PDA

View Full Version : Pitch shifters



vulvasonic
8 november 2010, 23:41
Omdat ik veel hoempapa- en tralalamuziek maak, waarbij ik als enige de mogelijkheid heb om akkoordenwerk en melodietjes te spelen, komt het nogal eens voor dat ik een moord zou willen doen voor geinige twee- of driestemmige partijtjes.

Een pitch shifter ligt voor de hand. Ik ken echter alleen maar die van Boss.
Mijn eerste vragen gaan dan ook daarover:
• Is dat ding 'intelligent'? Ik bedoel, kan ik daarop toonsoorten aangeven, zodat de keukenwijventertsjes, al naargelang de toonsoort vrolijk verspringen van klein naar groot en andersom?
• Hoe is de tracking?
Hoe reageert het kreng op bends?

Volgende vragen:
• Welke alternatieven zijn er?
• Wat zijn de voor- en nadelen van deze alternatieven?

En nu hoor ik al meteen een luidkeels roepen om de Intellifex (toch?), maarrrr...., ik ben lui en ik heb geen zin in 19" spul. Bovendien heb ik geen rooie cent en is de Boss PS eigenlijk al onbetaalbaar (ik oriënteer me dus vooral ook op de toekomst). Kom dus niet aanzetten met (ongetwijfeld) waanzinnig goede systemen van boven de €1000,-

Ergo, info over de Boss en vergelijkbare pedaaltjes graag!

Mijn dank is bij voorbaat groot. :)

titzenpitzer
9 november 2010, 00:01
Niet zo grote bijdrage maar ik dacht dat Boss goed was in 3 effecten: chorus, delays en...pitchshifters.

Een vriend van me heeft die PS5 en die vond ik al enorm goed tracken (ook met bends). Verder zie ik niet zoveel verschil met de nieuwe PS6, behalve dat deze laatste 3stemmige dingen kan doen...

edit: de PS6 is zéker polyfonisch.

Michael AE
9 november 2010, 00:03
Hey Mario, volgens mij heeft Boss net een intelligent pitchshifter op de markt gebracht. Met de huidige technologie moet het haast onmogelijk zijn om hem slecht te laten tracken. :D

PS-6 heet hij geloof ik. Hij zal niet super goedkoop zijn, want dit soort technologie is altijd ietwat duur.

Het grote voordeel is dat je (volgens mij, pin me er niet op vast) toonladders kan invoeren, waar de pitch shifter dan het gekozen interval bovenop legt.

http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1131

Kijk, die bedoel ik.

vulvasonic
9 november 2010, 00:17
Klinkt goed. En het doet meer dan pitch shiften alleen. Je kunt er zelf whammy-achtige dingetjes mee doen (ook een effect wat op mijn 'ooit-lijstje' staat). Ik lees alleen dat je een toonsoort kan instellen en dat het ding daar zelf van je melodie een 3-stemmige partij maakt en dat je daar verder NIETS voor hoeft te doen. Als dat betekent dat je per definitie vast zit aan het keukenwijventertsenspul, zou ik dat een gemis vinden. Voor de Fresia's is het prima (hoe dommer hoe beter), maar in mijn eigen werk mag ik graag experimenteren met kwart-akkoorden. Hoort dat ook tot de mogelijkheden?

En buiten de pitch shift functie las ik ook over de harmonie-functie. Is dat niet hetzelfde? En shift het ding lineair, of harmoniseert het je lijnen ook daadwerkelijk (terst lost op naar septime, dat soort dingen)?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Michael AE
9 november 2010, 00:24
Een pitch shifter gooi alleen een bepaald interval op elke noot, een harmoniser doet dit binnen de toonladder.

Ik weet niet of je toonladders kan invoeren, want ik heb geen ervaring met dit pedaal, maar in neem wel aan dat je kan kiezen welk interval je binnen die toonladder wil horen. Ik zal even wat meer research voor je doen!

Michael AE
9 november 2010, 00:28
Ik heb een plaatje gevonden waar de intervallen op staan die je kan genereren:

http://www.bosscorp.co.jp/products/en/PS-6/images/info_04R_L.jpg

Niet heel uitgebreid, maar misschien voldoende voor je Zappa achtige uitspattingen? ;)

Anders wordt het toch een Eventide vrees ik. En die zijn duur. Heel duur.

peter_heijnen
9 november 2010, 12:34
Mss toch maar eens de Smart Harmpony van M9 uitproberen en als je die goed genoeg vind, kijken wat je van je huidige setup wil opofferen.

dml
9 november 2010, 12:59
Eventide PitchFactor, een ouwe Digitech IPS33B, Digitech Harmony Man.

vulvasonic
9 november 2010, 15:28
Ik heb een plaatje gevonden waar de intervallen op staan die je kan genereren:

http://www.bosscorp.co.jp/products/en/PS-6/images/info_04R_L.jpg

Niet heel uitgebreid, maar misschien voldoende voor je Zappa achtige uitspattingen? ;)

Anders wordt het toch een Eventide vrees ik. En die zijn duur. Heel duur.

Kijk, daar moet ik al een heel eind mee kunnen komen. Ik begrijp alleen nog niet hoe ik de derde stem kan toewijzen. Gewoon maar een keer testen dus. Edit: prefab dus. Jammer dat je niet kunt kiezen voor een kwart onder en een kwart boven. :)

edje kadetje
9 november 2010, 16:02
Ik heb een plaatje gevonden waar de intervallen op staan die je kan genereren:

plaatje ...

Niet heel uitgebreid, maar misschien voldoende voor je Zappa achtige uitspattingen? ;)

Anders wordt het toch een Eventide vrees ik. En die zijn duur. Heel duur.

Zit nog wel wat tussen hoor. De GT8 van boss heeft ook een prima harmonizer. Zelf toonladders en intervallen toevoegen (twee stemnmen erbij

Mijn oude Roalnd GP100 kan zelfs vijf stemmen toevoegen. Echt wauw.

HaroldA
9 november 2010, 16:50
Mijn oude Roalnd GP100 kan zelfs vijf stemmen toevoegen. Echt wauw.

Zal best, maar de tracking is kut in al die oude apparaten.

showband
9 november 2010, 17:02
pitch-shifters zijn nog steeds volop in ontwikkeling. Net als alle digitale "truckendozen" en plugins.

Het loont daarom in deze categorie om het nieuwste te pakken. (de "gitaardozen waar een processor het werk doet" categorie bedoel ik)

En je moet ze dezelfde dag qua restwaarde eigenlijk afschrijven... Dat wel.

titzenpitzer
9 november 2010, 17:33
Ook al is ie niet echt een pitchshifter, volgens mij verlangt vulvasonic gewoon naar zen ouwe OC2...

vulvasonic
9 november 2010, 17:40
Ook al is ie niet echt een pitchshifter, volgens mij verlangt vulvasonic gewoon naar zen ouwe OC2...

De OC2 was geweldig, maar dat is toch echt iets anders. Feitelijk wil ik in m'n uppie gewoon meerstemmige melodietjes kunnen pielen.

johantipker
9 november 2010, 21:22
Lowbudget?

Doe niet moeilijk... koop een 2e kans Boss ME 50 via Marktplaats..
moet te doen zijn; normale mensen willen er juist graag vanaf:D

uitstekende whammy, harmonist.. en superhandig als stemapparaat on the floor voor nog net geen bril(willen)dragenden 40+ jongeren...

evt gebruiken icm een troebaaipez loeper (zelf te bouwen voor een tientje..)
dan kun je 'm desgewenst nog uit je signaalketen switchen...

my2ct

edje kadetje
9 november 2010, 22:12
Zal best, maar de tracking is kut in al die oude apparaten.

en heb je hem al eens gehoord dan?

HaroldA
9 november 2010, 22:34
en heb je hem al eens gehoord dan?

Jazekers! Destijds een shootout gehouden met mijn GX-700. Overigens vind ik de tracking van de OC-2 ook slecht.

FruscianteFan
9 november 2010, 22:34
Lowbudget?

Doe niet moeilijk... koop een 2e kans Boss ME 50 via Marktplaats..
moet te doen zijn; normale mensen willen er juist graag vanaf:D

uitstekende whammy, harmonist.. en superhandig als stemapparaat on the floor voor nog net geen bril(willen)dragenden 40+ jongeren...

evt gebruiken icm een troebaaipez loeper (zelf te bouwen voor een tientje..)
dan kun je 'm desgewenst nog uit je signaalketen switchen...

my2ct
Wat betreft je opmerking over stemapparaten: vergis je niet, low-budget is niet per se beginner.

Over de harmonist in de ME50: je kunt prima de balans tussen droog en effect instellen, qua toonsoort kun je slechts kiezen voor alle majeur-toonsoorten. Zo uit mijn blote hoofd kun je dan kiezen voor -8, -6, -5, -4, -3, 0, +3, +4, +5, +6, +8. Van die 5 weet ik het niet heel zeker. De tracking is redelijk, het benden is matig, evenals de reactie op een noot die niet in de ingestelde toonsoort zit. Ik moet er wel weer bij zeggen dat het bijzonder leuk is om de harmonist te combineren met de whammy, al is die niet in te stellen (je gaat een octaaf omhoog of een octaaf omlaag, en je hebt geen droog signaal meer).

Maar om nou een ME50 aan te schaffen, puur voor de harmonizer... nou nee.

vulvasonic
9 november 2010, 23:24
Overigens vind ik de tracking van de OC-2 ook slecht.
Die slechte tracking is juist zo lekker!
Overigens wordt de tracking al een heel stuk beter als je er een compressor voor zet (maar dat vond ik zonde). :D

En een ME 50 vind ik ook weer zoiets. Ik wil juist een compacter pedalenbakkie. Het moet wel allemaal op een plankje van 3 meter passen. ;)

Die Digitech lijkt me ook wel interessant. Ik vraag me alleen af hoe dat werkt. Heb je de input van een tweede gitarist nodig om er de meerwaarde t.o.v. bijvoorbeeld de Boss er uit te kunnen halen (die heb ik tenslotte niet), of zitten er nog meer voordelen aan?
Ik neem niet aan dat het apparaat z'n harmonisatie aanpast op basis van gespeelde arpeggio's, toch? Lijkt me wat al te ver gaan en bovendien lang niet altijd wenselijk. Overigens heb ik slechte ervaringen met Digitech. Ik bezat ooit de Spacestation en dat ding was eigenlijk alleen in een loop, als stand-alone apparaat te gebruiken (en dat voor 4 geinige prefab geluidjes). Wel space ja. Dat dan weer wel.

Natuurlijk kan ik er altijd nog op uit om pedalen te testen, maar ik kom vrijwel nooit de deur uit en ik wil me toch eerst wat globaal kunnen oriënteren op de markt. Nogmaals, het is niet iets wat ik op de korte termijn hoef te verwachten.

Nellyrocks
9 november 2010, 23:42
Ik heb twee weken geleden die PS6 gekocht en hij werkt prima. Er is natuurlijk altijd een kleine vertraging omdat dat ding nou eenmaal niet van tevoren weet welke toon je gaat spelen. Ik zou het in de studio niet gebruiken maar live gaat het uitstekend. Zuiver, ook met bends. Toonsoorten zijn alemaal in te stellen maar dat is hiervoor allemaal beschreven.

Er zit ook een detune functie op. Die is heel mooi. Een soort hele droge chorus en de POG orgelachtige sound doen het prima. Ik merk wel dat hij beter reageert als je hard instuurt. Ik doe er veel swells mee en heb mijn vollumepedaal er ook achter gezet. Dat gaat beter dan ervoor. Er zitten ook een soort whammyfuncties op maar daar heb ik me nog niet zo in verdiept.

vulvasonic
10 november 2010, 00:06
Gebruik die detune-functie is over de zang. In het verleden vroeg ik de geluidstechnicus altijd een dergelijk (subtiel) effect over m'n stem te flikkeren. Zelfs de slechtste zanger gaat er aannemelijk van klinken. :D

apekop
10 november 2010, 09:59
Overigens vind ik de tracking van de OC-2 ook slecht.

Vind ik wel meevallen en ik gebruik hem voor bas. Trackt net zo goed als de meeste andere octavers die ik heb geprobeerd. Behalve de MicroPog die trackt beter, maar die klinkt veel te klinisch, die heb ik meteen weer weg gedaan. De OC-2 heb ik nog steeds en blijf het de vetste octaver vinden. Wel jammer dat hij een beetje tonesuck heeft.