PDA

View Full Version : Mijn oude PC



josan
10 november 2010, 20:49
Vandaag een waanzinnige deal gescoord. Fender Princeton Chorus. Een van de beste transistorbakken die Fender ooit gebouwd heeft en voor de liefhebber van Fender-clean eentje om bij flauw te vallen. Stereo chorus, reverb, 2x25W, 2x10", 2 kanaals, enfin, zoek de specs maar even op, perfecte staat: 50 euro!
Voor 50 euro koop je bij wijze van spreken nog geen teenslippers!

Geweldig clean geluid dus. Wat minder, maar zeker goed bruikbaar, distortion-kanaal. Chorus en kanaalwisseling schakelbaar met bijgeleverde voetschakelaar.

Deze transistorbakken hebben een lage impedantie eindversterker, waardoor er een wat organischer interactie is tussen de luidsprekers en de eindversterker. De speakers die erin zitten zijn, zoals altijd, Fender Special Design, maar zo te zien een stel gerelabelde Celestions.

Samen met de Tele uiteraard een "match made in heaven".

Blij....

http://www.xs4all.nl/~sahjps/princetonchorus.jpg

JohnLord
10 november 2010, 21:03
Gefeliciteerd! Lekker duidelijke topictitel ook.

macwilliams
10 november 2010, 21:23
Gefeliciteerd met je aanwinst, 50€ is een koopje :ok:

Midwolda
10 november 2010, 21:59
Superversterker, inderdaad zo'n beetje het beste wat je op transistor gebied kan krijgen.
Krijgen ja... ik heb voor de mijne bijna 4x zoveel betaald, je hebt de loterij gewonnen, Josan!
Mogelijke speaker-upgrade: Eminence Ragin' Cajun. Maakt 'm de helft luider en twee keer zo breed. ;)

Over dat drive-kanaal kwam ik onlangs het volgende tegen (google "princeton chorus settings"):
Run the limiter to isolate highs, do so with the gain on full, presence on about 7.
If you want Sixties fuzz, limiter around 2, gain about 6-7, presence on 8-10.
If you want blues tube, run presence and limiter at 12 O’Clock.
If you want roadhouse blues run the gain at 4, limiter about 3, presence 8-10.

Gefeliciteerd, ook met je fraaie Tele, echt een hele gave set zo! :ok:

josan
10 november 2010, 22:29
@Midwolda. Dank voor de settings. Ik ga ze morgen uitproberen. Ik las dat jij idd ook zo'n ding hebt. Gebruikelijke vraagprijs voor deze apparaten ligt meestal rond de 150-200 euro. En dat zijn ze zeker waard. Was een kwestie van geluk en snel handelen.
Die van mij is van '93 en heeft zwarte knoppen. Je hebt ze ook nog met rode knoppen.
Wat de Ragin Cajun betreft. Die heb ik laatst in een SCXD gehad, maar weer snel eruit gehaald. Ik vind persoonlijk dat de RC het karakter van een Fender amp teveel wegtrekt van het origineel. Qua volume heb je gelijk. Het is een vreselijk efficiente speaker, die je amp veel harder laat klinken.

Midwolda
10 november 2010, 22:39
Wat je zegt over die speakers en het Fender -karakter, daar kan ik me wat bij voorstellen.
Probeer dan in ieder geval een stel BeamBlockers uit, dat maakt het hoog wat beter hanteerbaar.
Nog een tip: ik heb de knoppen voor Clean Volume en Gain en Drive Volume vervangen door rode knoppen.
Zo grijp je veel sneller naar de goede knop, je hoeft niets af te lezen of zo.

josan
11 november 2010, 08:32
Voorlopig ga ik er alleen maar even van genieten. Ik ben altijd wat sceptisch tegenover "verbeteringen", maar kan de verleiding ook niet altijd weerstaan. Ik zondig dan tegen mijn eigen regel: niet tevreden -> verkopen ipv sleutelen.

Lodedsvd
11 november 2010, 08:42
Ik ben op zoek naar een nieuwe amp en nu doe je mij to sterk twijfelen om er ook zo 'n te kopen..

the sure thing
11 november 2010, 09:00
Tsja... VOor EUR 50 zou ik m ook meenemen!

Buzzel
11 november 2010, 15:42
ey,


Wat is nou de link tussen de titel, mijn oude PC, en de versterker?

Guitarik
11 november 2010, 16:10
Hij heeft een nieuwe oude PC, er zit zeer waarschijnlijk geen windows op. Wel een chorus trouwens.

josan
11 november 2010, 16:27
Hij heeft een nieuwe oude PC, er zit zeer waarschijnlijk geen windows op. Wel een chorus trouwens.

Jij begrijpt me tenminste.

Afko voor versterkertype zoals SCXD, DRRI, HRDX, JCM2000 en in dit geval dus Princeton Chorus. In dit geval bedoeld als grappige woordspeling.:sssh:

Overigens: de speakers blijken Eminence speakers te zijn. Niet Celestion, zoals ik eerder meldde.

Verder heb ik de eerder voorgestelde instellingen geprobeerd. De PC heeft een heel typisch gain-kanaal. Ergens werd het beschreven als een beetje fuzz-achtig. Het doet mij sterk denken aan de intro-riff van Stay van David Bowie. Die limiter is net als met compressors een beetje een strijd tussen sustain en dynamiek. Ik neig meer naar dynamiek en niet te veel compressie.
Ik heb er verder nog wat pedaaltjes voor gehad.
Multieffect: gewetenskwestie. Versterker z'n eigen karakter gaat een beetje verloren en je haalt het signaal eerst door de bittenmolen. Dynamiek wordt minder, daarentegen heb je wel een snoepwinkel aan effecten om uit te kiezen.
Tubescreamer-PC: bijzonder geslaagd. Zeer goed te combineren. De levendige respons, dynamiek van de versterker blijft behouden en je krijgt er een warmere overdrive bij.
Tubescreamer-Analoge delay-PC: Je begint te horen dat er te veel componenten voor de versterker komen. Transparantie en dynamiek wordt minder en ruis en brom wordt meer.
Tubescreamer-Analoge delay- Flanger-PC: Echt te veel van het goede. Ruis en brom storend, dynamiek plat.

Ik denk dat ik de PC hoofdzakelijk naturel of met een tubescreamer ervoor ga gebruiken. Het eigen distortionkanaal is daarbij nog goed bruikbaar als je een beetje naar je eigen favoriete combi van gain, limiter en presence zoekt. De mid-boost laat ik standaard uit.

Eric van Esch
12 november 2010, 17:59
Josan,

Gefeliciteerd! Zal zeker goed klinken!

remmiedepemmie
13 november 2010, 03:28
Voor 9,95! (http://www.scapino.nl/product/831_145943/dames/schoenen/slippers/teenslipper/)

Nah, gefeliciteerd met je PC!

:)

refused199
13 november 2010, 10:20
gefeliciteerd met je aanwinst!
Heb er zelf ook 1 staan, ook nog altijd dik tevreden over. Je zegt niet teveel effecten voor die amp hangen, maar waarom gebruik je daar de effectloop niet voor!? Het ding heeft zo'n uitgebreide effectloop, ik ben best benieuwd wat dat doet met bijvoorbeeld een delay er in. zelf ben ik nog steeds op zoek naar een goede analoge delay vandaar dat ik het niet uit kan proberen;)

marter544
13 november 2010, 15:36
Ik heb zo'n ding gebruikt icm. een AB-switch en een modeller, ging perfect! Gitaar naar ab-switch, A-->pre-amp PC op clean, B-->Modeller voor scheur geluiden-->send return.

Gefeliciteerd met je aanwinst!

josan
13 november 2010, 21:21
Ik heb zo'n ding gebruikt icm. een AB-switch en een modeller, ging perfect! Gitaar naar ab-switch, A-->pre-amp PC op clean, B-->Modeller voor scheur geluiden-->send return.

Gefeliciteerd met je aanwinst!

Dit vind ik nu een erg goede tip. Die ga ik zeker proberen. Ik kan de modeller dan ook via de stereo return sturen, zodat alle stereo delays en andere effecten van de modeller ook stereo uit de versterker komen. Perfect.:crazyhappy:

Heb meteen een AB-switch besteld.