brug van echte en echte immitatie Tele's waaraan je altijd je handen openhaalt. Da's dan wel weer een voordeel.

Als werkpaard vrijwel onverwoestbaar, als gitaar: Mwahhh.....
Je kent de definitie van antiek? Als maar genoeg mensen iets weggooien, hou je vanzelf antiek over. De mijne was zo vaak in en uit elkaar geweest, dat ik hem een jaar of 5 geleden heb weggeknikkerd.

Als je nog onderdelen nodig hebt, dan moet je even een PMmetje geven. Het staat mij bij dat ik de knopjes van de potmeters nog heb bijvoorbeeld. Vraag me niet waarom. En misschien de pups ook nog, alhoewel ik er andere pups op had dan op de fotos waarmee je de draad opent.

http://dl.dropbox.com/u/13906770/IMG_0002.jpg

Hij staat nu te uploaden, dus het kan 10 minuten duren voordat ie zichtbaar is.
Op de foto verder een zelfbouw bas met twee zelfgewonden elementen en (zoals ik nog maar een week weet, dankzij een mede forummer, dank dank dank) een zwaar gemodde Klira Ambassador. Met Schaller pups en twee zelfgewonden elementen.

Maar om de Sakai gaat het in dit geval. We hadden het over 1970? Keep on keepin' on zullen we dan maar zeggen!

Vriendelijke groet,
Gus

richwoodplayer
20 november 2010, 09:32
leuk dit verhaal!
heb zelf geen idee onder welke omstandigheden deze gitaar zich schuil heeft gehouden.
ik zag hem opeens op marktplaats staan, en vond het wel een leuk projectje om eens te zien hoe een gitaar in elkaar zat, en om zelf een keer een gitaar helemaal op te knappen.
Het enigste wat op het moment mist is de tremolo arm, als ik daar aan zou kunnen komen zou dat tof zijn!

Verder nog druk met lakken en doen, als ik klaar ben met lakken en hij moet 3 a 4 weken uitharden, dan ga ik de electronica aansluiten.
als de body dan klaar is kan ik alles er zo opzetten.

budje
20 november 2010, 09:35
@ Gus: ik krijg zin om live at leeds op te zetten van je foto's :soinnocent:

en wat een mooi renovatieproject trouwens :makeup:

richwoodplayer
20 november 2010, 11:22
1ste kleur laag gespoten.
ziet er goed uit vind ik zelf.
in het echt is het wel donkerder.
Nu 24 uur laten drogen, zal wel langer worden, haha.

http://img9.imageshack.us/img9/1699/imag0219j.jpg

Na deze laag, moet/mag ik dan eigenlijk weer heel licht schuren?
nat schuren met 1000 voordat ik de volgende laag erop spuit?

Duhsjaak
20 november 2010, 11:51
Hi
Net de koffer ondersteboven gehad. Het tremolo systeem is vermoedelijk met de gitaar mee de schroothoop op gegaan. Helaas kan ik je er niet aan helpen.

Hij wordt wel steeds mooier. Op het laatst was de mijne goud! Zo lelijk dat ie weer.....

@Budje: Dank je wel! Ik ben een (behoorlijk fanatieke) pré Tommy Who fan, maar Leeds vind ik dan nog steeds een prachtplaat. Ik stuur je een PMmetje.

Vriendelijke groet, Gus

richwoodplayer
20 november 2010, 17:16
ah oke, jammer maar helaas.
ik kan er nog even naar zoeken of ik toch nog ergens zo'n originele trem vandaan kan halen, en anders verzin ik er iets anders op.

mag ik de gitaar morgen weer licht schuren met 1000 nat?
of word het dan lelijk met de kleur lagen?

wietse
20 november 2010, 18:32
Het enigste wat op het moment mist is de tremolo arm, als ik daar aan zou kunnen komen zou dat tof zijn!


zelf maken, ga naar een kringloopzaak en kijk daar in de bestekbakken tot je een mooi vleesvork of soeplepel ziet met een niet bewerkte steel in een mooie vorm of in jouw geval een rechte.
zo'n arm hoort er op.
http://www.wietsesguitars.nl/auditionbody.jpg

dat is dus als je handig bent zelf wel te maken uit een mooie strip roestvrijstaal.
die trem arm is namelijk recht met een paar knikken.
en laat ik nu toevallig al eens zo'n tele hebben gehad als die van jou?
http://www.wietsesguitars.nl/kawaitele.jpg




http://img9.imageshack.us/img9/1699/imag0219j.jpg

Na deze laag, moet/mag ik dan eigenlijk weer heel licht schuren?
nat schuren met 1000 voordat ik de volgende laag erop spuit?

ik hou altijd op als de lak mooi gelijkmatig dekt, maar ik ben nu eenmaal ook goed in blanke lak spuiten, wordt de kleur veel warmer en dieper van, alleen het is veel moeilijker dan een kleurlak omdat je slecht ziet wat je doet.

richwoodplayer
20 november 2010, 18:48
oke, dan ga ik morgen weer eventjes licht schuren enzo.
leuk idee van dat bestek, ga ik eens doen, een keertje snuffelen bij de kringloop winkel hierzo.
Hoe maak ik zo'n vork ding dan eigenlijk vast?
Ook mis ik het kapje die over het gedeelte gaat waar je de snaren erin steekt.

Heb jij toevallig een foto van hoe de bedrading aangesloten zat?
alles is los, en heb geen idee hoe het zat.

wel vet dat je zo'n zelfde tele hebt gehad!:D
Die op de foto, heeft die een andere brug?
wel andere elementen!

wietse
20 november 2010, 19:27
gat in de steel boren en gewoon een boutje en een zelfborgend moertje.

hij is toch op andere punten ook wel anders zie ik, heb er vroeger nog 1 gehad en die lijkt er meer op dit was een playsound.http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/playsound.jpg
alleen weer andere pu's, weet nog dat ding in den haag is beland heb hem toen voor iemand meegenomen, moest er toen toch heen want m'n zwager moest daar voorkomen en was z'n rijbewijs kwijt.

Duhsjaak
21 november 2010, 01:22
http://www.wietsesguitars.nl/kawaitele.jpg


Hi
Precies. Deze dus. Met van die zwarte pups en zo'n K brug met van die grote rollen.
Make sure dat de schakelaars kraken, want dat is deel van de mojo.
Alleen het Sakai bordje ontbreekt op de headstock.

Je houdt het toch niet voor mogelijk hè? Het bakje boven de trem mag wettelijk verplicht rammelen, maar we zien het door de vingers als het goed past. Accidents will happen natuurlijk.

De pups meen ik nog boven water te kunnen krijgen, dus als eentje het niet doet, dan hoor ik wel.

Go Go Go!!!!

Fijn weekend!
Gus

richwoodplayer
21 november 2010, 16:20
2e kleur laag gespoten!
morgen weer verder!

kijken of het dan goed is, zo ja, ga ik aan de blanke lak beginnen!

Duhsjaak
22 november 2010, 05:21
Hi
Hele nacht gezocht (geintje) maar de pups heb ik nog.
Dus aanbod staat.
Groet, Gus

richwoodplayer
22 november 2010, 08:05
vet!:cooler:
ik weet niet of de pups die ik heb het wel doen, dus ik moet nog ff wachten tot de gitaar in elkaar gaat voor ik kan zeggen of ik ze nodig heb.

richwoodplayer
22 november 2010, 19:17
vandaag 2 blanke lak lagen gespoten!
gaat super goed tot nu toe:crazyhappy:

http://img44.imageshack.us/img44/8185/imag0220yc.jpg
http://img46.imageshack.us/img46/6407/imag0221l.jpg

richwoodplayer
24 november 2010, 18:04
net de 3e blanke laag gespoten.
ik zie op de body dat er witte stukjes verschijnen waar de kleur weg is.
hoe zou dit kunnen komen?
en wat kan ik er aan doen nu er al 3 lagen blanke lak op zitten

frander
24 november 2010, 22:08
Schuurband.

Noid
24 november 2010, 23:20
Schuurband.Lijkt me dat je dan beter eerst kunt wachten totdat de lak helemaal uitgehard is, anders slipt je schuurpapier helemaal dicht en wordt het waarschijnlijk een smeerboel.

Maar inderdaad: als er problemen zijn met de kleurlaag, die met een klein beetje bijstippen niet te verhelpen zijn, dan wordt het opnieuw kleurlakken.

richwoodplayer
25 november 2010, 00:09
heb net gelezen dat op de plekken waar geen grondlaag zit, de verf in het hout trekt.
denk dat dit nu het geval is.
waar het erin trekt spuit ik weer overheen, en dan hopen dat het weg blijft.
zit toch bijna niks meer in de spuitbus van de kleur.

macwilliams
1 december 2010, 04:31
Is het nog gelukt?

Duhsjaak
1 december 2010, 09:47
Hi
@Mac
Normaal ben ik degene die om 4 uur 's nachts nog effe wat tikt....

@Rich
Maar nieuwsgierig ben ik ondertussen ook wel errug.
Plaatjes verdraaid nog toe en snel een beetje!!!


Vriendelijke (nog wel!!!) groet, Gus

richwoodplayer
1 december 2010, 23:07
doe op dit moment even niks.
dus er is geen nieuwe foto nodig op dit moment..

Heb wel een vraagje:

Maakt het uit in wat voor'n tempratuur je spuit?
ik moet alleen nog blanke lak, maar ik spuit hem buiten, dus heeft het schade op de lak als ik nu met -5 ofzo ga spuiten?

ik laat hem wel binnen in de bijkeuken drogen, daar is het iets van 15 graden.

wietse
1 december 2010, 23:19
als het zo koud is kan je niet spuiten, al droog je hem binnen, de lak slaat dan wit uit of veel sinaasappelhuid.
leg de boel maar effe op de reservebank en wacht tot de temperaturen weer boven de +10 graden komt, geduld hebben dus, of je moet al een verwarmde ruimte weten te regelen.

richwoodplayer
1 december 2010, 23:47
dat word wachten dus, dan ga ik binnekort maar eens een start maken met de electronica aan te sluiten!

richwoodplayer
2 december 2010, 17:02
wietse,

heb jij toevallig een foto of iets waarop staat hoe alle electronica aangesloten moet worden?
als je het wel weet maar geen foto hebt kan ik wel een foto maken van de onderdelen op volgorde.

heb zelf geen idee hoe het aangesloten moet worden.
alleen de pickup switches zijn nog aan elkaar verbonden, maar niks meer aan de pot meters.

macwilliams
2 december 2010, 18:53
Moet je even op de seymour duncan site kijken, daar staan wel een paar schema's.

macwilliams
2 december 2010, 18:56
http://www.guitarnucleus.com/gitschems/Tele-Stan_wir.jpg
van guitarnucleus.

richwoodplayer
2 december 2010, 21:33
thnx!
daar heb ik wel wat aan!
binnekort even nieuwe draadjes kopen, en die capacitors.
kan ik die capacitors gewoon bij een muziek winkel halen, of moet ik daarvoor naar een electronica zaak?

richwoodplayer
13 december 2010, 20:37
ik dacht, laat ik eens alles op de gitaar leggen nu hij rood is, en kijken hoe het er eigenlijk uit gaat zien.
niet getreurt! jullie mogen het natuurlijk ook zien, jippiieee!!:cheerup:

http://img213.imageshack.us/img213/4694/imag0255y.jpg
http://img72.imageshack.us/img72/3742/imag0253g.jpg
http://img651.imageshack.us/img651/3913/imag0251o.jpg

ik ben iniedergeval dik tevreden tot nu toe!:mmmm:

macwilliams
13 december 2010, 22:55
Word best een gaaf ding zo. Ga je je met deze verkiesbaar stellen voor de mooiste van 2010?

Nagramoth
13 december 2010, 23:00
Wat mij betreft een geslaagd 2e leven !
Ga je nog hoogglans lakken of blijft het zo?

richwoodplayer
13 december 2010, 23:23
@ Mac

nee, niet op deze manier, heb mijn les paul al ingeschreven, deze wil ik gewoon netjes afmaken.
misschien dat hij volgend jaar wel in de strijd gegooid word!

@nagramoth

ik ga er alleen nog blanke lak lagen overheen doen, en dan uit laten harden en dan polijsten.
is geen hoog glans lak, dus hij blijft zo neem ik aan.
vind het zo ook wel erg mooi eigenlijk moet ik zeggen!

Nagramoth
13 december 2010, 23:28
Psies... ik denk ook eerlijk gezegd dat een matte / zijdeglans afwerking beter zal staan op deze jap dan hoogglans.
Da's mooi, dan zitten we nog op 1 lijn.

richwoodplayer
13 december 2010, 23:31
haha, ik moet alleen eigenlijk het control plaatje van de pot meters ff ergens leggen waar flink gerookt word, want hij is erg wit inplaats van gelig, staat een beetje raar.
of ik moet flink bleek over de andere slagplaat gooien, maar dat vind ik nog erger:seriousf:

Squier4ever
14 december 2010, 00:33
Ik zou er andere pups in doen, deze maken de verhoudingen van je gitaar echt weird.

richwoodplayer
14 december 2010, 01:53
vind het opzich wel meevallen, eerst maar eens luisteren hoe ze klinken als hij af is.

Quicktime
14 december 2010, 07:13
mooie gitaar man!

Sakai4ever:rockon:

veel speelplezier.
mvg,

richwoodplayer
29 december 2010, 12:35
http://www.guitarnucleus.com/gitschems/Tele-Stan_wir.jpg
van guitarnucleus.

Kan ik die capacitors en draad om alles aan elkaar te verbinden gewoon bij een muziek winkel kopen?
en wat zijn precies de waardes van die capacitors die ik moet hebben?

is dat gewoon:

volume: .001 F500 v.d.c
volume naar tone: .05 F50 v.d.c

ik heb er geen verstand van, dus heb geen idee wat het betekend.

HaroldA
29 december 2010, 13:09
volume: .001 F500 v.d.c
volume naar tone: .05 F50 v.d.c

0.001uF = 1nF
0.05uF = 50nF

50nF is niet echt gangbaar, maar 47nF weer wel. De maximale voltages die ze aan kunnen is niet belangrijk.

wietse
29 december 2010, 13:11
voor die caps gewoon naar een electronica hobbyzaak toe gaan, schema uitprinten en meenemen.
draad kan je elke dunne stroomdraad/luidsprekerdraad e.d wel gebruiken, trouwens iets dikkere draden is beter, dikker is minder weerstand dus minder signaalverlies niet dat je dat merkt maar toch :D.

richwoodplayer
29 december 2010, 13:29
draad heb ik inmiddels gevonden, had nog een oude kabel liggen, die heb ik gestript, en heb nu 4 hele lange kabels, daar gaat het wel mee lukken :ok:

nu zo eerst langs de muziek zaak, kijken of die het hebben, en anders even de lampen winkels enzo proberen, we hebben niet echt een electronica zaak hierzo...

HaroldA
29 december 2010, 13:43
nu zo eerst langs de muziek zaak, kijken of die het hebben, en anders even de lampen winkels enzo proberen, we hebben niet echt een electronica zaak hierzo...

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=955&osCsid=bf25bf80c65ac3ed0f52a2ee2dbc4054
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=964&osCsid=bf25bf80c65ac3ed0f52a2ee2dbc4054

richwoodplayer
29 december 2010, 14:08
ben net bij de muziek winkel geweest, en die hadden ze!

heb er 1 meegekregen van 0.047 k en 1 van 0.01 k

is dat correct?
anders ga ik weer eventjes terug, pff, weer fietsen, haha.

macwilliams
29 december 2010, 14:08
Die spanning haal je toch niet in je gitaar (50/500 volts dc) en de waardes zijn al net uitgelegd.

Je kunt ook doormiddel van een wisselschakelaar een hogere of lagere waarde schakelen (47nf) dan schakel je bijvoorbeeld naar een 22nf en dan kun je door je tonepot dicht te draaien een heel donkere tone bereiken. Of je neemt een hogere (dan 47nf) waarde en komt in een andere frequentie bereik met je tone pot. Die dingen kosten niet zo veel en je kan er bij een Tele makkelijk bij dus je kunt even een uurtje prutsen en bekijken wat je het leukst vind.

Ik moet m'n condensator doosje even zoeken en dan ga ik dit ook doen bij m'n tientjes Tele (de witte) en de squier custom P90 ll Tele.

Knooi ze!

richwoodplayer
29 december 2010, 14:12
oke, dus ik kan deze wel gebruiken?

macwilliams
29 december 2010, 14:25
Ja hoor dan kan.

richwoodplayer
29 december 2010, 14:26
woehoe!:cheerup::soul::rockon:

zo, nu ga ik solderelen

macwilliams
29 december 2010, 14:32
Ghehehe jeugdige enthausiastme. :seriousf:

richwoodplayer
29 december 2010, 18:40
zo!
klaar!

ging allemaal prima!
alleen bij de 0.1K ding was het pootje afgebroken... dus die heb ik weer aan het pootje vast gesoldeerd.
ook heb ik het plaatje waar de input enzo opzitten aan de randjes schuin afgevijld.

ben tevreden!
nu wachten tot ik de body weer kan verder lakken, bah!

edit:

photo!
http://img832.imageshack.us/img832/2792/imag0263c.jpg
(oranje op de slagplaat is de weerspiegeling van de lamp erboven, en gele draad is voor naar de brug)
en ik zie nu dat ik een draadje ben vergeten bij de pickup switches! nog ff doen dus.

macwilliams
30 december 2010, 08:24
Ga je nog proberen een andere waarde condensator te plaatsen?

richwoodplayer
30 december 2010, 13:18
ik heb geen idee, ik heb het nog niet gehoord, aangezien de body nog niet klaar is, dus heb niet de mogelijkheid gehad om alles te monteren en te luisteren hoe het nu is.
misschien dat ik wel degene ga vervangen waarvan het pootje was afgebroken, wel zo netjes!

aaronstonebeat
30 december 2010, 22:17
Ik zit hier al een tijdje mee te loeren. Ik vind het een te gekke gitaar!

Eén ding moet me van het hart, en je bent er nu zo druk mee bezig geweest, dus misschien blijft het hangen: die 'dingetjes' zijn condensatoren (dat was al vermeld, 'capacitors' in het Engels) en de capaciteit ervan wordt uitgedrukt in Farad (afgeleid van Michael Faraday's achternaam).

Omdat een Farad heel veel is, spreekt men meestal van milli- (duizendsten, mF), micro- (miljoensten, uF; eigenlijk μF), nano- (miljardsten, nF) en picoFarads (biljoensten, pF).
Om een mij onbegrijpelijke reden is het in de gitaristenwereld gebruikelijk om de meestal gebruikte condensatoren aan te duiden met 0,022 cq 0,047 uF ipv het kortere 22 cq 47 nF.

Schoolfrikmodus uit ;)

Veel succes met de laatste loodjes.
En maak je een mooi youtube-filmpje als je klaar bent? Ik ben erg benieuwd!

Midwolda
30 december 2010, 22:37
Goed bezig, soon-to-be Sakaiplayer! http://www.cool-screen-names.com/smilies/girly/girly20.gif

richwoodplayer
30 december 2010, 23:55
thanks aaron!
erg leerzaam! weet ik dat ook weer:cooler:
ik zal even kijken of ik een mooi youtube filmpje kan maken!
anders word het een sound clipje, maar dat zie ik dan wel.
als dat koude weer nou eens weg ging!
anders moet ik in de kelder even kijken, daar staat de CV ketel, dus daar zal het wel lekker warm zijn, misschien kan ik daar de blanke lak verder spuiten, moet nog maar iets van 4 a 5 lagen, kan dus in 3 dagen af zijn, eventjes kijken dus.

@ midwolda;

Thnx!:cheerup:

Duhsjaak
31 december 2010, 01:45
Hi

Blanke lak spuiten in de buurt van de CV ketel. Je loopt me te fokken toch zeker?
Dan krijg je vast en zeker zo'n gitaar van hoe heet die gast ook weer die alles in de fik steekt.
En we zien jou terug in Beverwijk? Lijkt me geen goed nieuws.

Officieel moet het kunnen met die moderne lakken.
In de praktijk zou ik lekker wachten totdat het iets beter weer is. Die winter is niet voor eeuwig. En je brandwonden wel.

Breng daar eens een bezoekje in Beverwijk en gegarandeerd dat je van je romantishe BBQ dromen bent verlost.

Kortom: Mag ik tegen stemmen?
- je ademt veel te veel rotzooi in die niet in je longen hoort
- kans op nare ontploffingen/brand veel te groot

En ik wil de doop van die Sakai (op afstand hoor) nog zien.
Fijne jaarwisseling!
Gus

richwoodplayer
31 december 2010, 01:48
onze kelder is ongelovelijk groot, de plek waar ik de gitaar zal spuiten zal iets van 10 meter van de CV ketel vandaan zijn, en dan spuit ik de gitaar als ik met me rug naar het ding toe sta, dus spuit er vanaf.

mijn idee is ook om gewoon te wachten, maar als het echt te lang duurt ga ik het toch overwegen denk ik.

macwilliams
31 december 2010, 09:01
Hi

Dan krijg je vast en zeker zo'n gitaar van hoe heet die gast ook weer die alles in de fik steekt.

Fijne jaarwisseling!
Gus

Nou ja zeg:stop:

richwoodplayer
31 december 2010, 17:16
yes!
achterin de slagerij van mijn vader heeft hij een hok waar hij al het karton en dozen met zakjes enzo heeft staan, en daar mag ik de gitaar aflakken!

ga er zo heen ff kranten enzo ophangen, en dan ga ik de 1ste 2 lagen spuiten, dan morgen weer 2 en maandag nog 1 of 2, en dan kan ik hem 3 weken laten uitharden!

yes! goed vooruitzicht!

macwilliams
31 december 2010, 17:44
Heb je mooi de gelegenheid om hem vlot af te maken.

richwoodplayer
31 december 2010, 17:46
yup!
ben er erg blij mee!
hoef ik niet te wachten tot die stomme koude dagen voorbij zijn!:crazyhappy:

richwoodplayer
31 december 2010, 22:48
net 1 laklaag gespoten, en zette alweer wit uit...
terwijl het waar ik hem spoot 15 graden was.

nu heb ik besloten het zo te laten, en hem binnekort in elkaar te zetten, en hem in de zomer nog een keer te spuiten.
scheelt een hoop gedoe en elende.

Duhsjaak
1 januari 2011, 14:39
Hi
Als ex brandweerman heb ik een hoop lol gehad en ook een aantal keer nare zaken onder ogen gehad.
17 december heb ik een vriendje in de armen gesloten na 8.5 jaar reconstructieve chirurgie en inderdaad, hij lijkt wel weer een beetje op mijn vriendje.
Vandaar dat ik erg schrok van je bericht.
Achteraf had ik daar wat nuchterder op moeten reagen misschien, maar dat is mij op dat moment niet gelukt.

Sorry dat ik een beetje uit de bocht vloog. Maar je moet maar denken dat het gewoon bezorgdheid was.
Ik wens je een heerlijk 2011 en een prachtige Sakai. En deze draad heeft mijn hart gestolen.
Vriendelijke groet, Gus

richwoodplayer
1 januari 2011, 16:37
maakt niet uit, ik snap het wel.
al snap ik zelf wel dat ik niet pal naast de cv ketel moet gaan spuiten, vandaar dat ik het er zo ver mogelijk vandaan wou spuiten in de kelder.
maargoed, ik ben begonnen hem toch maar in me kamer te spuiten, en verdomd, de lak slaat niet wit uit!
goede zaak dus!

Duhsjaak
1 januari 2011, 20:16
Hi
Nou, om een complex technisch verhaal in drie woorden samen te vatten valt niet mee.
Maar het gaat om verhoudingen in relatie tot temperatuur en zuurstof.
Onder ideale (voor de ontploffing) en klote omstandigheden is de verhouding zuurstof:stof verzadigd. De geringste vonk of vlam laat een heel klein beetje stof vlam vatten als gevolg waarvan er een stof explosie optreedt.
Daardoor zijn bakkerijen potentiëel gevaarlijk.

Kijk maar eens wat er gebeurt als je een beetje droge coffee creamer in de buurt van een vlam houdt.
Het gaat dus maar ten dele om de vraag of dat, wat in de lucht wordt gebracht, brandgevaarlijk is. Dat is van secundair belang.
Heel kleine verfdeeltjes zijn in potentie explosiegevaarlijk, los van de vraag wat de drager (water of snel vluchtig oplosmiddel) is. Vluchtig = uiteraard explosie gevaarlijker.

Sorry, laten we erover stoppen. Het is gelukkig niet gebeurd!
Vriendelijke groet, Gus

richwoodplayer
3 januari 2011, 23:33
http://www.guitarnucleus.com/gitschems/Tele-Stan_wir.jpg

ik heb alles aangesloten zoals op dit schema staat, maar er komt geen signaal uit de gitaar.
mijn stem apparaat krijgt geen signaal binnen, en er komt geen geluid uit me versterker.
iemand enig idee hoe dit kan?

Wietse, misschien heb jij nog een vergelijkbaar model, zou jij dan een foto/schema willen maken van het draadschema van die gitaar?

aaronstonebeat
4 januari 2011, 00:10
Ik vind dat eerlijk gezegd ook geen aansluitschema; er is nauwelijks te zien hoe de verbindigen aan de schakelaar moeten lopen en er staat niet bij welke contacten van de schakelaar de zg. 'commons' zijn. Neem dan onderstaande; als je de elementen op de commons (de contactjes die altijd met één van de andere aan hun kant verbinding maken) aansluit, werkt het.

Heb je dan trouwens die twee schuifschakelaartjes vervangen door een 3-standenschakelaar?

Schema, linksonder en rechtsboven zijn de commons:

http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/standard_tele.pdf

richwoodplayer
4 januari 2011, 01:11
oke, bedankt!
nee, ik heb de schuifknopjes er nog gewoon op zitten!
is het dan weer anders?

aaronstonebeat
4 januari 2011, 01:23
Ja, dat is wel een andere situatie. Ik zou zeggen zoals het zat. Een element aan één kant van elk schakelaartje en dan dat groene kabeltje naar de volumepot verbinden met die centrale verbinding, dat draadje dat de vier middelste contacten met elkaar verbindt:

http://img832.imageshack.us/img832/2792/imag0263c.jpg

richwoodplayer
4 januari 2011, 01:36
oke, ga ik dat morgen of woensdag eens proberen!

Jilles
4 januari 2011, 01:43
Ik zit hier al een tijdje mee te loeren. Ik vind het een te gekke gitaar!


Om een of andere reden heb ik dit topic gemist, maar na deze comment van Aaron móest ik toch even gaan kijken naar de foto's! Je afwerking ziet er goed uit man! De body en headstockvorm...:???: Laten we zeggen dat ik niet helemaal mee kan komen met de mening van ASB, haha.
Maar, het ziet er veelbelovend uit! Succes met de verdere afwerking.

Jilles

aaronstonebeat
4 januari 2011, 01:45
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat nu dan hebt aangesloten. Op zo'n 3-standenschakelaar zitten 8 contacten, op elk van die schuifschakelaars 6 :dontgeti:

Heb je beide elementen op één schakelaar aangesloten? Ahw diagonaal op de hoekpunten en dan de andere twee hoeken diagonaal met elkaar verbonden? Dan zou er inderdaad helemaal geen geluid uitkomen.

aaronstonebeat
4 januari 2011, 01:51
Om een of andere reden heb ik dit topic gemist, maar na deze comment van Aaron móest ik toch even gaan kijken naar de foto's! Je afwerking ziet er goed uit man! De body en headstockvorm...:???: Laten we zeggen dat ik niet helemaal mee kan komen met de mening van ASB, haha.
Maar, het ziet er veelbelovend uit! Succes met de verdere afwerking.

Jilles

Dit soort gitaren doen me aan dit soort rock 'n roll denken: 5, 6, 7 8's (http://www.youtube.com/watch?v=YlPrvzPolYA) :blast:

richwoodplayer
4 januari 2011, 08:22
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat nu dan hebt aangesloten. Op zo'n 3-standenschakelaar zitten 8 contacten, op elk van die schuifschakelaars 6 :dontgeti:

Heb je beide elementen op één schakelaar aangesloten? Ahw diagonaal op de hoekpunten en dan de andere twee hoeken diagonaal met elkaar verbonden? Dan zou er inderdaad helemaal geen geluid uitkomen.

dat klopt, dit zat zo al toen ik het binnen kreeg.
en aangezien ik uit die schema's niet kon opmaken hoe ik het zou moeten aansluiten op die schakelaartjes, ging ik er vanuit dat het wel goed zou zitten.
maar nu ik weet dat dat niet zo is, ga ik het op de manier doen die jij me gister hebt uitgelegd:ok:

Duhsjaak
4 januari 2011, 08:30
@Aaronstonebeat
Hi
Je laat niet na mij iedere keer weer te verbazen met je diepgaande kennis van allerlei culturen. Dit is een schitterende cover van een single die ooit door Stevie Winwood met (My boy lollipop) Milly is gedaan. Zoals te verwachten zet de cover het origineel op grote afstand.

Ik meende met het onder de knie krijgen van Haiku's en Tanka's al een aardige stap in de goede richting te hebben gezet, maar ben nu toch tot het inzicht gekomen dat ik nog maar aan het begin sta van het proces.

Misschien dat het eten van grote hoeveelheden Osaka pannekoeken voor de lunch hiertoe bevorderlijk kan zijn. Dat tentje (open van 12 tot 14) is op 20 seconden afstand gevestigd van de Sound Shop in Amstelveen. Zo is het aangename met het aangename te verenigen.

Mocht het niveau van de 5, 6, 7, 8's voor mij onhaalbaar te zijn, heb ik gelijk het streefniveau voor mijn volgende leven te pakken.

Ik ga NOG een keer genieten.

Vriendelijke groet, Gus

richwoodplayer
4 januari 2011, 18:21
zo ziet hij er nu uit, met tijdelijk even 2 snaren erop die ik nog had liggen om te kijken of hij signaal stuurde.

http://img703.imageshack.us/img703/6369/imag0269q.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/7284/imag0270m.jpg

en samen met de bc rich:
http://img254.imageshack.us/img254/6108/imag0271b.jpg

macwilliams
4 januari 2011, 19:22
En? Hoe bespeelbaar is die plank?

richwoodplayer
4 januari 2011, 19:51
nou, de snaren zo zonder versterker klinken ontzettend hard!
en de aktie is ook redelijk laag, dus dat zit ook wel goed!

Duhsjaak
4 januari 2011, 20:02
Hi Rich
Ik vinnum super fraai geworden. Inderdaad is ie onversterkt een lawaai papagaai, iets dat ie ruimschoots goed gaat maken met betrekkelijke low output pick ups. Dus dan is het totaal weer in balans. Als die Pick ups ook maar een beetje lijken op die van mij tenminste.
Heel veel plezeier ermee!!!
Vriendelijke groet, Gus

aaronstonebeat
4 januari 2011, 22:41
Werkt de elektriek nu?

richwoodplayer
5 januari 2011, 00:23
nee nog niet, net wel, maar toen werkde de switches en potmeters niet, toen had ik m vanaf de potmeter met een los draadje op de buitenste ring van de input geduwd.. nog ff verder priegelen..

richwoodplayer
5 januari 2011, 01:58
na wat gepiel, en met het idee te komen dat seymour duncan schema maar eens te proberen, werkt nu alles!:crazyhappy:
seymour suncan schema werkt perfect!
alleen de volume pot meter nog even na kijken, want die houdt er soms mee op als je er een tik op geeft.
even nakijken dus..

maar!
het werkt!:cooler:
en hij klinkt nog best lekker ook met die 2 snaartjes in drop D, rocken!!

richwoodplayer
5 januari 2011, 16:24
nou, ik weet niet wat sommige mensen tegen deze sakai gitaren heeft, maar die van mij brult als een malle!
clean ook alles perfect, alleen de bass E loopt soms een beetje aan.
verder klinkt ie echt super goed!

lage output van de elementen is niks van te merken!
hals speelt ook ongelovelijk soepel, en de aktie is goed laag, intonatie ook allemaal prima!

denk alleen wel dat ik hem toch ga verkopen, aangezien ik centjes nodig heb om mijn GAS gitaar te kunnen kopen.

de Fender telecaster 72 deluxe in het rood:lovelove:

zal vrijdag eventjes kijken of ik een filmpje kan maken.
mijn moeder is vandaag tijdens het wandelen gevallen op haar arm, en heeft nu een scheurtje in haar bot, en die mag dus voorlopig weinig doen, dus zijn er veel taken die ik over moet gaan nemen.

gr

Jilles
5 januari 2011, 16:59
Ik heb er niets tegen, het is gewoon m'n ding niet. Als zo'n set goed gemonteerd en afgewerkt wordt zal het best een prima gitaar zijn.
Volgende stap: Zelf maken? :soinnocent:
Hij ziet er in ieder geval goed uit.

richwoodplayer
5 januari 2011, 17:14
oh, ik had het meer over de forums die ik tegen kwam op google toen ik zocht naar meer info over deze gitaar, en daar stond overal dat het slechte gitaren waren, het niet klonk en dit en dan.
en daar merk ik zelf echt heel weinig tot niets van.
zal zo nog even wat foto's schieten!

richwoodplayer
5 januari 2011, 18:49
heb 2 sound samples gemaakt!

hier staan ze op: clean en distortion
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1135528

aaronstonebeat
5 januari 2011, 18:59
heb 2 sound samples gemaakt!

hier staan ze op: clean en distortion
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1135528

Te gek :ok:

Duhsjaak
5 januari 2011, 19:49
Hi Rich
Wat een feest dat ding. Elementen zien er een beetje anders uit maar de klank is uiterst bekend.

Ik hoop dat je er ook mee op een podium kruipt. Heeeeel wat onderkaken zullen op veters zakken.
Heel veel voldoening van je werk en heel veel plezeier ermee.

Vriendelijke groet, Gus

richwoodplayer
6 januari 2011, 22:07
hier de foto's!

http://img843.imageshack.us/img843/9152/imag0272.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/6671/imag0273fd.jpg
http://img641.imageshack.us/img641/4299/imag0274r.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/8961/imag0275w.jpg

nogmaals de link naar de samples toe:
http://www.soundclick.com/bands/defa...bandID=1135528

wat zou deze sakai nu ongeveer waard zijn?

Harry
7 januari 2011, 10:05
wat de gek ervoor geeft denk ik. Maar ik vind 'm erg leuk geworden!!!!

Nagramoth
7 januari 2011, 12:08
http://img843.imageshack.us/img843/9152/imag0272.jpg

Fawk... Erg tof geworden.
En nu een mooiere foto maken, en inschrijven voor de mooiste-gitaar-contest.
Een vintage jap kan altijd wel op stemmen rekenen.

lefthandstrat
7 januari 2011, 12:29
Hoi, ik heb je project gevolgd en ik vind het erg knap wat je ervan gemaakt hebt. Hij ziet er prachtig uit en je soundsamples klinken ook prima.

Complimenten en veel plezier ermee! :rockon:

richwoodplayer
7 januari 2011, 16:53
bedankt voor de complimenten!:cheerup:

Exi
7 januari 2011, 16:59
Sjonge! Dat is een vette plank geworden zeg en hij klinkt zéker niet verkeerd!:ok:
Wat Nagramoth zegt: Inschrijven die hap!;)

richwoodplayer
7 januari 2011, 17:13
ik heb me gibson er al in staan, weet niet of ik hem nu nog kan omwisselen..

Duhsjaak
15 mei 2011, 16:02
Hi
Tijdens een regenbui mag je kiezen tussen opruimen of gitaar spelen. En natuurlijk is dat Russisch vrijwillig uitgevallen in het voordeel van opruimen!

Russisch vrijwillig op te vatten als: Ik wijs een vrijwilliger aan. En wie niet meewerkt wordt naar de Weet ik veel Archipel verbannen. Je weet wel...

Maar daarbij kwam ik nog de Sakai Ashtray tegen. Je weet wel, dat rammelende bakje, net onder de dingest arm.

Op sommige foto's zie je hem, zoals bij die creme/gele met die zwarte pups, maar bij jouw foto's ontbreekt ie. Geef je even te kennen of je hem ook wilt hebben?

Vriendelijke groet, Gus