PDA

View Full Version : Jan Akkerman in de Koekstad



Henri H
13 november 2010, 14:18
Gisterenavond was ie in de Koekstad, dus maar weer 's heen gegaan, want ik had hem al een tijdje niet meer gezien (10 jaar o.i.d.).

Één ding moet ik hem nageven: spelen kan ie wel, en ook de muziek op zich vind ik dik in orde.

Wat ik echt vreselijk vond was zijn sound, in één woord: waardeloos.
Hij maakt dan ook gebruik van zo'n rode rack-POD, die versterkt wordt door een Marble combo.
Ik heb echter geen microfoon voor die Marble zien staan, dus ik neem aan dat ie de POD rechtstreeks op de mengtafel had aangesloten.

Ik vond niet alle sounds even slecht, maar zo'n beetje de helft v.d. tijd had ik eigenlijk oordoppen in moeten hebben, puur vanwege dat vieze, smerige, dunne, maar veel te harde soundje.

Ik zou die gast zo graag 's willen zien met een fijn buizenbakkie achter hem, want ik vind de muziek wel erg mooi.

Tho
13 november 2010, 14:42
what the fuck is de koekstad

Henri H
13 november 2010, 15:27
Laat me dat voor je Googelen: http://lmgtfy.com/?q=koekstad

Tho
13 november 2010, 17:20
Laat me dat voor je Googelen: http://lmgtfy.com/?q=koekstad

wil je anders een google voor je harses?

marter544
13 november 2010, 18:31
Toen ik hem hier in het rabotheater live zag, was zijn sound al net zo kut.. Spelen kan ie wel, maar hij komt/kwam wel een beetje over als een arrogante lul. Eergister Paul Gilbert gezien, wat een topsound had die gozer!

Ace 1.15.19
13 november 2010, 19:07
Spelen kan ie wel, maar hij komt/kwam wel een beetje over als een arrogante lul.
Daar schijnt hij ook een beetje om bekend te staan, al ken ik de man zelf persoonlijk niet.

Henri H
13 november 2010, 20:35
Ja, heb het vaker gehoord dat ie wel wat arrogant kan zijn, en ook gisteren uitte zich dat ook weer een beetje.
Hij kwam nl. niet terug voor een toegift. :stop:

Ik was ook liever naar Paul Gilbert gegaan. Dat was in Zoetermeer toch?

jplm
15 november 2010, 00:25
Spelen kan ie wel, maar hij komt/kwam wel een beetje over als een arrogante lul.

Ja, dat klopt, want dat is ie ook. Hij heeft helaas hetzelfde nadeel als Hans Dulfer; als dat soort lui op het podium staan en ze zeggen wat, dan zit er bij elke twee zinnen tenminste één waarin ze een hatelijke opmerking maken over dit of dat. Toch jammer, en een beetje storend ook.

Groet, Jan.

the sure thing
15 november 2010, 07:40
... tsja, ik vind dat Jan Akkerman wel een beetje arrogant mag zijn :), gezien z'n ubermuzikaliteit.

Ik heb m in totaal 3x gezien, waarvan 1x met "focus/brainbox" materiaal. Dat was 15 jaar geleden, toen speelde die nog op OK spullen. En nog een keer volledig akoestisch (in z'n eentje) en dat was echt fenomenaal.

Rick trodat
15 november 2010, 12:58
Ik denk dat Akkerman misschien wel bij de allerbeste technische gitaristen hoort ter wereld. Zijn geluid is vaker waardeloos.

the sure thing
15 november 2010, 14:23
Ik denk dat Akkerman misschien wel bij de allerbeste technische gitaristen hoort ter wereld. Zijn geluid is vaker waardeloos.... en in die zin vind ik hem (internationaal) zo ontzettend ondergewaardeerd.... Hij zou echt in het rijtje van de besten moeten thuishoren. Met een dito bankrekening...

Van Dattum
15 november 2010, 14:30
Hij zou echt in het rijtje van de besten moeten thuishoren. Met een dito bankrekening...

Dat vindt Jan ook..... Dat heeft ie vaak genoeg kenbaar gemaakt...;)

Helaas voor Jan......

jaywalker
15 november 2010, 15:32
Toen ik hem hier in het rabotheater live zag, was zijn sound al net zo kut.. Spelen kan ie wel, maar hij komt/kwam wel een beetje over als een arrogante lul. Eergister Paul Gilbert gezien, wat een topsound had die gozer!

fuck, ik zag vandaag de flyer. Paul gilbert is zo'n beetje de enige shred gast die ik tof vind.
Bummer

Liquid_Metal
15 november 2010, 18:13
Ik heb streetwalker en Tranquiliser eens op youtube opgezocht maar van de eerste word ik niet echt warm. Muzikaal gebeurt er vrij weinig en zijn solo's vind ik ook niet echt geïnspireerd. Het komt op mij over als een mix tussen bluesladdertjes en metalshreds. Maar dan zonder metalscheur. Dan luister ik toch liever naar Petrucci of Loomis, die muziek vind ik veel spannender.
Tranquiliser is instrumentaal al een stuk interessanter en ligt me weer een stuk beter.
Waarschijnlijk is zijn algehele stijl mij gewoon wat te relaxed :P.

apekop
18 november 2010, 12:13
Ik denk dat Akkerman misschien wel bij de allerbeste technische gitaristen hoort ter wereld. Zijn geluid is vaker waardeloos.

ik vind Jan akkerman helemaal niet zo technisch eerder gezegd, eerlijk soms slordig. Er zijn zeer veel gitaristen die hem technisch compleet weg spelen. Of het dan ook muzikaler is is punt twee.

Niet dat ik hem niet goed vind maar ik vind hem ook zeker niet ondergewaardeerd, eerder overgewaardeerd met vroegere predikaten als 'beste gitarist ter wereld' etc.

showband
18 november 2010, 12:39
Jan Akkerman is uitgeroepen tot "beste gitarist" in de tijd dat Atje Keulen-Deelstra "de beste vrouwelijke schaatser" was.

best leuk maar niet iets om nu steeds op terug te komen.

plus
-herkenbare stijl
-tijd ver vooruit
-veel ideen

min
-ongeinterreseerd / gemotiveerd
-slordig
-nul discipline

Als je hem als gastmuzikant mee hoort spelen bij grote namen bijkt hoe vreselijk goed hij is. Prachtige melodische lijnen. Fantastisch funky slaggitaarwerk. (wat nooit eens op plaat terechtgekomen is)

Als je hem zelf op het toneel ziet staan. Staat hij 9 van de tien keer met de pet ernaar te zwaaien. (en ik heb hem veeeeel zien optreden) Dan gaat hij piemelen, verveeld rondkijken, zijn pulloffriff elke 16 maten een keer afspelen. Geen toegiften, lang uitgesponnen tweeakkoordenschema's. Lekker weer een nieuwe versterker/gitaar uittesten. Enz

Maar daartegenover staat dat zijn tour met roland synthgitaar, adje vandenberg, julia loco, Dino Walcott en kaz lux voor mij een keerpunt in mijn muziekbeleving was. En adje werdt op eigen terrein weggespeeld. Elke zwetend eruit geperstesuperriff die adje speelde speelde akkerman fluitend op de automaat in vier variaties als een soort echo terug. terwijl hij zijn gitaarsynth stond in te programmeren met de voet en daarmee live de hele band op synthgeluid stond te begeleiden.

Samengevat : Als hij door muzikale zwaargewichten gedwongen wordt NUMMERS te spelen. (muziek maken, liedjes. je weet wel) Dan is het fuckking briljant. Helaas komt dat zelden voor. Bij focus was het thijs die de songstructuur-nazi speelde. Bij het rosenbergtrio doen ze niet anders. Noem het maar op... Maar jammend of solo. BLEEEEEHHH.

Hij kan teveel en doet het niet. What a waste of talent. Daarbij steeds zeiken dat je wereldberoemd en rijk hab moeten zijn is m.i. gewoon ergerlijk.

Pak die gitaar dan op en ga spelen! Niet met duizenden euro's subsidie elk jaar een rondje doen op de kernpodia. (hij is zelfs een aantal jaren de meest gesubsidieerde popmuzikant van nederland geweest. Volgens de lijsten van de subsidiegevers)

apekop
18 november 2010, 13:22
Jan Akkerman is uitgeroepen tot "beste gitarist" in de tijd dat Atje Keulen-Deelstra "de beste vrouwelijke schaatser" was.


maar dat is wel uit de tijd dat je ook gitaristen als Jimmy Page en Richie Blackmore had in hun hoogtijdagen, om maar wat te noemen. Tot die mate van grootheid behoort/behoorde hij zeker niet vind ik (al denkt hij zelf misschien van wel).

En kennelijk denken nog steeds mensen dat hij de beste ter wereld is, gezien de post van dit topic waar ik uit citeerde.
Nogmaals: ik vind hem ook goed, maar ik hou niet van het predikaat 'beste'. Dat wekt bij mij irritatie op.

Henri H
18 november 2010, 14:32
... ik hou niet van het predikaat 'beste'. Dat wekt bij mij irritatie op.Da's dan wel jouw probleem.
Of het wel of niet "één v.d. beste" gitaristen is, is volgens mij puur smaakgebonden.
Ik vind 'm wel goed, en dat komt ook omdat ik zijn muziek wel mooi vind.

apekop
18 november 2010, 15:25
Da's dan wel jouw probleem.
.

je hoeft niet gelijk in de aanval te gaan als iemand zijn mening geeft.

Henri H
18 november 2010, 15:59
je hoeft niet gelijk in de aanval te gaan als iemand zijn mening geeft.Hmm, aanval... meer een constatering/opmerking. 't Was niet bedoeld als een aanval.
Wat ik probeerde te zeggen: als jij geïrriteerd raakt doordat iemand/een groep mensen Akkerman een goede/de beste gitarist vinden, is dat toch puur smaakgebonden? Daar hoef je niet geïrriteerd door te raken.

geert1976
19 november 2010, 02:13
maar dat is wel uit de tijd dat je ook gitaristen als Jimmy Page en Richie Blackmore had in hun hoogtijdagen, om maar wat te noemen. Tot die mate van grootheid behoort/behoorde hij zeker niet vind ik (al denkt hij zelf misschien van wel).

En kennelijk denken nog steeds mensen dat hij de beste ter wereld is, gezien de post van dit topic waar ik uit citeerde.
Nogmaals: ik vind hem ook goed, maar ik hou niet van het predikaat 'beste'. Dat wekt bij mij irritatie op.

Nou, ik weet van wat oudere muzikanten/fans dat Blackmore ook niet zonder zonden is hoor, als je het over luie donders hebt, mag hij ook wel in dat rijtje.
Blackmore is ook niet altijd in grootse vorm en heeft ook lang niet altijd zin.

Akkerman is wel goed, maar vaak niet zo heel erg gemotiveerd en ja hij kan wel eens de bokkenpruik op hebben.

Je doet akkerman nu wel tekort naar mijn idee.

Harald
19 november 2010, 20:20
@Showband dat funky slaggitaarwerk van hem is af en toe wel op zijn platen/cd's te vinden. Is idd. van een waanzinnig strak nivo. Het oktaven introotje bij Sylvia op Live at the rainbow... hij speelt het thema wat slordig, maar dat intro, WOW! met heel grote hoofdletters.

En ik weet niet meer wie dat zei, maar Akkerman wegzetten als een bluezy shredderd, dat zegt meer over je eigen inzicht dan over Jan zijn gitaarwerk.

Los van de persoon, hij heeft een compleet eigen stijl die behoorlijk herkenbaar is. Dat kunnen er echt niet zo heel veel zeggen.

munkie
24 november 2010, 20:10
Ik heb hem door de jaren heen gevolgd. Ik heb hem eens tijdens de 1e set van het podium zien lopen omdat een monitorboxje het niet deed ofzo en toen kwam ie pas na de pauze terug! Publiek ik veracht U.

Verder heeft ie de laatste tijd idd geen denderend geluid met die Line6 rommel. Kan zijn dat ie doof is dus erg veel hoog in zijn geluid draait.

Maar puur op basis van wat ie in het verleden heeft gepresteerd hoort ie bij de groten. Wat heeft Jimmy Page de laatste 20 jaar gedaan dan? Akkerman was ook een pionier op de gitaarsynth, wordt helaas nooit genoemd op buitenlandse sites daarover maar zeker in Europa was hij de voorloper. Gesponsord door Roland, OK maar toch.