PDA

View Full Version : demo laten masteren?



Carlos SanTuna
9 mei 2003, 12:11
Binnenkort gaat mijn band de studio in om onze nieuwe demo op te nemen. Mocht het resultaat ons bevallen, dan overwegen we om de demo te laten masteren.
Ik heb allerlei verhalen over mastering gehoord: het schijnt de sound van je demo nogal ten goede te komen, maar het schijnt ook een dure grap te zijn, tenminste, als je het goed wil laten doen (en dat willen wij natuurlijk!).
Mocht iemand hier mastering-ervaringen hebben, deel die dan s.v.p. met mij! Ook hou ik mij aanbevolen voor adressen van mastering-studio's, indien mogelijk met prijsindicatie?

Alvast bedankt!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Carlos SanTuna op 2003-05-15 17:43 ]</font>

sleep_to_saturate
19 mei 2003, 14:09
Ik heb allerlei verhalen over mastering gehoord: het schijnt de sound van je demo nogal ten goede te komen, maar het schijnt ook een dure grap te zijn

Ik ken ook genoeg voorbeelden die de sound behoorlijk hebben verragd. Ik geloof dat de prijs zo rond de 50 eur per uur ligt. zou denk ik 2 uurtjes kosten.
Overigens is masteren in eerste instantie niet om het geluid ten goede te doen. Maar om het geluid op elk systeem vergelijkbaar te laten klinken, tevens radioklaar te maken.
Maar als het goed gebeurt komt het geluid op een hoger volume en zal het compacter(strakker) klinken.

Carlos SanTuna
19 mei 2003, 14:40
Voor € 100,- kunnen we het allicht proberen. Ik dacht eigenlijk dat het veel duurder zou zijn.
Weet je toevallig de naam van die (of een andere) mastering-studio? Liefst in de regio Utrecht, maar ook studio's daarbuiten zullen we overwegen.

Het wordt voor mij de vierde demo die ik in een studio opneem, en eigenlijk de eerste waarvan ik denk dat het echt iets leuks kan worden, dus deze keer willen we het graag zo professioneel mogelijk aanpakken.
Ook ik heb aardig wat horrorverhalen gehoord over mastering, maar eigenlijk meer positieve verhalen, moet ik zeggen. Het lijkt me een kwestie van zorgvuldig een studio uitzoeken, dus vandaar mijn vragen op dit forum.

Jimi Hendrix
19 mei 2003, 22:42
Ik zou je demo wel willen masteren, op verzoek stuur ik je een cdeetje met 'voor' en 'na' voorbeelden toe.
E-mail me maar via m'n site als je belangstelling hebt.

Super Slinky
20 juni 2003, 18:32
Er zitten ook mastering functies in de moderne homerecordingstudios.
Eigenlijk geen idee of dat wat is en of je er het beoogde resultaat mee kunt krijgen. Voor een serieuze demo is het wel goed om er eens over na te denken wie je de mix en mastering laat uitvoeren.

ik heb bijna drie jaar geleden met een band waar ik toen in speelde een CD laten masteren in de Wisseloord Studios, Hilversum . Dat was bepaald niet goedkoop. 1 dag was destijds zo'n 1700 gulden.