PDA

View Full Version : Marshall JCM 800 2204



Henri H
12 november 2010, 20:10
Yes! Daar doe je het voor, een HNAD-topic in Vintage versterkers. :)

Eerst een fotoke:

http://lh3.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TN2KA28upQI/AAAAAAAAAKY/YgTSAw4Rszs/s512/Afb0004.jpg

Vorige week vrijdag ben ik er 's op uit gegaan om een leuk phaser-pedaaltje te testen, en uiteindelijk met een MXR Script(/vintage?) phaser huiswaarts te keren.
Tijdens het testen van dit pedaal stuitte ik echter op deze amp, een JCM 800 2204.
Ik zat er al langer over te denken om mijn JCM 800 2205 te verruilen voor een JMP 2204 0f 2203, omdat de 2205 voor thuisgebruik, en ook voor m'n band minder geschikt is.
Bovendien heb ik vroeger een JMP 2x12 combo gehad, en miste dat soundje een beetje.
De JCM 800 2204 heeft veel verschillende sounds in zich, die allemaal subliem klinken naar mijn mening, en heel erg op die JMP combo lijkt.
Qua controls is ie identiek.
Hij heeft 2 inputs waarvan ik alleen de high input gebruik.
Hierop krijg je een heerlijke typische open Marshall crunch met de gain rond de 6 a 7, en draai je hem echt goed clean met de volume pot v.d. gitaar.
Als je de gain wat lager instelt, en het volume wat hoger heb je een heerlijke volvette cleane sound.

Ik ben happy. :cheerup:

Thiez
12 november 2010, 20:28
Vet dingetje! ziet er goed uit. Vriend van mij heeft de reissue, deze vind ik ook erg gaaf. Het schijnt dat de oude nog wat meer ballen hebben.

svdijk
12 november 2010, 21:05
He Henri, geweldige versterkers hè!! Heb pas een 2203 (1981) gekocht van een mede forummer, echt mee in m'n sas!!
Congrats, en veel plezier ermee!

Chroxy
12 november 2010, 22:46
in hoeverre werkt deze thuis en in je band beter dan de 2205? Qua volume zijn ze zo goed als identiek?

Rinze
12 november 2010, 22:55
Gefeliciteerd, ik heb ook zo een gehad (maar dan met verticale inputs). Ik mis hem nog regelmatig maar zou nu toch liever een 100 watter hebben.

Ace 1.15.19
13 november 2010, 04:55
Die Henri blijft ook aan de gang hè... :p

Michael AE
13 november 2010, 07:47
Gefeliciteerd, Henri! Hier ga je zeker veel plezier aan beleven. :blast:

Henri H
13 november 2010, 12:07
Bedankt mensen.


He Henri, geweldige versterkers hè!! Heb pas een 2203 (1981) gekocht van een mede forummer, echt mee in m'n sas!!
Congrats, en veel plezier ermee!Ik wilde in eerste instantie ook graag een 2203, omdat er vaak wordt gezegd dat dit de ultieme rock-amps zijn, maar ik kwam deze tegen, en die klinkt echt super.
Wie weet als ik ooit een JCM/JMP 2203 tegenkom dat ik me niet kan beheersen, maar voor nu voldoet de 2204.


in hoeverre werkt deze thuis en in je band beter dan de 2205? Qua volume zijn ze zo goed als identiek?Ik heb niet gezegd dat deze 2204 beter gaat werken in mijn band.
Ik heb nog twee andere amps (Stiletto en Captain 34), die ik voor m'n band gebruik.
Deze 2204 heb ik puur gekocht omdat ik dat specifieke Marshall soundje graag terug wilde.
Bovendien vind ik hem op laag volume ook nog goed klinken, beter dan mijn 2205 iig.
Dat was destijds met die JMP combo ook al het geval.
Ik weet niet of ik hem ooit ga gebruiken met m'n band, maar dat doet er ook niet toe, ik heb hem en kan hem gebruiken wanneer ik wil. :)


Die Henri blijft ook aan de gang hè... :pHey Thijs, was je d'r ook weer?
Ik blijf altijd bezig denk ik, maar ik ben op dit moment redelijk GAS-vrij. ;)

macwilliams
13 november 2010, 13:38
Je zou hem toch vandaag pas gaan halen? Je kon dus echt niet wachten:)
gelijk heb je, gefeliciteerd.

jerome
13 november 2010, 13:42
Vette amp Henri!!
Gefeliciteerd man!!
Grappig is dat toch hè, als je eenmaal de echte oude Marshall sound gehoord/gevoeld/geproefd hebt dan kom je er nooit (helemaal) vanaf.
Zelfs al heb je de vetste boetiekamps, er komt altijd weer een moment dat er een Marshall terug in huis komt... ;)
Ik ben nog steeds helemaal verliefd om mijn JMP2203tjes, sj*s*s al meer dan 25 jaar....
Ik geloof niet dat ik er ooit vanaf kom... ;)

Henri H
13 november 2010, 14:24
Je zou hem toch vandaag pas gaan halen? Je kon dus echt niet wachten:)
gelijk heb je, gefeliciteerd.Dank je!
En idd, ik heb woensdag middag vrij genomen om 'm nogmaals aan de tand te voelen met m'n eigen 2x12 cab.
Vandaag zou ik erg weinig tijd hebben gehad nl.
Ik hoorde trouwens niet veel verschil met de 2x12 JCM 900 met 75 Watters die in de winkel stond.

@Jerome: Ik heb nog nooit een VOX of Fender bespeeld (sorry :makeup:), maar idd, dit Marshall soundje is erg verslavend.

macwilliams
13 november 2010, 16:54
met weinig verschil bedoel je toch het cabinet? Dus er was weinig verschil tussen de JCM900 cab (a/b)? En je eigen cab met de 65watt speakers?

't zitt 'em allemoal tussn de ôren. Onieda?

Dan ga ik hem volgende week wel horen. :)

Henri H
13 november 2010, 17:07
Ja, ik vond beide 2x12 1936 cabs goed klinken.
Ik heb ze niet naast elkaar gehoord, maar de JCM 900 met 75's vorige week vrijdag, en mijn eigen met 65's afgelopen woensdag.
Blijkbaar maakt het bij bepaalde amps niet zoveel uit welke speakers je gebruikt(?)

Ik zal 'm vrijdag meenemen. :rockon:

Edit: Ik heb mijn HOOK ook wel 's op een 2x12 1936 met 75's aangesloten, en was eigenlijk blij verrast, goeie sound!

macwilliams
14 november 2010, 15:37
Waaruit we kunnen opmaken dat de 75watt celestions gewoon goede speakers zijn. Of dat die anderen niet eens zoveel beter zijn.

Jasper.
14 november 2010, 17:19
Of dat Henri hele slechte oren heeft :soinnocent: :D

Vette amp! Zit er veel verschil in de 2204 en 2205 qua sound?

jerome
14 november 2010, 19:34
@Jerome: Ik heb nog nooit een VOX of Fender bespeeld (sorry :makeup:), maar idd, dit Marshall soundje is erg verslavend.

Vox,Fender? Wat bedoel je?
Ik heb het toch nergens over Vox of Fender ?

Henri H
14 november 2010, 20:22
Haha, mijn oren, tja.... Ik heb 75 Watters nooit echt slechte speakers gevonden. Ze zaten ook in mijn JCM 800 4212 combo, en in mijn toenmalige Randall 4x12.

@Jerome, klopt, ik was er al bang voor dat er miscommunicatie zou optreden.
Ik bedoel te zeggen dat ik die typische Marshall sound erg goed vind, maar dat er ook ander soortige crunch bestaat, dus ik kan niet volledig beoordelen of dit DE sound is voor mij. Zo'n VOX AC30 lijkt me best wel 's lekker om te proberen, en ook een Fender buizenbak lijkt me wel wat.
Voorlopig echter GAS-vrij. :D

HaroldA
14 november 2010, 20:27
Waaruit we kunnen opmaken dat de 75watt celestions gewoon goede speakers zijn. Of dat die anderen niet eens zoveel beter zijn.

Ben ik het niet mee eens, tenzij het oude en afgeragde T75's zijn, die klinken wel goed!

@Henri: ik kan kort zijn: gefeliciteerd! :ok:

jerome
14 november 2010, 20:34
@Jerome, klopt, ik was er al bang voor dat er miscommunicatie zou optreden.
Ik bedoel te zeggen dat ik die typische Marshall sound erg goed vind, maar dat er ook ander soortige crunch bestaat, dus ik kan niet volledig beoordelen of dit DE sound is voor mij. Zo'n VOX AC30 lijkt me best wel 's lekker om te proberen, en ook een Fender buizenbak lijkt me wel wat.
Voorlopig echter GAS-vrij. :D

Ok, ik begreep het even niet
Ik speel namelijk toevallig met een Marshall top over Vox cabs en ik dacht even dat je daar misschien op doelde... ;)

macwilliams
14 november 2010, 21:28
Ook een Fender buizenbak lijkt me wel wat.
Voorlopig echter GAS-vrij. :D

Jammer dat m'n auto zo klein is en de rest wat ik moet meenemen redelijk groot. Ik had m'n fender buizenbak wel willen meenemen.


Ben ik het niet mee eens, tenzij het oude en afgeragde T75's zijn, die klinken wel goed!

Ik heb een lekker ingespeeld setje uit 1993 in het bijbehorende B cabinetje. En ik vind ze gewoon goed klinken. Maar misschien in andere omstandigheden zouden ze me niet zo bevallen.

Thiez
14 november 2010, 21:43
Ik vind de G12T75 speakers opzich geen slechte speaker maar je moet er wel je EQ op aanpassen. De treble en presence laag houden en mids wat meer naar voren halen. Dan kunnen ze zeker wel lekker klinken vind ik. Maar goed, het kan natuurlijk goed dat het je speaker niet is.
Ik vind persoonlijk tot nu toe alle speakers die ik gebruikt heb wel iets lekkers hebben maar allemaal combineren ze goed met een amp en stijl. Zo vind ik mijn engl blackmore met V30's ook erg lekker klinken. Maar hij gaat wel erg strak klinken in deze combinatie wat meer geschikt is voor de rete strakke metal riffs.
Greenbacks vind ik lekkerder scheuren. En de G12-T75 moet ik zeggen dat wel beetje in de richting van de G12M25 zitten maar je moet ff de EQ aanpassen zoals ik hierboven aangaf.

Henri H
14 november 2010, 23:33
Ok, ik begreep het even niet
Ik speel namelijk toevallig met een Marshall top over Vox cabs en ik dacht even dat je daar misschien op doelde... ;)Haha, puur toeval.

Bedankt Harold.

@macwilliams: geen haast mee (met die Fender), GAS hoeft niet per se opgewekt te worden. ;)

sjaak1990
15 november 2010, 00:38
Hij klinkt sowieso lekker op laag volume!

Henri H
15 november 2010, 09:30
Hij klinkt sowieso lekker op laag volume!Dat zou je niet zeggen hè, JCM 800's "moeten" hard om goed te klinken, maar bij deze valt het mee.
Hij komt wel nóg beter uit de verf op hoger volume hoor, maar dat wist je al wel. :rockon:

HaroldA
15 november 2010, 09:53
Dat zou je niet zeggen hè, JCM 800 "moeten" hard om goed te klinken, maar bij deze valt het mee.
Hij komt wel nóg beter uit de verf op hoger volume hoor, maar dat wist je al wel. :rockon:

Dat heb ik ook. Hard is gaver, maar zacht zeer acceptabel!

marc_o
15 november 2010, 10:20
Tof Henri!
Voetje op de monitor, bietje gemeen kijken en je bent ROCK!
:blast:

sjaak1990
15 november 2010, 16:21
Dat zou je niet zeggen hè, JCM 800's "moeten" hard om goed te klinken, maar bij deze valt het mee.
Hij komt wel nóg beter uit de verf op hoger volume hoor, maar dat wist je al wel. :rockon:

Hard werd het inderdaad beter maar toch was heel positief verrast, moet ook maar een keertje zo'n beestje aanschaffen.:strat:

Solidkick
16 november 2010, 13:30
Nice! :ok:

Ik ben een liefhebber van de 75's voor rauwe Heavy Metal sounds.
V30's op een oudere Marshall vink nie wat.
Voor chuggah chuggah amps wel weer prettig maar dan toch liever EV's
Onlangs 2 oude greenbacks aangesloten en dat heeft ook wel weer wat.
Zal de leeftijd zijn :seriousf:

Henri H
16 november 2010, 13:55
Bedankt Marc_o en Solidkick.

Gisteren heb ik de hele avond thuis op laag volume ermee gespeeld, één woord: GEWELDIG!. :rockon:

Ik heb ook een (bijna) oplossing gevonden voor het probleem, dat als je 'm clean draait met de volume pot v.d. gitaar dat je volume verliest: SHO oftewel een Newtone Flower Booster.
Ik krijg er dan wel een beetje extra gain bij, maar het blijft toch net clean genoeg zodat het bruikbaar blijft.
Ik had die SHO zo'n anderhalf jaar geleden 's een keertje in elkaar gesoldeerd, maar eigenlijk nooit echt ingezet. Nu komt ie dus alsnog van pas.
Bovendien heb ik een dikke leadtone samen met m'n Tubescreamer.

Demian
30 november 2010, 17:45
Cool dat je een nieuwe bak hebt gevonden. Ik zit hier nog steeds opgescheept met mn JCM800 1987 :( (die je toen bij mij in DB hebt uitgeprobeerd...)
Ben je je 2205 nog niet kwijt? Zou em nog steeds graag overnemen maar er is helaas nog niks verkocht.
Veel plezier van je nieuwe bak!

Henri H
30 november 2010, 19:50
Hey Demian, bedankt! :)

De 2205 is er ook nog, en ik zit er zelfs aan te denken om hem er gewoon bij te houden.
Wat die 1987 van jouw betreft, ik zou op zoek gaan naar een goed scheurpedaal, zijn vast en zeker te vinden.
Die amp heeft power zat in ieder geval.

ieme
30 november 2010, 20:07
Waaaah nice amp!!!!

Henri H
30 november 2010, 21:11
Ieme ook bedankt! :D

Leuk dat je weer "Back in NL" bent.
Heb je al weer een nieuwe band?

Ik las dat je een XTC hebt?
Wanneer heb je die gekocht als ik vragen mag?

ieme
30 november 2010, 21:25
Ieme ook bedankt! :D

Leuk dat je weer "Back in NL" bent.
Heb je al weer een nieuwe band?

Ik las dat je een XTC hebt?
Wanneer heb je die gekocht als ik vragen mag?

Ben met een band bezig, nog niks concreets. Heb sinds 2 weken een XTC classic... Erg erg goeie amp! Die marshall van jou is wel super hoor, heb je de hook en mesa nog?

Henri H
30 november 2010, 21:38
Ah, mooi man zo'n XTC, hoewel ik het clean wat tegen vond vallen.
Is er een topic van?

De Mesa en HOOK zijn er ook nog steeds, bevallen ook prima.
Zo heeft elke amp z'n eigen soundje/karakter.
Voor elke gelegenheid/mood de juiste keus. :)

Succes met het opzetten van een band. Is dat nog steeds in het noorden des lands?

ieme
30 november 2010, 21:48
Ah, mooi man zo'n XTC, hoewel ik het clean wat tegen vond vallen.
Is er een topic van?

De Mesa en HOOK zijn er ook nog steeds, bevallen ook prima.
Zo heeft elke amp z'n eigen soundje/karakter.
Voor elke gelegenheid/mood de juiste keus. :)

Succes met het opzetten van een band. Is dat nog steeds in het noorden des lands?

Ik heb de classic, die vind ik een stuk mooier dan de standaard 101b, en ja, voor elke Mood een andere amp fx en gitaar

ieme
30 november 2010, 21:49
Ps, is geen topic van, is niet nodig, neem em mee met volgende meeting.

pikasso
1 december 2010, 13:41
Ben met een band bezig, nog niks concreets.

Bel me dan even ;)

Henri H
2 december 2010, 15:50
Ik heb de 2204 nu 3 keer gebruikt met de band-repetitie (pop-rock-covers), en dat bevalt eigenlijk best goed.
Dit zijn mijn huidige settings ongeveer (high input):

- presence: 5
- bass: 7
- middle: 6
- treble: 2 a 3
- master vol: 1 :confused:
- pre-amp: 7

Ik gebruik de laatste tijd hoofdzakelijk mijn Telecaster Lite Ash (Korea).

Ik zit er echter over te denken om de amp op de high input clean in te stellen, dus de pre-amp rond de 2, en het master-volume naar wens.
Vervolgens een fijne low/med gain crunchy overdrive, een volvette crunch distortion en evt. een booster/tubescreamer te gaan gebruiken, zodat ik toch een aantal verschillende drive-sounds kan creëren.
Voor low gain moet je denken aan soundjes als b.v. Sober van Pink, en voor full crunch aan b.v. Volbeat.
Metallica moet ook kunnen, maar dan geef ik wel een draai aan de pre-amp knop. :rockon:

Hebben jullie suggestie welke pedaaltjes, en dan met name de low gain en full crunch het best geschikt zijn voor deze toepassing.

Budget: max €150,- per pedaal, liefst MXR-achtige uitvoering, dus met zo'n metalen schakelaar. De 10-series van Ibanez zijn ook erg ok vind ik, maar BOSS/Tonelock-style vind ik niet zo prettig.

Ik heb op dit moment 2 tubescreamers en een SHO-kloon (Newtone Flower Booster).
Ik heb ook al 's een crunch box gehad, maar nooit op de 2204 getest, vond het wel een fijn pedaal, maar miste toch wat "ballen" ofzo. Misschien dat ie met de 2204 beter klinkt?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Edit: misschien is een dual-amp setup, zeker voor repetities nog niet zo verkeerd, b.v. Vox AC30 voor clean, en de 2204 voor crunch etc.

HaroldA
2 december 2010, 15:54
Ik heb ook al 's een crunch box gehad, maar nooit op de 2204 getest, vond het wel een fijn pedaal, maar miste toch wat "ballen" ofzo. Misschien dat ie met de 2204 beter klinkt?

Nope: dodelijk veel gain, geen mid, doosje met bijen. :stop:

Ik heb een Fulltone GT-500 die wel ok klinkt (geruild tegen m'n Diamond J-Drive mk3). De booster die daar in zit (fat boost achtig) kun je pre en post Distortion schakelen, misschien is dat al genoeg vrijheid/keuze voor jou?

ieme
2 december 2010, 15:55
Ik heb de 2204 nu 3 keer gebruikt met de band-repetitie (pop-rock-covers), en dat bevalt eigenlijk best goed.
Dit zijn mijn huidige settings ongeveer (high input):

- presence: 5
- bass: 7
- middle: 6
- treble: 2 a 3
- master vol: 1 :confused:
- pre-amp: 7

Ik gebruik de laatste tijd hoofdzakelijk mijn Telecaster Lite Ash (Korea).

Ik zit er echter over te denken om de amp op de high gain input clean in te stellen, dus de pre-amp rond de 2, en het master-volume naar wens.
Vervolgens een fijne low/med gain crunchy overdrive, een volvette crunch distortion en evt. een booster/tubescreamer te gaan gebruiken, zodat ik toch een aantal verschillende drive-sounds kan creëren.
Voor low gain moet je denken aan soundjes als b.v. Sober van Pink, en voor full crunch aan b.v. Volbeat.
Metallica moet ook kunnen, maar dan geef ik wel een draai aan de pre-amp knop. :rockon:

Hebben jullie suggestie welke pedaaltjes, en dan met name de low gain en full crunch het best geschikt zijn voor deze toepassing.

Budget: max €150,- per pedaal, liefst MXR-achtige uitvoering, dus met zo'n metalen schakelaar. De 10-series van Ibanez zijn ook erg ok vind ik, maar BOSS/Tonelock-style vind ik niet zo prettig.

Ik heb op dit moment 2 tubescreamers en een SHO-kloon (Newtone Flower Booster).
Ik heb ook al 's een crunch box gehad, maar nooit op de 2204 getest, vond het wel een fijn pedaal, maar miste toch wat "ballen" ofzo. Misschien dat ie met de 2204 beter klinkt?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Edit: misschien is een dual-amp setup, zeker voor repetities nog niet zo verkeerd, b.v. Vox AC30 voor clean, en de 2204 voor crunch etc.

he gast! ik heb hier bakken met overdrive pedalen, als je eens wil komen testen ben je van harte welkom. Fulltone 69, 70, Soulbender, Octafuzz, HBE, MXR, MiAudio, Menatone, Trex enz enz enz

Henri H
2 december 2010, 16:10
Nope: dodelijk veel gain, geen mid, doosje met bijen. :stop:

Ik heb een Fulltone GT-500 die wel ok klinkt (geruild tegen m'n Diamond J-Drive mk3). De booster die daar in zit (fat boost achtig) kun je pre en post Distortion schakelen, misschien is dat al genoeg vrijheid/keuze voor jou?GT-500 lijkt me wel een goeie, heb ik al veel goeds over gehoord.

@ieme: leuk! Ik PM je wel ff!

robert-gitarist
2 december 2010, 18:31
Ik kan wel keer een avondje langs komen met de MI Audio Chrunchbox ;) Ik vind hem heerlijk op mijn Marshall klinken. Ben er zeer blij mee! Wat je zegt klopt wel een beetje, een beetje ballen mist hij wel maar och, niet storend ofzo.

svdijk
2 december 2010, 21:08
Hey Henri,

Ik gebruik het liefst juist geen overdrive-pedaal bij deze versterker.
Met een goede EQ ervoor kan je alle overdrive-sounds krijgen die je wilt.
Een MXR 10 band EQ (M108 ) werkt perfect, en zelf gebruik ik altijd een oude half 12" Boss 10 band EQ (RGE 10).
Door het laag eruit te halen, het mid te boosten, en het hoog er wat uit te filteren, en wat extra dB's erbij op de uitgang, en je krijgt een vet hardrock/metal geluid.
Door alles recht te zetten, en alleen wat extra dB's te geven krijg je een mooie zingende dikke blues sound, etc. etc.
Veel mogelijkheden op die manier.
Met de EQ uit stel ik de versterker af op een mooie crunch-sound die ik clean kan krijgen door de volume van m'n gitaar, en met de EQ aan heb je zo een mooie lead-sound.
Is veelzijdiger als een overdrive pedaal, die toch altijd het geluid een beetje kleuren, of iets missen in de sound.
Een goede EQ is volledig transparant, laat je sound dus volledig intakt, en je blijft de dynamiek van je versterker houden!
Suc6!!

Henri H
2 december 2010, 21:25
@Robert: 'k wil die crunch box nog wel 's testen, je hoort nog van me.

@Stefan: 'k Heb ook goeie verhalen gelezen over de MXR EQ, ook maar 's checken dan.
Op zich zou ik ook het liefst de crunch uit de amp halen, en het clean is echt heel mooi als je de vol-pot v.d. gitaar daarvoor gebruikt, maar ik mis gewoon volume in dat geval.
Voor een dikke crunch klinkt de SHO-kloon eigenlijk nog het lekkerst, maar ruist nogal (zitten natuurlijk erg goedkope componenten in).
Met een tubescreamer erbij wordt het toch net wat te dun ofzo.

Nah ja, een zooitje pedalen testen kan nooit kwaad, en is bovendien altijd leuk. :)

sjaak1990
3 december 2010, 00:40
Ik vind de CB transparant. Heb hem eerder vergeleken met een fulltone OCD en die klonk dikker, dus ook minder transparant, gebruikte amp was een gemodde london city dea. Heb hem juist gekocht omdat hij niet veel met het geluid deed, gebruik hem vaak als boost, volume hoog, gain laag. Als je ballen mist, 24v adapter helpt ook mee.
Lees dat veel mensen wat tegen het pedaal hebben, ligt er natuurlijk aan hoe je hem gebruikt en in welke setup. Gebruik hem vooral met mijn brunetti xl r-evo en die is alles behalve dun klinken dus heb dan ook geen pedaal nodig zoals de OCD die het geluid wat aandikt.

Henri H
3 december 2010, 09:25
Hmm, Crunch Box transparant, da's wel een heel andere visie dan de meesten daarover hebben, en ook mijn ervaring is dat ie toch wel behoorlijk je geluid kleurt.
Ik vond 'm het best tot z'n recht komen als een "standalone-Marshall-crunch-in-een-doosje".
Als booster vond ik het 'm niet geschikt, maar heb hem nooit over de 2204 getest.

macwilliams
3 december 2010, 09:57
Is de barber direct drive niet wat je zoekt? Daar was je toch aardig enthousiast over!

Henri H
3 december 2010, 13:22
Ja, die klonk wel goed over die superlead en/of -bass van Toaster.
Zal ik ook 's meenemen in m'n overweging.
Nadeel vind ik dat het zo'n groot pedaal is.

Hij is te koop bij v.d. Haar... geen idee wat ie moet kosten.

HaroldA
3 december 2010, 13:30
Lees dat veel mensen wat tegen het pedaal hebben, ligt er natuurlijk aan hoe je hem gebruikt en in welke setup.

Ik heb 'm getest op 9 en 12v voor m'n 2204 met de gain op 5 tot 8. De CB haalde heel de lekkere ronk weg en verving die door een mid-scooped ice-picky metal sound.

De Blues Pro was dan al een hele verbetering! Behoud van laag, ronkend mid en helder hoog.

sjaak1990
3 december 2010, 15:02
Hmm, Crunch Box transparant, da's wel een heel andere visie dan de meesten daarover hebben, en ook mijn ervaring is dat ie toch wel behoorlijk je geluid kleurt.
Ik vond 'm het best tot z'n recht komen als een "standalone-Marshall-crunch-in-een-doosje".
Als booster vond ik het 'm niet geschikt, maar heb hem nooit over de 2204 getest.

Als standalone vind ik hem ook lekker en als booster ook, gelukkig heeft iedereen zijn eigen visie :) Bij mij doet hij niet veel met het geluid, maakt het alleen meer crunchy en meer gain, gain redelijke laag op de versterker en dan boosten.


Ik heb 'm getest op 9 en 12v voor m'n 2204 met de gain op 5 tot 8. De CB haalde heel de lekkere ronk weg en verving die door een mid-scooped ice-picky metal sound.

De Blues Pro was dan al een hele verbetering! Behoud van laag, ronkend mid en helder hoog.

Blues Pro moet ik er nog bij hebben eigenlijk.

Eerst las ik veel goeds over de CB, nu alleen maar negatief, snap de bevindingen niet echt want bij mij blijven de mids wel gewoon behouden, ik HAAT scooped sounds, bij mij ronkt hij juist wel lekker.

Henri H
4 december 2010, 00:58
Eerst een foto'tje van vanavond: :cheerup:

http://lh6.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TPl8AYwjPCI/AAAAAAAAAMw/P-Bs6o4MUJw/s512/Afb0029.jpg

En een close-up van m'n pedalboard:

http://lh5.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TPl7fS2e4EI/AAAAAAAAAMg/myf8BaXTWQU/s640/Afb0026.jpg

Ik ben vanavond in m'n ééntje in de oefenruimte geweest om het één en ander te testen.
In eerste instantie had ik de pre-amp op 7, en heb wat met de EQ gespeeld, omdat de andere gitarist in de band last had van "scherpheid".
Als ik op zijn plek ging staan klopte dat idd, hij staat zo'n 2,5 m. verderop, precies in de baan v.d. cab.
Daarom de presence naar 2 gedraaid, en de treble op 1, dat klonk heerlijk, en ik had het idee om de amp clean in te stellen, al van me afgezet.
Toch heb ik hem later clean ingesteld, en dat klinkt echt subliem, wat een tone-monstertje is het toch. :lovelove: :mmmm:

De Goudie FX 808+ had ik dusdanig ingesteld dat ie een lekker medium gain crunch soundje gaf, ideaal voor b.v. "Girl" van Anouk.
De SHO kan ik in dat geval zeer goed gebruiken als clean/volume-boost, en de delays en ander effecten klinken ook waanzinnig.

Nu ben ik eigenlijk alleen nog op zoek naar een full crunch pedaal, zoals b.v. de Crunchbox.
Voorwaarde is, dat ie zich door de 808+ goed laat boosten tot een high gain geluid.
Zou een MXR Distortion+ een optie zijn, of de Zakk Wylde Overdrive misschien?
De afmetingen en de layout van een dergelijk pedaal spreken me erg aan.

De Powerstack van BOSS spreekt me minder aan, ik hoor er toch wat in dat ik denk van nee, en ook de aan/uit knop vind ik minder.
De Riot van b.v. Nitefly's board (http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/X-masPedalboardbig_20101201_2732.jpg) lijkt me ook een gaaf pedaal, maar zal lastig te vinden, laat staan te testen zijn, ben ik bang.

Goh, ben er nog steeds een beetje beduusd van, wat een geweldige amp!

muziekschuur
4 december 2010, 07:04
Is de CMAT Pedals Brownie iets voor je?

http://www.cmatmods.com/brownie.html

Jan Buurman
4 december 2010, 11:53
Haha, heeeeel herkenbaar!! Ik ben ook vele malen alleen de oefenruimte in gedoken om nieuwe pedaaltjes te testen en aan mijn sound te werken.
Wat mij wel opgevallen is is dat elke keer na zo'n éénmans-sessie waarbij ik "de ideale settings" had gevonden altijd in band-verband aanpassingen moest maken.
De sound kwam dan niet tot uiting in het totale plaatje. Soms hielpen wat kleine tweaks maar soms leek het experiment ook helemaal mislukt.
Check je éénmans-ervaringen dus altijd na in repetitie op volle sterkte... :rockon:




Eerst een foto'tje van vanavond: :cheerup:

http://lh6.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TPl8AYwjPCI/AAAAAAAAAMw/P-Bs6o4MUJw/s512/Afb0029.jpg

En een close-up van m'n pedalboard:

http://lh5.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TPl7fS2e4EI/AAAAAAAAAMg/myf8BaXTWQU/s640/Afb0026.jpg

Ik ben vanavond in m'n ééntje in de oefenruimte geweest om het één en ander te testen.
In eerste instantie had ik de pre-amp op 7, en heb wat met de EQ gespeeld, omdat de andere gitarist in de band last had van "scherpheid".
Als ik op zijn plek ging staan klopte dat idd, hij staat zo'n 2,5 m. verderop, precies in de baan v.d. cab.
Daarom de presence naar 2 gedraaid, en de treble op 1, dat klonk heerlijk, en ik had het idee om de amp clean in te stellen, al van me afgezet.
Toch heb ik hem later clean ingesteld, en dat klinkt echt subliem, wat een tone-monstertje is het toch. :lovelove: :mmmm:

De Goudie FX 808+ had ik dusdanig ingesteld dat ie een lekker medium gain crunch soundje gaf, ideaal voor b.v. "Girl" van Anouk.
De SHO kan ik in dat geval zeer goed gebruiken als clean/volume-boost, en de delays en ander effecten klinken ook waanzinnig.

Nu ben ik eigenlijk alleen nog op zoek naar een full crunch pedaal, zoals b.v. de Crunchbox.
Voorwaarde is, dat ie zich door de 808+ goed laat boosten tot een high gain geluid.
Zou een MXR Distortion+ een optie zijn, of de Zakk Wylde Overdrive misschien?
De afmetingen en de layout van een dergelijk pedaal spreken me erg aan.

De Powerstack van BOSS spreekt me minder aan, ik hoor er toch wat in dat ik denk van nee, en ook de aan/uit knop vind ik minder.
De Riot van b.v. Nitefly's board (http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/X-masPedalboardbig_20101201_2732.jpg) lijkt me ook een gaaf pedaal, maar zal lastig te vinden, laat staan te testen zijn, ben ik bang.

Goh, ben er nog steeds een beetje beduusd van, wat een geweldige amp!

macwilliams
4 december 2010, 12:14
Misschien de mxr eq zoals de kfk-10.
Het is dan misschien aan Kerry king gelieerd apparaat maar daar moet je even langs kijken. De gainknop voegt geen distortion toe maar meer een kgünk geluid.

Proberen? Ikheb'm!

the sure thing
4 december 2010, 22:54
Beetje off topic: zit er veel verschil tussen je Goudie 808+ en je Maxon 808?

Henri H
5 december 2010, 00:10
Is de CMAT Pedals Brownie iets voor je?

http://www.cmatmods.com/brownie.htmlHmmm, interessant, en hij ziet er tof uit. GAS!
'k Zal 'm 's beter beluisteren op betere speakers binnenkort (zit nu op laptop).
Bedankt voor de tip iig.


Haha, heeeeel herkenbaar!! Ik ben ook vele malen alleen de oefenruimte in gedoken om nieuwe pedaaltjes te testen en aan mijn sound te werken.
Wat mij wel opgevallen is is dat elke keer na zo'n éénmans-sessie waarbij ik "de ideale settings" had gevonden altijd in band-verband aanpassingen moest maken.
De sound kwam dan niet tot uiting in het totale plaatje. Soms hielpen wat kleine tweaks maar soms leek het experiment ook helemaal mislukt.
Check je éénmans-ervaringen dus altijd na in repetitie op volle sterkte... :rockon:Ja, klopt. De bandmix is vaak heel bepalend, maar mijn ervaring is wat dat betreft wel aardig gegroeid de laatste jaren, en vaak valt er van een goede standalone sound ook wel een goede bandmix te maken.
Je hebt wel een punt hoor. :ok:


Misschien de mxr eq zoals de kfk-10.
Het is dan misschien aan Kerry king gelieerd apparaat maar daar moet je even langs kijken. De gainknop voegt geen distortion toe maar meer een kgünk geluid.

Proberen? Ikheb'm!WTF is een "kgünk geluid"? :???:


Beetje off topic: zit er veel verschil tussen je Goudie 808+ en je Maxon 808?Ja, best wel.
De Goudie FX klinkt standalone op max gain gewoon erg lekker, low/medium crunch. Hij heeft ongeveer 2 keer zoveel gain als de Maxon, maar kan ook als clean boost (met wat extra mids) gebruikt worden.
Bovendien klinkt ie wat harder/killer dan de Maxon, die wat smoother klinkt.
De Maxon is wel erg geschikt om b.v. mijn JCM 800 2205, die al veel gain heeft, lekker strak te krijgen met veel "chunk", tenminste, zo noemt men dat toch, palm mutes met veel gain en dan een strak (mid)laag?
De Goudie FX kan dat ook, maar is veelzijdiger.
Ik heb hem een poosje geleden gekocht, omdat ie erg goed combineerde met de lead-kanalen van m'n HOOK.
Ook heeft ie nog een interne pot waarmee je het hoog en laag evt. wat kunt oppeppen, zo staat op de site, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

ieme
6 december 2010, 19:42
19 dec pedals checken in Heerenveen?

Gr.
Ieme

Jasper.
6 december 2010, 19:45
19 dec pedals checken in Heerenveen?

Gr.
Ieme

:D je moet komen Henri! mooi excuus :)

ieme
6 december 2010, 21:01
Ik zal m'n pedalen beschikbaar stellen

Henri H
7 december 2010, 09:57
Ja, maar dat is toch een multi-channel-amp-meeting? :dontgeti:

ieme
7 december 2010, 10:20
Ja, maar dat is toch een multi-channel-amp-meeting? :dontgeti:

Amp fest, uiteraard ook pedalcheckers ball

Henri H
7 december 2010, 11:43
hmmm, zie nu dat er een nieuw topic is idd.... er zit een kans in dat ik toch kan komen. Ga de 21e pas op wintersport...

ieme
7 december 2010, 11:57
Prioriteiten hè?

Mr.Bluesbreaker
7 december 2010, 12:13
WTF is een "kgünk geluid"? :???:


:D:D:D:D Koffie door mijn neus, danku. Leuk toch dit forum.

Maar serieus Henri, ik denk met weemoed terug aan mijn 2203 en in die tijd pakte ik mijn volumeknop (met treblebleed of Suhr mod heet dat nowadays geloof ik) standaard gewoon een klein tikje terug, voluit was dan een fijne crunch met de pre rond de 6 of 7, afhankelijk van hoe hot je elementen zijn. Voor een leadtoon zette ik dan een TS-808 aan, of een iets heftigere TS variant/OD afh. van het bandje. Had er wel een 2e master achterop laten zetten - ideaal voor een cleanboost die je anders niet hebt zonder loop. Kun je zo weer ongedaan maken door bv. een van de speakeruitgangen ervoor op te offeren. Moet wel zeggen dat ik dan een coiltap gebruikte of een gitaar met meerdere pickups HB/SC om het clean/drive verschil groter te maken.

Henri H
7 december 2010, 12:22
Prioriteiten hè?Ik moet een slag om de arm houden, ben de 18e jarig, en dikke kans dat de feestgangers pas op zondag langskomen. :mad:


:D:D:D:D Koffie door mijn neus, danku. Leuk toch dit forum.

Maar serieus Henri, ik denk met weemoed terug aan mijn 2203 en in die tijd pakte ik mijn volumeknop (met treblebleed of Suhr mod heet dat nowadays geloof ik) standaard gewoon een klein tikje terug, voluit was dan een fijne crunch met de pre rond de 6 of 7, afhankelijk van hoe hot je elementen zijn. Voor een leadtoon zette ik dan een TS-808 aan, of een iets heftigere TS variant/OD afh. van het bandje. Had er wel een 2e master achterop laten zetten - ideaal voor een cleanboost die je anders niet hebt zonder loop. Kun je zo weer ongedaan maken door bv. een van de speakeruitgangen ervoor op te offeren. Moet wel zeggen dat ik dan een coiltap gebruikte of een gitaar met meerdere pickups HB/SC om het clean/drive verschil groter te maken.Haha, die macwilliams ook altijd met z'n rare fratsen. :seriousf:

2e master-volume lijkt me ook ideaal.
In de low input zou een extra potmeter kunnen, en dan de DI-jack gebruiken om te schakelen, zou dat een optie zijn?
Gaat het niet ten koste van de sound?

Mr.Bluesbreaker
7 december 2010, 12:48
Kan je inderdaad ook de low voor gebruiken, het gaat totaal niet ten koste van je sound - het is gewoon exact hetzelde, maar dan met de master een tandje hoger, wat je zelf instelt. PM Svdijk (stefan) maar eens hier, die heeft mijn ex 2203 met de dubbele master en weet iets meer over de technische details.

HaroldA
7 december 2010, 13:12
2e master-volume lijkt me ook ideaal.
In de low input zou een extra potmeter kunnen, en dan de DI-jack gebruiken om te schakelen, zou dat een optie zijn?
Gaat het niet ten koste van de sound?

Nou, ik ken het fijne er ook niet van, maar aangezien jij de latere versie (van na 1984) hebt met de potmeters en jacks op de print zou het zomaar kunnen dat dat niet zo makkelijk is...

Henri H
11 december 2010, 01:17
Ik heb hem vanavond naar een amp-tech gebracht die al eerder mijn amps onderhanden heeft gehad, en hij denkt dat het wel moet lukken om er een 2e MV in te bouwen, ondanks de horizontale inputs.
't Zal een weekje of 2 duren, ben benieuwd.

macwilliams
11 december 2010, 07:01
Het is jammer dat ik heen tijd heb om naar Heerenveen te komen, dan had ik het je kunnen laten horen wat ik bedoelde met "kgünk".

Het was niet grappig bedoeld, dat dan weer niet.

svdijk
11 december 2010, 19:40
Kan je inderdaad ook de low voor gebruiken, het gaat totaal niet ten koste van je sound - het is gewoon exact hetzelde, maar dan met de master een tandje hoger, wat je zelf instelt. PM Svdijk (stefan) maar eens hier, die heeft mijn ex 2203 met de dubbele master en weet iets meer over de technische details.

Hey Eric, ik heb inmiddels de 2de mastervolume voor een effectloop vervangen.
Via Iron Sounds ( http://www.ironsounds.com ) in de VS een kit met onderdeeltjes besteld, zelf in mekaar gesoldeerd, en in de 2203 gezet.
Volledig transparant, werkt perfect, en is niet duur (nog geen €50,- inclusief verzenden).
Zou ook perfect in jou amp werken Henri, wordt 'ie een stuk veelzijdiger van, zonder je originele sound aan te tasten (er zit een true-bypass schakelaar op, zodat je alles kunt omzeilen).

Henri H
11 december 2010, 20:14
Heb je nog extra gaten in het chassis moeten boren Stefan?
Ik heb geen FX-loop meer nodig, maak alleen nog gebruik van pedaaltjes, die goed klinken voor de amp.

svdijk
12 december 2010, 17:25
Heb je nog extra gaten in het chassis moeten boren Stefan?
Ik heb geen FX-loop meer nodig, maak alleen nog gebruik van pedaaltjes, die goed klinken voor de amp.

Er zaten al twee gaten in 't chassis van de tweede mastervolume, dus ik vond het niet zo erg om er nog een paar bij te maken.
Eén voor de dB schakelaar, en één voor de bypass-schakelaar.
Als die helemaal origineel was geweest had ik het misschien niet gedaan, maar ik vind het toch wel prettig om er een delay, reverb en harmonizer mee te gebruiken, en daar heb je toch een send en return voor nodig.

Henri H
13 december 2010, 00:23
Ik wil er geen extra gaten in hebben, bovendien gebruik ik geen pitchshifter en reverb.
De delays en chorus die ik gebruik klinken prima, zeker als ik de volume pot van de gitaar wat "knijp".
Een 2e MV is voor mij dus belangrijker.

sjaak1990
14 december 2010, 16:10
Nog een idee om je amp bruikbaar te maken als een 2 kanaals amp, ga ik ook met mijn London city doen.
Een 2e mastervolume en die koppelen aan een preamp volume, 1 "kanaal" hoog preamp volume lage master>scheur, andere laag preamp volume hoge master>clean. Je kan ook makkelijk kleine verschillen in de preamp maken door componenten met wat andere waardes te gebruiken bij het 2e preamp volume gedeeltje.
Moet wel te doen zijn zonder gaten te boren, een must natuurlijk, 1 pot in de low in en 1 in een speaker uitgang bijvoorbeeld. Als je helemaal gek wilt doen kan je wat condensatoren van de preamp schakelen(heel simpel te maken), mijn london city gaat meer bassman achtig klinken als ik dat doe, preamp lijkt er erg op, op de extra gainstage na.

Henri H
14 december 2010, 17:23
Dat is een mogelijkheid misschien, maar 2 MV's lijkt me flexibeler in gebruik.
Ik kan de 2e MV nu nl. ook als solo-boost gebruiken. Als je de 2e MV koppelt aan een lagere preamp setting, lukt je dat niet meer, plus ik kan er nog steeds evt. twee 4x12 cabs aanhangen. :rockon:

HaroldA
14 december 2010, 17:29
Dat is een mogelijkheid misschien, maar 2 MV's lijkt me flexibeler in gebruik.

Dat, en het moet natuurlijk wel een 2204 blijven: een simpel werkpaard waar je verbazend veel mee kunt!

Al die fancy shit hoort niet thuis in zo'n amp, IMHO.

sjaak1990
14 december 2010, 17:52
Dacht dat je vooral een 2e master wilde omdat het volume lager wordt bij terugdraaien volume op je gitaar voor een cleaner geluid, vandaar het idee :)

En harold zo fancy is het toch niet? Het is gewoon alsof je snel aan de knoppen kan draaien en het clean kan er wat beter van worden.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je wilt switchen, ik switch veel effecten tussen wisselingen in nummers en zo is het wat sneller.

HaroldA
14 december 2010, 17:56
En harold zo fancy is het toch niet? Het is gewoon alsof je snel aan de knoppen kan draaien en het clean kan er wat beter van worden.

Condensatoren samen met preamp en mastervolume schakelen vind ik fancy...

Met een signalpad/looper pedaaltje kom je ook al een eind, alleen de 2e mastervolume gaat niet lukken zonder mod.

...maar eigenlijk moet je helemaal niet clean willen spelen op een 2204 :sssh:

sjaak1990
14 december 2010, 18:21
Condensatoren samen met preamp en mastervolume schakelen vind ik fancy...

Met een signalpad/looper pedaaltje kom je ook al een eind, alleen de 2e mastervolume gaat niet lukken zonder mod.

...maar eigenlijk moet je helemaal niet clean willen spelen op een 2204 :sssh:

De condensatoren zitten bij de pot ;) Dus een andere waarde kiezen die iets beter is voor clean maakt het niet ingewikkelder :)

Ben het ook wel eens met het niet clean moeten spelen hehe, eigenlijk gewoon 2 versterkers mee nemen, ultiem geluid!

svdijk
15 december 2010, 16:53
Ik wil er geen extra gaten in hebben, bovendien gebruik ik geen pitchshifter en reverb.
De delays en chorus die ik gebruik klinken prima, zeker als ik de volume pot van de gitaar wat "knijp".
Een 2e MV is voor mij dus belangrijker.

Henri, je zult toch in het chassis moeten boren!
Je hebt namelijk twee gaten nodig, één voor de tweede master-volume potmeter, en één voor de footswitch, om de tweede master-volume in of uit te schakelen.

Henri H
15 december 2010, 16:59
....
In de low input zou een extra potmeter kunnen, en dan de DI-jack gebruiken om te schakelen, zou dat een optie zijn?....

Geen (extra) gaatjes. ;)

muziekschuur
15 december 2010, 17:19
Je hebt van die potmeters met twee knoppen ineen... Misschien een oplossing?
Ik heb een Roland VSR880. Daar zit zo'n dualknop op.

HaroldA
15 december 2010, 18:01
Geen (extra) gaatjes. ;)

Dan maar een "speaker out" opofferen! (en een Y-kabel maken)

Henri H
16 december 2010, 09:09
Je hebt van die potmeters met twee knoppen ineen... Misschien een oplossing?
Ik heb een Roland VSR880. Daar zit zo'n dualknop op.Ik heb liever 2 losse pots, vind zo'n dual pot altijd een beetje "briek".


Dan maar een "speaker out" opofferen! (en een Y-kabel maken)Die vat ik ff niet. :???:

Nogmaals, in de low input komt een extra potmeter, en in de DI-jack komt de footswitch-jack om te schakelen tussen beide MV's.
De speaker out kan ik dan alsnog gebruiken om een full stack aan te sluiten. :rockon:

HaroldA
16 december 2010, 10:00
Nogmaals, in de low input komt een extra potmeter, en in de DI-jack komt de footswitch-jack om te schakelen tussen beide MV's.

'tuurlijk! Ik was al weer vergeten dat jij zo'n latere hebt met een DI-output, die hebben de mijne niet en dan moet je wel een speaker out opofferen.

Henri H
16 december 2010, 10:18
Ah, ok. Nu snap ik 'm. De Y-kabel dan evt. voor een full stack gebruiken... :ok:

iWishmaster
16 december 2010, 11:15
Mooi spul Henry! Een 2203 staat nog altijd op mijn verlanglijstje. Maar eerst van die inmiddels stoffige Rivera op zolder afkomen :chicken:.

Henri H
16 december 2010, 11:28
Hey Roy, nog geen geïnteresseerden gehad, of die wilden natuurlijk te weinig betalen?

iWishmaster
16 december 2010, 11:35
Hey Roy, nog geen geïnteresseerden gehad, of die wilden natuurlijk te weinig betalen?

Ik heb 'em een hele tijd niet echt in de verkoop gehad (tweedehands markt was / is wat instabiel). Op zich wel wat reacties gehad, maar Rivera blijft een onbekend merk. De meeste bieden ook nogal onredelijk ("Voor 600 euro kom ik hem ophalen!" .. jaja, dan blijf maar thuis) of ruilvoorstellen tegen squier gitaartjes en zelfgemaakte ceriatone bouwvallen. Ik ga 'em toch maar weer eens op marktplaats zetten, daar krijg ik waarschijnlijk serieuzere reacties. Ik hoef niet de hoofdprijs, maar voor een prikkie gaat 'ie ook niet weg.