PDA

View Full Version : Geluidskaarten of Via de USB?



Thomk
8 november 2010, 09:22
Heren,

Zit de laatste tijd te kijken voor een andere versterker en dat gaat harstikke goed, heb al een aantal geprobeerd die geadviseerd zijn op dit forum.

Ik ben er nu ook achtergekomen dat er ook de mogelijkheid is om gitaar te spelen via je computer. En dat je dus via programma's als amplitube, Guitar rig en andere meerdere mogelijkheden heb met versterkers en effecten.

Nu is mijn vraag er is de mogelijkheid op een PCI/ PCI express geluidskaart te kopen voor mijn PC. Hierdoor ontwijk je de onboard geluidskaart en verbeter je dus de vertraging tussen gitaar en computer. Dan kun je met behulp van software lekker aan de slag .

Ook is er de mogelijkheid om een apart kastje te kopen die via een USB connectie werkt. Een aantal voorbeelden de jam VOX , POD Studio™ UX2
, TonePort UX8 en nog vele andere. Dit werkt ook in samenwerking met een software programma en kun je dus ontelbare mogelijkheden creeeren.
Deze optie zorgt er dus ook voor dat ik geen aparte geluidskaart moet instaleren.

Wat is nu een betere optie? met kwaliteit, prestaties.

Natuurlijk kan ik dingen vergeten of nog niet snappen en hoor ik graag aanpassingen.

Bedankt.

Thom


p.s Misschien heb ik de verkeerde topic geplaatst maar dit leek mij het meest logisch

minoin
9 november 2010, 10:33
Ik denk dat dit topic ook goed in het Recording forum kan passen.

Ok, ff simpel uitgelegd: Gitaar --> Pre-amp --> AD converters --> Computer --> Software --> DA converters --> Geluid uit actieve speakers of via een poweramp naar passieve speakers.

Het zit hem in de kwaliteit van de Pre-amp en AD/DA converters. Enkele voorbeelden:

MOTU 2408 (zelf eigenaar): Pure AD/DA converters, daar moet dus nog een pre-amp bij in de vorm van een channelstrip of mixer voor een droog signaal.

Presonus Firepod: AD/DA converters met pre-amps ingebouwd, inprikken en zo de computer in.

POD Studio UX2: Zelfde verhaal als hierboven, pre-amp zit erin gebouwd.

Het ligt allemaal aan de kwaliteit van pre-amps en AD/DA converters en het ene apparaat heeft alles ineen en het andere apparaat heeft alleen 1 bepaalde schakel.

Ikzelf gebruik op mijn kamer het volgende: Gitaar --> Focusrite Penta --> MOTU 2408 --> Computer --> Guitar Rig 3 --> MOTU 2408 --> Samson Servo 2x80W --> Tannoy monitoren
Werkt top, zonder latency :)

Succes