PDA

View Full Version : metal film caps



jaguwar
10 november 2010, 11:09
hallo, ik wil binnenkort eens proberen mijn TS5 te modden naar TS808 - voor de gein, omdat ik hem toch niet verkocht krijg en om mezelf wat te leren knoeien met elektronica - en heb online een redelijk goeie fototutorial gevonden maar daarin is sprake van "0,22uF metal film caps". lang geleden heb ik geleerd dat een capacitor hetzelfde is als een condensator maar hoe noemen wij zo'n metal film cap? op de site van newtone vind ik er in die ordegrootte met namen als MKS, MKT en greenie maar wat betekent dat? alvast bedankt!

The Bertman
10 november 2010, 11:11
Dat heet een metaalfilm of metaalfolie condensator

erwin_ve
10 november 2010, 11:18
Als het om condensatoren gaat dan heb je bv. Gemetalliseerd polyester(MKT) of gemetalliseerd polypropyleen(MKP) of gemetalliseerd polycarbonaat(MKC)

jaguwar
10 november 2010, 11:24
bedankt voor de antwoorden!
is er dan een groot verschil tussen die drie of maakt het niet zoveel uit?
misschien moet ik ze gewoon alle drie bestellen en kijken wat het leukst klinkt, samen zijn ze nog geen euro :)

HaroldA
10 november 2010, 12:05
bedankt voor de antwoorden!
is er dan een groot verschil tussen die drie of maakt het niet zoveel uit?
misschien moet ik ze gewoon alle drie bestellen en kijken wat het leukst klinkt, samen zijn ze nog geen euro :)

Als jij het verschil kunt horen tussen de verschillende metaalfilm caps van dezelfde waarde* dan heb jij een beter gehoor dan 100% van alle mensen!


*) Standaard hebben ze een 10% afwijking

jaguwar
10 november 2010, 12:08
Als jij het verschil kunt horen tussen de verschillende metaalfilm caps van dezelfde waarde* dan heb jij een beter gehoor dan 100% van alle mensen!


*) Standaard hebben ze een 10% afwijking

eigenlijk zeg jij dus dat het drie keer hetzelfde is?
waarom bestaan er dan drie versies?

dat klinkt wel heel erg als een :noob: question :eek:

erwin_ve
10 november 2010, 12:09
Als jij het verschil kunt horen tussen de verschillende metaalfilm caps van dezelfde waarde* dan heb jij een beter gehoor dan 100% van alle mensen!


*) Standaard hebben ze een 10% afwijking


Van pedaaltjes weet ik het niet, maar bij buizenbakken kun je het verschil tussen gemetallisseerd polyester en polypropyleen goed horen.
Mooi voorbeeld; De orange drop 6PS(polyester) serie en orange drop 715P(polypropyleen) serie. De 6PS klinkt veel smoother. De 715P klinkt meer hifi.

euserh
10 november 2010, 18:44
ben ik blij dat mijn oren dat niet kunnen horen.
mijn meetinstrumenten kunnen het verschil in het hoorbare gebied ook niet meten en die zijn toch wel erg goed (o.a. Rode & Schwartz en Fluke)

erwin_ve
11 november 2010, 16:34
ben ik blij dat mijn oren dat niet kunnen horen.
mijn meetinstrumenten kunnen het verschil in het hoorbare gebied ook niet meten en die zijn toch wel erg goed (o.a. Rode & Schwartz en Fluke)

Wat meet je dan?
Ik heb een serie buizen fx-loop gemaakt ; allemaal hetzelfde m.u.v. de koppelcondensatoren;
1 met Xicon MPP, 2 met Orange drop 6PS en 1 met CDE-DME. Ik kan op mijn scoop zien dat het signaal er anders uit komt te zien tov elkaar. Behalve de 2 units waar dezelfde koppelcondensatoren inzitten.
Bovendien klinkt en voelt het ook anders. Of dit bij laagspanning pedaaltjes ook te horen is zou ik niet durven zeggen.

Plant
11 november 2010, 18:58
Bij metaal film doel je waarschijnlijk op (1%) weerstanden, niet op condensatoren.

@ jaguwar:

verschillende materialen hebben verschillende eigenschappen. Tuurlijk kunnen voor verschillende niet kritische doeleinden de concensatoren door elkaar gebruikt worden, maar soms voldoet een bepaald type condensator beter.

B.v. voor hoogfrequent toepassingen of precicie (weinig tolerantie) of temperatuur stabiliteit, gelijk of wisselspanning...noem maar op.

euserh
11 november 2010, 21:11
Wat meet je dan?
Ik heb een serie buizen fx-loop gemaakt ; allemaal hetzelfde m.u.v. de koppelcondensatoren;
1 met Xicon MPP, 2 met Orange drop 6PS en 1 met CDE-DME. Ik kan op mijn scoop zien dat het signaal er anders uit komt te zien tov elkaar. Behalve de 2 units waar dezelfde koppelcondensatoren inzitten.
Bovendien klinkt en voelt het ook anders. Of dit bij laagspanning pedaaltjes ook te horen is zou ik niet durven zeggen.

wat we meten is de ESR (Equivalent Series Resistance).
de esr zou in de meest ideale situatie 0 Ohm moeten zijn echter de situatie is nooit ideaal dus is er een ESR.
hoe lager de ESR des te beter de condensator zou je kunnen zeggen.

verder meten we de fase hoek, kan het voor of naijlen van de wisselspanning bepalen.

wil je het exact weten dan kan je beide begrippen opzoeken op bijv. wikipedia, daar staat een duidelijke uitleg.

in iedergeval meet ik regelmatig condensatoren om te weten of ze nog correct zijn en vindt eigenlijk geen noemenswaardige verschillen tussen de diverse condensatoren, of dit nu polyester of polypropyleen is of andere soorten.
echt slechte condensatoren worden niet meer gemaakt, zelfs bij de oude meet ik weinig verschillen.
al die verschillen zijn dusdanig klein dat ze geen enkel verschil uit kunnen maken.

wat je met de scoop meet is niet correct, je zou 2 gelijke schakelingen moeten maken waar alleen steeds 1 condensator verschilt en dan beide circuits met dezelfde sinus aan moeten sturen en weergeven gelijktijdig op een meer straal scoop, en dan nog is het slecht te zien omdat de andere componenten een weinig van elkaar kunnen verschillen dat je toch een andere meting doet.

voor het gehoor is het al vrijwel onmogelijk, een muzieksignaal is helemaal niet te beoordelen omdat dit veel te grillig is.

uiteraard zullen er mensen zijn die zeggen alles wel horen maar daar heb ik mijn bedenkingen bij.

er zijn leverantsiers die hun eigen condensatoren laten maken, TAD laat ze onder eigen naam maken, mundorf ook in duitsland verteld er hele verhalen bij
(ik ken Raimund nog uit de tijd dat hij voor ons 12V/100Amp voedingen maakte) maar zij hebben andere belangen.
maar van mij mag iedereen zijn boterham verdienen.

doe maar eens de proef en wissel ''dure'' condensatoren maar eens uit tegen goedkope polyerster of polypropyleen die je bij bijvoorbeeld BACO in Ijmuiden kopen kan en probeer dan het verschil te horen.

driftkop
11 november 2010, 23:46
Zo gauw je met een band speelt hoort niemand het verschil meer. :rockon:

erwin_ve
12 november 2010, 09:18
wat we meten is de ESR (Equivalent Series Resistance).
de esr zou in de meest ideale situatie 0 Ohm moeten zijn echter de situatie is nooit ideaal dus is er een ESR.
hoe lager de ESR des te beter de condensator zou je kunnen zeggen.

verder meten we de fase hoek, kan het voor of naijlen van de wisselspanning bepalen.

wil je het exact weten dan kan je beide begrippen opzoeken op bijv. wikipedia, daar staat een duidelijke uitleg.

in iedergeval meet ik regelmatig condensatoren om te weten of ze nog correct zijn en vindt eigenlijk geen noemenswaardige verschillen tussen de diverse condensatoren, of dit nu polyester of polypropyleen is of andere soorten.
echt slechte condensatoren worden niet meer gemaakt, zelfs bij de oude meet ik weinig verschillen.
al die verschillen zijn dusdanig klein dat ze geen enkel verschil uit kunnen maken.

wat je met de scoop meet is niet correct, je zou 2 gelijke schakelingen moeten maken waar alleen steeds 1 condensator verschilt en dan beide circuits met dezelfde sinus aan moeten sturen en weergeven gelijktijdig op een meer straal scoop, en dan nog is het slecht te zien omdat de andere componenten een weinig van elkaar kunnen verschillen dat je toch een andere meting doet.

voor het gehoor is het al vrijwel onmogelijk, een muzieksignaal is helemaal niet te beoordelen omdat dit veel te grillig is.

uiteraard zullen er mensen zijn die zeggen alles wel horen maar daar heb ik mijn bedenkingen bij.

er zijn leverantsiers die hun eigen condensatoren laten maken, TAD laat ze onder eigen naam maken, mundorf ook in duitsland verteld er hele verhalen bij
(ik ken Raimund nog uit de tijd dat hij voor ons 12V/100Amp voedingen maakte) maar zij hebben andere belangen.
maar van mij mag iedereen zijn boterham verdienen.

doe maar eens de proef en wissel ''dure'' condensatoren maar eens uit tegen goedkope polyerster of polypropyleen die je bij bijvoorbeeld BACO in Ijmuiden kopen kan en probeer dan het verschil te horen.

Q = Xc / ESR

Je bent van harte uitgenodigd om eens te komen luisteren bij me. Het is niet voor niets dat fabrikanten van buizenversterkers bepaalde types condensatoren gebruiken. Het gaat niet om duur/ goedkoop; maar wat het beste klinkt. Een gitaarversterker is niet hifi! Vraag eens rond bij gitaarversterkerfabrikanten Hook, Koch, Van Weelden en CMW wat zij gebruiken voor koppelcondensatoren en waarom.

Fuhgawz
12 november 2010, 13:37
hallo, ik wil binnenkort eens proberen mijn TS5 te modden naar TS808 - voor de gein, omdat ik hem toch niet verkocht krijg en om mezelf wat te leren knoeien met elektronica - en heb online een redelijk goeie fototutorial gevonden maar daarin is sprake van "0,22uF metal film caps". lang geleden heb ik geleerd dat een capacitor hetzelfde is als een condensator maar hoe noemen wij zo'n metal film cap? op de site van newtone vind ik er in die ordegrootte met namen als MKS, MKT en greenie maar wat betekent dat? alvast bedankt!

Dat betekent dat er verschillende fabrikanten (Wima, Arcotronics, Xicon) vergelijkbare condensators maken (MKS, MKT, Greenies, resp.). Allen zijn het 'metallized polyester' condensators. Of je uberhaupt verschil gaat horen tussen deze typen voor die paar condensatorwisselingen is maar zeer te betwijfelen. Of dat verschil, als dat er al is, uiteindelijk iets uit gaat maken voor jou in jouw eigen TS5/TS808? Daar durf ik volmondig NEE op te zeggen.

In jouw geval zou ik persoonlijk voor de MKT'tjes gaan. Die zijn lekker klein, wat handig is voor zo'n klein pedaal als een TS5, en hebben iets langere pootjes dan MKS'sjes, wat voor de beginner misschien handiger is. De Greenies zijn in sommige waarden wel wat kleiner, maar in andere ook een stuk groter. Ga daarom voor de zekerheid maar voor de MKT's.

De discussie over verschillende typen condensators in buizenversterkers is heel interessant, maar heeft de topicstarter in dit geval niets aan.