PDA

View Full Version : Op zoek naar nieuwe acoustische gitaar--> hulp nodig



GuitarMaster
12 november 2010, 21:55
Hallo allemaal,

Ik heb jaren elektrische gitaar gespeeld, maar ben daar twee jaar geleden mee gestopt omdat ik er geen tijd meer voor had. Inmiddels heb ik het wat rustiger en wil heel graag weer wat gaan spelen, dit keer alleen acoustisch (staalsnarig).

Mijn eerste jaren heb ik op een nylonsnarige acoustische gespeeld, maar daarna eigenlijk alleen elektrisch, dus heb niet echt een idee waar ik naar moet zoeken, er zijn zoveel modellen op de markt!

Ik wil me vooral op fingerpicking gaan richten, zie veel pickers op een auditorium/grand concert/parlor model spelen, ben ook erg gecharmeerd van deze gitaren, maar lees hier en daar dat deze modellen minder geschikt zijn voor strummen. Is dat per definitie zo?

Mijn budget zal zo'n 1000-1200 euro zijn, wat modellen die ik graag wil proberen zijn:
- Martin OOO-16gt
- Martin OOO-15
- Martin OM-1
- Eastman AC708
- Blueridge BR-183 of 163
- Larrivee L-02 of 03
- Larrivee OM-02 of 03

Ergens twijfel ik nog wel of ik ineens voor zo'n grote aankoop moet gaan, en of ik niet beter eerst voor een tijdje een wat goedkopere western kan kopen om te kijken of zo'n model wel aan mijn eisen voldoet. Heb bijvoorbeeld geen idee of ik een cutaway nodig ga hebben, of welke nut width/mensuur het fijnste speelt. Dat is niet iets wat ik met een middagje testen uitvind denk ik zo...

Wat raden jullie me aan? En wat is jullie mening over strummen op een auditorium/grand concert gitaar?

Eko
12 november 2010, 22:23
Een 000 en OM modellen zijn inderdaad geliefd bij fingerpickers. Het zijn kleinere body`s die een helder geluid leveren terwijl , zeker versterkt , de bassen nog mooi meelopen. Verwacht geen grote tonen zoals van een dreadnought of een jumbo. Als je wilt begeleiden in een band, of jezelf bij zang, dan is een grotere body iets meer voor jou.
Ga naar een grotere winkel in de buurt voor dat je zoveel geld uit geeft. In Den Haag zit Casa Benelly en in Amersfoort Kees Dee. Die laatste heeft , denk ik , de grootste collectie acoustische gitaren van Nederland. Van goedkoop tot zeer , zeer duur. Alle grote merken zijn daar uit te proberen. Ook alle modellen. Ik heb er geen belang bij , ik woon te ver weg.
Veel hangt af van de gebruikte materialen , een rosewood body levert een andere toon op dan een mahonie. Een ceder top is weer heel anders dan een spruce. enz.

Flipkoos
13 november 2010, 08:12
Als je wilt begeleiden in een band, of jezelf bij zang, dan is een grotere body iets meer voor jou.


Dat hangt er helemaal van af welke stijl je gaat spelen.
Met een dreadnought verdwijnt je laag ook in de modder als je tegenover een bijv. piano, drum en basgitaar staat te spelen. Kleinere modellen kunnen beter 'door de mix snijden'. En als je van het kleinere singer-songwriter-achtige-fingerpick-met-af-en-toe-een-strummetje-bandwerk houdt, is een kleinere gitaar ook prima. Strummen wil best, maar heeft natuurlijk beduidend minder dreun en is meer gericht op mid, mid-hoog. Vaak wel beter uitgebalanceerd dan grotere bodyvormen.

Veel spelen en ik denk ook veel opnames beluisteren. Bij Ane Brun kun je bijvvoorbeeld mooi horen hoe het echte parlour-geluid zich houdt. En er zijn natuurlijk legio OM-spelers, waaronder Clapton.

Een cutaway vind ik zelf niet zo belangrijk. Tenzij je vreselijk gaat soleren in de hoogte. Bovendien vind ik het (eigen mening) een cutaway niet mooi en is het niet altijd bevordelijk voor de klank.

De gitaren die je noemt zijn allemaal prima, maar er zit nogal wat verschil tussen. Toch lekker gaan proberen denk ik...