PDA

View Full Version : Epiphone EA-250 repareren



roelercoaster
13 november 2010, 13:34
Hey jongens,

ik heb al vanaf de aankoop van mijn gitaar wat problemen. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=135564)
Ik heb de gitaar dan laten repareren in een gitaarwinkel.
Nu zijn er echter nog steeds wat problemen:

-zo zijn de noten op de hoogste frets heel snel uitgestorven. Er is wel geen sprake van fretbuzz, maar ze blijven niet lang doorklinken.

-ik speel voornamelijk jazz op de gitaar, maar als ik dan toch eens een iets heftigere solo speel (hardrock of iets dergelijks), hoor ik 1 krak in de neck. Het is me duidelijk dat er op dat moment iets gebeurt in de neckpocket. Er verandert niets aan de stemming of de bespeelbaarheid van de gitaar, gewoon die krak.


-de gitaar ontstemt tamelijk snel, vooral de g-snaar...

Op het elektrische gitaar-forum verwees men me door naar hier, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Het geluid van de gitaar vind ik prachtig, maar het zou beter zijn mocht ze ook helemaal in orde zijn.

barno
13 november 2010, 13:43
je hebt al een en ander laten doen aan de gitaar blijkt. om dit zo op afstand zonder foto's te beoordelen is moeilijk. halspocket toestanden zijn niet altijd makkelijk, zelfs voor een ervaren bouwer. Dus ik zou er gewoon terug mee naar de reperateur gaan en je probleem uitleggen.

roelercoaster
13 november 2010, 13:49
Probleem is dat deze reparatie al vrij prijzig was..

gengar
16 november 2010, 09:34
wat is er exact aan gebeurd en wat heb je hiervoor moeten betalen als ik vragen mag?

Afgezien daarvan zou ik verwachten van de man waar je geweest bent dat hij het gewoon gratis verhelpt, blijkbaar is het gewoon niet goed genoeg geweest wat hij heeft gedaan.
grz

gertgert
16 november 2010, 19:34
wat is er exact aan gebeurd en wat heb je hiervoor moeten betalen als ik vragen mag?

Afgezien daarvan zou ik verwachten van de man waar je geweest bent dat hij het gewoon gratis verhelpt, blijkbaar is het gewoon niet goed genoeg geweest wat hij heeft gedaan.
grz

zo is dat, mag je op z'n minst verwachten.
de verlopende g-snaar kan een tunerprobleem zijn, de stocktuners vervangen door een degelijk setje gotoh's of schallers o.i.d. kan je evt. zelf uitvoeren.

Een 'krak' bij de hiel klinkt als een niet goed sluitende halsverbinding (te ruime pocket, mogelijk niet goed verlijmt o.i.d.).
Dat zou ook het gebrek aan sustain kunnen verklaren. Geen lekkere klus wat Barno ook zegt, want als het probleem daar echt zit zal in het ergste geval de hals er af gestoomt moeten worden. Zou de 'krak' evt. ook van de stelpen kunnen komen?

oigun
16 november 2010, 21:41
zo is dat, mag je op z'n minst verwachten.
de verlopende g-snaar kan een tunerprobleem zijn, de stocktuners vervangen door een degelijk setje gotoh's of schallers o.i.d. kan je evt. zelf uitvoeren.

Een 'krak' bij de hiel klinkt als een niet goed sluitende halsverbinding (te ruime pocket, mogelijk niet goed verlijmt o.i.d.).
Dat zou ook het gebrek aan sustain kunnen verklaren. Geen lekkere klus wat Barno ook zegt, want als het probleem daar echt zit zal in het ergste geval de hals er af gestoomt moeten worden. Zou de 'krak' evt. ook van de stelpen kunnen komen?

Ik begreep dat het een bolt-on neck is. het zou kunnenkomen door niet goed vastgedraaide schroeven icm een strakke halspocket? Of het is een erger probleem zie aarons post.

aaronstonebeat
16 november 2010, 22:38
Ik zag dat ik, een beetje per abuis, in je oude topic had gereageerd.
Dat was aldus:

Op deze site (http://www.carlsonskunkworks.com/csw/wp/) vertelt iemand over reparatie aan een EA-250; je moet een beetje naar beneden scrollen. Er is een dat geval een aantal problemen in en rond de neck pocket:

- De hiel lijkt door de snaarspanning naar binnen te zijn gebogen
- dat heeft rond de neck pocket de top van de rand gedrukt
- het heeft ook het hout tussen de hals en de cavity voor het halselement naar binnen gedrukt.

Doet me denken aan de problemen die jij beschrijft; ik kan me althans voorstellen dat dit een zwak punt is bij deze gitaren. Het zou ook op een aantal manieren die knakkende geluiden verklaren.

Verder lees ik eigenlijk alleen maar lovende reviews over dit type gitaren. Dat zou mij wel inspireren om het probleem grondig aan te pakken. Ik zou nadenken over een manier om de hiel te verstevigen.

oigun
17 november 2010, 00:10
Ja verwarrend twee topics over één probleem:seriousf:
Verlies aan tone kan ook nog door een te lage actie worden veroorzaakt of door stringpull (element te hoog).

aaronstonebeat
17 november 2010, 00:17
Dit is één van de foto's die ik zag op die site. En als ik dat zo bekijk, kan ik me voorstellen dat de constructie aan de zwakke kant is; de spanning op de hiel wordt voornamelijk opgevangen door een vrij dun stukje rand aan weerszijden, en door de lijm waarmee het voor- en achterblad aan de rand vastzitten.

Het zou ook kunnen verklaren waarom je gitaar uberhaupt een shim nodig had/heeft.

http://www.carlsonskunkworks.com/csw/wp/wp-content/uploads/2010/08/top-crack-detail-1.jpg

stijnkenens
17 november 2010, 00:20
Hm, een los nekblok is inderdaad niet zomaar op te lossen.
Ik snap het wel, want de constructie hoe die er nu uitziet is inderdaad niet stevig genoeg voor meer dan 50 kg snaarspanning.

Maar een hersteller die een fout maakt en het erna niet zou willen oplossen ...
hm, die is klanten kwijt denk ik !

Kan je foto's tonen?



s.

aaronstonebeat
17 november 2010, 22:00
Hm, een los nekblok is inderdaad niet zomaar op te lossen.
Ik snap het wel, want de constructie hoe die er nu uitziet is inderdaad niet stevig genoeg voor meer dan 50 kg snaarspanning.

Maar een hersteller die een fout maakt en het erna niet zou willen oplossen ...
hm, die is klanten kwijt denk ik !

Kan je foto's tonen?



s.

Foto's zouden verdomd interessant zijn in dit geval.
En inderdaad Stijn. Als ik de hersteller was geweest, was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen; zeker niet zonder mijn klant eerst grondig te informeren over de stand van zaken.

Ik vind het wel een fascinerend probleem; zeker omdat het verder een fantastische gitaar schijnt te zijn.
Ik zou een 'nep-hals' monteren en proberen de body zoveel mogelijk terug in zijn oorspronkelijk vorm te klemmen. Vervolgens zou er aan de binnenkant een deugdelijke versteviging moeten worden aangebracht.

Op dat punt houdt mijn inspiratie vooralsnog op :makeup:

roelercoaster
18 november 2010, 18:03
Hey allemaal,

bedankt voor de vele reacties!
Ik zal proberen om foto's te maken, maar ik kan wel zeggen dat het er echt niet uitziet zoals het probleem op die andere site. Er is niets afgebogen bij de hals volgens mij, en bij de pickups is al helemaal niets te zien.

In de winkel heeft een luthier mijn gitaar 'gerepareerd'. Ik vertelde van de shim, maar ze hebben de gitaar alleen afgesteld en de fretten afgeveild. Dit leek op het eerste zicht wel o.k., maar die kleine krak is niet zo fijn. Ik moet wel zeggen dat ze niet zo héél veel kraakt, maar alleen bij de bends enz.

Vriendelijke groeten,

Roeland

aaronstonebeat
19 november 2010, 18:20
Ik blijf heel erg benieuwd Roeland! Natuurlijk hoop ik voor je dat het bij jouw gitaar niet zo dramatisch is; maar je verhaal over het knakken in de halspocket bij wat steviger aanpakken, doet me nog steeds in dezelfde richting denken.

Ik vond er nog een stukje (http://en.wikipedia.org/wiki/Matsumoku) over; daarin:

"... However, it was not the neck construction that was inferior (as described below, many Matsumoku-built necks were of premium quality). Rather, it was the lack of reinforcement in the neck pocket area which could enable that area to act like a hinge, causing future problems with high action due to tension on the body's neck pocket from the strings. Collectors of Matsumoku guitars from this period have often solved this problem by fabricating and installing permanent custom neck shims. ..."

Mbt die laatste opmerking vraag ik me dan af of een shim een degelijke permanente oplossing kan zijn.
Maar goed; foto's !!!

EDIT:

Filmpje met wat foto's (http://www.youtube.com/watch?v=q5RuWMg8EjQ) van oa de binnenkant. Vanaf 00:39 kun je goed zien hoe weinig 'vlees' er maar is om de hiel te ondersteunen.