PDA

View Full Version : Waarschuwing



Hbamp
13 november 2010, 15:44
Hierbij wil ik graag iedereen waarschuwen voor gevaarlijk onveilige clone amps die op dit moment op diverse veiling en verkoopsites aangeboden worden.
Deze versterkers hebben geen afdekkap over het gevaarlijke hoogspanningsgedeelte en je kan hiermee gemakkelijk in aanraking komen als je met je handen in de kast gaat. Het gaat hier voornamelijk om Tweed Fender clone amps zoals Bassman 5F6 en de Tweed Twins waarbij de hoogspanningselko's aan de bovenkant op het chassis zijn gemonteerd en met een afdekkap afgedekt horen te worden. Dit is echt levensgevaarlijk!!!
Je moet er niet aan denken dat een van je kinderen al spelende met de handjes in zo'n kast graait. Verder is intern de kwaliteit en de veiligheid ook ook ver onder de maat. Als je van plan bent om een dergelijke versterker te kopen of als je zo'n versterker reeds bezit ga dan naar een gerenomeerde versterkerbouwer om de veiligheid te controleren of je te laten adviseren.
Deze versterkers zijn vaak te herkennen aan een grijs metalic logo met Fender Bassman o.i.d. erin gegraveerd.

Mitch
13 november 2010, 16:02
Goede tip, maar een linkje zou wenselijk zijn.

Hbamp
13 november 2010, 17:21
Eerlijk gezegd weet ik niet waar ze vandaan komen. De inmiddels drie exemplaren die ik gezien heb waren resp. via ebay, tweedehands.nl en marktplaats gekocht.
Zag er een met hetzelfde logo vandaag op marktplaats.
Ik denk dat ze ergens op een achterkamertje bij kaarslicht in elkaar geknutseld worden, zo zien ze er van binnen in elk geval wel uit.

nico verduin
13 november 2010, 17:47
Henk,

deze: http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/381081526-fender-bassman-5f6a-point-to-point.html?return=eJwtit0KgkAQRt9F0Et1E4NWlrAH6Lbr STdc3J9hZ6Qoevcm6u6c832glX453Q6kVd%2FpgizkaRkWZtRN sya0sQ6QV0YPwFRH3%2FwuNS54fHijqpkMp7IbVdmdPAs8HQrS baZ%2FxW9tBYIMY9yCzW4SXe%2BiVyAKEEUTOfFdhbiZtsJEPK XZGnXY9%2BdLMbw%2F8wA3Mw%3D%3D&df=1&fta=eNotjkluwzAMRe%2BihdfWYEmm4Ctk26VBDU6NehAiOTEa 5O6VjO4e%2BYnPh6DgnUADOR7L%2BMQlEVNGCuRcBtr4NOQdqF ky%2FM7RpMmnMsUMrVkjbMcaHrMzPy%2BwmNKKm9nTDKyJ8Rja Ju4pu92Hgfayu33VYgEk4j0QM5eaBBzI7K%2BPlEogVPVCy0me VFrplS2geia46wpoVNjzAowHZ0UBpblvfQFuFeesboRjXY24Qu vrceelnHQBYZ3StYej8rZGrRQi0Ot58ch7RJ%2FGJWz3%2FF39 2hL0QFY8x6pcLP3lzIDgi5jbPz6JQWjh%2Ffn8ARAKY34%3D&fta_ind=2&fs=1

Hbamp
13 november 2010, 17:58
Ja deze, het logo is in elk geval hetzelfde als de krakkemikkige exemplaren die ik gezien heb. Troep verkoopt blijkbaar goed.

nico verduin
13 november 2010, 18:06
Reparaties ook:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Hbamp
13 november 2010, 18:46
Ja zolang het mensen betreft die alleen maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten heeft het nog wel iets van "eigen schuld dikke bult" . Dit is echter te gevaarlijk om nog lachwekkend te zijn en het betreft toch voornamelijk mensen die zoiets kopen omdat ze net niet zo'n goed gevulde beurs hebben.

Mr.Jay
13 november 2010, 19:02
En ook nog duur ook.

Mitch
13 november 2010, 19:04
Ja, ik associeer dit niet zo snel met goedkope rommel. De hele advertentie wekt de schijn van kwaliteit.

Mr.Jay
13 november 2010, 19:06
Alleen die schakelaars al.......

Hbamp
13 november 2010, 20:25
Mitch schreef,
Ja, ik associeer dit niet zo snel met goedkope rommel. De hele advertentie wekt de schijn van kwaliteit.

Ja de buitenkant zier er goed uit, gewoon een prima Mojo kast. Van binnen is andere koek (in elk geval van de exemplaren die ik heb gezien). Ik heb hier de ingewanden liggen van die dingen. Geen afstandhouders of board maar stukjes schuimrubber onder het montageboard. Nergens een veerringetje of andere vorm van borging achter bevestigingsmoertjes. Meer koude soldeerlassen heb ik ook nog nooit in een versterker gevonden. Draad die zeker geen 600V kan hebben en die zo uit een telefoonkabel getrokken lijkt te zijn en verder de goedkoopste onderdelen die verkrijgbaar zijn. Ik heb met meer dan 35 ervaring jaar veel gezien maar dit slaat alles.
Ik weet niet of de versterker op Marktplaats van hetzelfde laken een pak is maar aan de schakelaars en logo te zien is deze afkomstig van dezelfde bron. In elk geval veel te duur.
Ik wou het eigenlijk bij een waarschuwing laten omdat anders weer onzinnige discussies ontstaan wat wel en niet de standaard is. Gevaar voor elektrocutie is in elk geval nooit te accepteren, vandaar de waarschuwing.

Harald
14 november 2010, 14:41
Als ik je goed begrijp is het dus ook helemaal geen Fender versterker? In dat geval is het toch gewoon oplichting, en zou je de advertentie bij marktplaats iig moeten kunnen rapporteren?

Hbamp
15 november 2010, 14:53
Misbruik van de naam van Fender heeft al velen veel geld gekost.
Een loopje nemen met de veiligheid van een apparaat kan mensen hun leven kosten en dat is niet in geld uit te drukken. Oplichting boeit het OM niet in Nederland of het moet al heel erg uit de klauwen lopen en zelfs dan komen de daders er meestal met een taakstrafje af.

guitarnijboer
17 november 2010, 18:14
Vooropgesteld dat ik nooit een versteker zal kopen die door een particulier in elkaar is gezet, zijn er hier op het forum meerdere mensen die versterker voor verkoop bouwen.

Aan de foto's van internet (de marktplaats link) kan ik niet afleiden of de bouwkwaliteit slecht is, waarmee ik niet zeg dat ie dus goed is trouwens, maar het is gewoon niet duidelijk genoeg.

Ik vindt het een beetje vreemd om hier iemand af te branden op basis van enkel jou bevindingen en indrukken zonder enig bewijs. Als je dan een paar thuis hebt staan ben ik wel benieuwd naar wat foto's, dan kunnen ook wij zien waar het over gaat. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat de cap-can over de elko's de kostenbesparing moet brengen voor iemand die deze versterkers bouwt. Die 15 Euro kan er dan ook nog wel bij lijkt me, maar goed...

Edit: Ik heb overigens geen contacten met de bouwer of whatever, maar vind dit gewoon wat al te klakkeloos nalullen.

Ik wil graag bewijs.... Eerst kijke, dan zeike....

Hbamp
19 november 2010, 13:51
Ik vindt het een beetje vreemd om hier iemand af te branden op basis van enkel jou bevindingen en indrukken zonder enig bewijs

Goed lezen is ook een kunst. Ik geef hier niemand ergens de schuld van.
Het was alleen maar een waarschuwing en met mensen afzeiken hou ik mij niet bezig. Als je prijs stelt op foto's mail ik ze je graag.

Negative K3 fan
19 november 2010, 21:04
interessante materie...

Is het niet zo dat je (in Nederland) op een of andere manier gecertificeerd of gediplomeerd moet zijn om consumentenelektronica te bouwen met een commercieel oogmerk?

Rock Bottom
19 november 2010, 21:21
interessante materie...

Is het niet zo dat je (in Nederland) op een of andere manier gecertificeerd of gediplomeerd moet zijn om consumentenelektronica te bouwen met een commercieel oogmerk?

Volgens mij moet alle commerciele electronica voorzien zijn van een CE merk.

frander
20 november 2010, 04:59
Enof!!!!!!

guitarnijboer
20 november 2010, 10:38
Ik geloof niet dat een CE keur verplicht is. Er zijn best veel eenmans versterker bouw bedrijfjes en heb die CE stickertjes nog nooit zien zitten. Ook op effecten zie ik tegenwoordig CE stickers, maar ik heb hier ook een boutique pedaaltje uit america van een vrij klein bedrijfje (Catalinbread) waar dan niet op zit.

Natuurlijk is het wel fijn als mensen kennis hebben van veiligheidsnormen.

Daarbij komt dan ook nog dat gebruikte onderdelen ook goedgekeurd moeten zijn. Ik weet dat Amplimo trafos voorzien zijn van verschillende keurmerken, maar hoe dit bij andere (kleine) trafowikkelaars zit weet ik ook niet.

cluseau
20 november 2010, 14:59
Daarbij komt dan ook nog dat gebruikte onderdelen ook goedgekeurd moeten zijn.

Ach, wat zegt zo'n goedkeur uiteindelijk?

Deze zijn (waren) ook voorzien van een keurmerk :soinnocent:

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pics/halogeen2.jpg

fastfolkert
20 november 2010, 15:24
Ik geloof niet dat een CE keur verplicht is. Er zijn best veel eenmans versterker bouw bedrijfjes en heb die CE stickertjes nog nooit zien zitten. Ook op effecten zie ik tegenwoordig CE stickers, maar ik heb hier ook een boutique pedaaltje uit america van een vrij klein bedrijfje (Catalinbread) waar dan niet op zit.

Natuurlijk is het wel fijn als mensen kennis hebben van veiligheidsnormen.

Daarbij komt dan ook nog dat gebruikte onderdelen ook goedgekeurd moeten zijn. Ik weet dat Amplimo trafos voorzien zijn van verschillende keurmerken, maar hoe dit bij andere (kleine) trafowikkelaars zit weet ik ook niet.

CE is verplicht indien je in Europa verkoopt. CE op zich zegt daarentegen weer niets omdat het erom gaat aan welke richtlijn je apparaat voldoet (EMC richtlijn, laagspanningsrichtlijn etc.).
Daaronder hangen weer normen waarmee je bewijst aan de richtlijnen te voldoen.....bent u daar nog? :makeup:

Electronica die aan het lichtnet hangt, en die in Europa wordt verkocht moet bijv. voldoen aan de laagspanningsrichtlijn, en dat houdt weer in dat primaire componenten (die aan het lichtnet hangen zeg maar) moeten voldoen aan "relevante electrische veiligheidsnormen" zoals CSA, UL etc.

Overigens staat (stond?) er in elke Elektuur/Elektor een pagina met daarin basisregels voor electrische veiligheid (veiligheidsaarde, trekontlasting etc.) Erg handig voor de zelfbouwende leek.

YMMV, FF (houdt zich hier beroepshalve mee bezig...:soinnocent:)

cluseau
20 november 2010, 15:38
CE is verplicht indien je in Europa verkoopt.

In diezelfde elektuur staat overigens dat een CE keurmerk voor de zelfbouwer niet verplicht aangebracht hoeft te worden.

guitarnijboer
20 november 2010, 19:38
Toch vraag ik mij welke keuring de eenmans versterkerbouwer, waarvan er toch veel zijn in Nederland, ondergaan. Kijk Koch en Marble ok, maar Chris, Nico, Dirk, Peter etc. Natuurlijk allemaal goed op de hoogte van veiligheid, maar een CE keurmerk of KEMA of zo?

fastfolkert
20 november 2010, 20:30
Toch vraag ik mij welke keuring de eenmans versterkerbouwer, waarvan er toch veel zijn in Nederland, ondergaan. Kijk Koch en Marble ok, maar Chris, Nico, Dirk, Peter etc. Natuurlijk allemaal goed op de hoogte van veiligheid, maar een CE keurmerk of KEMA of zo?

CE geldt idd. alleen voor "het op de markt aanbieden". Zelfbouwers die voor eigen gebruik iets bouwen vallen daarbuiten, maar ieder die z'n spullen op commerciele basis aanbiedt valt onder de Europese Wetgeving, en dus onder CE. Leuker kunnen we 't helaas niet maken...:eek:


YMMV, FF

Hbamp
20 november 2010, 22:26
Hier een uitsnit uit de EEC regelgeving.

Het is een richtlijn en dus geen gebod.

De fabrikant kan zelf bepalen hoe hij er voor zorgt dat zijn producten in overeenstemming zijn met deze eisen. Een voor de hand liggende weg is bij het ontwerp en de fabricage de Europese geharmoniseerde normen te volgen. Werken volgens dergelijke normen levert namelijk 'een vermoeden van overeenstemming met de essentiële vereisten' op. Voor elke richtlijn worden dergelijke geharmoniseerde normen opgesteld. De fabrikant kan er echter ook op een andere manier voor zorgen dat zijn producten aan de richtlijneisen voldoen. Wel is het aan te raden al bij het ontwerp van (nieuwe) producten rekening te houden met de essentiële vereisten van de betreffende richtlijnen. Voor sommige producten kunnen overigens meerdere richtlijnen van toepassing zijn. De fabrikant dient verder aan enkele administratieve verplichtingen te voldoen. Produceert u een product dat niet onder een van de Nieuwe Aanpak Richtlijnen valt dan mag u geen CE-markering aanbrengen.

PS.
Iemand die willens en wetens een ander in gevaar brengt is wel degelijk strafbaar. Zo ook de illustere bouwer van de onveilige versterkers.

fastfolkert
20 november 2010, 22:35
Helaas, de term "richtlijn" is enigszins misleidend; het is wel degelijk Europese wetgeving en dus verplicht.
Kijk ook bijv. op http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=95689

We raken natuurlijk wel erg OT; feit blijft IMHO dat alle (electrische-) spullen veilig geconstrueerd moeten worden; ook als je het voor jezelf bouwt.

YMMV, FF

Hbamp
20 november 2010, 22:58
Wie het CE logo voert dient aan alle administravie verplichtingen voldaan te hebben en is dan als zodanig ook strafbaar bij het niet nakomen van de gestelde verplichtingen en regels.
Het is inderdaad een grote papierwinkel waar je als gewone sterveling bijna niet uitkomt. Je bent er zo een jaartje of wat zoet mee. Recent onderzoek heeft uigewezen dat er veel misbruik van het CE logo gemaakt wordt. Ook hier is de controle en handhaving niet voldoende gebleken voor lieden die gewoon doen wat ze zelf willen. Levensgevaarlijke magnetrons, Keukenkranen waar zware metalen in zitten etc. etc. vaak afkomstig uit China.

We raken natuurlijk wel erg OT; feit blijft IMHO dat alle (electrische-) spullen veilig geconstrueerd moeten worden; ook als je het voor jezelf bouwt.
En zo is het maar net!

Dirtypool
23 november 2010, 11:27
Het betreft niet een versterker als deze, neem ik aan?
Grijs chassis.
Vind t wel een sexy ding
Ampman buizenversterker Fender Bassman - point to point
o, hoe krijg ik dat linkje aan de praat? Marktplaats, kijk zelf maar ff

cluseau
23 november 2010, 11:42
o, hoe krijg ik dat linkje aan de praat? Marktplaats, kijk zelf maar ff

Zo (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/398543100-ampman-buizenversterker-fender-bassman-point-to-point.html?return=eJwtjEsKwzAMRO8SSJb%2BNFnZmJLeRC QuNv5ERA4tLb17FdrVvDcjBEabdzTKktHTZDrysC%2FBhtbQSJ k29FUU2FPDDNBI1Cx%2FJwIDXp%2FZ6WEl17Z%2BnHU%2F3tbI wJkb5ysiI91X%2Bq94toqh8DDXo%2Fg9LqzpwQoFC1S2jc4nlw HxcKqzny%2FiGzOK&df=1&fta=eNotjV0OgjAQhO%2ByDzxTNKKz4QpegWwoamMLjVt%2BIv HuFuPbzk6%2BbwQ1NsUZNL18O4tXYsUp59U3prDapBGGrQP7hL eLrDer%2BRMTSg4RwxT6l%2Bv4uUBCDDLwqA5VEePUlLvrCIpy 74ldphQHkLO%2Fkbxh6s4cz7dujyY3aYxitfX9cE%2BPnShzcQ EFWdtdkjn7s1QgWYiv%2F3MmFpTYPp8vNpxBZw%3D%3D&fta_ind=1&fs=1) ;)

Een week geleden zo'n ding in reparatie gehad, ziet er goed uit hoor, wat veiligheid betreft nix mis mee.