PDA

View Full Version : Fender The Twin (ROODE KNOPJES) onderhoud



muziekschuur
9 november 2010, 11:56
Hoi,

Ik heb een redknob head conversion hier staan. Mooi ding. Nu heeft ie dat ie af en toe ineens "heel veel harder" gaat. Is dat een buizenprobleem? Of is er iets anders aan de hand?

Ik heb alle buisjes bekeken. De eindbuizen (General Electric) lijken wel flink versleten, maar de voorbuisjes lijken in goede staat....

Hoe kan ik dit verhelpen? Of is het toch belangrijk dat ie naar de reparateur gaat?

Wanneer ie ineens veel harder gaat is dat volume verschil erg groot. Hij is aangesloten op een 4x12 (4ohm) of een 1x12 (16 ohm).

cluseau
9 november 2010, 12:08
Hoi,
Ik heb een redknob head conversion hier staan. Mooi ding. Nu heeft ie dat ie af en toe ineens "heel veel harder" gaat. Is dat een buizenprobleem? Of is er iets anders aan de hand?

Kan een eindbuisje zijn wat uitvalt. Gewoon ff nieuwe inprikken weet je het gelijk. Helaas zitten er meer componenten in dit bakje die dit kunnen veroorzaken. Prebuisje zou ook zomaar kunnen maar ook een kathode bypass elko welke onderbreekt, en zo kun je nog wel even doorgaan. Gewoon ff meten man, zeker als het met grote regelmaat optreed is het niet zo moeilijk.

Je kan er ook even twee eindbuizen uittrekken en kijken of het dan ook optreed. Let dan wel op de veranderde impedantie. Heeft het geen effect plaats ze dan terug en probeer hetzelfde met het overgebleven paar.

Frans.

muziekschuur
9 november 2010, 12:20
Eerst die Multitone naar jou en dan
als die terug is deze ook maar. Vind het eigenlijk toch wel helemaal mijn ding deze amp.

cluseau
9 november 2010, 12:24
Eerst die Multitone naar jou en dan
als die terug is deze ook maar. Vind het eigenlijk toch wel helemaal mijn ding deze amp.

Zou hem dan gelijk meenemen, misschien is het ter plekke te fixen en kan ie gelijk terug. Ligt er een beetje aan of het makkelijk en snel is op te wekken.

Zie maar....

Frans.

master99
9 november 2010, 17:49
Red knob twins krijg ik met de regelmaat van de klok binnen. Bijna allemaal vertonen ze dezelfde problemen.
1) De 2 vermogensweerstanden tussen poweramp en pre-amp verkolen of verpulveren doordat ze niet opgewassen zijn tegen het vermogen dat ze moeten dissiperen. Soms is er alleen een hoopje wit ceramisch poeder over, soms worden ze zo warm dat het soldeertin waar ze mee op de print zitten smelt. Soms is de print onder deze weerstanden ook aan het verkolen .. vervangen door zwaardere, vitreous weerstanden van 14 of 17W.
2) Verder zijn de input jacks bijna altijd gaar. Eén remedie: vervangen.
3) De beide bias meetweerstanden, op het achterste printplaatje aan de onderzijde rond de meetpunten verkolen. Vaak t.g.v. een sluiting in de eindbuizen .. vervangen 1ohm/2,5W/1%
4) de 3 22u/500V voedingscondensatoren in de pre-amp drogen uit. Remedie: vervangen
5) soms zijn er één of meerdere koppelcondensatoren op de basis print slecht, waardoor ze erg microfonisch worden. Je kan ze er zo uit pikken door er op te tikken.

Succes er mee Frans !

Erik

muziekschuur
25 november 2010, 17:32
Net heb ik de 6l6 buizen binnen. (Tweede hands). Hiermee vertoont de versterker dezelfde kuren.

Master99 Thanks.

e!
25 november 2010, 21:19
Red knob twins krijg ik met de regelmaat van de klok binnen. Bijna allemaal vertonen ze dezelfde problemen.
1) De 2 vermogensweerstanden tussen poweramp en pre-amp verkolen of verpulveren doordat ze niet opgewassen zijn tegen het vermogen dat ze moeten dissiperen. Soms is er alleen een hoopje wit ceramisch poeder over, soms worden ze zo warm dat het soldeertin waar ze mee op de print zitten smelt. Soms is de print onder deze weerstanden ook aan het verkolen .. vervangen door zwaardere, vitreous weerstanden van 14 of 17W.
2) Verder zijn de input jacks bijna altijd gaar. Eén remedie: vervangen.
3) De beide bias meetweerstanden, op het achterste printplaatje aan de onderzijde rond de meetpunten verkolen. Vaak t.g.v. een sluiting in de eindbuizen .. vervangen 1ohm/2,5W/1%
4) de 3 22u/500V voedingscondensatoren in de pre-amp drogen uit. Remedie: vervangen
5) soms zijn er één of meerdere koppelcondensatoren op de basis print slecht, waardoor ze erg microfonisch worden. Je kan ze er zo uit pikken door er op te tikken.

Succes er mee Frans !

Erik

Heb zelf een red knob Twin combo. Ik kan bevestigen dat de input jacks vervangen moeten worden en ik heb gelezen dat ze zichzelf redelijk uit elkaar kunnen vibreren, maar wat een sound... DAMN!

Schuur, je hebt een blijvertje jn handen. Is de onderdelen zeker waard. Wellicht goed om onderdeeltjes die niet reeds kaput zijn preventief te vervangen assie toch uit elkaar gaat. Gefeliciteerd in elk geval!

@master: ook bedankt voor de info! Was sowieso van plan de amp n beurt te laten geven tzt. Dit helpt!

muziekschuur
19 mei 2011, 09:50
Afgelopen dinsdag weer eens aan de versterker geklust. Blijkt dat printsporen aan de achterkant van deze print losgekookt zijn met waarschijnlijk een te zware bout. We zijn bezig met herstel. Al een los onderdeel opnieuw gesoldeerd. Maar ik vermoed dat de hele printplaat los moet om verder herstel te plegen...
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/19/1305774030-611.jpg

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/19/1305774030-520.jpg

muziekschuur
20 mei 2011, 11:40
Nog even dit.

Het was oorspronkelijk de bedoeling e.e.a. naar de reparateurs te brengen. Maar na een aantal aankopen merk ik dat het belangrijk is de amps goed te leren kennen i.v.m. herstelwerkzaamheden. En langzamerhand is mijn vader wat enthousiaster. Ik heb de verbouwing van mijn huis afgerond en langzamerhand lukt e.e.a. qua herstelwerkzaamheden.

Al 15 jaar heb ik een buizentester die ik ooit kocht. En met de prijzen van scopes en andere meetapparatuur zakkende heb ik gemerkt dat de prijzen van de meetspullen is gedaald waardoor een aantal dingen nu aan te schaffen zijn om zelf aan de slag te kunnen.

Deze amp heb ik uit mijn opslaghok gepakt om de nieuwe componentenmeter van mijn vader (die hij trots kwam laten zien) te testen. Het is nu makkelijk om snel een amp door te meten zonder componenten los te maken. Ik hoop binnenkort dan ook voortgang te maken.

Ik ben bezig met een buizenbackline. Maar tot nogtoe was er met elke aankoop zoveel aan de hand dat e.e.a. gierend uit de hand zou lopen.... vermoed ik. Dus.... aan de slag.

Nog te gaan;
Eigenbouw (bandmaster)
Multitone
en Floyd.