PDA

View Full Version : AC30 rookt, na verkeerd transport



jaywalker
8 november 2010, 13:20
Hallo Mensen,

Vorige week is tijdens het vervoer, na de repetitie mijn vox ac30 voorover gevallen.
Het betreft een ac30 topboost reissue uit 1987.

Vergeten dat dit gebeurd is, wil ik mijn versterker vandaag weer eens aanzetten.
Enkele minuten nadat ik de versterker had aangezet (nog niet gespeeld) Zet ik de standby knop aan. Gevolg heel erg hard krakerig geluid. Dit gebeurd wanneer ik heel subtiel aan mijn gitaar snoer zat. Dit terwijl de volume knop nog niet op een kwart is(de kraak zou dus nooit zo hard moeten kunnen zijn). Er komt wel normaal gitaar signaal uit, als ik speel.
Ondertussen begon het flink te stinken en te roken.

Ik haal snel de stekker uit het stopcontact. Leg versterker op zijn zij, zie dat 1 buisje een beetje scheef er in zit. Ik wacht een tijd, doe buisje er weer goed in. Daarvoor de versterker open gemaakt om te kijken waar de rook vandaan komt. Het lijkt alsof dit aan de linker kant van de versterker komt (aan de kant van de 2 blok trafo's).

Vervolgens zet ik de versterker weer aan. Maar de groene standby knop wil nu niet meer branden en er komt ook geen geluid meer uit de versterker.

Wat kan er aan de hand zijn?

Alvast bedankt.

Groeten,
Tom

erwin_ve
8 november 2010, 13:27
Als je versterker gaat roken dan wordt het tijd om naar een reparateur te gaan.
Ik geloof niet dat hier je zinvolle info kan krijgen tenzij je een goede basiskennis aan elektronica bezit.

muziekschuur
8 november 2010, 13:30
Idem. Naar de reparateur. En daarna sparen voor een flightcase.

Nielsje
8 november 2010, 13:33
Naar de gitaarboer, flightcase is onzin.
Gewoon zo'n ding op z'n buik leggen bij transport, gebeurt er niets.

Iedere lamlul met een IQ hoger dan 80 weet dat je het massazwaartepunt zo laag mogelijk moet houden, als je wil voorkomen dat dingen omvallen tijdens transport...

jaywalker
8 november 2010, 13:37
Dat overweeg ik ook!
Mijn vader is de hoofd electricien bij een groot transformator bedrijf. Die wil eventueel wel de nodige reparaties uitvoeren, maar die is geen groot expert op het gebied van audio. Dus die vroeg mij eerst wat info te vergaren betreft de mogelijke oorzaak.

Daarnaast woont mijn vader niet bepaald om de hoek. En de gitaar winkel wel, maar ik hoop dat jullie een simpele oplossing weten (als die er is), voordat ik weer 100 euro aan reparatie kosten betaal. Misschien is het wel iets onbenulligs.

cluseau
8 november 2010, 13:38
Tom, het lijkt erop dat er een buisje gesneuveld is wat sluiting veroorzaakt. Vreemd verhaal hoor. Als je een buizengelijkrichter hebt is dat een goede verdachte. Het is erg link om dat te checken door hem wel of niet te zien roken. Als je niet weet waar je mee bezig bent niet meer aanzetten. Lijkt me beter om hem op de testbank te zetten voor je nog meer schade veroorzaakt. Als er eenmaal rook uit de trafo komt ben je al ver in de gevarenzone en is het maar de vraag of het al niet te laat is.

Frans.

jaywalker
8 november 2010, 13:40
Ik had hem in mijn busje klem gezet met wat spullen. Echter had iemand weer een of andere toeterkoffer uit het busje gehaald vlak voordat ik vertrok. Dat wist ik niet en dus viel tijdens het rijden de versterk om

smullie
8 november 2010, 13:42
Naar de gitaarboer, flightcase is onzin.
Gewoon zo'n ding op z'n buik leggen bij transport, gebeurt er niets.

Iedere lamlul met een IQ hoger dan 80 weet dat je het massazwaartepunt zo laag mogelijk moet houden, als je wil voorkomen dat dingen omvallen tijdens transport...

Ofwel ff een spanbandje kopen voor een paar euro's en de versterker vastleggen in je koffer... :makeup:

Maar daar lossen we de TS zijn probleem niet mee op natuurlijk... :chicken:

jaywalker
8 november 2010, 13:42
Tom, het lijkt erop dat er een buisje gesneuveld is wat sluiting veroorzaakt. Vreemd verhaal hoor. Als je een buizengelijkrichter hebt is dat een goede verdachte. Het is erg link om dat te checken door hem wel of niet te zien roken. Als je niet weet waar je mee bezig bent niet meer aanzetten. Lijkt me beter om hem op de testbank te zetten voor je nog meer schade veroorzaakt. Als er eenmaal rook uit de trafo komt ben je al ver in de gevarenzone en is het maar de vraag of het al niet te laat is.

Frans.

Die rook, komt dus uit de trafo. Dan ga ik er snel mee naar de gitaarboer.

Nielsje
8 november 2010, 13:46
Die rook, komt dus uit de trafo. Dan ga ik er snel mee naar de gitaarboer.

Doe dat nou niet, de gitaarboer stuurt hem toch door naar een amptech.
Je kan beter zelf naar een amptech gaan!

....waar ligt Pluskut ook alweer?

universe777
8 november 2010, 13:51
Plus > kut
en > schede

;)

cluseau
8 november 2010, 13:51
....waar ligt Pluskut ook alweer?

Wel eens gedacht aan Enschede

jaywalker
8 november 2010, 14:01
Tom, het lijkt erop dat er een buisje gesneuveld is wat sluiting veroorzaakt. Vreemd verhaal hoor. Als je een buizengelijkrichter hebt is dat een goede verdachte. Het is erg link om dat te checken door hem wel of niet te zien roken. Als je niet weet waar je mee bezig bent niet meer aanzetten. Lijkt me beter om hem op de testbank te zetten voor je nog meer schade veroorzaakt. Als er eenmaal rook uit de trafo komt ben je al ver in de gevarenzone en is het maar de vraag of het al niet te laat is.

Frans.
Te laat, als in dood? Niet meer tot leven brengen? Poep, ik ben echt al jaren verliefd op die amp... :(

Ik zal dan wel een amptech, moeten raadplegen.

cluseau
8 november 2010, 14:08
Te laat, als in dood? Niet meer tot leven brengen? Poep, ik ben echt al jaren verliefd op die amp... :(

Ik zal dan wel een amptech, moeten raadplegen.

Als de rook ECHT uit de trafo komt wil dat zeggen dat de schellak of de laag isolatiepapier het uitschreeuwen. Lijkt me niet gezond. Misschien is er nog niets aan de hand maar zou zeker niet nog eens proberen of het weg is.

Er zijn van die mensen die een bloemenvaasje op de TV laten omvallen en dan gaan proberen of hij het nog doet. Van die dingen hé! :blast:

jaywalker
8 november 2010, 14:18
I get the point, ;)
Ik zal hem iig niet meer aanzetten. Nu het kwaad al geschied is, hij rookte de 2e keer trouwens niet...

Kwam deze meneer tegen op het net:
http://www.gitaarversterker-reparatie.nl/ Hij heeft een een mooie vox als achtergrond op de website. Dus hij impliceert dat hij die kan repareren.

Bedankt voor de hulp ! Ik houd jullie op de hoogte!

jaywalker
8 november 2010, 14:28
P.s.

Woensdag ochtend gaat hij naar de dokter. De beste man repareert regelmatig Vox-versterskers. Dus dat scheelt in ieder geval al.

BasHermus
8 november 2010, 14:40
P.s.

Woensdag ochtend gaat hij naar de dokter. De beste man repareert regelmatig Vox-versterskers. Dus dat scheelt in ieder geval al.

Is dat ook de verklaring waarom hij naar de dokter moet?