PDA

View Full Version : topkam been of graphtech of ???



denis.hermans
10 november 2010, 12:53
Hallo,

Ik ga de topkam van mijn Epi Sheraton laten vervangen. Deze is te hoog en ook niet helemaal "juist" geplaatst. Mijn gitaarlerares bevestigt dit euvel.

Ik had 2 gitaartechniekers gemaild met de vraag of ze dit wilden doen. Hierbij had ik voorgesteld om een "graphtech" topkam te plaatsen (had hierover gelezen op het forum).
De techniekers stelden evenwel voor om een benen kam te maken en deze te plaatsen.

Is dit beter/evenwaardig/minder goed dan wat ik had voorgesteld ?

Denis

episua
10 november 2010, 13:20
Tja daar verschillen de meningen nogal over. Persoonlijk vind ik graphtech altijd erg goed werken, vooral als je een tremolo gebruikt of veel snaren opdrukt is het erg stabiel. Werkt zelfsmerend en heeft geen last van frictie (snaren die knel zitten in de topkam). Ook been kan erg goed werken maar moet wel perfect op maat zijn gemaakt, dit is een tijdrovend klusje en vaak duurder als je het laat maken. Nogmaals, mits het helemaal goed is gemaakt werkt been ook goed. Tja en dan is er ook nog de discussie over de klank van de materialen. Dit is smaak. Mijn stem gaat uit naar Graphtech!

Rooker
10 november 2010, 13:20
Graphtech levert ook beenen topkammen hoor. En nee geen echte olivant.;)

HaroldA
10 november 2010, 14:12
Graphtech levert ook beenen topkammen hoor. En nee geen echte olivant.;)

Wat is een beenen olivant?

Graph Tech noemt z'n TUSQ "man made ivory".

The Running Man
10 november 2010, 14:33
Graphtech levert ook beenen topkammen hoor. En nee geen echte olivant.;)

Volgens mij zijn benen kammen gewoon uitgekookte platte beenderen van runderen. Heb wel eens gehoord dat je dan evengoed op BSE bedacht moet zijn als je gaat zitten zagen, schuren polijsten. En Toneblo maakt superkammetjes van kamelenbot van 50 jaar oud of zo.

vulvasonic
10 november 2010, 14:52
Geef mij maar Graphtech (die met grafiet blabla). Werkt als een tiet. Je moet 'm alleen 2x per eeuw vervangen, daar waar een benen topkam slechts eenmaal vervangen dient te over over dezelfde spanne tijds.

Jasper.
10 november 2010, 15:11
Zelf heb ik een TUSQ topkam van Graphtech op mijn London City gezet. Een wereld van verschil. Het moet volgens mij ivoor imiteren met een glijmiddeltje ofzoiets erop.

Tupelo
10 november 2010, 15:30
Eén van de weinige dingen die ik op mijn strat+ kon waarderen :

http://www.fenderusa.com/prodpics/0990812000_lg.jpg

denis.hermans
11 november 2010, 12:35
@ Tupelo :

Wat is dat ?:chicken:

Tupelo
11 november 2010, 12:43
Een roller nut. :)

http://www.jablog.ru/wp-content/uploads/2009/05/roller_nut.jpg

Riky
11 november 2010, 12:45
soort rollerbridge alleen dan als topkam.

Tupelo
11 november 2010, 12:58
Geen gedoe wanneer je van snaar dikte wil veranderen.
Geen uitschieters.
Geen klemmende snaren.
Goede sustain, ik ben er wel fan van.

HaroldA
11 november 2010, 12:59
Geen gedoe wanneer je van snaar dikte wil veranderen.
Geen uitschieters.
Geen klemmende snaren.
Goede sustain, ik ben er wel fan van.

Kun je de snaarhoogte ook nog bepalen?

Tupelo
11 november 2010, 13:13
Weet ik eigenlijk niet.
Zou gemakkelijk te realiseren moeten zijn.
Zitten tenslotte twee schroefjes in...

Outline
12 november 2010, 02:44
Weet ik eigenlijk niet.
Zou gemakkelijk te realiseren moeten zijn.
Zitten tenslotte twee schroefjes in...

Ik denk: iets er onder zodat de hele handel wat omhoog komt. Sluitringetje oid?

denis.hermans
16 november 2010, 08:41
Ik heb m'n gitaar binnengebracht bij een "gitaarechnieker" : Stijn Kenens in de Dambruggstraat te Antwerpen. Hij is ook lid van dit forum dacht ik.

De topkam zal toch vervangen worden door een topkam in been + gitaar zal opnieuw worden afgesteld.

Ik ben benieuwd naar het resultaat... Normaal heb ik m'n gitaar op het einde van deze week terug.

Denis

denis.hermans
19 november 2010, 13:23
Ik heb m'n gitaar net terug en heb er dus een benen topkam laten opzetten + laten afstellen. Dit alles gebeurde door Stijn Kenens uit de Dambruggestraat te Antwerpen.

Heb even (heel kort) zonder versterker uitgetest : ik moet zeggen ik ben onder de indruk van het resultaat. De gitaar is veel lichter bespeelbaar ( barre-akkoorden pak ik veel gemakkelijker). Ook de akoestische toon van de gitaar lijkt zelfs verbeterd door de nieuwe topkam ( kan dit of ben ik nu gewoon blij dat ik m'n gitaar terug heb?) Er zat akoestisch een klein beetje een onaangenaam "nasaal" randje op voor de aanpassingen, dit lijkt nu verdwenen.

Straks nog een op de versterker testen. Maar ik ben alvast heel blij met het resultaat :cheerup::punk::cheerup:

Ik kan Stijn's atelier dus ook bij de medeforummers aanraden (echt niet bedoeld als spam)

Denis

pietvanbuiten
20 november 2010, 22:35
Geef mij maar Graphtech (die met grafiet blabla). Werkt als een tiet. Je moet 'm alleen 2x per eeuw vervangen, daar waar een benen topkam slechts eenmaal vervangen dient te over over dezelfde spanne tijds.

dat noemt men tijdsspanne vulva..........
maar ik gebruik ook grafiet, ook voor de zadels.
groet, piet