PDA

View Full Version : Functie en plaatsing EQ pedal



Shaggy
8 november 2010, 21:37
Als er een vage pedaal is mag dat wat mij betreft het EQ pedaal zijn. Het EQ pedaal is er een die op meerdere plaatsen en voor meerdere functies ingezet kan worden.

Ik heb gelezen dat men het als boost gebruikt, als tweaken van tone en misschien ook wel als buffer. De RC booster wordt overigens ook wel zo gebruikt, als boost, buffer en oppeppen van tooone.

Als ik het zo benader wat is dan eigenlijk het verschil tussen een clean booster en een EQ pedaal, en waar plaatst men doorgaans een EQ ?

Michael AE
8 november 2010, 22:12
De pedaalemmer, het pedaal. :ok:

Serieus: Een EQ als boost gebruiken kan heel functioneel zijn, omdat je veel specifieker kan bepalen welke frequenties je boost. Laag boosten voor een preamp bijvoorbeeld, kan zorgen voor een enorm modderige toon, of juist een wat dikkere toon voor singlecoils. Het hoogmidden boosten voor de preamp zorgt weer voor een hele strakke toon. Ik vind het vaak wat klinisch worden, maar een EQ werkt voor bepaalde doeleinden juist weer heel goed.

Je plaatst in dit geval gewoon je EQ tussen je gitaar en je versterker, maar voor je drivepedalen.

Als je hem als buffer wil gebruiken hoef je alleen maar het volume wat open te schroeven en eventueel het hoog wat boosten als je daar verlies in hebt. Ik vind dat ook weer aanzienlijk minder lekker werken dan een goede buffer trouwens, maar dat terzijde. Is een smaak kwestie.

Tankman
8 november 2010, 23:14
Ik haal mijn drive uit mijn versterker, een Peavey 6505+ combo. Ik gebruikte bij mijn band altijd een 10-band EQ in mijn effects loop, omdat ik daarmee een betere midscooped sound kon krijgen, waarbij ik de middelste frequentie weer een beetje boost. Ik ben niet zo van de scooped mids, maar bij die band klonk het gewoon beter icm de andere gitarist, die zowat alle mids uit de mix wegsnoepte.

Ik heb ook wel eens de EQ gebruikt om een AM-radio tone mee te krijgen, maar heb hier nooit een functie binnen een band voor gevonden. Ik heb het alleen bij thuis gekloot gebruikt. Wel grappig.

Verder gebruikte ik de master volume van mijn EQ-pedaal ook als een extra volume boost voor mijn eindgeluid, om het net ff harder (of soms zachter) te zetten.

Al met al is een EQ dus erg handig naar mijn mening.

Shaggy
9 november 2010, 20:26
Je plaatst in dit geval gewoon je EQ tussen je gitaar en je versterker, maar voor je drivepedalen.

Als je hem als buffer wil gebruiken hoef je alleen maar het volume wat open te schroeven en eventueel het hoog wat boosten als je daar verlies in hebt. Ik vind dat ook weer aanzienlijk minder lekker werken dan een goede buffer trouwens, maar dat terzijde. Is een smaak kwestie.


Een boost pedaal zet je tocvh achter je drivepedalen, anders krijg alleen maar meer drive, met wat frequenties die wil accentueren. Lijkt mij dat EQ aan het eind wordt geplaatst voor het boosten en EQ'en.. en misschien aan het begin om slechts enkele freqs extra aandacht te geven. Hierdoor gaan alle pedalen die erna komen anders klinken.

Zoal ik al zei; vage pedaal dus.

Michael AE
9 november 2010, 20:36
Vaag pedaal. Pedaal is enkelvoud. :P

Je kan een boost op meerdere manieren gebruiken. Als gainboost, of als volumeboost. Er zijn geen regels voor. Het is maar net wat je bereiken wil.

Hetzelfde geldt voor een EQ pedaal. Er is niets vaags aan. Zet je hem voor je drive, dan kun je bepaalde frequenties meer drive laten genereren. Zet je hem er achter, dan kun je bepaalde frequenties meer uit laten komen. That's it.

Shaggy
11 november 2010, 09:25
Ik kan mijn rc booster net zo gebruiken, toch is het geen EQ pedaal.

Wat maakt dan het verschil tussen een booster een eq?

Kim Wilson
11 november 2010, 09:27
Bij een EQ kun je bepaalde frequenties meer of minder volume geven. Een booster krikt alleen je hele signaal op. Je kunt je EQ wel als booster gebruiken, maar je booster niet als EQ.