PDA

View Full Version : Durf ik het aan? Ceriatone zelfbouw OTS HRM



Orpheo
10 november 2010, 10:43
ik zit te denken om eens zelf de soldeerbout ter hande te nemen, en om dan de ceriatone HRM na te maken. Ik heb echter 1 grote wens, en dat is om de trimpots die in de amp zitten, die na de OD zitten, om te bouwen dat ze aan de buitenkant zitten, en dus gewoon te bedienen zijn zonder dat ik 'm open hoef te maken. dit is het schema. als 't te groot is, haal ik 'm wel weg, en laat ik de link staan.

http://ceriatone.com/images/layoutPic/OvertoneLayout/HRM-100W.jpg

Als die pots dan op de achterkant moeten komen, dat is geen punt. Aanvullend; is het mogelijk om de aan/uit en standby toggles op de voorkant te plaatsen? ik las in een ander topic dat je niet snel moet goochelen met de layout die gegeven is, dus vandaar dat ik het gewoon eventjes wil weten voordat ik overga tot het bouwen, gaten boor in het chassis en er achter kom dat het helemaal niet kon.

erwin_ve
10 november 2010, 11:08
Je kan de power en standby switches op de voorkant plaatsen. Maar let wel op de plaats waar je de draden die er naar toe en vanaf komen, deze moet je ver uit de buurt houden van andere draden en componenten.

Trimpots aan de buitenkant; ik weet dat dit heel populair is bij veel OTS gebruikers. Het is een set en forget pot. Die wil je eigenlijk niet aan de buitenkant.
Maar als je zonodig moet; het staat al in de lay-out. De trimpot op het signaalboard voor de OD ingangsbuis vervang je dan door door degene die op de achterkant vd amp staat. Dus je bouwt de trimpot op het signaalboard of je doet hem aan de buitenkant en niet allebei zoals deze lay-out doet vermoeden.

Orpheo
10 november 2010, 11:48
Je kan de power en standby switches op de voorkant plaatsen. Maar let wel op de plaats waar je de draden die er naar toe en vanaf komen, deze moet je ver uit de buurt houden van andere draden en componenten.

Trimpots aan de buitenkant; ik weet dat dit heel populair is bij veel OTS gebruikers. Het is een set en forget pot. Die wil je eigenlijk niet aan de buitenkant.
Maar als je zonodig moet; het staat al in de lay-out. De trimpot op het signaalboard voor de OD ingangsbuis vervang je dan door door degene die op de achterkant vd amp staat. Dus je bouwt de trimpot op het signaalboard of je doet hem aan de buitenkant en niet allebei zoals deze lay-out doet vermoeden.

mooi, beiden is dus mogelijk.

vraag: waarom is er dan voor gekozen dat het een 'set and forget' pot is... is toch niet handig? van wat ik zie is dat dit een beetje het idee is van de graphic EQ van een mesa mark 4/5.. het zou dus toch juist superhandig en veelzijdig zijn?

erwin_ve
10 november 2010, 12:04
mooi, beiden is dus mogelijk.

vraag: waarom is er dan voor gekozen dat het een 'set and forget' pot is... is toch niet handig? van wat ik zie is dat dit een beetje het idee is van de graphic EQ van een mesa mark 4/5.. het zou dus toch juist superhandig en veelzijdig zijn?

Omdat het gebied waarin de trimpotverandering echt mooi klinkt naar mijn mening bijzonder klein is. Natuurlijk is het veelzijdiger, maar juist omdat het zo gevoelig is wil je daarmee niet op een podium lopen stoeien(FF wachten mijn trimpot moet 1mm met de klok mee).
De graphic EQ van Mesa is echt totaal iets anders...

bluegate
10 november 2010, 12:06
Vergeet de HRM, bouw gewoon de FM versie. :sssh:

Heb onlangs een HRM omgebouwd naar FM, en die klinkt zo onwijs veel beter...
HRM klinkt geknepen, de normale ODS klinkt heel erg open in vergelijking.

erwin_ve
10 november 2010, 12:13
Vergeet de HRM, bouw gewoon de FM versie. :sssh:

Heb onlangs een HRM omgebouwd naar FM, en die klinkt zo onwijs veel beter...
HRM klinkt geknepen, de normale ODS klinkt heel erg open in vergelijking.

Dat zijn de exacte specs van Robben Ford's amp! Ik heb mijn amp al dik een jaar zo, het klinkt echt heerlijk. Gebruik je een dumblelator? Wel noodzakelijk met die übergrote brightcap...

Orpheo
10 november 2010, 12:20
Vergeet de HRM, bouw gewoon de FM versie. :sssh:

Heb onlangs een HRM omgebouwd naar FM, en die klinkt zo onwijs veel beter...
HRM klinkt geknepen, de normale ODS klinkt heel erg open in vergelijking.

tja, neuh, nee dat durf ik niet echt aan. Ik wil 't via ceriatone doen. ja ik weet 't, sommigen vinden dat ze niet het beste van het beste gebruiken, maar het is een redelijk makkelijke manier om je amp te maken,en de HRM hebben ze kant en klaar zeg maar, en de FM niet.

erwin_ve
10 november 2010, 12:23
tja, neuh, nee dat durf ik niet echt aan. Ik wil 't via ceriatone doen. ja ik weet 't, sommigen vinden dat ze niet het beste van het beste gebruiken, maar het is een redelijk makkelijke manier om je amp te maken,en de HRM hebben ze kant en klaar zeg maar, en de FM niet.Kijk even op hun site onder overtone special series. Daar staat de FM sinds een week.

Orpheo
10 november 2010, 12:59
Kijk even op hun site onder overtone special series. Daar staat de FM sinds een week.

damn, gemist :P nog meer om uit te kiezen. ik ben het echt helemaal kwijt wat alle verschillen zijn. de OTS heeft geen extra tonestack, de HRM serie wel. maar wat maakt de 183, fm, de 'normale' en de S&M dan verschillend aan elkaar?

bluegate
10 november 2010, 13:01
Dat zijn de exacte specs van Robben Ford's amp! Ik heb mijn amp al dik een jaar zo, het klinkt echt heerlijk. Gebruik je een dumblelator? Wel noodzakelijk met die übergrote brightcap...

Nee, geen dumblelator.
Brightcaps zijn eigenwaardes, die ik lekkerder vond.
FM versie klinkt idd erg goed.

bluegate
10 november 2010, 13:05
damn, gemist :P nog meer om uit te kiezen. ik ben het echt helemaal kwijt wat alle verschillen zijn. de OTS heeft geen extra tonestack, de HRM serie wel. maar wat maakt de 183, fm, de 'normale' en de S&M dan verschillend aan elkaar?

-183 is met EL34 buizen.
-S&M is een OTS met mods van een zekere S & M... ;)
-FM is kopie van R. Fords Dumble, beste versie
-HRM is met extra tonestack op OD en gescheiden Masters op kanalen.
-OTS is Dumble #124 kopie

erwin_ve
10 november 2010, 13:10
damn, gemist :P nog meer om uit te kiezen. ik ben het echt helemaal kwijt wat alle verschillen zijn. de OTS heeft geen extra tonestack, de HRM serie wel. maar wat maakt de 183, fm, de 'normale' en de S&M dan verschillend aan elkaar?

Als je op TGP komt, dan heb je 1 jaar geleden vast wel de dumble gespot die meneer TAG had? Dat is 183.

De FM zijn de specs van de dumble van Robben Ford.

De normale OTS is een getweakte versie met component waardes die komen uit meerdere dumbles. Persoonlijk vindt ik deze te dof.

De S&M versie is er een, die uit de tijd komt, dat men nog niet zo goed wist wat er nou echt in een dumble zat. Klinkt op zich te gek; op het moment dat je van kanaal wisselt ben je gelijk bezig om de tonestack bij te stellen(ongebalanceerde combinatie van de kanalen, vindt ik), geen kopie van nummer 124!!

Orpheo
10 november 2010, 13:20
hm lastig, lastig. wel fijn, die korte opsomming van de verschillen. Ik wil enerzijds de 'klassieke' dumblesound, aan de andere kant wil ik wat ie wat meer gain en power heeft, zodat ik niet alleen de robben ford-tone ermee kan maken, maar ook die vette leads ala bonamassa (ja ik weet dat ie er een silver jubilee bij heeft, dat geeft 'm wat meer bite, maar dat wil ik niet in deze amp, daarnaast, ik heb een marshall die erbij aan kan :P ).

kortom: welke is het meest wijs? de FM of de HRM (evt met wat mods).

Orpheo
10 november 2010, 13:22
Als je op TGP komt, dan heb je 1 jaar geleden vast wel de dumble gespot die meneer TAG had? Dat is 183.

De FM zijn de specs van de dumble van Robben Ford.

De normale OTS is een getweakte versie met component waardes die komen uit meerdere dumbles. Persoonlijk vindt ik deze te dof.

De S&M versie is er een, die uit de tijd komt, dat men nog niet zo goed wist wat er nou echt in een dumble zat. Klinkt op zich te gek; op het moment dat je van kanaal wisselt ben je gelijk bezig om de tonestack bij te stellen(ongebalanceerde combinatie van de kanalen, vindt ik), geen kopie van nummer 124!!
sorry, maar uhm. TGP en meneer TAG? zegt me niks, sorry :chicken:

bluegate
10 november 2010, 13:24
TGP http://www.thegearpage.net/board

TAG knows tone... (inside joke)
Heeft een echte Dumble gekocht, #183 voor ongeveer $40.000

erwin_ve
10 november 2010, 13:28
Check dit filmpje; gemaakt met comments uit een dumble discussie op THE Gear Page(TGP): http://www.xtranormal.com/watch/6826799/ (http://www.xtranormal.com/watch/6826799/)
TKT=Tag Knows Tone

erwin_ve
10 november 2010, 13:34
hm lastig, lastig. wel fijn, die korte opsomming van de verschillen. Ik wil enerzijds de 'klassieke' dumblesound, aan de andere kant wil ik wat ie wat meer gain en power heeft, zodat ik niet alleen de robben ford-tone ermee kan maken, maar ook die vette leads ala bonamassa (ja ik weet dat ie er een silver jubilee bij heeft, dat geeft 'm wat meer bite, maar dat wil ik niet in deze amp, daarnaast, ik heb een marshall die erbij aan kan :P ).

kortom: welke is het meest wijs? de FM of de HRM (evt met wat mods).

Ik heb de FM versie naast een van Weelden(dumblecloon) gehad(Bonamassa gebruikt ook een Van Weelden).
Het ontloopt elkaar niet veel, ik denk dat de EVM12L/G12-65 speakers meer verschillen laten horen dan deze 2 amps naast elkaar met dezelfde speaker cab.

Orpheo
10 november 2010, 13:48
Hm, dat is dus kiezen tussen de hrm of de fm...lastig

muziekschuur
10 november 2010, 13:56
Ik zou FM kiezen...

bluegate
10 november 2010, 14:05
Ligt eraan wat voor soort muziek je ermee wilt spelen.
Je moet ervan uitgaan dat het gebaseerd is op een Fender, dus Metal of Hardrock klinkt niet zo super.
Laag is los en niet super strak.

De HRM geeft een meer rock achtige klank, maar als je direct een FM of HRM vergelijkt dan klinkt de HRM niet lekker.
Ik heb een schakelaar gebruikt op de HRM om te kunnen kiezen aan of uit.
Verschil is erg groot, HRM geeft enorm volume verlies (logisch tonestack) en klinkt redelijk indien trimmers goed staan.
Als je dan non-HRM schakelt, gaat het volume flink omhoog en de tone wordt gewoon beter, opener en geeft echt het Dumble geluid dat de meeste mensen kennen van Robben Ford en Larry Carlton.

Men nam altijd aan R. Ford gebruikt de HRM versie, maar terugleiden naar www.ampgarage.com (http://www.ampgarage.com) laat zien dat ze eigenlijk allemaal non-HRM waren.

Je zou een FM kunnen bestellen bij Ceriatone, en een los HRM bordje erbij.
Denk dat Nik dat wel zou kunnen regelen voor je.
Kun je eerst de FM bouwen, en indien je wilt experimenteren plaats je het HRM bordje erin.
HRM zit met 3 draden vast, dus zo moeilijk is dat niet.

Orpheo
10 november 2010, 16:48
Ligt eraan wat voor soort muziek je ermee wilt spelen.
Je moet ervan uitgaan dat het gebaseerd is op een Fender, dus Metal of Hardrock klinkt niet zo super.
Laag is los en niet super strak.

De HRM geeft een meer rock achtige klank, maar als je direct een FM of HRM vergelijkt dan klinkt de HRM niet lekker.
Ik heb een schakelaar gebruikt op de HRM om te kunnen kiezen aan of uit.
Verschil is erg groot, HRM geeft enorm volume verlies (logisch tonestack) en klinkt redelijk indien trimmers goed staan.
Als je dan non-HRM schakelt, gaat het volume flink omhoog en de tone wordt gewoon beter, opener en geeft echt het Dumble geluid dat de meeste mensen kennen van Robben Ford en Larry Carlton.

Men nam altijd aan R. Ford gebruikt de HRM versie, maar terugleiden naar www.ampgarage.com (http://www.ampgarage.com) laat zien dat ze eigenlijk allemaal non-HRM waren.

Je zou een FM kunnen bestellen bij Ceriatone, en een los HRM bordje erbij.
Denk dat Nik dat wel zou kunnen regelen voor je.
Kun je eerst de FM bouwen, en indien je wilt experimenteren plaats je het HRM bordje erin.
HRM zit met 3 draden vast, dus zo moeilijk is dat niet.

de FM klinkt heel erg aantrekkelijk. ik wil aan de ene kant de robben ford-sound, maar aan de andere kant wil ik ook een strakke leadtone (hoewel ik denk dat m'n mesa mark4 verkopen toch niet handig is). Volgens sommige gitaristen is het tweede kanaal van de mark4 bijna net zo vocaal en vloeiend als een ODS.

de HRM is volgens mij ook niets meer of minder dan een serietje filters... moet er simpel genoeg in te bouwen (en bypassen?) zijn!

bluegate
10 november 2010, 16:52
de HRM is volgens mij ook niets meer of minder dan een serietje filters... moet er simpel genoeg in te bouwen (en bypassen?) zijn!

Ja, is erg eenvoudig zelf te maken.
Met een DPST schakelaar te bypassen, komt wel een Condensator bij dan.

Orpheo
10 november 2010, 22:33
Ja, is erg eenvoudig zelf te maken.
Met een DPST schakelaar te bypassen, komt wel een Condensator bij dan.
ok, en als je dan die pots aan de buitenkant van het chassis monteert (desnoods met bijvoorbeeld concentrische pots), krijg je eigenlijk de SOD II van glaswerks, als ik 't goed gesnopen heb.

G.G.
11 november 2010, 08:40
Zat net in de auto te denkem. Die set and forget potmeter: stel die is 500k en het effectieve gebied zit ergens op 1/3. Kan je dan niet een 100k pot nemen en in serie ervoor een 100k weerstand en erachter een 270k of 330k weerstand

bluegate
11 november 2010, 18:31
In de FM is het 220k met een 100k pot.