PDA

View Full Version : Omvormer als scheidingstrafo?



oigun
10 november 2010, 21:49
Beste mannen met verbrande vingertoppen,

Binnenkort krijg ik een danelectro cadet 122 ampje in mijn brievenbus. Nu is dat een amp zonder trafo, door de (3) buizen in serie te zetten krijgen ze hun stroom. Net als bij sommige oude radio's. Door het gemis van een voedingstrafo schijnen ze nogal de neiging te hebben de gitarist onder stroom te zetten. Nu heb ik sowieso een omvormer nodig en ik vraag mij dus af dat als ik deze amp via een omvormer gebruik, ik dan meteen van het electrocuteringsgevaar af ben??

cluseau
10 november 2010, 23:09
ik vraag mij dus af dat als ik deze amp via een omvormer gebruik, ik dan meteen van het electrocuteringsgevaar af ben??

Hangt van de omvormer af. Als dat een zogenaamde verhuistrafo is gaat het dacht ik om één enkele wikkeling met een aftakking op 110V~. Zoek dus goed uit met welk materiaal je werkt.

Wil je het ding repareren voor de eigenaar of is het voor eigen gebruik? Als je hem voor iemand hersteld zou ik hem afraden om hem nog langer te gebruiken of anders hem volgens de veiligheids voorschriften om te laten bouwen. Stel dat je hem niet op die gebreken wijst, wordt jij straks verantwoordelijk gesteld.

De zogenaamde "U" radio's weet ik over mee te praten, menig opdonder van gehad. Over het algemeen waren de ijzeren delen goed geisoleerd door bakkeliet of afgegoten met was. Voor een gitaarversteker is het helemaal bloedlink omdat je snaren verbinding hebben met het chassis. Enige uitzondering is als er een ingangstrafo is toegepast.

Frans.

oigun
11 november 2010, 00:06
Thnx Frans.Hij is voor eigen gebruik. Ik heb wel een oude omvormer uit het jaar kruik maar ik dacht zo'n adapter-achtige omvormer te gebruiken:
http://www.jukebox-revival.nl/catalog/product_info.php/products_id/4574

of een 220>110v stepdown transformator in te bouwen en het chassis te aarden. Alleen heb ik die nog niet los kunnen vinden...

cluseau
11 november 2010, 00:19
of een 220>110v stepdown transformator in te bouwen en het chassis te aarden. Alleen heb ik die nog niet los kunnen vinden...

Je kan je omvormer testen met de ohmmeter. Als er geen enkele link bestaat met de 220 kant is het geen verhuistrafo. Maar een moderne trafo heeft ook nog eens een scherm wat je moet aarden ivm eventuele doorslag. De oudere spullen hebben dat misschien niet. Foto?

Die zijn er wel hoor, jukebox restaurateurs gebruiken die zowat voor elke restauratie omdat bijna al die kasten uit de US worden gehaald. Er zijn wel meer van die jukebox winkeltjes, gewoon ff rondsnuffelen. De adapter is maar 100W, ik ken de amp niet maar let even op het opgenomen vermogen voor je een trafo gaat aanschaffen. Ik gebruik een 1kW trafo voor het testen en servicen van jukebox versterkerunits dus merk niets van het effect door de grote overcapaciteit. Er zitten hier meerdere gebruikers van US ampjes met een stepdowntrafo dus even goed zoeken, ze zijn er echt.

Het chassis aarden lijkt me zeker verstandig, zekerheid voor alles. Ook voor jezelf ;)

Frans.

Frits van Mourik
11 november 2010, 00:22
Wat je moet hebben/lenen/verkrijgen is een scheidingstrafo.
De amp schijnt te lopen op 117 VAC, maar zoals Frans zeer terecht opmerkt,
een verhuistrafo is vaak een z.g. "autotrafo", die je amp niet scheidt van het lichtnet.
De input is niet gescheiden door een trafo, maar ( zoals de PU-input op GW-radio's) gescheiden met een simpele condensator.
Absoluut levensgevaarlijk!
Wil je zo'n ampje restaureren en het kunnen navertellen, dan moet je ècht een scheidingstrafo gebruiken ( en ook inbouwen!!)

oigun
11 november 2010, 00:43
OK, als ik het ampje binnenheb maak ik wat foto's en ga ik op zoek naar een scheidingstrafo. Aangezien ik geen zin heb om gefrituurd te worden laat ik hem wel eerst even nakijken door een expert.

later meer,
thnx

Mephistocles
14 november 2010, 15:54
Wil je zo'n ampje restaureren en het kunnen navertellen, dan moet je ècht een scheidingstrafo gebruiken ( en ook inbouwen!!)

Zeker. Ik spreek uit ervaring. In het ergste geval doet het met scheidingstrafo erg veel pijn of is zelfs dodelijk, zonder is het dodelijk of zelfs heel erg dodelijk.

Ik hou van S-ketens. Op school heb ik het wel een paar keer gehad dat ik naast een rol installatiedraad pakte en een verdwaalde fase- of nuldraad beetpakte. Kietelt behoorlijk, maar je overleeft het wel zolang je rubber zolen draagt.

oigun
26 november 2010, 16:16
Vandaag is het ampje afgeleverd:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EROREIVQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HGWIGQPU.jpg
Van buiten een beetje goor en stoffig, maar wat wil je na 60 jaar....
Aan de binnenkant verbazend schoon en simpel het chassis is niet meer dan een stuk alu hoeklijn:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U3RVL337.jpg
Helaas heeft de speaker de jaren niet overleefd en hangt de conus los in de speaker. dar zal dus wat anders in moeten komen of ik moet kijken of er ergens een nieuwe conus te vinden is.....De OT zit aan de peaker vastgeklonken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4VPMBXEZ.jpg
Inmiddels ook een trafo gescoord:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-36WBSXKP.jpg
Wat is nu wijsheid eerst de trafo er in knutselen en kijken of eea werkt? De soldeerverbindingen zien er nog goed /glimmend uit.

cluseau
26 november 2010, 17:32
Wat is nu wijsheid eerst de trafo er in knutselen en kijken of eea werkt? De soldeerverbindingen zien er nog goed /glimmend uit.

In ieder geval zal het eerst wat je moet doen het plaatsen van de trafo zijn wil je niet het risico lopen een oplazer te krijgen. Zelfs met trafo is het niet ongevaarlijk. Je bent alleen gescheiden van het net waardoor er niet zoveel kan gebeuren als je met één hand op je rug werkt.

Wel een appart ding trouwens, er zijn zat adresjes waar je de speaker kan laten re-conen. Is ook geen zware speaker hoor.

Wat zitten er voor buizen in? Die gelijkrichter lijkt op een UY.. of PY.., enkelfasig dus

succes

Frans.

oigun
26 november 2010, 18:06
Beetje gegoogled en als het goed is, is het hetzelfde schema als een silvertone 1430 amp-in-case
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SOZCZB8Z.jpg
Dus buisjes: 50C5, 35W4 & 12AU6 hopelijk zijn ze nog OK

cluseau
26 november 2010, 18:32
Dus buisjes: 50C5, 35W4 & 12AU6 hopelijk zijn ze nog OK

Hmmm, 150 mA serie buisjes. Zijn nog wel te koop hier en daar.

Plant
26 november 2010, 18:43
Jaiks! Een simpele knoop in het snoer als trekontlasting ;)

Is bekend hoelang (jaren) dit bouwsel zonder spanning heeft gestaan? De elko's zullen mogelijk flink gedeformeerd zijn en bij ineens weer inschakelen kunnen ze uit elkaar ploffen. Ik spreek uit ervaring. Behalve de puinhoop die het geeft zijn de ingrediënten die dan vrijkomen niet bepaald gezond.

Ik zou eerst een lange tijd laag(wissel)spanning via dat netsnoer aanbieden en eens checken wat de elko's doen. Mogelijk hebben ze sowieso weinig capaciteit meer.

oigun
27 november 2010, 17:31
Oke hij werkt!!
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LQTPBBHK.jpg
Eerst de zekeringhouder vervangen want daar was het dopje van weg. Van plaatstaal een encosure gemaakt waar de trafo, een schakelaar en een netsnoer veilig in gemonteerd kunnen. Eventueel kan alles zo weer terug naar origineel, alleen heb ik de OT van de speaker afgehaald want die verkruimelde helemaal. Even tijdelijk een klein 4ohm speakertje aangesloten, binnenkort komt er wat fatsoenlijkers in. Het chassis en de eclosure voor de trafo zijn geaard en hij klinkt zelfs met het beroerde speakertje nog best aardig! Brom is wel aanwezig maar valt mee.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DPOCVWLR.jpg

cluseau
27 november 2010, 17:40
Oke hij werkt!!
Brom is wel aanwezig maar valt mee.


Is ook niet zo vreemd, het hele ding is van hout en hardboard. Dit geeft geen enkele bescherming tegen instraling. Wat me ook nog opvalt is dat de speaker jackt met het onder spanning staande chassis zijn verbonden. Standaard lijkt dit echt een levensgevaarlijk ding geweest. :soinnocent:

Anyway wel gefeliciteerd.

Frans.

oigun
27 november 2010, 20:33
thnx, zouden er nog manieren zijn om de brom nog wat verder terug te dringen?
Afgeschermde draden gebruiken voor de filamenten?Of moeten er dan ook nieuwe caps etc. in.?

Plant
27 november 2010, 23:18
thnx, zouden er nog manieren zijn om de brom nog wat verder terug te dringen?
Afgeschermde draden gebruiken voor de filamenten?Of moeten er dan ook nieuwe caps etc. in.?

Ga er maar vanuit dat de brom die je nu hoort van die mooie toegevoegde trafo komt. Die staat er immers het dichtste bij. Heb je van tevoren rekening gehouden met het strooiveld hiervan? Mogelijk vermindert de trafo 90 graden kantelen al de brom. En anders een ringkerntrafo proberen.

Afgeschermde signaalbedrading zal ook zeker helpen, maar het heeft waarschijnlijk meer effekt om de stoorbron zelf aan te pakken.

Weet je nu overigens al of de voedingselko's nog voldoende capaciteit hebben? Als ze na gelijkrichten van de trafospanning niet voldoende afvlakken krijg je een 100 Hz brom.

cluseau
27 november 2010, 23:18
thnx, zouden er nog manieren zijn om de brom nog wat verder terug te dringen?
Afgeschermde draden gebruiken voor de filamenten?Of moeten er dan ook nieuwe caps etc. in.?

Dat ligt er maar aan wie/wat de brom veroorzaakt. Kunnen de voedidingselko's zijn, lek in de gelijkrichter, lek tussen gloeidraad en kathode van één van de buizen, signaalbrom opgepikt door slechte afscherming etc. Je zal dus eerst moeten onderzoeken waar de oorzaak ligt.

Oops, sorry plant, je was waarschijnlijk net iets eerder :sssh:

cluseau
27 november 2010, 23:23
Als ze na gelijkrichten van de trafospanning niet voldoende afvlakken krijg je een 100 Hz brom.

In dit geval is de voeding 50Hz dus niet zomaar te onderscheiden van de signaalbrom :makeup:

oigun
27 november 2010, 23:42
Ok, ik ben nog een redelijk groentje wat dit betreft. Ik heb gekeken of de brom veranderd als ik het chassis (eigenlijk het hele achterpaneel) verdraai t.o.v de trafo, de brom veranderd dan niet. De voedings elko's zijn de condensatoren met een plus en een min? dus de twee grote oranje waarvan één met drie pooltjes (op het schema met het stippellijntje erom)en één met twee?
Ik zal morgen die elko's even doormeten, ik heb wel een capaciteitenmeter maar geen scope ofzoiets.

Plant
27 november 2010, 23:52
De voedings elko's zijn de condensatoren met een plus en een min? dus de twee grote oranje waarvan één met drie pooltjes (op het schema met het stippellijntje erom)en één met twee?
Ik zal morgen die elko's even doormeten, ik heb wel een capaciteitenmeter maar geen scope ofzoiets.

Yep, die zijn het.
Maakt de stand van de volumeregelaar nog uit? M.a.w. straalt het in op de ingang? De volumepotmeter zit meteen aan de ingang, dus met volume dichtdraaien sluit je de ingang kort. Als het dan nog bromt zit het verderop. Het is ook zo lekker hoogohmig allemaal.

oigun
28 november 2010, 00:04
Nee volumepot maakt geen verschil.

cluseau
28 november 2010, 10:00
Nee volumepot maakt geen verschil.

Grote kans op de voedingselko's. Kun je die capaciteit meten met jouw meter? Ik bedoel eigenlijk of het bereik zover gaat, dat is namelijk niet altijd zo. Je hoeft ze eigenlijk alleen maar te overbruggen met een goed exemplaar. Pas daarbij wel op want de spanning is redelijk hoog en aansluiten geeft een vonkje. Niet van schrikken daar maak je fouten door. En als je de elko weer losmaakt niet vergeten te ontladen.

Voor je deze gaat meten eerst een minuut kortsluiten (- en 2x +) Mocht het probleem daar niet zitten zou je kunnen proberen de binnenzijde te bekleden met aluminiumfolie en dit verbinden met het chassis. Ik heb een beetje moeite met die hardboard plaatjes.

Ik neem aan dat het chassis ook geaard is en je een randaarde wcd gebruikt anders heeft het geen zin.

Frans.

oigun
28 november 2010, 12:14
De elko's doorgemeten en ze geven ongeveer de juiste waardes. Eén van de sleeves van de jackingangen was alleen met het alufolie verbonden en dit gaf nogal wat gepruttel :
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8Q7SPPHA.jpg
Deze verbonden met de andere sleeve versterker aan gezet stilte.... de brom is weg. Als hij een tijdje aan staat komt er langzaam weer wat brom. zet ik hem nu weer aan en uit > brom weg.... Zouden de voedingselko's dan toch een beetje gaar zijn? Ik heb er geen liggen maar zal dinsdag even andere halen, kijken of hij dan helemaal stil blijft.
VERDACHT: Elko's en schakelaar (die had in eerste instantie ook wat moeite om heen en weer te gaan)

cluseau
28 november 2010, 12:36
Deze verbonden met de andere sleeve versterker aan gezet stilte.... de brom is weg. Als hij een tijdje aan staat komt er langzaam weer wat brom. zet ik hem nu weer aan en uit > brom weg....

Lijkt me dan geen aardingsprobleem want dat zou er altijd zijn, ook na direct inschakelen. Het zou kunnen dat de elko's gaar zijn maar het kan ook een buisje zijn wat in hete toestand gaat lekken. Als je een passende elko koopt mag je die gewoon even over de originele heen aansluiten. Je kan het effect in bedrijf het beste constateren. Wil je dus niet steeds moeten wachten kun je dat doen terwijl hij in bedrijf is maar dan moet je wel weten wat je doet ivm de hoge spanning. Bij deze ben je dus getipt daarover.:blast:

oigun
28 november 2010, 12:47
Ok thanks! Ik heb ook een paar reserve buisjes besteld dus ga dat zeker ook even nakijken. Vroeger ooit eens een zware schok gehad van een buizenradio dus heb al geleerd voorzichtig te zijn:seriousf:

oigun
3 december 2010, 19:38
Probleem opgelost!!
De voedingselco(s) zaten in een soort WC rolletje (het rode ding op de foto's) en er was af en toe een brom als ik daarmee bewoog. Twee nieuwe geplaatst maar het probleem was nog niet geheel over. Dit keer kon ik de brom wegdraaien met de volume pot. Het bleek dat een draadje net wel/geen contact maakte met het huis van de pot, dit iets verbogen en nu is ie (bijna)stil.
Ook een nieuwe 8" (jensen) speaker geplaatst de oude viel tot stof uiteen. Dus ipv de 6"maar meteen iets groters genomen. Klinkt echt geweldig!!
Me Happy

cluseau
3 december 2010, 20:19
Probleem opgelost!!........Me Happy

Mooi, daar is het allemaal om te doen toch?

Frans.

oigun
3 december 2010, 20:31
Muchos graciás Frans:cheerup:
Wat ik alleen niet begrijp is dat er maar twee voedingselco's zijn, wordt dan maar de helft van de wisselspanning gelijkgericht?

cluseau
3 december 2010, 20:43
Wat ik alleen niet begrijp is dat er maar twee voedingselco's zijn, wordt dan maar de helft van de wisselspanning gelijkgericht?

Het aantal elko's heeft daar niet mee te maken, Of je nu enkelfasig of dubbelfasig gelijkricht, het heeft geen invloed op het aantal elko's maar wel op de capaciteit. Idd wordt maar de helft gelijkgericht maar dat is niet erg. Het resultaat is een 50Hz rimpel ipv 100Hz. Je hebt dan iets grotere elko's nodig want gedurende de afwezigheid van de negatieve periode moeten die elko's je amp van voeding voorzien.

Frans.

oigun
3 december 2010, 20:51
Aha, got it. thnx.