PDA

View Full Version : Wat vragen over gitaar accessoires



Curudas
10 november 2010, 11:42
Hallo mensen,

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140679 Hier is een korte introductie over mij voor als je het wat boeit maar ik heb wat vragen over diverse gitaar accessoires.

Sorry als het in de verkeerde forum staat maar ik zou bij god niet weten waar hij wel zou moeten staan. Off topic lijkt me een beetje overdreven.

Het is namelijk binnenkort Sinterklaas en er zijn wat verschillende spullen die ik op zich wel wil hebben, maar ik heb geen zin om naar de eerste beste winkel te lopen en een typische verkoop praatje te horen om vervolgens te veel geld kwijt te zijn voor te weinig kwaliteit. Ik heb erg veel opgezocht op het internet over de volgende spullen maar de ene keer zeggen dat bv kwaliteit nouwelijks uitmaakt en andere keer juist wel. Ene zegt dit... andere zegt dat, kan nog wel 100 voorbeelden noemen... you get the picture.

Gitaar Kabel. Toen ik mijn gitaar had gekocht kocht ik vrijwel de eerste de beste gitaar kabel die ik kon vinden. Hij is ongeveer 3 meter lang, en ik merkte al vrij snel dat de aansluiting soms beetje los schiet, niet helemaal maar ver genoeg om het geluid te vervormen. Ik had een artikel gelezen over een persoon die een Duitse boekje had vertaald waarin stond dat de geluid kwaliteit redelijk veel afhing van de kwaliteit van de kabel, en andere zijden: neem gewoon de goedkoopste en de lengte is alleen belangrijk van hoeveel je van je versterker wilt staan. (ik heb een Oefenruimte met mijn broer die drumt laten bouwen)

Ik heb gezocht naar verschillende kabels op het internet maar ik vond eigenlijk maar 3 verschillende, 'normale' , soort gevlochten - voor meer stevigheid, en wireless. Wat denken jullie, is het een gewoon een try and error, om te kijken wat goed bij jou past. Dat, zoals ook in dat artikel stond, bepaalde disadvantage tot je advantage kan gebruiken, of zit er ook nog een logica in. Ik ben ook benieuwd naar jullie voorkeuren en waarom.

Effectenbakjes. Ik heb wat rond gekeken en kwam wat te weten over de verschillende effecten bakjes en er zijn, voor zover dat ik weet, 2 grote verschillende, multi effecten bakjes en gewone effecten bakjes. Laatst zei mn broer dat je singel effectenbakjes ook an elkaar kon linken, maar zou je dan geen kwaliteit per effectenbakje kwijt raken?

Ik wil richting de metal genre, het liefste Melodic Death/black metal(Kalmah) en evt wat folk of power metal. Ik zat zelf dus te denken aan een distortion effect bakje. Maar verschillende oude legendes schenen ook vaak Echo effectenbakjes te gebruiken. Ik heb geprobeerd reviews te vinden over de kwaliteit van een effectenbakje vergeleken met een andere maar kon niet echt iets vinden. Mischien weten jullie hier iets meer van?

Grote kans dat ik in de verkeerde hoeken heb gezocht en dat de informatie die ik zoek vrij makkelijk te vinden is, als je weet waar je moet wezen. Ik ben op zich nog een beginner dus tjah. :)
Alvast bedankt, oh en als je de eerste link niet hebt gelezen ik heb een Ibanez art 300, en een buizenversterker marshall Ma100C. (Ik weet niet of het wat uitmaakt voor verschillende effectenbakjes, oid).

Groetjes,
Henk-Jan:metal:

knarf
10 november 2010, 12:51
Dag Henk-Jan,

Welkom op het forum. You came to the right place!

Wat je gitaarkabel betreft heb je idd flink wat verschillen in kwaliteit, vooral op het vlak van
1/ isolatie/afscherming
2/ de gebruikte jack pluggen

1/ hiervoor let je best op de dikte van het snoer; als het nogal dunnetjes is = dunne mantel = geheid slecht geïsoleerd. Een test brengt uitsluitsel: plug de kabel in gitaar en versterker en zet de gain goed open. Sla, zonder te spelen, de kabel even tegen een harde vloer (op tikken met je voet kan ook); als je gefrutsel en gefrommel hoort in je versterker is de kabel slecht afgeschermd. Afblijven dan, daar krijg je later alleen maar spijt van.

2/ kleine, dunne jacks die al losdraaien als je 'r naar kijkt zijn te vermijden. Neem bij voorkeur stevige exemplaren met een goeie grip. Ook bij de rubber gegoten dingen heb je verschil: liever een iets langere soft-grip dan zo'n kleine hard-plastic jack (probeer die maar eens uit een strat te trekken). Voordeel van rubber tov metalen grip: de tik van de tremolo bar tegen de metalen jack na trem gebruik bij een strat kan flink storend zijn...

Mijn favoriete kabel was vroeger Klotz: levenslange garantie en perfect geïsoleerd. Jammer genoeg zijn de Klotzen van de nieuwe generatie slechts een schim van hun voorouders: ze hebben nog wel die leuke soft-grip jacks maar isolatie is 0,0.

Héél belangrijk voor de levensduur van je kabels: correct oprollen en opbergen! De hand-elleboog-draai is uit den boze!

Wat betreft effectenbakjes (stompboxes): je kan er verschillende in serie gebruiken zonder al te veel toon verlies (als je goeie kwaliteit hebt tenminste, Behringer is op dat vlak misschien wat te mijden). Je kan ze desgewenst ook parallel schakelen indien je 'r veel zou hebben. Maar enkel Distortion + Echo zal echt geen kwaliteitsverlies geven.

De kwaliteit van stomp boxes: behuizing (stevige metalen bakkie tov een fragieler plastic variant) en de klank zelf natuurlijk (JijBuis staat vól met "recensies").

Veel succes ermee!

Curudas
10 november 2010, 13:11
Ok bedankt, ik zal binnenkort even rondkijken bij verschillende winkels!