PDA

View Full Version : Akoestische gitaar met bespeelbaarheid zoals elektrische: suggesties?



Kriske
12 november 2010, 03:40
Hallo

Tot nu toe heb ik enkel elektrisch gespeeld en ik wil een akoestische gitaar erbij voor thuis.
Op de akoestische gitaren waarop ik al heb gespeeld in de winkel, valt het me steeds op dat ze toch heel anders aanvoelen dan een elektrische. Ik vind dat ze minder vlot spelen. Komt dit enkel door de vaak dikkere snaren of ook door het andere materiaal van de snaren? Of andere redenen?
Ik ben alleszins op zoek naar een akoestische gitaar waarvan de feeling en bespeelbaarheid dicht aanleunt bij die van een elektrische gitaar. Elektrische versterking is niet noodzakelijk.
Mijn budget is 300-450 euro. Iemand suggesties?

Harald
12 november 2010, 08:08
Opduwen gaat op een akoestische met .012 en zelfs .o11 echt niet zo makkelijk als op een elektrische. Qua snelheid en afstelling zijn er wel wat mogelijkheden, al verwacht ik die niet zo in de lagere prijsklasses.

Gitaren die zich vroeger richten op de elektrische gitarist die ook wel eens akoestisch speelt waren Ovation en de Yamaha APX serie (dacht tenminste dat het die was) Nu ook Taylor, en ook mijn Maton nodigt me uit om relatief vaak flatpick te spelen.

Een oude Ovation wil nog wel eens voorbijkomen rond de 400 Euro (zoek wel een echte, geen Celebrity of andere budget imitatie zoals Stagg of Keiper) De Adamas modellen zijn qua feel denk ik ook geschikt voor wat je zoekt. Yamaha APX zou tweedehands iig ook wel moeten lukken.

Afstelling is wel essentieel, daar staat of valt de bespeelbaarheid mee. En als je echt vooral akoestisch wilt spelen (Fingerstyle, dus niet zo zeer akkoordenwerk, of flatpicking single string solo) zou ik gewoon aan de feel van een akoestische gitaar wennen.

--=HANS=--
12 november 2010, 08:25
Ik wil me vooral bij de laatste opmerking van Harald aansluiten. Ik denk dat je een akoestische gitaar als een ander instrument moet zien. Ik heb het omgekeerde met elektrische gitaren. Mijn handen "staan" naar akoestisch. Dat is het geheel van een veel dikkere body, dikkere hals en dikkere snaren. Als ik op een elektrische gitaar speel heb ik altijd het idee uit de bocht te vliegen. Ik heb m`n elektrische spullen 1.5 jaar geleden de deur uit gedaan en speel alleen nog akoestisch.
Als je echt plezier wil beleven aan een akoestische gitaar met alle prachtige mogelijkheden die zo`n gitaar biedt zou ik denk ik toch geen concessies doen voor de "feel" van een elektrische.
Binnen het gestelde budget zou ik het zo 123 niet weten maar er komen nog wel eens taylors uit de lagere series voorbij op de 2e hands markt. Die staan er om bekend dat ze erg makkelijk spelen en klinken prima. Heb zelf ooit een Furch dreadnought gehad met een iets smallere hals en die ging ook als een speer. Was toen nieuw iets van € 600,- zou je gebruikt voor rond € 400,- moeten kunnen vinden denk ik.

Gerth
12 november 2010, 12:39
Een oude Ovation wil nog wel eens voorbijkomen rond de 400 Euro (zoek wel een echte, geen Celebrity of andere budget imitatie zoals Stagg of Keiper) wennen.

Euh... als lefty die ook een vlot bespeelbare akoestische gitaar zoekt denk ik er sterk aan om een Celebrity te kopen (enige keuze als Lefty, behalve het bestellen van een amerikaanse Ovation... véél te duur voor mij), dewelke nu zo'n 400 euro staat. Is dit dan zo dom en zijn er voor die prijs betere alternatieven?

Harald
12 november 2010, 13:22
Hoe zit het met Yamaha APX dan. Weet dat toen ik nog jonger was, en Ovation een A merk was, ik soms wel eens zo'n gitaar probeerde in een winkel (en één keer een waanzinnig goede Adamas) viel de bespeelbaarheid me enorm op, net een elektrische dacht ik. Op een gegeven moment kwamen de Celebritys, die waren betaalbaar, maar één keer geprobeerd in een winkel, en dat was eigenlijk heel snel duidelijk dat het toch wel een heel stuk minder was, zowel qua geluid als bespeelbaarheid. Weet niet hoe ze nu zijn, maar de grap is net dat Ovation lang niet meer zo 'sexy' is als toen in de gitaarmarkt. Gevolg is dat je tweedehands soms gewoon de duurdere modellen voorbij ziet komen voor heel leuke prijzen. Als je aan zo'n gitaar denkt, zou ik dus eerder de tweedehands markt in de gaten houden, dan nieuw een budget exemplaar kopen. Maar goed, probeer ze zelf in de winkel, maar probeer dan voor de gein ook eens een echte. Ik vermoed dat het verschil nog steeds enorm is.

En van de Stagg Adamas imitatie die ik ooit in mijn handen had heb ik nog steeds nachtmerries ;) Door de plastic achterkant zelfs niet bruikbaar als brandhout :stop:

Flipkoos
12 november 2010, 13:50
Nou heeft mijn collectors edition niet zo veel gekost, maar ik vraag me af of je een Adamas kunt scoren rond de 400 euro...

Overigens merk ik dat mijn 1997 collectors nog redelijk sexy gevonden wordt. Naja, in ieder geval aantrekkingskracht heeft. Als ik er ergens op speel zijn er toch altijd redelijk wat mensen even benieuwd.
http://www.ovationgallery.com/collectors/Series/C97.jpg
(niet de mijne overigens....)
Groet

Harald
12 november 2010, 16:18
Een Adamas zal idd. niet lukken. Damn, ik heb er een paar laten gaan omdat ik de lichtblauwige sunburst niet mooi vond. Toen op zo'n gitaar gespeeld (met een bovenblad van een of andere kunsstof) Ik had acuut spijt dat ik niet ben gaan kijken bij die dingen, was de duurste uitvoering, met houtsnijwerk in de brug. Waanzinnige projectie en reactie had dat gitaartje. Toen peperduur, nu tweedehands zo'n 1000 euro. Maar een normale Ovation met deep bowl zie je soms wel voorbij komen voor prijzen rond de 4 a 500 Euro. Die gitaren waren vroeger toch echt serieus duurder.

freddy
15 november 2010, 15:43
Beste Kriske,dat een akoestische gitaar anders aanvoeld dan een electrische is normaal.De hals is breder,de snaren zijn dikker,de actie is hoger enz..
Je zegt dat electrische versterking niet noodzakelijk is,dan ga je toch niet gelukkig worden met Ovation want dat zijn echte podium gitaren die versterkt moeten worden om er iets uit te halen.Puur akoestisch gaan deze niet zo goed klinken behalve dan een Adamas zoals deze van Flipkoos misschien.
Dat geld ook voor gitaren als Maton,Cole Clark uitstekende gitaren voor het podium maar akoestisch duidelijk minder, komt vooral door het veel stijvere bovenblad dat daardoor minder in trilling komt.Ik vrees dat je voor jouw budget problemen gaat hebben om een gitaar te vinden die dicht in de buurt komt kwa feeling en bespeelbaarheid van een electrische.Ik heb al op zeer veel topgitaren gespeeld en de best bespeelbare waren Taylor en Santa Cruz en als je ziet welk prijskaartje daar soms aanhangt.Het best kun je op zoek gaan naar een goede tweedehandse.Ga eerst eens naar een goede winkel waar ze erg veel aanbod hebben dan kun je al meer te weten komen welke klank je aanspreekt.Dit geld zeker voor Taylor,de klank van sommige Taylors sprak mij totaal niet aan ik heb gezocht tot ik eentje vond die ik wel mooi vond.Houd er wel rekening mee dat een akoest altijd anders zal aanvoelen.

Harald
15 november 2010, 18:51
??? Weet toch zeker dat ik hierop gereageerd had...

De gitaar van Flipkoos is geen Adamas, en een deep bowl Ovation kan behoorlijk goed klinken. Misschien soms te goed. Ken mensen die ze om die reden wegdeden, te gelijkmatig en perfect, ze misten de onvolkomenheid.

Taylor, Martin, Coleclark, Maton, Lowden allemaal gitaren met een eigen geluid. Is maar net wat je zoekt.

Budgettechnisch is een Yamaha APX denk ik wel interressant. Die zijn net als andere genoemde merken vooral op versterkte sound gericht, maar in het prijssegment waar TS zoekt is de fantastische akoestische sound toch al niet echt het criterium. Voordeel van de APX is dat die dingen heel erg op de elektrische gitarist waren ontworpen. En met een beetje geduld en onderhandeltalent, en licht oprekken van het budget blijf ik bij het tweedehands Ovation advies. Deep bowl model dan wel.

En als je in een winkel koopt, zoek dan een winkel die ook een goede afstelling voor je kan doen. Een van mijn leerlingen heeft een Cort die echt (op haar verzoek, ivm reuma, zo afgesteld) superlicht speelt. Afstelling maakt enorm veel uit. De hals moet je uiteraard wel liggen. Daar is weinig aan te doen.

LaurentB
15 november 2010, 19:16
(...)
Budgettechnisch is een Yamaha APX denk ik wel interressant. Die zijn net als andere genoemde merken vooral op versterkte sound gericht, maar in het prijssegment waar TS zoekt is de fantastische akoestische sound toch al niet echt het criterium.

Nee, maar zelfs in die prijsklasse is toch wel iets te vinden dat akoestisch beter klinkt dan een Yamaha APX?

Niets ten nadele van Yamaha in het algemeen, maar die APX modellen hebben echt een dode klank, akoestisch.
Mijn Crafter GAE-30 klinkt beter, en akoestisch is die ook al niet echt geweldig. Die is wel duurder, maar dat komt vooral door cosmetische toevoegingen.

Harald
15 november 2010, 19:52
Was ook niet kapot van de akoestische sound van die dingen, maar denk nu even vooral aan bespeelbaarheid en feel van de hals. Zag pas toevallig een youtube filmpje met zo'n gitaar dat me erg meeviel.

freddy
15 november 2010, 20:18
Ik ben het helemaal eens met Harald wat de afstelling betreft dat is erg belangrijk.Wel vind ik dat ze daar in de meeste winkels weinig kaas van gegeten hebben, gitaren verkopen kunnen ze allemaal maar een gitaar netjes afstellen vergeet het maar.Bij Vox Humana kunnen ze het wel en er zullen er nog wel zijn maar ik vind het toch beter dat je daar mee naar een goede gitaarbouwer gaat, het komt nl regelmatig voor dat fretwerk niet helemaal gelijk ligt ook bij zeer dure gitaren, dat laat je best over aan de vakman.
Als laatste wil ik opmerken dat wanneer iemand die al jaren electrisch speelt advies vraagt voor een akoest waarschijnlijk wel een gitaar wil hebben die puur akoestisch goed klinkt waarom zou hij anders een akoest willen?
Wat de bespeelbaarheid betreft het zal nooit zoals een electrische zijn
om eerder genoemde reden, al zijn er wel die zeer dicht in de buurt komen het spijtige is dat ze meestal duur zijn al zal een goede afstelling zeker altijd nuttig zijn.

arcane
15 november 2010, 23:22
Misschien is dit een optie voor je?
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Westerngitarren/Fender-Standard-Telecoustic-BK-Black/art-GIT0015162-000

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Ibanez-Talman-TCM50E-Vintage-Brown-Sunburst/art-GIT0012485-000?recId=19c1a1ee-7980-4f21-b91c-bfa45090cd55&campaign=EPOQ

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Ibanez-Talman-TCY10E-Black-/art-GIT0012486-000?recId=19c1a1ee-7980-4f21-b91c-bfa45090cd55&campaign=EPOQ