PDA

View Full Version : Beginner vraagjes



Jitsu
11 november 2010, 20:13
Hey mensen,

Ik ben een beginnend gitarist en ik had graag even wat vraagjes gesteld met betrekking tot de gitaar zelf.
Ik had al lang de intentie om te beginnen spelen maar pas nu heb ik er tijd voor. Ik had in het verleden eens een goedkope Stagg les paul gekocht en een marshall MG15, omdat het vooral om te leren was. En je weet nooit of het helemaal kan tegenvallen en dan had ik daar evt. gezeten met duur materiaal...

Maar nu heb ik deze van onder het stof gehaald. Ik denk dat de snaren aan vervanging toe zijn (de standaardsnaren stelden zowieso al niet veel voor), en een van de headstock tuningvlinders (of noemen die toppen) is spoorloos. Voor de rest nog steeds die goedkope Stagg maar toch nog in degelijke staat.

Anyway, voor mij volstaat deze gitaar volledig als beginner, daar klaag ik niet over, maar ik heb nu wel de vraag of het het waard is om daar nieuwe snaren te laten opzetten en ook een nieuwe tuningdraaiknop te kopen (of volledig nieuwe tuning mechanieken) zonder dat ik hiervoor te diep in de buidel moet tasten of ineens een nieuwe gitaar kan kopen.

Een tweede vraag die ik had, vanwege mijn crappy amp, gaat over gitaar naar pc koppelen voor bv gebruik van Guitar Rig. Is dit simpel te doen met gewoon een grote naar kleine jack converter of is dit ingewikkelder?

Alvast bedankt voor de reacties !

Maleco
11 november 2010, 21:03
Wat mist er precies van je stemmechanieken, het hele mechaniek?
En snaren kosten maar 5 euro, dat is het wel waard :)
(Hangt toch mooier aan de muur :sssh:)

Over dat inprikken in je pc, dat zit toch iets moeilijker,
de meeste audiokaarten zijn niet zo snel dat je zonder vertraging e.d. kunt spelen,
ik zou even de sticky's in het subtopic Recording lezen, daar staat veel nuttige info voor je.

Als je alleen nog maar thuis speelt dan kun je best beginnen met een marshall MG hoor,
pas als je met anderen gaat spelen, besef dat je beter nodig bent.

Jitsu
11 november 2010, 21:11
Ik ken de juistre benaming niet, het draaiknopje om te stemmen :)

Over gitaar->pc , ik werk nogal veel met fl studio en cubase, traktor en die dingen maar ik heb nooit stilgestaan bij een gitaar aankoppelen. de delay dat snap ik, maar zonder de software echt te kennen ging ik ervan uit dat Guitar Rig een versterker-alternatief was.

Midwolda
11 november 2010, 22:26
Een MG15 heeft toch een koptelefoon uitgang?
Dan kun je daarvandaan een kabeltje leggen naar de line-in van je geluidskaart.
Het zal even zoeken zijn naar de juiste levels maar het zal wel werken.
Je hoort de gitaar dan alleen nog maar over de computer, niet over de speaker van de MG15.

Maleco
12 november 2010, 10:52
Ik denk meer dat Jitsu de versterker aan de pc wilde koppelen om m.b.v.
software een alternatief geluid te hebben dan de versterker an sich.

Desondanks is dat wel een makkelijke manier om jezelf op te kunnen nemen :)