PDA

View Full Version : Gibson Burstbuckers



Ish
8 november 2010, 22:36
beste gitaarfreak,

<excuus als dit bericht niet in het goede forum staat, als er een betere plek hiervoor is hoor ik het graag ;)>

omdat een pickup van mijn epiphone les paul ermee is opgehouden ga ik een nieuwe set pickups in mijn gitaar zetten.
Ik wordt helemaal blij van de klassieke gibson-sound (bijterig, maar toch erg smooth en warm), daarom wil ik graag gibson pickups aanschaffen..

Muziek waar ik van houd is van Guns 'n Roses, de peppers en Metallica dit klinkt vrij breed, maar het gaat me vooral om de toon: (modder)vet, tikkie bijtend, warm en met veel sustain.
Cleane cleans vind ik ook tof, ook met een warme toon en (veel) sustain.

na een beetje grasduinen kwam ik uit op de burstbuckers en hier gaat ook mijn vraag over..
er zijn namelijk drie typen (die ook nog eens de simpele namen hebben: I, II en III) wat output betreft lopen ze op (I heeft de laagste, III de hoogste)..

Welke van de drie zouden het meest geschikt zijn voor mijn wensen? natuurlijk zijn ook andere opties mogelijk.
Graag hoor ik jullie ideeen hierover,

Cheers!
Joost

TimoSomers
8 november 2010, 22:47
3 denk ik zo.
Ik heb een 3 in een van m'n bfg's en die heeft echt niet teveel output (vind mijn dimarzio superdistortion lekkerder, en die heeft WAY meer output maar is dan ook minder smooth).
Krijg je een lekker knauwende, bijtende, smoothe, wat middige toon van.
Voor mij zouden de 1 en 2 zeker te weinig output hebben.

TopRob
8 november 2010, 23:22
Als je een warme toon wilt, kun je misschien beter gaan voor een 490R en een 498T. Die heb ik zelf ooit in een Epi LP Custom gehad en klonken echt geweldig. Burstbuckers zijn n.m.m. wat rauwer en agressiever. Maar zoals altijd is de keuze van pickups heel persoonlijk en smaakgebonden.

sideburns
8 november 2010, 23:30
Ik ben alleen bekend met de bb2, vond de toon verre van moddervet zoals jij hem wilt, eerder nasaal / neuzelig etc. weinig dynamiek. Ik was er dus niet blij mee..(het betrof hierbij een gibson lp st faded)

Nu een LP traditional met classic '57 elementen. (word ik vrolijk van !)
Als ik lees naar welk geluid je op zoek bent kan ik je deze elementen aanbevelen.

anderzijds geluid is zo subjectief...



succes !

sideburns
8 november 2010, 23:34
O ja de pu (490R en een 498T) waar toprob het over heeft heb ik ook in een andere gib zitten. Ook die komen voor mijn gevoel in de buurt van het geluid wat je zoekt..

Venlonaer
8 november 2010, 23:34
Les Paul Classic + Seymour Duncan JB vind ik bijvoorbeeld een lekkere combi:rockon:

rupke
9 november 2010, 07:58
Hoi,

Ik heb zelf de burstbucker I in mijn Gibson les paul zitten en ik ben daar erg tevreden over. Het is ook de gitaa r welke het langst in mijn bezit is. Goed voor rock en alternatief. Ik vind het zlef minder geschikt voor metal, maar dat speel ik dan ook niet.

Gr. upke

muziekschuur
9 november 2010, 08:24
De output van de Burstbuckers is heter. Dus als je de volume van de burstbucker terug zou draaien kom je in de buurt van de oudere pickups.

Belangrijk is, welke versterker gebruik je. Want een te hete humbucker in een transistorversterker is meestal niet lekker. Een hetere humbucker in een Peavey 5150 weer wel. Een hetere humbucker in een Marshall jcm800, heb je bijna geen clean meer...
In een Fender The Twin..... Tsja die blijft altijd clean... Maar met een overdrive ervoor krijg je een heel ander geluid met de hetere humbuckers... Dan is een low output element vaak handiger omdat de speler van die versterkers graag varieren tussen overdrive, picking enzo. Dus het licht naast je voorkeur ook een beetje aan wat je hebt.

Zo te horen zijn de low output vintage buckers jouw ding.... Maar .... you decide...

Little Jay
9 november 2010, 09:32
De output van de Burstbuckers is heter. Dus als je de volume van de burstbucker terug zou draaien kom je in de buurt van de oudere pickups.


Correctie: de Burstbucker #1 heeft een lage output en moet het dichtsbij een oude PAF komen volgens Gibson. Ze hebben een ongelijk aantal windingen op de coils, net als 'vroeger' toen de pickups met de hand werden gewonden. Dit i.t.t. bijvoorbeeld de Classic '57, die qua output vergelijkbaar is maar een exact gelijk aantal windingen heeft en daarom wat ronder en 'smoother' (braver?) klinkt. De ongelijke windingen leveren wat meer "bite".

De Burstbucker #2 heeft iets meer output en wordt door Gibson aangeraden voor de brug als je een #1 bij de hals hebt, zodat de output van beide elementen meer in balans is.

De BB #3 is het heetst en zou daarom in theorie meer geschikt zijn voor heavier werk, maar ik ben het met Muziekschuur eens dat je versterker dan ook een grote rol speelt.

Ik heb zelf de Burstbucker #1 in de halspositie in een jazzgitaar (ES175 kopie) en bevalt daar prima, maar goed, ik doe duidelijk geen Slash en Metalica daarmee. Ín m'n ES-333 zit een setje '57 Classic en die doen het daar uitstekend, maar ook met die gitaar doe ik geen heavy werk (Doe ik helemaal niet ;-), dus ik kan je op dat gebied niet uit eigen ervaring adviseren.

Wel denk ik zelf dat als je de Burstbucker #2 in halspositie en #3 in brugpositie zet dat je dan een prachtig PAF-achtig setje hebt, iets heter voor heavier werk en je kunt je er nauwelijks een buil aan vallen denk ik. Wat overigens niet wil zeggen dat er geen ander (goedkopere) alternatieven zijn, maar ik ben zelf toch wel een erg grote fan van Gibson elementen.

Overigens lees ik op het net dat Slash de Seymour Duncan Alnico II Pro zou gebruiken: http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/vintage/aph1_alnico_ii/

Ik ben zelf niet zo'n fan van SD, maar dat komt omdat de SH-1 die ik in een Epiphone Sheraton heb zitten daar wat kil en iellig klinkt en met te weinig mids. Kan natuurlijk een mindere combi met die specifieke gitaar zijn (helemaal esdoorn), misschien zou 'ie in een vette mahonie-gitaar als de Les Paul wel weer te gek klinken....