PDA

View Full Version : In-ear monitor setje



vincentvdakker
8 november 2010, 21:01
Hallo

Ik ben aan het overwegen om een in-ear setje aan te schaffen.
Eigenlijk was ik aan het kijken voor een draadloze hoofdtelefoon, maar die zijn ook al redelijk duur (als je iets goeds wilt) en ik gebruik het alleen voor het gitaarspelen. Ik woon in een appartement en om de buren te sparen speel ik veel over een hoofdtelefoon.
Nu ben ik echt een n00b op het gebied van monitoring.
Wat ik wel weet is dat ik em dus thuis wil gaan gebruiken maar ook wel tijdens een optreden. Ik heb ooit een optreden gehad waarbij ik gedurende het hele optreden bijna niets van de zang heb gehoord en ik wil het dus een volgende keer iets beter aanpakken. Klopt het dat ik deze set dan kan aansluiten op de PA en dat ik dan het geluid van de band in zijn geheel hoor ?

Voor mij hoeft het trouwens helemaal geen dure aangelegenheid te worden.
Nu had ik een betaalbare gezien:
Gatt Audio GWS91M1 Draadloos monitorsysteem

Maar ik ben niet bekend met het merk nog de kwaliteit.
Kan iemand mij helpen met mijn keuze of mij wat meer bekend maken met de in-ear monitor mogelijkheden ?
Alvast bedankt !

Rongear
8 november 2010, 21:11
Waarom draadloos in jouw geval? Ik ken de genoemde setjes en dat kan absoluut niet tippen aan een goede draadloze koptelefoon, Voor een goede draadloze in-ear set ben je al gauw 1000 euro kwijt en voor optimaal geluid kan je daar dan nog 300 euro bijtellen voor een paar goede doppen. Ik zou dus voor alleen thuisgebruik maar eens kijken naar een goede bedrade koptelefoon, dan heb je voor veel minder geld heel goed geluid. Als je toch per se draadloos in ear wilt dan ben je genoemde bedragen kwijt.:strat:

Outline
9 november 2010, 04:23
Je kan ook voor minder een goede IEM kopen: de Sennheiser G2 gaat nu oa bij Feedback weg voor iets van 600 euro en dan heb je echt een markt-conforme set.

Als je goedkoper wil: http://www.ld-systems.com/150-1-ld-mei-1000.html Die zijn, zeker voor het geld zeer aan te bevelen. Ze klinken blijkbaar erg goed. Oa Musicstore heeft ze.

Doppen is je eigen keus en kun je zo gek maken als je zelf wil.

keenoncoolstuff
9 november 2010, 10:54
Ik heb ooit een optreden gehad waarbij ik gedurende het hele optreden bijna niets van de zang heb gehoord
Heb je ook aan de dienstdoende geluidstechnicus laten merken dat je de zang niet hoorde? Of ben je gewoon zo door blijven spelen en heb je het er maar bij gelaten?

De technicus kan niet ruiken dat jouw monitormix niet helemaal lekker is natuurlijk...
En bij in-ear is de communicatie tussen jou en de geluidsman nog veel belangrijker, omdat je met die doppen in minder van het podiumgeluid meekrijgt.
Als de mix dan niet klopt, dan hang je...

Groet, Rob.

muziekschuur
9 november 2010, 11:16
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_iem_100_863_mhz.htm


Mooi man.

Let wel, in ear via de P.A. is het mooiste. In ear terwijl je direct split vanaf je eigen gitaar is ok. Maar wat als je met cd meespeelt... Dan moet je dus wel twee bronnen mengen...

Elk voordeel heb z'n nadeel...

showband
9 november 2010, 11:38
samson S-monitor
http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1696&brandID=2

met een gewoon mini-jack verlengkabeltje langs je gitaarsnoer.

Is de goedkoopste methode.

een fisher hardwired beltpack is technisch de beste methode. (ik heb er twee voor de band) en is superieur boven alle wireless. Ook de shures en sennheisers.
http://fischer-amps.de/en/in-ear-monitoring/hardwired-body-pack/artikel/heimkino-komplettpaket-buttkicker-lfe-kit/1.html

Verder wireless nooit minder dan sennheiser EW300 (tweedehands steeds goedkoper te krijgen) Het is anders niet goed.

vincentvdakker
9 november 2010, 22:00
Bedankt voor de tips.
Ik ga de opties eens op mijn gemak bekijken.

Over het optreden. We stonden daar op een zakdoek te spelen in een klein cafeetje en niemand hoorde elkaar bijna. Er was ook een heel slechte PA installatie met bijna geen monitoren. Vandaar dat ik er eigenlijk zelf voor wil zorgen, dan weet ik dat ik altijd goed zit.

keenoncoolstuff
10 november 2010, 00:26
Er was ook een heel slechte PA installatie met bijna geen monitoren. Vandaar dat ik er eigenlijk zelf voor wil zorgen, dan weet ik dat ik altijd goed zit.
Zoals ik al zei: het belangrijkste bij in-ears is de mix. Dus je hebt een geluidsman nodig met een beetje verstand van zaken, aan wie jij precies uit kan leggen wat jij precies wilt horen. Of je koopt er een klein mixertje bij, split de signalen die jij graag zou willen horen, en maakt vervolgens je eigen mix, helemaal onafhankelijk van de rest...


Groet, Rob.

showband
10 november 2010, 09:46
http://members.ziggo.nl/showband/inear-1.htm

erwin_ve
10 november 2010, 12:56
http://members.ziggo.nl/showband/inear-1.htm

Dat is een duidelijk verhaal! Sommige zaken zijn zeer herkenbaar(verandermanagement).
Sinds ik in-ear speel met een speciaal daarvoor ontworpen mix systemen(Aviom en Roland RSS) wil ik niet meer terug. De dopjes zijn verhoudingsgewijs niet zo duur, het hele systeem wel. Monitor laten mixen (door een monitorman) met in-ear levert continu problemen op met muzikanten die niet tevreden zijn met de mix of daarom zelfs boos worden.

vincentvdakker
10 november 2010, 14:37
http://members.ziggo.nl/showband/inear-1.htm

Goed en duidelijk verhaal. Ik zal het dus maar eerst met de rest van de band overleggen wat hun visie is. Het vergt idd wat inspanning van alle bandleden en iedereen moet ermee overweg kunnen.

Mss een stomme vraag maar, stel ik schaf zoiets aan, dan plaats ik de ontvanger dus in mijn 19 inch rack en zorg ik (met een lange kabel) dus dat ik aangesloten wordt op de PA installatie ? In dat geval bepaald de PA man dus mijn verhoudingen ?
Als ik echter kies voor een aansluiting op de PA (zeg links) en ik kies voor het rechterkanaal de XLR uitgang van mijn versterker dan kan ik zelf bepalen hoe de verhoudingen verlopen ?

Maar ik proef ook uit jouw verhaal dat je eigenlijk al het direct geluid uit de boxen van je versterkers uit zet en direct aansluit op de PA (via dus de XLR uitgang). Is dat beter dan ?

Sorry voor de hele erge n00b vragen maar het is echt helemaal nieuw voor mij.

Basseytje
10 november 2010, 15:11
je vervangt in feite je monitor speaker met je in-ear-system. hoe dit wordt aangesloten is de keus van de geluidstechnicus.

ACSlater
10 november 2010, 22:00
Ik heb ook een tijdje de LD Systems mei100 gebruikt. Inmiddels heb ik een Sennheiser iem300 g2 en dat is toch wel even een heel stuk beter. Nieuw gekocht bij Feedback voor €550 of zoiets. De LD Systems is niet slecht en goed bruikbaar, zeker als je de prijs in ogenschouw neemt, maar heeft nogal wat ruis. Zeker als je de stereo modus gebruikt.

vincentvdakker
12 november 2010, 17:02
Van de week tijdens de repetitie nog even met de zanger hierover gesproken. Hij heeft wel in-ears, maar gaf aan dat al het geluid (ook van de gitaar) afgemixt wordt door de PA en dat de combo mijn gitaarmonitor is. Verder had ie wel monitoren voor op de grond. Nu ben ik dus weer aan het twijfelen over de noodzaak van de in-ears...
Volgens mij ben ik nu ook verstrikt geraakt in het welles nietes web.....