PDA

View Full Version : Coron EQ reparatie.



Midwolda
13 november 2010, 11:09
Zeer gewaardeerde betweters,
Er ligt hier een erg oude Coron Graphic Equalizer niets te doen. Kadootje, maar wel defect...
Die wil ik graag repareren, want hij is qua afmetingen en aansluitingen perfect voor op m'n bordje.
Ik kan ik 'm opsturen naar een reparateur, maar dan kost het geld en dan heb ik niets geleerd.
Dus wil ik een poging gaan doen om het probleem zelf op te lossen, met jullie hulp natuurlijk!

Het gaat om dit apparaatje:

http://img168.imageshack.us/img168/1562/pb130011.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/181/pb130013c.jpg

Zoals je ziet is de batterij-clip verdwenen: is niet erg want ik gebruik nooit batterijen.
De 9V-ingang is ook verdwenen: ook geen ramp want die kan ik ergens anders uit slopen,
of bestellen, en anders heb ik nog wel een female connector met een stukje snoer er aan.
Als ik meet tussen het zwarte draadje en het huis = oneindig Ohm, rood en huis = 955 kOhm.
De eerste vraag: betekent dit dat de Coron positive ground heeft?
Dan zou ik 'm niet aan een standaard Boss adapter kunnen aansluiten?
Los ik dat op door Boss rood-zwart aan te sluiten op Coron zwart-rood?

Even wat simpele testjes gedaan, met een batterij aan de losse draadjes gehangen.
Als ik alle sliders op nul (dus geen - of +) zet, is er al een enorme volumeboost.
Zelfs met de sliders op de laagste stand is het volume hoger dan met zonder stroom.
Dit klopt toch niet? Of doe ik iets fout? Ik heb altijd gedacht dat nul ook echt nul was...
Extra info, weet niet of het relevant is: ook zonder stroom komt er signaal door,
en dat is dan wel op normaal volume, dus net alsof er niets tussen gitaar en amp zit.
Dan werken de sliders natuurlijk niet, je merkt er gewoon niets van.

Je ziet ook dat er geen switch op zit, het is dus een always-on ding.
Toch wil ik er een ledje op zodat ik kan zien of er prik op staat.
Geen probleem toch, gewoon in serie op de binnenkomende + draad?

Het valt dus allemaal nog wel mee... maar adviezen zijn welkom.
Voordat ik 'm intern verMacWilliams... http://yahoofreak.com/animated%20emoticons/Buddy%20Animated%20Emoticons/flamethower.gif

tommus42
13 november 2010, 11:33
:D, je kunt er gif op innemen dat 1 van die ictjes het loodje heeft gelegd.
Ik heb een kapotte Boston eq gehad, bleek dat het geval. Een vriend heeft dat ontdekt, door spanningen op de pootjes van het ic te meten. :makeup:

Midwolda
13 november 2010, 11:39
Tsja, dan houdt het op natuurlijk. Voor mij dan.
't Zou jammer zijn, maar ach, that's life.

tommus42
13 november 2010, 11:44
Ja, ik heb 'm toen verpatst aan iemand die er sockets in kon solderen. Die ic's op zich zijn niet duur.

cluseau
13 november 2010, 16:14
Als ik meet tussen het zwarte draadje en het huis = oneindig Ohm, rood en huis = 955 kOhm.
De eerste vraag: betekent dit dat de Coron positive ground heeft?

Naar mijn idee niet, is nog altijd bijna 1Meg dus geen massa.
Mogelijk is de behuizing vrij van potentiaal.



Als ik alle sliders op nul (dus geen - of +) zet, is er al een enorme volumeboost.
Zelfs met de sliders op de laagste stand is het volume hoger dan met zonder stroom.
Dit zegt mij dat de opamps iig werken, verder zou het kunnen dat je altijd een volume boost hebt. Enorm? das wel vreemd ja maar relatief en.....zeg nooit nooit.



Extra info, weet niet of het relevant is: ook zonder stroom komt er signaal door, en dat is dan wel op normaal volume, dus net alsof er niets tussen gitaar en amp zit. Dan werken de sliders natuurlijk niet, je merkt er gewoon niets van.
Dat zou kunnen.....

Frans

Plant
13 november 2010, 18:39
Als je een 'enorme volumeboost' hebt, zijn dus zeker je IC's niet kapot. Zonder aktieve componenten (in dit geval IC's) is geen versterking mogelijk.

Het klinkt alsof de toonregeling (dus die schuifjes), die vaak in de terugkoppeling van zo'n IC (op-amp) zit, niet meer aangesloten is. Dan versterkt zo'n op-amp als een idioot, ongeacht wat je met de schuifjes doet.

Kan van alles zijn. losse draad, slechte soldering, printscheurtje (print is zo te zien goedkope kwaliteit) of andere defekte componenten.

tommus42
14 november 2010, 08:47
Maar natuurlijk, kan van alles zijn:o