PDA

View Full Version : Welke monitor ?



Thomk
10 november 2010, 09:05
Heren

Ik ben er achter gekomen met adviezen via dit forum en zelf te proberen, dat ik via een USB externe geluidskaart gitaar wil gaan spelen via een set Speaker Monitors.

Ik heb besloten of hoogwaarschijnlijk een Line 6 toneport UX8 te kopen. Misschien wat overdreven maar ik heb het budget dus waarom zou ik het dan niet besteden? Je weet nooit wat er in de toekomst allemaal bij kan komen.

Ik ga dit systeem voornamelijk gebruiken voor het spelen van de gitaar dus niet echt voor het opnemen van Demo's. Lijkt me heerlijk om 80 versterker, 50 cabs, 90 effecten ter beschikking te hebben met een klik van een knop.

Maar daarbij horen dus ook een paar dijk van actieve monitoren. Wat kunnen jullie mij hier voor aanraden? Ik had begrepen dat de HS50 van yamaha meer voor MIX is? wat moet dit inhouden?

Ook het merk Tannoy heb ik heel veel respect voor http://www.thomann.de/nl/tannoy_precision_6d.htm

Maar ik sta open voor alles tot een max van 500 euro. Als je daarboven zit maakt het ook niet uit! Dan kan ik altijd de keus maken om nog eens even door te sparen.

Groetjes en Bedankt!!!

Thomk
11 november 2010, 10:06
Iemand?:D weet dat er meeredere posts hierover is geweest. Maar niet in deze prijs klasse.

michaelsteen
24 november 2010, 12:15
Als het voornaamlijk gaat om het gitaar spelen en niet het opnemen. Waarom schaf je dan een toneport aan?

Als ik jou was zou ik een reguliere pod kopen, denk aan x3 live of een van de nieuwe hd versies en deze aansluiten op een actieve floormonitor. De toneport is toch vooral bedoeld om op te nemen hoor!
Zelf gebruik ik een samson van 250 euro en dat klinkt prima. Als je duurder gaat heb je wellicht een nog beter geluid.

Dan kan je ook nog eens een keer je spul meenemen en bij vrienden gaan spelen of in een band o.i.d. Dat gaat met die toneport niet werken, want die doet het volgens mij alleen icm een computer, en je moet dan sowieso je 2 studiomonitors meenemen en dat is ook onhandig. Het stikt tegenwoordig ook van de x3's op marktplaats, dan wel even checken of alles goed werkt. O ja, met die toneport heb je natuurlijk ook geen floorboard en dat is ook niet handig!

Anyways, het bovenstaande werkt voor mij uitstekend, als ik wil opnemen/ met een backing track mee wil spelen gebruik ik doorgaans een koptelefoon ipv de floormonitor en dat klinkt ook prima.

minoin
24 november 2010, 14:02
Bovenstaande klopt, maar de TS heeft zijn beslissing genomen en wil actieve monitoren.
Wat je nodig hebt zijn niet per definitie studiomonitoren. Deze zijn ervoor gemaakt om een zo eerlijk mogelijk beeld van de geluidsbron weer te geven, zodat je ongelijkheden of fouten uit de mix kan halen. Wat jij IMO nodig hebt, zijn een stel goeie monitoren die lekker klinken. Welke dat zijn kan ik je niet vertellen. Andere forummers hier hebben meer monitoren gehoord dan ik.
Maar mijn passieve Tannoy's met Samson poweramp zijn zeer geschikt voor mn Guitar Rig setup op mijn kamer. En daarvoor wil ik bijvoorbeeld geen NS10's of Genelecs 6010's voor gebruiken.

Thomk
25 november 2010, 09:39
Als het voornaamlijk gaat om het gitaar spelen en niet het opnemen. Waarom schaf je dan een toneport aan?

Als ik jou was zou ik een reguliere pod kopen, denk aan x3 live of een van de nieuwe hd versies en deze aansluiten op een actieve floormonitor. De toneport is toch vooral bedoeld om op te nemen hoor!
Zelf gebruik ik een samson van 250 euro en dat klinkt prima. Als je duurder gaat heb je wellicht een nog beter geluid.

Dan kan je ook nog eens een keer je spul meenemen en bij vrienden gaan spelen of in een band o.i.d. Dat gaat met die toneport niet werken, want die doet het volgens mij alleen icm een computer, en je moet dan sowieso je 2 studiomonitors meenemen en dat is ook onhandig. Het stikt tegenwoordig ook van de x3's op marktplaats, dan wel even checken of alles goed werkt. O ja, met die toneport heb je natuurlijk ook geen floorboard en dat is ook niet handig!

Anyways, het bovenstaande werkt voor mij uitstekend, als ik wil opnemen/ met een backing track mee wil spelen gebruik ik doorgaans een koptelefoon ipv de floormonitor en dat klinkt ook prima.



Vindt het wel intressant nooit over nagedacht!. Ik kan natuurlijk de keus maken om de UX1 weer te verkopen en dan ook me ME50 van BOSS.

Dan voor dit geld een POD x3 kopen.

Nu even een vraagje er is dus de PODx3 en de HD300,400,500 het enigste verschil lijkt me dat er bij de HD series ook meteen de footcontroller is. De PODx3 moet je apart een FBV pedal erbij kopen maar welke?

De PODx3 heb je meer amps en bij de HD maar 18 maar deze izjn wel van super kwaliteit.

De POD x3 kan je ook gebruiken voor recording ook voor een amp zetten en ook meteen aansluiten op 2 Actieve monitoren?

Volgens mij kan je me de HD versies niet recorden wel voor de amp zetten en aansluiten op een Actieve monitor set.


Zit ik hier nu ver naast?

Groetjes

michaelsteen
25 november 2010, 11:25
Het verschil tussen de hd en de x3 series zijn de meningen over verdeeld. Dat zou je zelf moeten testen. Zowel de hd als de x3 series kan je via usb opnemen. Als het echt om het gitaar spelen gaat zou ik sowieso voor de x3 live gaan niet de gewone x3.

Een pod voor een versterker is niet aan te raden ( of je moet de amp models uitzetten) gewoon een monitorspeaker kopen of iets anders wat ervoor bedoeld is. Tech 21 powerengine, atomic etc..

Ik heb zelf deze speaker: http://www.peterverspuy.nl/topspeakers-actief/samson/auro-d412-twee-weg-actieve-luidspreker-19507.html

En dan niet 2 maar gewoon eentje ;). Klinkt voor dat geld zeer goed. Wat het geluid van de x3 betreft, als je een beetje handig bent met het instellen van de geluiden klinkt het prima. Check mijn youtube : youtube.com/gitaarmike

Het meeste is zelfs opgenomen met een pod xt, sommige met een x3 live. Klinkt prima.

succes!