PDA

View Full Version : verschil bas-gitaar versterker



johanb
9 november 2010, 18:48
In de zoekfunctie word vooral gewaarschuwd voor het volume als je een basgitaar over een gitaarversterker doet.Dit i.v.m. de speaker die te hard heen en weer word geslingerd door de lage frequenties.Maar is dit het enige kwalijke,m.a.w. ik heb een head met een Fender 5E3-circuit als ik daar een echte Bas speaker achter zet kan ik probleemloos mijn volume kiezen zonder gevolgen ?

Plant
9 november 2010, 20:38
Als je de i.p.v. de gitaarspeaker een basspeaker gebruikt zal dat geen probleem meer zijn.
Maar of het gaat klinken? De toonregeling op een gitaarversterker werkt op andere frequenties dan die op een basversterker, dus mogelijk krijg je geen goede sound. Maar kapot gaat er niks.

muziekschuur
10 november 2010, 13:53
Gaat prima.

De oudere toppen hadden 4 inputs. 1 high and 1 low. Dus eentje voor gitaar en de andere voor bas. Jouw circuit kan makkelijk voor beiden.

De oude Fender 2x15 werden zowel voor bas als gitaar gebruikt. Jouw versterker zal goddelijk op bas klinken. Mits je er de juiste speakers bij gebruikt. Ik zag net bij de Musicstore een Fender 4x10 voor 300 euro...

De oude 4x12 cabjes kun je ook voor bas gebruiken... De Marshall 1960 cabjes met een JCM800/900 B aanduiding zijn met name bedoeld voor bas...

Enzovoort enzo voort.

MarkS
11 november 2010, 00:14
De oude 4x12 cabjes kun je ook voor bas gebruiken... De Marshall 1960 cabjes met een JCM800/900 B aanduiding zijn met name bedoeld voor bas...

Hoe kom je daar nu bij? 1960A vs 1960B heeft met de vorm van de kast te maken, waarbij A een angled kast (=met schuin front is) is. Speakers zijn in beiden gelijk. Nu zal een "B" een ietsiepietsie meer laag weergeven vanwege het iets grotere kastvolume, maar met name bedoeld voor bas???

Midwolda
11 november 2010, 06:30
De oudere toppen hadden 4 inputs. 1 high and 1 low. Dus eentje voor gitaar en de andere voor bas. Jouw circuit kan makkelijk voor beiden.

De oude Fender 2x15 werden zowel voor bas als gitaar gebruikt. Jouw versterker zal goddelijk op bas klinken. Mits je er de juiste speakers bij gebruikt. Ik zag net bij de Musicstore een Fender 4x10 voor 300 euro...

Deze vat ik ook niet echt.
De hi en lo inputs hebben betrekking op het signaal van de gitaar, niet op het frequentie-bereik.
Hi is dan voor gitaren met een hogere output dan lo (humbuckers vs singlecoil of actief vs passief).
De maat van de speakers heeft er toch ook niet zoveel mee te maken? Ja, 15" wordt voornamelijk voor bas gebruikt omdat die lekker laag kunnen geven waar je met een gitaar niet eens bij komt, maar je ziet ook veel kasten met 10" voor bas omdat die lekker strak en pinnig kunnen klinken (vaak 6x10). Dat zijn dan wel echte basspeakers, met een daarop afgesteld frequentie-bereik.
Een Fender 5E3 met een 2x15 kast zal inderdaad echt goed klinken, maar als de 4x10 gevuld is met gitaarspeakers schiet het nog niet echt op. Toch?

Agent_Smith
11 november 2010, 12:25
Hoe kom je daar nu bij? 1960A vs 1960B heeft met de vorm van de kast te maken, waarbij A een angled kast (=met schuin front is) is. Speakers zijn in beiden gelijk. Nu zal een "B" een ietsiepietsie meer laag weergeven vanwege het iets grotere kastvolume, maar met name bedoeld voor bas???

Precies, dit is idd correct.

johanb
11 november 2010, 18:57
Volgens de fendersite is de fender bassman orgineel gemaakt voor bij de fender bas,gitaristen ontdekten dat deze versterker ook geweldig klonk met gitaar.Maar de originele fender bassman heeft volgens de specs jensen P10R speakers (4x10).Geen speciale bas speaker.Op de Jensen site worden nu wel speciale bas speakers vermeld .Ik heb de indruk dat men vroeger maar wat deed en de ene keer pakt het wat beter uit.

PeeVee
11 november 2010, 21:05
Originele Ampeg 8x10" cabinet (toch echt wel voor bas) had ook Jensen P10R alnico speakers!

smullie
12 november 2010, 11:29
Ok, laat ons ineens dan hier mijn vraagje maar stellen zonder een nieuw topic te openen.

Ik heb momenteel een VHT Special 6 combo versterker voor mijn gitaar. Geweldig ding, geniet van elke seconde dat ik erop speel.

Nu heb ik het in mijne kop gekregen dat ik ook wel eens wil proberen basgitaar te spelen. :roll:

Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat dat niet kan op een gitaarversterker, maar toen ik deze topic las ben ik beginnen twijfelen. Mijn versterker heeft nl ook die high en low input waarover hierboven sprake.
Aangezien google mijn beste vriend is en youtube mijn favoriete tv-kanaal ben ik eens gaan zoeken en heb ik dit gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=wsqt2erus3w

Dat is dus de head-cab versie van de versterker die ik thuis heb staan. Ik vind het best wel fijn klinken, maar ik wil ook mijn versterker niet naar de kuloten helpen, vandaar dus mijn vraag: kan ik een basgitaar kopen, die aansluiten op mijn VHT special 6 en er wat op spelen zonder mijn versterker te molesteren.

Ik zit namelijk een beetje met een relatief vast budget en als ik geen extra versterker moet kopen, dan kan ik meer uitgeven aan de basgitaar zelf. :hippie:

cluseau
12 november 2010, 11:38
.....ik wil ook mijn versterker niet naar de kuloten helpen, vandaar dus mijn vraag: kan ik een basgitaar kopen, die aansluiten op mijn VHT special 6 en er wat op spelen zonder mijn versterker te molesteren.


Je versterker gebeurd niets mee, de speaker is de zwakke schakel al hoeft dat geen probleem te zijn. De meeste gitaarspeakers zijn niet in staat hele lage frequenties goed weer te geven. Vergelijk het maar met een tweeter waar je bastonen uit wilt halen. Het enige wat je dan zal horen is het geknisper van een smeulende spreekspoel. Om jouw speaker een beetje te ondersteunen zou je voor bas de achterkant van je cabinet tijdelijk kunnen afsluiten.

Frans.

smullie
12 november 2010, 11:58
Je versterker gebeurd niets mee, de speaker is de zwakke schakel al hoeft dat geen probleem te zijn. De meeste gitaarspeakers zijn niet in staat hele lage frequenties goed weer te geven. Vergelijk het maar met een tweeter waar je bastonen uit wilt halen. Het enige wat je dan zal horen is het geknisper van een smeulende spreekspoel. Om jouw speaker een beetje te ondersteunen zou je voor bas de achterkant van je cabinet tijdelijk kunnen afsluiten.

Frans.

In dat geval ga ik het eens proberen... En als de speaker kapot gaat, dan trek ik daar mijn conclusies uit en vervang ik die door een betere speaker en koop ik me wel een bascombotje bij...

Thx voor de uitleg!!

(en dan nu op zoek naar een basje voor rond de 300€ :supercool:)