PDA

View Full Version : Strymon El Capistan vs. echte Tape Delays



DemolitionColorScheme
13 november 2010, 10:55
Zoals beloofd, hier alvast het eerste deel in de Strymon El Capistan vs. echte Tape Delay reeks. Mijn excuses voor het Engels, maar ik voel niet echt de behoefte om alles over te typen en ik neem aan dat iedereen wel Engels kan. Het volgende is direct gekopiëerd van de The Gear Page thread die ik daar heb geopened.

Je kunt de thread zelf hier vinden:
- [Strymon El Capistan] - How does it compare to real tape delays? ..... Find out soon! (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=796044)

--------------------------------------------------------------------------

Hey guys,
a guy I know in the Netherlands has scored an El Capistan and we've met before (he bought a pedal at my place a while ago), so I decided to send him a message so I could invite him over with the El Capistan so we could make some clips of it versus some other tape delays. He accepted my invite and will even bring along his DMM XO to A/B vs. my two big box DMMs so we can kill that myth once and for all as well.

I, sadly, don't have the Axe-FX in, so I'll have to resort going straight into the soundcard (PreSonus FirePod) -> Ableton Live -> Guitar Rig 4 -> Twin Reverb models (x2 when stereo is an option). This'll sound fine, though.

I do have to mention that this might be a two or even three parter since some of the tape delays I've got are being repaired at the moment and that means he needs to get to my place several times since I can't see myself having all the delays at my place at the same time.

These will be featured:
- Roland RE-501 Chorus Echo
I had a Space Echo RE-201 but sold it, so this is the closest thing to it at the moment
- Echoplex EP-3
- Echoplex EP-4 (this one is sold, so it won't be used in this comparison anymore)
- Binson EchoRec B2 (still being repaired)

Others:
- Watkins WEM Custom Copicat ('65 tube model - still being repaired)
- Melos EchoMate EM-501 (being repaired)

These other models probably won't be featured since the El Capistan seems to be modeled after the RE-201, EP-3 and Binson EchoRec (it isn't mentioned which model).

Big box DMMs vs. DMM XO vs. Memory Toy:
The DMM XO will be put up against a 90ies reissue DMM and an original 70ies DMM - both blackface ones. A guy I know from Belgium might be dropping by as well and he's taking along a Bluesky Reverb and a Memory Toy. The Toy is probably gonna fall face flat in front of the DMMs, but it's cool to include it. I'll open a different thread for this when that is done.

WET vs. Bluesky Reverb:
The Blue Sky Reverb will be going up against the WET in terms of ambient sounds, seeing which one decays longer and has the nicest sounding decay. I'll open a different thread for this as well when that is done.

Anyways,
I'll keep this thread updated!

----------------------------------------------------------------------------------------------
FIRST COMPARISON CLIP:
----------------------------------------------------------------------------------------------
- Strymon El Capistan vs. Real Tape Delays: Roland RE-501 Chorus Echo (http://www.youtube.com/watch?v=76ON0Ixrr9s)
- http://soundcloud.com/demolitioncolorscheme/strymon-el-capistan-vs-real-tape-delays-roland-re-501-chorus-echo

This is the first clip / video in the 'Strymon El Capistan vs. Real Tape Delays' series. I don't own an El Capistan myself, but a guy I know, Wouter (WtrPlyr), and I got together to do set up this concept and compare some of the tape delays I have to the El Capistan.

We used the DigiTech JamMan Stereo and recorded a dry loop every time and routed that through the El Capistan and the RE-501 - both of them were in a true bypass looper (RJM Music Effects Gizmo).

You be the own judge of which one you prefer. I, personally, prefer the RE-501, which is one of my favorite tape delays. I prefer its natural modulation (I don't mean the Chorus, to be clear) and its reverbish character. I find the El Capistan to be a little muffled and dark, in comparison. But hey, that's my taste. I still really enjoy it and I might pick one up in the future.

----------------------------------------------------------------------------------------------
2nd COMPARISON CLIP:
----------------------------------------------------------------------------------------------
- Strymon El Capistan vs. Real Tape Delays: Maestro Echoplex EP-3 (http://www.youtube.com/watch?v=MXLu_qlrsJQ)
- http://soundcloud.com/demolitioncolorscheme/el-capistan-vs-ep-3 (http://soundcloud.com/demolitioncolorscheme/el-capistan-vs-ep-3)

This is the 2nd clip / video in the 'Strymon El Capistan vs. Real Tape Delays' series (the first being the Roland RE-501 Chorus Echo). I don't own an El Capistan myself, but a guy I know, Wouter (WtrPlyr), and I got together to do set up this concept and compare some of the tape delays I have to the El Capistan, which is a tape delay modeler/emulator (a very nice one and the best out there, in stompbox format, that is).

We used the DigiTech JamMan Stereo and recorded a dry loop every time and routed that through the El Capistan and the EP-3 - both of them were in a true bypass looper (RJM Music Effects Gizmo).

You be the own judge of which one you prefer.
I do have to say that I don't think the El Capistan does the EP-3 sound at all. I was hoping the Low End Contour function would enable me to cut the lows on the repeats so they become brighter, like on the EP-3, but this isn't the case. I wasn't expecting it though, since the EP-3 has a really unique thing going on, in that department.

- - -

Gear used for recording:
- PreSonus FirePod
- Ableton Live 6.01
Plugins:
- Guitar Rig 4 (2x Twin Reverb models)
- PSP Master Compressor

- - -

Gear used:

Guitar:
- Fender '08 California Series U.S.A. Stratocaster
[Fender Tex-Mex Pickups]
.010 Fender Bullet String (tuned in drop C# / Db Tuning)

Signal Chain:
- DigiTech JamMan Stereo
- RJM Music Effects Gizmo*:
FRONT IN - BUFFER IN - LOOPS IN
::LOOP 1::
- 70ies MXR Dyna Comp Block Logo (Script innards) (modded: power input, white LED)
::LOOP 2::
- Strymon El Capistan
::LOOP 3::
- '76 EHX Electric Mistress (modded: true bypass, green LED, calibration, volume drop mod, level/mix knob, power input)
::LOOP 4::
- Maestro Echoplex EP-3 / Roland RE-501 (switched)
LOOP 1-4 OUT - G-SYSTEM RIG IN:
- t.c. electronic G-System [4-cable method]
::LOOP 1::
- Keeley C4 Compressor
::LOOP 2::
- Catalinbread Dirty Little Secret [18V]
::LOOP 3::
- EHX Deluxe Memory Man [modded: true bypass]
::LOOP 4::
- BOSS RV-5
::AFTER THE G-SYTEM INSERT SEND::
- t.c. electronic Nova Drive NDR-1*
EFFECTS GIZMO CLICK IN - EFFECTS GIZMO CLICK OUT
- Into the PreSonus FirePod

* = (connected to the G-System with MIDI - MIDIman Thru 1x4)

Various:
- 2x Burkey Flatliner SIX (power supply) (one for each separate rig)




--------------------------------------------------------------------------------------

You can hear the El Capistan on its own here:
- Strymon El Capistan - Clip (in stereo) [Ambient / Shoegaze / Dream-Pop / Post-Rock] (http://www.youtube.com/watch?v=zCy7MxS1QWE)
- http://soundcloud.com/demolitioncolorscheme/strymon-el-capistan-clip-ambient-shoegaze-dream-pop-post-rock

apekop
13 november 2010, 11:50
geweldige test! mijn complimenten.

Zoals te verwachten viel klinken beide tape delays veel beter, warmer en rauwer, vooral de Echoplex. De oscillatie van de Strymon vind ik niet mooi.
Verder klinkt de Strymon ook mooi vind ik, maar je hoort nog een klein beetje dat het digitaal is. Maar ik vind het wel de beste tape delay simulatie tot nu die op de markt is. Verder is het gebruikersgemak groter, is ie goedkoper, je hebt meer mogelijkheden, je hoeft geen grote kast mee te zeulen, je krijgt er geen gratis ruis bij (denk ik) en bovenal heb je tap tempo.

Kortom hij klinkt niet zo mooi als een echte tape delay maar is wel veel praktischer.

Wat zijn jouw bevindingen?

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 12:04
Mijn bevindingen zijn exact hetzelfde. Weinig aan toe te voegen, om eerlijk te zijn. Ik vind vooral de natuurlijke wow en flutter op m'n Roland RE-501 echt prachtig en vind niet dat de Capistan daar echt heel erg in de buurt van komt omdat die een stuk anders klinkt. Desalniettemin is het echt een leuk ding en de kans is groot dat hij mijn Memory Lane 1 gaat vervangen. Maar mijn echte tapes? Nee, dat niet.

Mitch
13 november 2010, 13:18
Erg leuk, ik heb eerst de Soundcloud clips geluisterd. Aanrader voor iedereen! Het is namelijk heerlijk om daarna aan de hand van de Youtube clip te zien dat het verschil tussen analoog en digitaal nog zó pijnlijk duidelijk te horen is :seriousf: Het bevestigt het idee dat ik kreeg van alle clips van de Capistan tot nu toe. Het ding klinkt wel goed en is reuze leuk instelbaar voor de tweak-a-holics, maar het komt bij lange na niet in de buurt van echte tape delays. Ik ben dan ook erg benieuwd naar een vergelijk tussen een DMM en de Brigadier. Die heeft me nou ook niet bepaald overdonderd in de clips tot nu toe.
Mooi vergelijk, goed gedaan.

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 13:23
Thanks! En ik ben het ook helemaal met je eens: leuke unit, maar geen vervanger als je je the real deal kunt permiteren.

Don Olivier
13 november 2010, 14:10
Te gekke clips, erg goed gedaan. Inderdaad the real deal klinkt gewoon veel beter.
Ook nog een clip van de jaren 90 MM vs El Capistan toevallig?
Zie ik nou dat je je Echoplex te koop hebt staan op marktplaats????
Zonde zeg

Michael AE
13 november 2010, 14:33
Ik vond de clips van de Capistan veelbelovend, maar inderdaad, ik moet ook toegeven dat deze test pijnlijk duidelijk maakt dat analoog toch veel en veel beter klinkt. Sterker nog, ik vond de Capistan eigenlijk helemaal niet goed klinken op deze clips.

Ik stond bijna op het punt een Capistan te bestellen, maar ben nu wel blij dat ik mijn principes over het eerst goed testen van spullen niet aan de kant heb geschoven dit keer. :D

Chapeau!

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 14:39
Te gekke clips, erg goed gedaan. Inderdaad the real deal klinkt gewoon veel beter.
Ook nog een clip van de jaren 90 MM vs El Capistan toevallig?
Zie ik nou dat je je Echoplex te koop hebt staan op marktplaats????
Zonde zeg
Ja, die DMM clips komen er ook nog aan, ook vs. de XO en mijn andere jaren 80 DMM. Dus 3 DMM's tegen elkaar.

En ja, mijn Echoplexes zijn te koop aangeboden. Mijn EP-4 is verkocht en de EP-3 wordt maandag opgehaald. Ik heb teveel tape delays en ik heb genoeg aan de Roland RE-501 en de Binson EchoRec die momenteel nog gerepareerd wordt. De rest wordt ook nog geserviced.

Ik kan niet alles houden en ik ben aan het sparen voor een Axe-FX, en die kosten ook een hele zak geld.

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 14:40
Ik vond de clips van de Capistan veelbelovend, maar inderdaad, ik moet ook toegeven dat deze test pijnlijk duidelijk maakt dat analoog toch veel en veel beter klinkt. Sterker nog, ik vond de Capistan eigenlijk helemaal niet goed klinken op deze clips.

Ik stond bijna op het punt een Capistan te bestellen, maar ben nu wel blij dat ik mijn principes over het eerst goed testen van spullen niet aan de kant heb geschoven dit keer. :D

Chapeau!
Thanks. Ik vind de Capistan nu ook weer niet slecht hoor, absoluut niet. Ik vind het nogsteeds een goed alternatief voor een bepaalde tape sound. The real deal kost dan vaak ook het dubbele. ;)

Michael AE
13 november 2010, 14:46
Zeker, het is natuurlijk een enorm praktische oplossing, maar ik ben dan toch zo'n purist dat ik liever voor het eggie ga. Bedankt voor de goede clips!

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 14:46
Zeker, het is natuurlijk een enorm praktische oplossing, maar ik ben dan toch zo'n purist dat ik liever voor het eggie ga. Bedankt voor de goede clips!
Ik ook, daarom heb ik ze ook! ;)
And thanks, graag gedaan!

yanto
13 november 2010, 14:54
Leuk om te horen. De Capistan is niet slecht, alleen in een A/B situatie hoor je duidelijk het verschil en dan wint de tape. Voor mij wordt het ook dus de real deal, kan bijna niet wachten.

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 14:55
Leuk om te horen. De Capistan is niet slecht, alleen in een A/B situatie hoor je duidelijk het verschil en dan wint de tape. Voor mij wordt het ook dus de real deal, kan bijna niet wachten.
Wat ga je kopen dan?

yanto
13 november 2010, 14:57
kom maandag de ep 3 bij je ophalen!

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 14:58
kom maandag de ep 3 bij je ophalen!
oh, haha! Dat ben jij! :D

yanto
13 november 2010, 15:01
ja dit is alvast een leuk voorproefje :)

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 15:02
ja dit is alvast een leuk voorproefje :)
Inderdaad. Leuk man en tot maandag! :D

Nielsje
13 november 2010, 15:22
Goede vergelijkingsfilmpjes!

DCS: Wat gebruik je op het podium? Je had toch een MMdlx in je la liggen? De tape delays klinken echt jummie, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat gaat meezeulen.

De Strymon mag dan niet zo lekker klinken, hij is zéker wel bruikbaar!
Ben benieuwd hoe die klinkt in verhouding met een mmdlx.

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 15:24
Goede vergelijkingsfilmpjes!

DCS: Wat gebruik je op het podium? Je had toch een MMdlx in je la liggen? De tape delays klinken echt jummie, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat gaat meezeulen.

De Strymon mag dan niet zo lekker klinken, hij is zéker wel bruikbaar!
Ben benieuwd hoe die klinkt in verhouding met een mmdlx.
Thanks! En ja, ik gebruik een DMM live en wat zelfgemaakte tape-like patches op de G-System. Die tape delays gebruik ik ook niet live, nee. ;)
De DMM klinkt wel anders, maar ik hoor zoveel vraag naar vergelijkingen dat ik die ook zal vergelijken met de Capistan.

Einzeln
13 november 2010, 18:22
Ja dat is duidelijk! de Roland heeft mijn voorkeur. Roland's trails zijn rond waar die van de El Capistan hoekiger zijn. Het digitale manifesteert zich daar in exacte reproducties van het oorspronkelijke geluid. En dat vind ik niet zo mooi als dat reverbachtige van de Roland zoals jij dat uitdrukt. Mooi!!

DemolitionColorScheme
13 november 2010, 18:24
Ja, klopt. Dat deel ik helemaal met je.

apekop
14 november 2010, 00:57
En ja, mijn Echoplexes zijn te koop aangeboden. Mijn EP-4 is verkocht en de EP-3 wordt maandag opgehaald. Ik heb teveel tape delays en ik heb genoeg aan de Roland RE-501 en de Binson EchoRec die momenteel nog gerepareerd wordt. De rest wordt ook nog geserviced.


Ik vind de EP-3 op de clips nog mooier dan de Roland RE-501, alhoewel die ook erg gaaf is. De EP-3 heeft zo'n lekker overstuurd randje en een mooie oscillatie. Aangezien jij de Ep-3 weg doet denk ik dat je de Roland prefereert? Na het zien van de clips is mijn GAS voor Strymon iets verminderd, alhoewel ik hem nog steeds erg goed vind klinken.

Heb je bij de clips ook veel modulatie gebruikt van je andere pedalen (Electric Mistress)? of kun je met de tape delays ook een soort modulatie verkrijgen?

DemolitionColorScheme
14 november 2010, 02:06
Ik vind de EP-3 op de clips nog mooier dan de Roland RE-501, alhoewel die ook erg gaaf is. De EP-3 heeft zo'n lekker overstuurd randje en een mooie oscillatie. Aangezien jij de Ep-3 weg doet denk ik dat je de Roland prefereert? Na het zien van de clips is mijn GAS voor Strymon iets verminderd, alhoewel ik hem nog steeds erg goed vind klinken.

Heb je bij de clips ook veel modulatie gebruikt van je andere pedalen (Electric Mistress)? of kun je met de tape delays ook een soort modulatie verkrijgen?
Dat klopt, de RE-501 is de mooiste tape die ik ooit heb gespeeld, in alle eerlijkheid. Ik vind de EP-3 iets minder bij mijn eigen stijl passen, vandaar.

En nee, natuurlijk heb ik geen modulatie pedalen gebruikt, haha. Als je de RE-501's natuurlijke modulatie / wow & flutter niet hoort, dan weet ik het ook niet. ;) De RE-501 heeft overigens ook een analoge chorus en die heb ik op het einde héél even gebruikt - voor de rest totaal niet.

De tapes hadden overigens, naar mijn mening, een veel prettigere modulatie dan de Strymon - de natuurlijke modulatie is voor mij ook het meest belangrijke bij een tape delay.

apekop
14 november 2010, 11:30
Ik hoorde de modulatie natuurlijk wel, maar omdat je in je chain ook de Electric Mistress had, vroeg ik me af in of de modulatie vanuit de delays kwam of de Mistress.
De tape delays hebben inderdaad een hele mooie modulatie.

DemolitionColorScheme
14 november 2010, 11:31
Ik hoorde de modulatie natuurlijk wel, maar omdat je in je chain ook de Electric Mistress had, vroeg ik me af in of de modulatie vanuit de delays kwam of de Mistress.
De tape delays hebben inderdaad een hele mooie modulatie.
Nee-Nee, alles zit in in de true bypass looper (RJM Music Effects Gizmo), maar de modulatie pedalen zijn dus niet gebruikt.

peter_heijnen
14 november 2010, 12:50
Tape klinkt idd het mooist, zelf denk ik met weemoed terug aan een WEM copycat, hemels! Maar op een zeer goede tweede plek kwam destijds een onbetaalbare dynacord analoge 19"bak. Trouwens, we moeten volgens mij zeker ook niet de werking/kleuring van de preamps/electronica bij de respectievelijke bakken vergeten/onderschatten, getuige bijv de ep-booster van xotic.

En verder wat betreft de wonderlijk mooie delays van de bandmachines: ik gebruik delay dus nooit -behalve met thuis wat freaken mss- op zo'n opvallende in het oog springende manier. Ik hoef me dus gelukkig niet af te vragen of ik de vele ongemakken van the real deal op de koop toe wil nemen.

DemolitionColorScheme
14 november 2010, 12:57
Tape klinkt idd het mooist, zelf denk ik met weemoed terug aan een WEM copycat, hemels! Maar op een zeer goede tweede plek kwam destijds een onbetaalbare dynacord analoge 19"bak. Trouwens, we moeten volgens mij zeker ook niet de werking/kleuring van de preamps/electronica bij de respectievelijke bakken vergeten/onderschatten, getuige bijv de ep-booster van xotic.
Agreed. De pre-amp is ook een deel van de beleving. Toevallig heb ik vorige week een Xotic EP-Booster gekocht en zal hij volgende week bij me zijn.
Als Wouter weer hier is of wanneer ik zelf eens een El Capistan heb, dan zal ik deze combineren.

tillens
14 november 2010, 17:06
Mooie vergelijkingen! En we willen foto's!

DemolitionColorScheme
14 november 2010, 17:08
Mooie vergelijkingen! En we willen foto's!
Foto's van wat ... ? De tape delays en de Strymon? Die staan in de video's? ;)

Bernardduur
14 november 2010, 17:58
Mooi man!

je EP3 vind ik nog steeds de mooiste maar dat weet je; die klonk zo heerlijk over mn setup.

Hopelijk kunnen de Copycat en de Binson dat weghalen :)

DemolitionColorScheme
14 november 2010, 18:04
Mooi man!

je EP3 vind ik nog steeds de mooiste maar dat weet je; die klonk zo heerlijk over mn setup.

Hopelijk kunnen de Copycat en de Binson dat weghalen :)
Ja, je hebt goed werk geleverd - zoals altijd, buddy! De EP-3 is een prachtig ding, absoluut, maar voor mijn stijl wat minder dan bijv. de RE-501 - dus dan vind ik het zonde om die EP-3 daar vooral stof te laten happen.

Ik ben benieuwd naar de Binson - ècht benieuwd! Ik kan niet wachten om dat ding te bespelen, omdat ik het zelfs al geheel onrealistisch vond om er eentje ooit te vinden en te hebben: en nu heb ik 'em! Can't wait!

yanto
15 november 2010, 19:10
Ben nu een half middagje met de ep 3 aan het spelen en hij is echt fantastisch. Met de Marshall Superlead is het echt bijna Jimmy Page. Maar ook clean met een kleine buizenversterker met EL 84's is het een perfecte combi. Heerlijk warm en vol, maar toch helder. En de oscillatie functie blijft natuurlijk ook erg leuk. Ben er iig erg blij mee :)

MichelV
15 november 2010, 22:39
Voor de mensen die ook zo enthousiast zijn geworden en wél geld over hebben deze maand: er staat er nu 1 op marktplaats!

DemolitionColorScheme
15 november 2010, 23:10
Voor de mensen die ook zo enthousiast zijn geworden en wél geld over hebben deze maand: er staat er nu 1 op marktplaats!
Ja, dat was mijn EP-3. ;) Die is nu verkocht aan Yanto - waar ik overigens blij van word om te horen dat hij ervan geniet!

Er staat wel een EP-4 op Marktplaats, maar die staat er al een jaar. Is exact dezelfde advertentie en word elke keer opnieuw geplaatst, altijd van diezelfde verkoper. Grote kans dat er wat mis mee is en dat als mensen hem komen ophalen, ze dat ontdekken.

MichelV
16 november 2010, 09:46
Ik bedoel een Re-501 :cheerup:

DemolitionColorScheme
16 november 2010, 09:46
Ah ja, klopt. ;)

allochthomas
27 december 2010, 22:32
Erg interessant! Ik zit al een tijdje te gassen op een tape delay, maar ze zijn zo duur en onhandig in gebruik. Misschien is dit de ideale oplossing

Rick trodat
28 december 2010, 10:46
Hoe is eigenlijk die fulltone tape echo? Ook onderhoudsgevoelig?

Ik zweer live overigens bij standaard analoge delays zoals de carbon copy of de malekko ekko. In ieder geval heb ik nog nooit een digitale delay gehoord die ook maar het anologe geluid kan evenaren. Hoe donker de repeats ook worden, hij blijft altijd ''in de weg zitten'' bij een solo.

Een tape echo heb ik nooit getest. ( maar lijkt me onhandig live )

allochthomas
28 december 2010, 16:15
Kan iemand mij meer info over de el capistan geven? Ik ben opzoek naar delay waarmee ik lekker prog rock kan spelen, maar ook voor wat dream theater en wat meer diepte in mijn solo's te brengen. Ik loop al een hele tijd te gassen op een tape delay maar de prijs en onderhoud weerhoud mij er van om er 1tje te kopen.

apekop
28 december 2010, 16:58
Ik denk dat je dan niet zo heel veel aan een tape delay of simulatie hebt. Ik zou eerder een digitale delay aanraden. Een tape delay komt naar mijn idee pas goed tot zijn recht als je alle nuances van de delay goed kan horen. Als je naast een andere scheurende gitaar of knallende basdrums etc. staat valt veel van de subtiliteit van je delay weg en klinkt een digitale delay zelfs strakker qua sound.

allochthomas
28 december 2010, 18:49
Ik ben de enige gitarist in de band. We gaan ook langzaam de rock a billy kant op dus een tape delay leek me een goeie kandidaat hebber. Dream theater etc speel ik alleen thuis:D

Welke delay zou jij me dan aanraden?

*edit: met prog rock doelde ik meer op post rock ala dit: http://www.youtube.com/watch?v=a1rF3-gk21U

apekop
28 december 2010, 19:47
in dat geval is een tape delay wel mooi. Ik dacht dat je meer prog metal a la Dream Theater en consorten bedoelde.
Ik zou gewoon een hoop delays gaan uitproberen. Qua tape delay simulatie is de Strymon wel een van de mooiste die ik gehoord heb.