PDA

View Full Version : Vraagje aan Digitech Whammy 4 gebruikers



Bombersteve
12 november 2010, 15:34
Ik ben van plan binnenkort de Digitech Whammy 4 aan te schaffen.

Alleen zijn er wat dingen dat ik mij afvraag.

Zo is er bijvoorbeeld een nummer dat ik graag wil proberen na te bootsen
http://www.youtube.com/watch?v=ybEWPpETLMU
(Hint: Ik wil em niet kopen alleen vanwege deze nummer)

Bij deze nummer heeft hij de Digitech Whammy 4 gebruikt met Cubase 4 om de Midi te besturen.

Is het ook mogelijk om dit precies zo na te bootsen als er een keyboard ter beschikking is met Midi aansluiting? Hij heeft namelijk gewoon een bestandje gemaakt voor Cubase en weet niet precies hoe dat allemaal zit met Keyboards.

ChazyChaz
12 november 2010, 22:31
Je moet ook zeker even de Molten Voltage Molten Midi II checken!
Dat is een programmeerdbare midi controller in stompbox formaat voor (o.a.) de Digitech Whammy.

Hier (http://www.moltenvoltage.com/molten_midi_2.html)kan je Informatie vinden
Dit (http://www.youtube.com/watch?v=KoBuZoYplyc)is een aardige Demo Video

Ik denk dat zeker met het oog op live, dit een veel betere optie is dan gaan lopen klooien met Keyboards etc.
Daarnaast kan je met dit ding ook heel gemakkelijk real time andere gave effecten en patronen in programmeren.

Succes!

Bombersteve
13 november 2010, 09:49
Ziet er inderdaad uit als een leuk apparaatje om samen te voegen met de DW4!.

Die zal zeker van pas komen zodra ik die erbij heb. Zal alleen wel even wat tijd overheen zitten :seriousf:

Maar zolang ik die Molten Midi 2 nog niet heb. Kan ik wel hetzelfde doen als dat die persoon in de video deed met Cubase? Zou ook wel van pas komen voor nu.

Rakker
13 november 2010, 22:51
Natuurlijk kan dat, hij doet het toch ook? Ik denk wel dat je er zoiets voor nodig hebt:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/4/3/7/539437.jpg

Zit zelf ook te gassen op een Whammy vooral om deze functie :sssh:

Bombersteve
14 november 2010, 10:53
Natuurlijk kan dat, hij doet het toch ook? Ik denk wel dat je er zoiets voor nodig hebt:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/4/3/7/539437.jpg

Zit zelf ook te gassen op een Whammy vooral om deze functie :sssh:

De persoon in de video die ik doorlinkte gebruikt alleen de whammy en Cubase (en natuurlijk zijn gitaar aangesloten op een externe geluidskaart...Vox Tonelab ST dacht ik zo). Verder niets

En ja zo'n soort kabel heb ik :D. Midi in > Midi Out > Usb

RobVDB
14 november 2010, 17:16
Ahh een Muse fan :rockon:


Ik speel zelf MOTP (ik zit in een Muse Cover band) met oftewel mijn Pod XT Live (met USB naar de laptop)
of mijn Whammy WH-4 (met een Midi ==> USB kabel naar de laptop)
en laat dan gewoon Cubase all het werk doen.

Het is echt heel simpel.

Je hebt zo'n Molten Voltage ding niet nodig een gewoon Midi ==> USB kabeltje + Cubase bestandje doet al het werkt


Matt zelf van Muse doet het niet op die manier hij heeft een rack unit een Nord G2 Engine als ik me niet vergis waar een 16 stap sequencer in zit die dan een pitch shifter in die Nord aanzet tot het pitch shiften in het 16 stap ritme van MOTP. Dit is veel te duur + ingewikkeld.

Dit is een geweldige versie van MOTP http://www.youtube.com/watch?v=aTTyzfF_TCU

Rob

Bombersteve
15 november 2010, 12:58
Ahh een Muse fan :rockon:


Ik speel zelf MOTP (ik zit in een Muse Cover band) met oftewel mijn Pod XT Live (met USB naar de laptop)
of mijn Whammy WH-4 (met een Midi ==> USB kabel naar de laptop)
en laat dan gewoon Cubase all het werk doen.

Het is echt heel simpel.

Je hebt zo'n Molten Voltage ding niet nodig een gewoon Midi ==> USB kabeltje + Cubase bestandje doet al het werkt


Matt zelf van Muse doet het niet op die manier hij heeft een rack unit een Nord G2 Engine als ik me niet vergis waar een 16 stap sequencer in zit die dan een pitch shifter in die Nord aanzet tot het pitch shiften in het 16 stap ritme van MOTP. Dit is veel te duur + ingewikkeld.

Dit is een geweldige versie van MOTP http://www.youtube.com/watch?v=aTTyzfF_TCU

Rob


Ja...Matt heeft ook iets van een euro of 20.000...lol.

Ik heb em nu toevallig binnen, ben er al mee bezig geweest. Maar ik krijg het niet voor elkaar :(. Bestandje enzo heb ik al. Midi staat goed aangesloten. Maar ik hoor alleen mijn distortion :( (staat in Cubase ook links aangegeven met de midi).

Ben nog aan het knutselen hoe ik het kan oplossen (ben nog niet zo sterk in Cubase lol)


en IDD!. Abbey road is mijn favoriete :D

Herman
15 november 2010, 13:04
Ja...Matt heeft ook iets van een euro of 20.000...lol.



Ik hoop voor hem dat hij meer heeft dan € 20.000,- .. Anders is ie stevig verneukt! :D

Bombersteve
15 november 2010, 16:07
Ik hoop voor hem dat hij meer heeft dan € 20.000,- .. Anders is ie stevig verneukt! :D



Ik bedoelde voor het spul dat nodig is voor Map of the Problematique. haha.

Bombersteve
15 november 2010, 18:55
Ok uhm....Nu ik hem heb ben ik steeds aan het proberen dat van Map of the Problematique te doen.

Ik heb het bestandje al van Aorfix gekregen via youtube (zie link 1e post). En Cubase staat er pas net op.

Alleen op de 1 of andere manier wil het niet de midi oversturen...Aan de linkerzijde heb ik bijvoorbeeld wel de midi kabel geselecteerd staan en dat moest ook zeg maar...

En als ik zou opnemen of afspelen en het gaat door het midi stukje heen, dan moet mijn Digitech Whammy gek doen en steeds shiften tussen de octaven heen (zie je die lampjes heen en weer gaan), Maar dat doet ie dus niet...

Ik hoor mijn distortion wel gewoon met het opnemen dus dat zit dan wel weer goed...Ik zou het niet weten waar het probleem ligt in Cubase.

RobVDB
15 november 2010, 23:16
Ok uhm....Nu ik hem heb ben ik steeds aan het proberen dat van Map of the Problematique te doen.

Ik heb het bestandje al van Aorfix gekregen via youtube (zie link 1e post). En Cubase staat er pas net op.

Alleen op de 1 of andere manier wil het niet de midi oversturen...Aan de linkerzijde heb ik bijvoorbeeld wel de midi kabel geselecteerd staan en dat moest ook zeg maar...

En als ik zou opnemen of afspelen en het gaat door het midi stukje heen, dan moet mijn Digitech Whammy gek doen en steeds shiften tussen de octaven heen (zie je die lampjes heen en weer gaan), Maar dat doet ie dus niet...

Ik hoor mijn distortion wel gewoon met het opnemen dus dat zit dan wel weer goed...Ik zou het niet weten waar het probleem ligt in Cubase.

Wat een mogelijke oorzaak kan zijn is dat de CC (is een denk ik een Midi channel, getalletje) die Cubase uitstuurt niet de CC is van de Whammy gebeurt vaak de eerste keer om een voorbeeld te geven Ik ben niet meer zeker van het juiste nummer maar ik dacht dat als ik mijn POD gebruikte is de CC moest veranderen naar 22 ofzo en bij mijn whammy 11 (dit kan verschillend zijn voor iedere Whammy, POD denk ik )

Edit: even gezocht op Google

" The whammy manual says it has to receive cc comands on midi cc11 to change the expression pedal via midi. "

probeer de CC die je cubase uitzend te veranderen naar CC11 ( dat moet normaal ergens links staan)


Rob

Bombersteve
16 november 2010, 10:09
Wat een mogelijke oorzaak kan zijn is dat de CC (is een denk ik een Midi channel, getalletje) die Cubase uitstuurt niet de CC is van de Whammy gebeurt vaak de eerste keer om een voorbeeld te geven Ik ben niet meer zeker van het juiste nummer maar ik dacht dat als ik mijn POD gebruikte is de CC moest veranderen naar 22 ofzo en bij mijn whammy 11 (dit kan verschillend zijn voor iedere Whammy, POD denk ik )

Edit: even gezocht op Google

" The whammy manual says it has to receive cc comands on midi cc11 to change the expression pedal via midi. "

probeer de CC die je cubase uitzend te veranderen naar CC11 ( dat moet normaal ergens links staan)


Rob


Ik neem aan dat je dat icoontje bedoeld met 16 channels erin? (aangegeven met 9 kleine vierkante blokjes). Dat werkte in elk geval niet :dontgeti:

Ik kan verder ook niks vinden op google voor dit probleem... :dontgeti:

Beetje info:

- Midi kabel is goed, hij pakt em wel gewoon als ik em inplug (je hoort dat geluid dat ie em accepteerd , en ik kan de kabel selecteren in cubase)

- Als ik de whammy normaal gebruik voor de pitch effecten doet ie het gewoon (ook als ik opneem in cubase).

- Ik gebruik de MIDI In van de kabel met USB in de computer

- Effect knop van DW4 staat uit (moest volgens iemand)

- Voetpedaal staat volledig naar beneden

- Aangesloten met Wet Added (of moet dit Dry zijn?)

- De midi kabel is een E-MU Xmidi1X1

- Lampje brand van de kabel als ik het bestand afspeel in Cubase dus de midi word wel verzonden dacht ik zo...

- Mijn computer draait Windows 7

- Ik heb Cubase 5.1

Voor zover ik weet ligt het probleem echt volledig in Cubase, alles lijkt mij verder goed


Zodra ik het bestandje opstart van MOTP dan krijg ik eerst een schermpje waar 2 unmapped midi dingen staan (MIDI In - Whammy Control) En die stel ik allebij op de kabel in (moest ook volgens iemand). Ik kan nu ook bijvoorbeeld selecteren dat ie ze altijd op deze mapped maar dat heb ik nog niet gedaan vanwege het probleem van nu.

Ik vraag het me echt af waar het probleem ligt... Het hoort blijkbaar in 1x goed te staan als je Cubase er net hebt opgezet en de boel hebt aangesloten en het bestand hebt geopend...nou het lijkt er op van niet...

Metalheart
16 november 2010, 18:36
whammy is wel een latencydevice he... dus vertraagt je signaal...!

viel mij vies tegen.

Bombersteve
16 november 2010, 18:53
whammy is wel een latencydevice he... dus vertraagt je signaal...!

viel mij vies tegen.

Heb ik geen last van eigenlijk. als je dat bedoeld van het moment dat je het aansluit op cubase...dan had je waarschijnlijk een verkeerde Asio driver geselecteerd ofzo. ik heb nog geen vertraging vernomen.

Metalheart
18 november 2010, 18:50
Heb ik geen last van eigenlijk. als je dat bedoeld van het moment dat je het aansluit op cubase...dan had je waarschijnlijk een verkeerde Asio driver geselecteerd ofzo. ik heb nog geen vertraging vernomen.

nee joh gewoon in je audiosignaal al... vertraagd je gitaarspel als n gek.

Bombersteve
18 november 2010, 19:07
Nou ik heb verder nog geen vaage problemen op dat gebied in elk geval :P.


Maar als iemand het probleem met de whammy en Cubase kan oplossen zou het mooi zijn...Ik ben echt door mijn opties heen :dontgeti:

Bombersteve
26 november 2010, 13:50
alweer 8 dagen verder en ik heb het probleem nog steeds niet gevonden...Ik snap er helemaal niets meer van :O.

Het hoort te gaan van...aansluiten en gelijk spelen...Ik heb zelfs Cubase 3x opnieuw geïnstalleerd lol...

Tristan
26 november 2010, 14:34
Kan de Eventide PitchFactor dit niet gewoon straight out of the box?

Bombersteve
26 november 2010, 22:10
Daar is het nu te laat voor. Ik heb de Digitech Whammy 4 nu.

Ik heb constant zitten spelen in Cubase maar ik kom maar niet door m'n probleem heen...ik heb de raarste dingen geprobeerd....zelfs nog geknutseld in het aangemaakte midi bestand maar hielp allemaal niet...


<------Snapt er helemaal niets meer van

Ondanks dat ik dit probleem heb is dit wel een handig apparaatje :D. Vooral die Drop Tune functie die erop zit...hoef ik niet steeds alle snaren een stap naar beneden te stemmen!

Bombersteve
11 december 2010, 16:28
Ik wou even zeggen dat mijn probleem is opgelost!

Ik heb mijn computer even open gehad en mijn USB poorten laten vervangen door een nieuw setje en blijkbaar doet ie het nu wel. Beetje raar maar ach.

Heb em daarna ook gelijk getest op Map of the Problematique.

http://bombersteve.hyves.nl/album/54676295/Computer_opnames/6NcQ6Y1c/video/1179863406/0/vCy8/

Het is een link naar mijn hyves maar gelukkig heb ik alles toch afgeschermd haha

Wat je hoort in de bovenstaande link is gewoon een test versie, normaal speel ik sommige stukjes een beetje anders.