PDA

View Full Version : Monteren nieuwe hals, paar vragen.



rhcp_schipper
8 november 2010, 13:02
Hallo Beste zelfbouwers,

Voor mijn London city telecaster heb ik een mooie nieuwe hals gehaald, omdat ik de oude hals een beetje zat was. Bij de aanschaf heb ik redelijk op alle maten gelet, maar nu stuit ik tegen het volgende.

De hals die ik gekocht heb heeft een beetje een satin/matte finish, waar mijn oude hals blank afgelakt is. Nu heeft de nieuwe hals een beetje veel bewegings vrijheid in de neckpocket. Is dit heel erg, of moet ik hier wat aan doen?

Nu was ik ook erg benieuwd wat een/de goede manier is om een nieuwe hals te plaatsen/monteren. Dit word mijn eerste keer, dus ik ben erg een beetje huiverig voor. De hals schroeven zijn niet voorgeboord, dus dit moet ook gebeuren.

Hopelijk hebben jullie een beetje goede raad, en wat tips voor mij.

Groeten en alvast bedankt.

Tim

Olorin
8 november 2010, 13:37
Dat je hals veel bewegingsruimte heeft is al niet goed.
Je hals moet min of meer "klem" zitten (dan wordt je sound ook beter doorgegeven)

Je neckpocket zal dus opgevuld moeten worden (inlijmen met bijv fineerstroken of dikker hout als de ruimte echt te groot is, maar dan is de vraag of die uberhaupt wel gaat passen) daarna op maat maken.

De gaten boren in de hals voor de schroeven niet uit de hand doen, scheve gaten gaat niet echt lekker werken.

De kleur/finish van je hals. Tja, dat is je eige keuze, schuren en lakken met de finish die jij het beste vind denk ik dan.

barno
8 november 2010, 13:41
gaten hals: aftekenen en voorboren met boor met iets kleinere diameter dan schroeven.

te grote pocket: is in principe niet goed, je kan de spleet opvullen met fineer. moet eigenlijk zo nauw mogelijk aansluiten

rhcp_schipper
8 november 2010, 14:33
Dat je hals veel bewegingsruimte heeft is al niet goed.
Je hals moet min of meer "klem" zitten (dan wordt je sound ook beter doorgegeven)

Je neckpocket zal dus opgevuld moeten worden (inlijmen met bijv fineerstroken of dikker hout als de ruimte echt te groot is, maar dan is de vraag of die uberhaupt wel gaat passen) daarna op maat maken.

De gaten boren in de hals voor de schroeven niet uit de hand doen, scheve gaten gaat niet echt lekker werken.

De kleur/finish van je hals. Tja, dat is je eige keuze, schuren en lakken met de finish die jij het beste vind denk ik dan.

De hals heeft niet overdreven veel ruimte, maar wel net iets meer dan de oude.

Is het misschien een optie om de hiel van de nieuwe hals te voorzien van een (extra) laag blanke lak, om hem zo wat beter pas te maken?

De hals is al wel voorzien van een matte finish, dus daar hoef ik niets meer aan te doen!

Basseytje
8 november 2010, 14:43
heb je misschien wat foto's? dat zorgt voor meer duidelijkheid.

rhcp_schipper
8 november 2010, 14:48
heb je misschien wat foto's? dat zorgt voor meer duidelijkheid.

Ga ik morgenvroeg even voor jullie maken. Zit nu op mijn werk tot 12 uur :dontgeti:.

D3nnis
8 november 2010, 15:36
De hals heeft niet overdreven veel ruimte, maar wel net iets meer dan de oude.

Is het misschien een optie om de hiel van de nieuwe hals te voorzien van een (extra) laag blanke lak, om hem zo wat beter pas te maken?


In mijn ogen gaat dat 'm niet worden, want dan moet je wel echt ontzettend dik lakken (een laklaag is normaal gesproken zo'n 50 micron dik of zo?)

Olorin
8 november 2010, 15:40
In mijn ogen gaat dat 'm niet worden, want dan moet je wel echt ontzettend dik lakken (een laklaag is normaal gesproken zo'n 50 micron dik of zo?)

Nee idd, dan nog liever de bestaande lak op die plekken eraf schuren en toch met fineer gaan werken. Zo'n dikke laag lak zal zich gaan wreken op de duur.

rhcp_schipper
8 november 2010, 15:50
Hallo Heren,

Ben een beetje aan het zoeken gegaan op het internet, en daar vind ik erg veel verhalen van mensen met gaps zo groot/dik als een creditcards of een gitaarpick. Deze desbetreffende gitaren spelen en klinken wel super goed. Dus het is een beetje verwarrend allemaal. Ook lees ik verhalen van mensen die een custom shop fender strat/tele hebben met een gap die ook gewoon super goed spelen en klinken

Dus hoe belangrijk is het dat de neck een 'tight fit' heeft.

Bij mijn nieuwe tele hals heb ik bij lange na niet zo'n grote gap dat er een creditcard tussen past.

Een van de websites: http://www.tdpri.com/forum/archive/index.php/t-63947.html

Groeten Tim

Midiguru
8 november 2010, 16:11
Hallo Heren,

Dus hoe belangrijk is het dat de neck een 'tight fit' heeft.

Bij mijn nieuwe tele hals heb ik bij lange na niet zo'n grote gap dat er een creditcard tussen past.


Tight fit is altijd beter, maar dat wil niet zeggen dat een beetje speling dodelijk is. Wat wel prettig is als het een beetje strak zit is dat de hals beter kan worden uitgelijnd. Denk dat die strookjes fineer wel een mooie optie zijn...

Cocobolo
8 november 2010, 17:13
... Denk dat die strookjes fineer wel een mooie optie zijn...
ik doneer wel wat stukjes fineer mocht je het niet hebben ;)

rhcp_schipper
8 november 2010, 17:29
ik doneer wel wat stukjes fineer mocht je het niet hebben ;)

Heb ik eerlijk gegegd niet, is dat gewoon te halen bij de houthandel? (die hebben we gelukkig wel in de buurt.)

stijnkenens
8 november 2010, 17:42
Zet de hals gewoon tegen het lange stuk van de neckpocket, en teken de plaats van de gaten af. Al spelend zal het niet opvallen dat er aan de andere kant een klein kiertje zit, en dat zal nu niet de doorslag geven in sustain (het magische woord waar iedereen het zo graag over heeft !)

Als je gaat klooien met fineer, en je hebt het nog nooit gedaan, dan zal het niet een wondermiddel zijn. Want finaar tegen de hals plakken is geen mooi zicht, en aan de neckpocket is het ook altijd zichtbaar. Liever een kiertje van een halve mm dan een opvulstukje dat ook zichtbaar is.


s.

jan jansen
8 november 2010, 17:44
Hallo Beste zelfbouwers,

Voor mijn London city telecaster heb ik een mooie nieuwe hals gehaald, omdat ik de oude hals een beetje zat was.


Wat heb je met die oude hals gedaan?:blast::blast::blast:


JJ

rhcp_schipper
8 november 2010, 17:47
Wat heb je met die oude hals gedaan?:blast::blast::blast:


JJ

Nog niets, was van plan om er decoratie van te maken. Heb ik een Lc strat en tele hals in mijn gitaar kamer hangen.

Hoezo?

Plant
8 november 2010, 17:55
Ik zou me meer druk maken om de mensuur. Is er wat dat betreft verschil tussen de halzen, klopt de brugafstand voor deze hals en krijg je de gitaar straks goed geintoneerd?

edit: ik lees nu dat je 'redelijk' op alle maten hebt gelet, dus het zal wel kloppen dan :makeup:

rhcp_schipper
8 november 2010, 17:59
Ik zou me meer druk maken om de mensuur. Is er wat dat betreft verschil tussen de halzen, klopt de brugafstand voor deze hals en krijg je de gitaar straks goed geintoneerd?

Zoals ik in de begin post heb gezegd, zijn de maten opzich allemaal hetzelfde. Behalve de hiel dus niet helemaal!

Eerst maar de hals monteren op de gitaar, de rest zie ik dan later wel.

BLUEWEY
8 november 2010, 18:38
Heb ooit es de halzen van m'n 2 Stratjes verwisseld met veeeel succes, was voor mij toen ook de 1e keer en vond 't leuk werk !

Wat ik zou doen in jouw geval;
Zet die nieuwe er "gewoon" op zoals je al van plan bent, (gaten volgens oude hals voor boren, dus door die gaatjes van de oude hals markeren, zoals barno zegt) d.m.v. ze op elkaar te leggen, en vul de eventuele ruimte(s) in de pocket zo goed mogelijk IN BALANS op met zoiets als die kartonnetjes die b.v. onderin een pakje vloeitjes zitten, die groene kaartjes, (als je toevallig rookt) of iets dergelijks.
Hierbij ga ik er vanuit dat de speling aan de zijkant(en) v.d. pocket zitten!

Let ook op met aandraaien v.d. bouten in het "nieuwe" hout.., vast = vast, en draai ze van tijd tot tijd, de volgende dag, rustig na omdat de nieuwe hals zich nog moet zetten.

Probeer de nieuwe op deze manier uit voordat je fineer gaat plakken!
Miss hoef je dan nog eens niet meer te fineren en is niets definitief.
Let ook op de hoogte van de nieuwe hals in de pocket i.v.m. je pups, die moet je miss opnieuw in hoogte afstellen. (was bij mij zo) En event. idd de intonatie chequen..

Dus miss bevalt de nieuwe zo op deze manier ook al beter dan de oude.

Zo deed ik het ook en werkt naar mijn zin uitstekend.

Succes en laat maar horen hoe 't is gegaan. :ok:

rhcp_schipper
8 november 2010, 19:05
Heb ooit es de halzen van m'n 2 Stratjes verwisseld met veeeel succes, was voor mij toen ook de 1e keer en vond 't leuk werk !

Wat ik zou doen in jouw geval;
Zet die nieuwe er "gewoon" op zoals je al van plan bent, (gaten volgens oude hals voor boren, dus door die gaatjes van de oude hals markeren, zoals barno zegt) d.m.v. ze op elkaar te leggen, en vul de eventuele ruimte(s) in de pocket zo goed mogelijk IN BALANS op met zoiets als die kartonnetjes die b.v. onderin een pakje vloeitjes zitten, die groene kaartjes, (als je toevallig rookt) of iets dergelijks.
Hierbij ga ik er vanuit dat de speling aan de zijkant(en) v.d. pocket zitten!

Let ook op met aandraaien v.d. bouten in het "nieuwe" hout.., vast = vast, en draai ze van tijd tot tijd, de volgende dag, rustig na omdat de nieuwe hals zich nog moet zetten.

Probeer de nieuwe op deze manier uit voordat je fineer gaat plakken!
Miss hoef je dan nog eens niet meer te fineren en is niets definitief.
Let ook op de hoogte van de nieuwe hals in de pocket i.v.m. je pups, die moet je miss opnieuw in hoogte afstellen. (was bij mij zo) En event. idd de intonatie chequen..

Dus miss bevalt de nieuwe zo op deze manier ook al beter dan de oude.

Zo deed ik het ook en werkt naar mijn zin uitstekend.

Succes en laat maar horen hoe 't is gegaan. :ok:


Is het beter de gaten van de oude hals over te nemen,(en hoe doe ik dit het beste?) of kan ik ook de hals klemmen met een lijmklem en dan met de dunne en de dikke e snaar recht zetten? Dus beide e snaren erop, en dan rechtzetten.

G.G.
8 november 2010, 19:20
Kiertje van een mm moet je je niet druk om maken. Gewoon de hals plaatsen, zorgen dat ie aan de baskant strak tegen de body staat. Met touwtjes even uitlijnen en boren maar.

Zet wel een stopppertje of iets dergelijks op je boortje, want je zou niet de eerste zijn die ontdekt dat ie dieper boort dan zijn hals dik is.

Olorin
8 november 2010, 19:20
ik doneer wel wat stukjes fineer mocht je het niet hebben ;)

Kan het zomaar zijn dat ik hier ergens een topic heb gelezen van iemand die wel heeeel erg veel fineer had liggen :seriousf::seriousf:

Cocobolo
8 november 2010, 19:31
Is het beter de gaten van de oude hals over te nemen,(en hoe doe ik dit het beste?) of kan ik ook de hals klemmen met een lijmklem en dan met de dunne en de dikke e snaar recht zetten? Dus beide e snaren erop, en dan rechtzetten.

Dat laatste zou ik ook doen. En dan de gaten in je nieuwe hals markeren met behulp van je oude gaten in de body.



Kan het zomaar zijn dat ik hier ergens een topic heb gelezen van iemand die wel heeeel erg veel fineer had liggen :seriousf::seriousf:

haha, ja, dat kan kloppen. Hoewel ik laatst enorm veel kwijt ben geraakt aan een heleboel luidsprekerbouwers. Die waren er gek op (ik deed het voor een schijntje weg, dat hielp wel), want die jongens bouwen bijna alles van MDF maar willen daarna dat het er leuk uitziet :)

rhcp_schipper
8 november 2010, 19:37
Kiertje van een mm moet je je niet druk om maken. Gewoon de hals plaatsen, zorgen dat ie aan de baskant strak tegen de body staat. Met touwtjes even uitlijnen en boren maar.

Zet wel een stopppertje of iets dergelijks op je boortje, want je zou niet de eerste zijn die ontdekt dat ie dieper boort dan zijn hals dik is.

Ga ik zeker rekening mee houden, bedankt! Welke maat boor gebruiken jullie voor het voorboren van de halsbouten?

BLUEWEY
9 november 2010, 00:45
Dat van die halzen op elkaar leggen moet je maar even vergeten..., zou idd moeilijk doen voor niets zijn geweest. I'm sorry ! :soinnocent:

Qua boortje.., heb je geen schuifmaat?

Van Dattum
9 november 2010, 09:33
Ik gebruik altijd een boortje van 3,5 mm. De draad van de halsschroeven even insmeren met zeep, kaarsvet o.i.d. anders hunnen ze afbreken...

rhcp_schipper
9 november 2010, 12:25
Hallo Heren,

Hals Zit er op! :cheerup:. Op het oog zit het zo goed als recht. De dunne e snaar heeft denk ik net een klein beetje meer ruimte dan de dikke e snaar. Hopelijk merk ik daar verder niets van. Nu alleen nog alle snaren erop, afstellen intoneren, en dan rocken!

Heb nu helaas geen tijd meer, moet nu werken :(

Foto's volgen nog!

rhcp_schipper
10 november 2010, 12:18
Zoals beloofd hier de foto´s van de London city tele met nieuwe hals. Hij is nog niet helemaal klaar. Moet hem nog helemaal goed afstellen en de slagplaat terug monteren.

Zoals hij nu speelt en klinkt vind ik het al te gek. Dus kan na de afstelling alleen maar beter worden.

De operatietafel:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs454.ash2/72725_166850196670238_100000357755928_406818_38470 04_n.jpg

Resultaat:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1125.snc4/148775_166850103336914_100000357755928_406811_6615 818_n.jpg

Ik ben blij met het resultaat. Bedankt voor de tips allemaal.

Groeten Tim

D3nnis
10 november 2010, 12:27
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is nu het klankverschil tussen de nieuwe en oude hals?

BLUEWEY
10 november 2010, 12:42
He Tim, mooi gitaartje !
Dus jij bent van rosewood naar maple gegaan als ik 't goed gezien heb!?

Kicken.. :crazyhappy: succes en veel plezier ermee

Gts.

rhcp_schipper
10 november 2010, 17:40
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is nu het klankverschil tussen de nieuwe en oude hals?

Heb hem nog niet ingeplugd gehad(jammer genoeg). Als ik er droog over speel hoor ik verder weinig verschil.

Maar het positieve is dat deze hals veel lekkerder speelt en aanvoelt.

rhcp_schipper
10 november 2010, 17:41
He Tim, mooi gitaartje !
Dus jij bent van rosewood naar maple gegaan als ik 't goed gezien heb!?

Kicken.. :crazyhappy: succes en veel plezier ermee

Gts.


Jep dat klopt helemaal, ik vind tele's met maple hals VEEL mooier.

Bedankt, zoals gezegd ben ik erg blij met het resultaat.

Groeten Tim

BLUEWEY
10 november 2010, 18:10
Jep dat klopt helemaal, ik vind tele's met maple hals VEEL mooier.

Bedankt, zoals gezegd ben ik erg blij met het resultaat.

Groeten Tim

bewaar die oude hals goed, dan kan je van tijd tot tijd weer es afwisselen..., afwisseling doet spelen... :rockon:;):seriousf:

rhcp_schipper
10 november 2010, 18:12
bewaar die oude hals goed, dan kan je van tijd tot tijd weer es afwisselen..., afwisseling doet spelen... :rockon:;):seriousf:

Lol! De hals gaat aan de muur, naast de london city strat hals!

BLUEWEY
10 november 2010, 18:16
Lol! De hals gaat aan de muur, naast de london city strat hals!

Heb je al 'ns een strat hals op 'n tele gezet voor de afwisseling? en vise versa..

rhcp_schipper
10 november 2010, 19:49
Heb je al 'ns een strat hals op 'n tele gezet voor de afwisseling? en vise versa..

Nope, nog niet gedaan. Gaat met deze strat hals is ook lastig, deze is namelijk niet meer bruikbaar. Trusrod stang is weggevallen.

rhcp_schipper
11 november 2010, 12:50
Afgesteld en afgemonteerd! Ben erg blij met de verandering van hals.

Resultaat:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs960.snc4/75373_167100339978557_100000357755928_408492_14725 49_n.jpg

De groep:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs495.ash2/76882_167100559978535_100000357755928_408494_50474 69_n.jpg

jan jansen
11 november 2010, 19:05
Nog niets, was van plan om er decoratie van te maken. Heb ik een Lc strat en tele hals in mijn gitaar kamer hangen.

Hoezo?

heb altijd wel belang bij een tele hals,als de prijs goed is.Heb nl nog wat bodies liggen waar ik een hals voor moet maken,maar kom er maar niet aan toe,aangezien mn lintzaag het nog steeds niet doet.

Ik heb zo`n zelfde tele ooit gekocht en die hals is niks mee..,

JJ

rhcp_schipper
11 november 2010, 20:51
heb altijd wel belang bij een tele hals,als de prijs goed is.Heb nl nog wat bodies liggen waar ik een hals voor moet maken,maar kom er maar niet aan toe,aangezien mn lintzaag het nog steeds niet doet.

Ik heb zo`n zelfde tele ooit gekocht en die hals is niks mee..,

JJ

Pm me even als je wil. Ik doe verder niets met de hals, en geld is altijd handig! (voor mij dan) :hippie: